کنترل قیمت قطعات یا آزادسازی قیمت خودرو؟

رابطه گرانی قطعات با افزایش خطر رانندگی

23 آبان 1397 15:56

بیش از 17 میلیون دستگاه در کشور در حال تردد است و این خودروها نیاز به قطعات یدکی دارند. این را یکی از قطعه‌سازان بزرگ کشور می‌گوید و تاکید می‌کند برای تامین این نیاز عظیم در کشور در یک جنگ بزرگ اقتصادی هستیم.

17 میلیون خودروی کشور بازاری عظیم برای قطعاتی است که گران شده‌اند. برخی حتی توان تعویض لنت‌ها و تایرهای خود را ندارند.غلامرضا مرتضوی، مدیرعامل یک شرکت قطعه‌سازی در یک نشست خبری گفت: «با توجه به افزایش قیمت قطعات به دلایلی مثل افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه تمام تلاش ما این است که قطعات به قیمت مصوب به دست مصرف‌کننده برسد».

مرتضوی در پاسخ به پرسش خبرنگار «باما» در مورد این‌که بین کاهش قیمت مواد اولیه توسط دولت یا افزایش قیمت خودرو کدام را انتخاب می‌کنید، گفت: «طبیعتاً بهتر است که قیمت در بازار تعیین شود ولی در شرایط کنونی ممکن است به خاطر فشار زیادی که مردم متحمل می‌شوند راه دوم را برگزینیم. بالاخره تولیدکنندگان برخی مواد اولیه هستند که بازار در انحصار آن‌هاست و دولت می‌تواند با عرضه یارانه صنعتی در آن بخش به کنترل قیمت‌ها کمک کند.» این مدیر یکی از بزرگ‌ترین قطعه‌سازان کشور در پایان گفت امیدوار است دولت کاهش قیمت مواد اولیه را در نظر بگیرد.

قطعه‌سازان در حقیقت از یک‌سو مواد اولیه داخلی را با قیمتی بسیار بالا می‌خرند و از سوی دیگر به دلیل کنترل قیمت خودرو در مضیقه هستند. به همین جهت بسیاری از قطعه‌سازان طرفدار آزادسازی قیمت خودرو هستند. افزایش قیمت خودرو کاری محتمل‌تر از کاهش قیمت مواد اولیه است.

گفتنی است عمده مواد اولیه مانند آهن و فولاد و محصولات معدنی و پتروشیمی تولید داخل هستند ولی به دلیل ارزش صادراتی آن‌ها، قیمت‌هایشان در بورس و بر اساس نرخ جهانی تعیین می‌شود که باعث افزایش قیمت شده است.

باید اشاره کرد بسیاری از قطعات یدکی جوانب ایمنی تاثیرگذاری دارد. به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها برخی از مالکان خودرو شاید امکان تقبل هزینه‌های بالای تعویض لنت و تایر را نداشته باشند. بحران در عرضه این قطعات می‌تواند عواقب مرگباری داشته باشد. به همین دلیل برخی معتقد هستند اکنون زمانی است که دولت باید دست از حمایت صنایع مادر و پتروشیمی‌ها بردارد و به‌جای آن با تغذیه صنایعی مانند قطعه‌سازی به مردم و سلامت محیط‌زیست و جامعه کمک کند.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران