نکاتی حیاتی برای مقابله با سرما

12 راهکار برای تجهیز خودرو در زمستان

4 دی 1398 14:20

زمستان اغلب با بارش برف و برودتی سخت و سوزناک توأم است و همان‌گونه که هر فردی در این فصل با گرمایش منزل و استفاده از پوشاک بیشتر، خود را مهیای مواجهه با آن می‌کند؛ خودروی شخصی را هم باید پیش از ورود غول سرما آماده و مجهز نمود. به همین بهانه، در متن ذیل، سلسله اقداماتی را برای تجهیز خودرو در این فصل شرح دادیم.

1) بازدید از باتری

از جمله مهمترین اقداماتی که شما به عنوان راننده باید پیش از آغاز زمستان برای خودرویتان انجام دهید، بازدید از سامانه الکتریکی آن است و صد البته در این میان، باتری نقش محوری و مرکزی را در سامانه الکتریکی یک خودرو ایفاء می‌کند. باتری از جمله تجهیزاتی در خودرو است که عیوب آن در هوای معتدل و حتی گرم چندان آشکار نمیشوند اما به محض آنکه درجه حرارت هوا رو به کاستی میگذارد،عیوب پنهان آن به تدریج ظاهر میشوند.

در هوایی سرد و دمایی پایین، برای گردش میل لنگ در سیلندر خودرو به صرف نیروی بیشتری نسبت به زمان عادی آن نیاز است. زیرا زمانی که پیشرانه خودرو خیلی سرد است روغن داخل آن حالت غلیظ‌تر و سفت‌تری به خود می‌گیرد و در نتیجه، استارت موتور با یک باتری ضعیف بسیار مشکل و زمانبر است. پس باید از قبل تمهیداتی را در این باره اعمال نمود. از جمله این تمهیدات، کنترل کابل‌های باتری و نظافت سر باتری است و اطمینان از این‌که کابل‌ها به اندازه کافی در جای خود استوار و محکم هستند و سر باتری هم عاری از زنگار و سولفات باشد. برای رفع سولفات سر باتری می‌توان از یک نوشابه گازدار استفاده کرد. در صورت پایین بودن سطح آب باتری‌ها نیز باید اقدام به پر نمودن آن‌ها نمایید. هر چند که بسیاری از باتری‌های مدرن امروزی نیازی به بازدید از سطح آب ندارند.

2) بررسی چشمی اجزای پلاستیکی داخل پیشرانه

سرمای فصل زمستان و متعاقب آن کاهش چشمگیر دما، گاهی اوقات موجبات انقباض شدید و شکنندگی و پارگی بخش‌های لاستیکی داخل پیشرانه از جمله تسمه تایم، تسمه دینام و غیره را فراهم می‌کند. پس از پیش باید اقدام به بررسی چشمی تمامی تسمه‌های پلاستیکی و قطعات پلاستکی درون محوطه پیشرانه نمود تا در صورت مواجهه با کمترین پارگی و ترک خوردگی، به تعویض‌شان مبادرت نمود.

3) بازدید از سطح آب و ضد یخ رادیاتور

از دیگر مواردی که در فصل زمستان باید به آن توجه نمود بازدید از سطح آب رادیاتور و مواد ضدیخ درون محوطه پیشرانه است. در این میان، چنانچه از عمر خودرویتان بیش از سه سال گذشته باشد، بهتر است که آب رادیاتور را کاملاً تخلیه نموده و ترکیبی از ضد یخ و آب را در آن بریزید. البته ناگفته نماند که ترکیب ضد یخ با آب بستگی به محلی دارد که شما در آن ساکن هستید. مثلاً اگر در نقاط سردسیر زندگی می‌کنید نسبت ضد یخ باید بیشتر باشد اما در نقاط گرمسیر این نسبت کمتر است.

روش بررسی کردن کافی بودن ضدیخ داخل رادیاتور را تقریباً همه بلد هستند، ولی یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌ها این است که مقداری از مایع رادیاتور را داخل یک لیوان فلزی، به مدت 24 ساعت داخل فریزر قرار داده و نتیجه را بررسی کنید! درصورتی‌که مایع داخل لیوان یخ‌زده بود، باید ضدیخ بیشتری به آن اضافه نمایید.

4) استفاده از روغن موتور مناسب

در فصل زمستان باید از روغن مناسب این فصل برای پیشرانه خودرویتان استفاده کنید، روغنی که میزان غلظت و چسبندگی آن کم باشد. در این رابطه نخست باید به دستورالعمل سازنده خودرو رجوع نمود. اما اساساً باید از روغن‌هایی استفاده کنید که بر قوطی آن‌ها حرف W که مخفف WINTER (زمستان) است درج شده باشد.

5) بازدید از محفظه شیشه شور و برف‌ پاک‌کن

به سبب بارش برف و باران در زمستان و مه‌گرفتگی شیشه‌ها، رانندگی در فصل زمستان با دشواری‌های بسیاری ازحیث شعاع و زاویه دید بیرونی توأم است پس باید مطمئن شوید که محفظه شیشه شور خودرویتان از شوینده مناسبی پر شده است. معمولاً در بازار لوازم جانبی خودرو، محلول‌های مناسبی برای شیشه‌شور وجود دارند اما دقت کنید که از نوع استانداردش بوده و از نسخه کم‌کیفیت آن نباشند. پس از بازدید از شیشه‌شور، تیغه‌های برف پاک‌کن را هم باید مورد بررسی قرار داده و در صورت مشاهده ترک و پارگی به تعویض فوری آن‌ها اقدام کنید.

6) بازدید از بخاری و گرمکن شیشه عقب

بخاری و گرمکن شیشه عقب از مهمترین وسایل کمکی در زمستان هستند و ارتباطی مستقیم با راحتی و زاویه دید شما در هنگام رانندگی در این فصل دارند پس با بازدید دقیق و فنی، از کارکرد صحیح آن‌ها از پیش اطمینان حاصل کنید.

7) بازدید از کلیه چراغ‌های خودرو

رانندگی در فصل زمستان، به ویژه در جاده‌های کوهستانی، گاهی اوقات با هوایی بس مه‌آلود و کولاکی شدید توأم است و بی‌شک این دو عامل از دید بیرونی خودرو سخت می‌کاهند، پس وجود چراغ‌هایی با شعاع تابش قوی از الزامات مهم خودرو در این فصل است. در این باره هم باید در پیرامون خودرو گام زد و کلیه چراغ‌های آن اعم از جلو، عقب، راهنما و مه‌شکن‌ها را بررسی و در صورت سوختگی لامپ‌های آن‌ها، اقدام به تعویض‌شان نمود.

8) نصب تایرهای مناسب

تایرهای یک خودرو نقش مهمی در چسبندگی و پایداری‌اش در جاده داشته و صد البته در فصل زمستان نقشی حیاتی را در ثبات و ایستایی آن بازی می‌کنند. استفاده از تایرهای رادیال چهار فصل یکی از راهکارهای موثر در فصل زمستان است اما چنانچه در مکانی بسیار سرد با بارش سنگین برف ساکن هستید استفاده از تایرهای یخ‌شکن نیز توصیه می‌شود.

9) زنجیر خودرو را فراموش نکنید

همان‌طور که قبلاً گفتیم، تایرها در فصل زمستان نقش بسیار مهمی در ایمنی خودرو دارند. حتی اگر تایرهای شما سالم هستند، یا خودرو را به تایرهای زمستانی مجهز کرده‌اید، قبل از رانندگی در فصل زمستان حتماً داخل خودرو زنجیر چرخ به همراه داشته باشید. البته موضوعی که بسیار مهم است این‌که، حتماً یک یا دو بار در شرایط عادی زنجیر چرخ را روی تایرها ببندید تا به‌طور کامل با این پروسه آشنا باشید.

10) بررسی چشمی اگزوز خودرو

از جمله بخشهای خودرو که به شدت در معرض پوسیدگی قرار دارد اگزوز آن است. از آنجایی که برخی از خودروها در زمستان به زمان نسبتاً طولانی برای گرم شدن پیش از حرکت نیاز دارند، همین مسئله می‌تواند موجب آسیب دیدگی ساختمان اگزوزشان به سبب تجمع اکسیدهای کربن در آن شود. بنابراین اگر اگزوز خودرویتان دچار پوسیدگی شود و یا احیاناً سوراخی در آن دیده شد فوراً به تعویض آن مبادرت کنید.

11) واکس و پولیش را فراموش نکنید

نمکی که در زمستان در جاده برای ذوب کردن برف‌ها پاشیده می‌شود برای سلامت سطوح بیرونی بدنه و رنگ خودرو بسیار مخرب است. پس بهتر آن است که پیش از فرا رسیدن سرمای زمستان اقدام به واکس زدن و پوشاندن رنگ بدنه خودرویتان با یک ماده پوشاننده مناسب و استاندارد نمایید. از آنجایی که رینگ‌ها هم همچون بدنه خودرو در معرض برف و بوران و نمک هستند احتمال آسیب‌دیدگی آن‌ها نیز وجود دارد پس در مورد این قطعه نیز از محافظ و پولیشی مناسب بهره گیرید. البته اگر رینگ‌های خودرویتان از نوع گران‌قیمت هستند بهتر است آن‌ها را با انواع ارزان‌قیمت‌تری تعویض نمایید تا از صدمات احتمالی در فصل زمستان مصون بمانند.

12) یک بسته اضطراری زمستانی بسازید

اگر به هر دلیل در فصل زمستان خودروی شما زمین‌گیر شد، وجود یک بسته اضطراری زمستانی می‌تواند جان شما را نجات بدهد. این بسته هر آن چه که فکر می‌کنید ضروری است را باید داشته باشد. اگر نظر ما را بخواهید، این موارد جزء واجبات هستند:

  • پتو
  • کابل USB اضافی
  • دستکش، چکمه زمستانی و پالتو گرم برای هنگامی‌که باید از داخل خودرو خارج شوید
  • لباس گرم
  • غذا و آب
  • چراغ‌قوه با باتری اضافه
  • طناب بکسل برای زمانی که کسی بخواهد شما را کمک کند
  • کابل باتری به باتری

بسته به وضعیت مالی شما این لیست می‌تواند بسیار کامل‌تر هم باشد، ولی ما سعی کردیم موارد اضطراری را اینجا معرفی کنیم.

نویسنده : سام کاویانی

منبع : باما

دیدگاه کاربران
amir1 1397/9/1
خیلی ممنونم فقط متوجه این جمله نشدم : "یکی از پنجره‌ها را کمی باز بگذارید تا برف و یخ کاملاً خودرو را زمین‌گیر نکند."
پاسخ
1
0
1
arashnahandian 1397/9/10
در صورتی که همه پنجره‌ها بسته باشه، به علت بخار گرفتن روی شیشه و یخ زدن اون امکان این که پنجره‌ها و حتی درها باز نشن وجود داره. به همین خاطر پیشنهاد میشه اندکی یکی از پنجره‌ها باز بمونه تا جریان هوا داخل خودرو برقرار بمونه.
0
0
Dodo 1397/8/24
عالی بود ممنون
پاسخ
0
0
0