زیباتر، قدرتمندتر و ایمن‌تر

رونمایی رسمی از تویوتا کرولا سدان مدل 2020

25 آبان 1397 14:52

پس از این‌که شرکت تویوتا نسخه هاچ‌بک و استیشن از نسل جدید کرولا را معرفی کرد، حال نوبت به نسخه سدان از نسل جدید این خودرو رسیده است تا این مجموعه را تکمیل کند.

فروش تویوتا کرولا سدان جدید بهار 2019 در آمریکا و اروپا آغاز خواهد شد. پس از شروع نیمه دوم 2019، این سدان ژاپنی به تدریج در 150 کشور و منطقه مختلف در جهان عرضه خواهد شد.کرولا سدان مدل 2020 که امروز در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل گوانگژو به صورت رسمی رونمایی شده است، در دو نسخه مختلف عرضه خواهد شد که از نظر ظاهری با هم تفاوت دارند. این دو نسخه عبارتند از:

نسخه اسپرتی (Sporty): مخصوص آمریکای شمالی، چین، ژاپن و برخی مناطق دیگر. نسخه پرستیژ (Prestige): نسخه گران‌قیمت‌تر که در برخی بازارها از جمله چین و اروپا، در کنار نسخه اسپرتی عرضه خواهد شد.

نسل دوازدهم تویوتا کرولا سدان، از نظر فنی و طراحی مشابه آخرین مدل هاچ‌بک کرولا است. در نمای روبه‌رو، این سدان جمع‌وجور جدید طرحی تهاجمی‌تر و اسپرت‌تر دارد، اما در نمای عقب شاهد طرحی محافظه‌کارانه‌تر نسبت به مدل هاچ‌بک هستیم.

اما تفاوتی در فضای کابین مدل سدان و هاچ‌بک به چشم نمی‌خورد و علاوه‌بر سبک طراحی یکسان در این قسمت، شاهد امکانات و تجهیزات مدرن مشابهی هم هستیم. به طور مثال می‌توان به نسخه 3.0 از سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی تویوتا به نام انتیون (Entune) اشاره کرد که از اپل کارپلی و آمازون الکسا (Amazon Alexa) پشتیبانی می‌کند. تیپ پایه در آمریکا به صفحه نمایش لمسی 7 اینچی مجهز خواهد بود، در حالی که تیپ‌های گران‌قیمت‌تر از صفحه نمایش لمسی 8 اینچی بهره می‌برند.

همانند مدل‌های دیگر کرولا، نسخه سدان هم از پلتفرم تویوتا تحت عنوان معماری عمومی جدید تویوتا (Toyota New Global Architecture) بهره می‌برد که آن را به اختصار TNGA هم می‌نامند. طول کرولا سدان جدید برابر با 4,640 میلی‌متر، عرض آن 1,780 میلی‌متر و ارتفاع آن به 1,435 میلی‌متر می‌رسد. به علاوه، این خودرو 2,700 میلی‌متر فاصله محوری دارد.

فاصله بین دو محور این خودرو در مقایسه با نسل قبلی تغییری نداشته است، اما اورهنگ جلو (فاصله بین مرکز چرخ جلو تا جلوی خودرو) کوتاه‌تر شده و اورهنگ عقب (فاصله بین مرکز چرخ عقب تا عقب خودرو) طولانی‌تر شده است. به علاوه، این خودرو با کاهش ارتفاع همراه بوده است و به جهت این‌که پیشرانه در ارتفاع پایین‌تری نصب شده است، کاپوت کمی پایین آمده که دید راننده را در قسمت جلو افزایش خواهد داد.

معماری جدید کرولا سدان شامل تعلیق مولتی‌لینک در عقب و نسخه بهبود یافته از تعلیق مک‌فرسون استرات در جلو می‌شود. طبق ادعای تویوتا، این معماری جدید سبب بهبود قابلیت‌های دینامیکی، سواری نرم‌تر و آرام‌تر و ایمنی بیشتر می‌شود.

نیروی مورد نیاز برای تویوتا کرولا سدان جدید توسط چه پیشرانه‌هایی تامین می‌شود؟

در مراسم رونمایی کرولا سدان جدید در چین، اطلاعات بسیار کمی از سیستم انتقال قدرت این خودرو برای بازارهای مختلف در جهان ارائه شد. با این حال، تویوتا اعلام کرد که پیشرانه 2.0 لیتری این شرکت به نام داینامیک فورس (Dynamic Force) برای این خودرو موجود خواهد بود و در برخی بازارها نسخه هیبریدی آن هم عرضه می‌شود.

مدل مخصوص بازار آمریکای شمالی با سه نوع پیشرانه مختلف به فروش خواهد رسید. پیشرانه پایه 1.8 لیتر حجم داشته و چهار سیلندر خطی است. این پیشرانه که می‌تواند 139 اسب‌بخار قدرت تولید کند، به یک جعبه‌دنده اتوماتیک CVT متصل شده است. اما در تیپ‌های SE و XSE، پیشرانه 2.0 لیتری چهار سیلندر کرولا هاچ‌بک جدید وجود دارد که در مدل هاچ‌بک می‌تواند حداکثر 169 اسب‌بخار قدرت و 210 نیوتن‌متر گشتاور ایجاد کند. تیپ XSE فقط با جعبه‌دنده اتوماتیک CVT عرضه خواهد شد، اما در تیپ SE امکان سفارش جعبه‌دنده 6 سرعته دستی هم وجود دارد.

به علاوه، نسخه هیبریدی کرولا سدان جدید هم در بازار آمریکا عرضه خواهد شد، اما جزئیات بیشتر در مورد این نسخه 28 نوامبر در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس ارائه خواهد شد.

دیدگاه کاربران