بخش اول: خط و خش‌های سطحی

چگونه خط و خش بدنه خودرو را برطرف کنیم

30 آبان 1397 20:00

رنگ بدنه خودروی شما فقط برای زیبایی نیست و وظایف مهم دیگری هم دارد. یکی از آن‌ها محافظت از پنل‌های فلزی بدنه در مقابل خوردگی و پوسیدگی است که به‌سرعت می‌توانند آن‌ها را از بین ببرند.

ترمیم خط و خش‌های سطحی روی بدنه کار سختی نیست و هزینه زیادی هم ندارد، ولی می‌تواند از آسیب‌های بیشتر به بدنه خودرو مانند خوردگی و پوسیدگی جلوگیری کند.هرچقدر هم که محتاطانه رانندگی کنید، می‌دانید که بالاخره همیشه نمی‌توان از افتادن برخی خط و خش و لکه‌ها روی بدنه خودرو جلوگیری کرد. این موارد به دلایل زیادی روی بدنه خودرو می‌افتند که از آن جمله می‌توان به این مواردی همچون یک سنگ که زیر چرخ خودروی عبوری به سمت بدنه خودروی شما پرت شده است، مالیده شدن در به دیوار یا خودرویی دیگر هنگام خروج از خودرو و پوسیدگی بخش کوچکی از بدنه که به داخل رنگ راه پیدا کرده، اشاره کرد.

اگر خط و خش‌ها و لکه‌های بدنه دست‌نخورده باقی بمانند، نه‌تنها ظاهر خودرو را بسیار زشت می‌کنند، بلکه احتمال خوردگی و پوسیدگی آن قسمت از بدنه و گسترش آن به بخش‌های دیگر بسیار افزایش می‌یابد. مواردی که هزینه تعمیر بالاتری داشته و حتماً باید توسط یک متخصص انجام شود.

بهترین زمان برای از بین بردن خط و خش روی بدنه بلافاصله بعد از کشف کردن آن است. حتماً قبل از شروع کار یک کیت قلم خش‌گیر خریداری کنید تا در صورت لزوم از آن استفاده نمایید. این قلم‌های خش‌گیر را به‌راحتی در مغازه‌های مختلف می‌توانید پیدا کنید. حتماً خش‌گیر مناسب با توجه به کد رنگ خودروی خود تهیه کنید. این اطلاعات را معمولاً روی لیبلی که در ستون در راننده نصب می‌شود می‌توانید بیابید.

رنگ بدنه خودروی شما از لایه‌های مختلفی تشکیل شده است.

  • لایه واکس
  • لایه کیلر: لایه شفاف پایانی که ظاهری براق به بدنه می‌دهد. در مقابل خراش، لکه‌ها و آسیب‌های آب‌وهوایی از رنگ محافظت می‌کند.
  • لایه رنگ: به‌صورت اسپری یا الکترواستاتیک در چند لایه روی بدنه قرار می‌گیرد. خودروسازهای مختلف معمولاً بین دو تا پنج لایه رنگ استفاده می‌کنند.
  • لایه آستر: لایه واسط بین رنگ و بدنه بوده که سبب بهتر چسبیدن رنگ به بدنه و خشک شدن سریع‌تر آن می‌شود.
  • سطح فلزی بدنه

به دلیل وجود مواردی مانند سنگ، خاک، شن و بسیاری چیزهای دیگر در سطح خیابان‌ها و جاده‌ها، خطر آسیب دیدن رنگ بدنه خودروها همیشه وجود دارد. هنگام رانندگی این موارد ممکن است با بدنه خودرو برخورد کنند. نتیجه آسیب رسیدن به رنگ بدنه خواهد بود، خبر خوب اینجاست که آسیب‌های رنگ این‌چنینی را خیلی راحت می‌توان ترمیم کرد.

بخش اول: تعیین نوع آسیب

بدنه خودروی شما از چهار لایه مختلف به نام‌های لایه کیلر، رنگ، آستر و بدنه فلزی ساخته شده است. خط و خش‌هایی که به هر یک از این لایه‌ها نفوذ می‌کنند، بسته به رنگ خودروی شما ممکن است ظاهر متفاوتی داشته باشند.

قدم اول: عمق خط و خش را بررسی کنید.

این که قادر به تشخیص میزان شدت خط و خش و نفوذ آن به داخل لایه‌ها باشید اهمیت زیادی دارد، زیرا این مورد می‌تواند هم میزان سختی کارترمیم و هم هزینه آن را مشخص کند.

انواع خط و خش بدنه:

  • لکه و خط و خش روی کیلر: این آسیب ازآنجایی‌که کیلر دقیقاً روی لایه رنگ قرار گرفته و بسیار نازک است به‌ندرت اتفاق می‌افتد. لکه‌های این‌چنینی که فقط روی لایه کیلر قرار دارند معمولاً خیلی هم قابل‌تشخیص نیستند.
  • لکه و خط و خش روی لایه کیلر و رنگ: زمانی که خط و خش یا لکه علاوه بر لایه کیلر به داخل لایه رنگ هم نفوذ می‌کند، معمولاً به‌راحتی دیده شده و به لایه رنگ آسیب می‌زند. داخل این لکه‌ها معمولاً یک لایه از آستر که رنگی متفاوت (معمولاً خاکستری روشن) دارد نیز دیده می‌شود.
  • لکه و خط و خش تا سطح فلزی بدنه: چنین لکه و خط و خش‌هایی معمولاً لایه کیلر، رنگ و آستر را در آن نقطه از بین می‌برند. چنین آسیب‌هایی معمولاً توسط یک شیء فلزی سخت، تکه سنگ و در سرعت‌های بالا اتفاق می‌افتد. این نوع آسیب معمولاً موجب ایجاد تو رفتگی روی بدنه و گاهی اوقات سوراخ شدن آن نیز می‌شود.

اندازه لکه‌ها و خط و خش‌های رنگ معمولاً بزرگ‌تر از یک مداد یا مدادپاک‌کن نیست. البته اگر این آسیب‌ها ترمیم نشوند، بدون شک شروع به اکسیده شدن می‌کنند. لکه‌ها و خط و خش‌ها در واقع به رطوبت اجازه می‌دهند تا زیر لایه رنگ نفوذ کند. اتفاقی که منجر به خوردگی و پوسیدگی بدنه می‌شود و هزینه‌های بیشتری روی دست شما خواهد گذاشت.

نکته: اگر در تشخیص عمق خراش مشکل دارید، در این‌گونه موارد حتماً آن را یک لایه عمیق‌تر ازآنچه که فکر می‌کنید در نظر بگیرید. به‌عنوان‌مثال، اگر مطمئن نیستید که آیا لکه و خط و خش از لایه کیلر، رنگ و آستر، یا همه آن‌ها عبور کرده، بهتر است بدترین حالت را در نظر بگیرید. بدین‌صورت مطمئن خواهید بود که بهترین‌ترمیم ممکن را انجام داده‌اید.

نکته: حتماً قلم خش‌گیر یک برند معتبر را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. هنگام خرید، همان‌طور که قبلاً متذکر شدیم از تطابق آن با کد رنگ خودرو اطمینان حاصل نمایید.

بخش دوم: آماده کردن رنگ برای ترمیم

موارد و ابزارهای موردنیاز

  • یک سطل آب و صابون
  • پارچه یا حوله تمیز
  • سمباده نرم (2000)
  • خمیردندان

قدم اول: خودرو را بشویید.

همیشه قبل از ترمیم رنگ بدنه خودرو، حتماً آن قسمت را به‌دقت بشویید.

تمیز بودن سطح بدنه‌ای که قرار است روی آن کار کنید از وارد آمدن آسیب بیشتر به لایه‌های رنگ جلوگیری می‌کند.

قدم دوم: بخش آسیب‌دیده را سمباده بکشید.

بعد از شستن بخش آسیب‌دیده، باید کل آن قسمت را سمباده بکشید.

این کار سبب تمیز شدن آن قسمت شده و بعد از ترمیم، ظاهر صاف و یکدستی ایجاد خواهد کرد.

اگر بخش آسیب‌دیده بزرگ است، از سمباده و در غیر این صورت می‌توانید از خمیردندان استفاده کنید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد: لکه و خط و خش‌هایی که فقط به لایه کیلر آسیب زده‌اند نیازی به سمباده زدن ندارند. اگر مطمئن هستید که لکه و خط و خش فقط به کیلر آسیب زده، می‌توانید مستقیماً به بخش سوم بروید.

قدم سوم: کمی خمیردندان روی قسمت آسیب‌دیده بمالید.

اگر لکه و خط و خش کوچک است، می‌تواند به‌جای سمباده از خمیردندان استفاده کنید. شاید عجیب‌وغریب به نظر برسد، ولی خمیردندان همان خاصیت سایندگی کاغذ سمباده را دارد.

با مقداری خمیردندان روی پنبه یا دستمال پارچه‌ای، با حرکات دایره‌ای بخش آسیب‌دیده را به‌خوبی تمیز کرده و آن را برای رنگ جدید آماده کنید.

قدم چهارم: خط و خش را سمباده بکشید.

اگر بخش آسیب‌دیده بزرگ است، حتماً باید از کاغذ سمباده استفاده کنید.

برای این کار به کاغذ سمباده نرم (2000) نیاز خواهید داشت. کاغذ سمباده سخت نه‌تنها کمکی به حل مشکل نمی‌کند، بلکه می‌تواند لایه‌های بیشتری از رنگ بدنه را برداشته و آسیب بیشتری به آن بزند.

با حرکت دایره‌ای کوچک به‌خوبی کل بخش آسیب‌دیده را سمباده کشید و سپس با یک دستمال پارچه‌ای تمیز محل را تمیز کنید تا هیچ‌گونه باقی‌مانده رنگ در آن قسمت باقی نماند.

بخش سوم: ترمیم خراش‌های سطحی

موارد و ابزارهای موردنیاز

  • پارچه تمیز
  • پولیش
  • یک سطل آب و صابون
  • واکس

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد: خیلی از واکس‌های خودرو معمولاً یک پد فومی همراه خود دارند. اگر چنین پدی را ندارید، می‌تواند از یک حوله میکروفیبر برای واکس کردن استفاده کنید.

بسیاری از خط و خش‌های سطحی (آن‌هایی که فقط به لایه کیلر آسیب زده‌اند) را می‌توان با استفاده از ترکیب پولیش و واکس ترمیم کرد. پولیش دقیقاً همان کار خمیردندان و سمباده را انجام داده و سطح خودرو را صاف می‌کند.

قدم اول: بخش آسیب‌دیده را بشویید.

ازآنجایی‌که کار پولیش و واکس کردن را باید روی سطح تمیز انجام بدهید

حتماً قبل از شروع کار محل آسیب‌دیده را با آب و صابون بشویید.

قدم دوم: استفاده از پولیش.

مقداری از پولیش را روی یک پارچه تمیز بریزید. اول از مقدار کم شروع کرده و در صورت نیاز، پولیش بیشتری اضافه کنید. با این روش هیچ‌وقت با پولیش اضافی بیش ازآنچه که باید از لایه کیلر را از بین نمی‌برید.

قدم سوم: سطح آسیب‌دیده را پولیش بزنید.

با حرکت دورانی و دایره‌ای شکل در ابعاد کوچک، کل بخش آسیب‌دیده را پولیش بزنید.

خواهید دید که لکه یا خط و خش از بین می ورد. زمانی که خط و خش به‌طور کامل ناپدید شد، می‌توانید سراغ واکس زدن بروید.

قدم چهارم: واکس بزنید.

با واکس زدن روی قسمت آسیب‌دیده، در واقع لایه کیلر از بین رفته را با یک لایه جدید جایگزین می‌کنید.

با استفاده از یک لایه نازک واکس، به‌آرامی و با حرکات دورانی محل پولیش زده را واکس کنید. با یک حوله میکروفیبر یا دستمال پارچه‌ای تمیز بلافاصله لایه بخار مانندی که روی سطح باقی می‌ماند را پاک کنید.

قدم پنجم: بخش آسیب‌دیده را دوباره بشویید.

بعد از شستن بخش آسیب‌دیده بعد از واکس کردن متوجه کیفیت کار خود خواهید شد. خودرویی که به‌خوبی واکس زده شده باشد، قطرات آب را از روی خود دفع می‌کند.

در قسمت دوم مطلب آموزش‌ترمیم خط و خش بدنه خودرو، به نحوه ترمیم خط و خش‌های عمیق‌تر خواهیم پرداخت. نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ آیا تاکنون خودتان اقدام به برطرف کردن و ترمیم خط و خش‌های سطحی روی بدنه خودروی خود کرده‌اید؟ نظرات خود را باما در میان بگذارید.

دیدگاه کاربران
علیزاده 1397/9/29
باسلام سایت خوب باما هر روز کاملتر میشه فکر میکردم که چه چیزی باید به سایت اضافه شه که یک سایت همه فن حریف کامل داشته باشیم دیدم که میشه کلیپ ویدیویی رو نیز اضافه نمود اما حجم سایت بالا میره و صفحه ها با سرعت کمتری باز میشن که راه حلش لینک دادن زیر مقاله هاست که در صورت تمایل بتوان به ویدیو مر بوطه دسترسی یافت و اون وقت کلیپهای معرفی خودرو ها معرفی اپشنها و مقایسه خودرو ها تعمیرات و تجربه رانندگی و ....دید البته همین الان هم سایت عالیه
پاسخ
0
0
0
سید عسکری قربانی 1397/9/25
بسیار عالی بود منظر بخش دوم مقاله هستیم.
پاسخ
0
0
2
خانی 1397/9/19
خیلی خوب و با جزئیات دقیق بود و تشکر میکنم
پاسخ
0
0
2