قدم‌های بلند گک موتورز با کمک ژاپنی‌ها

کراس اور برقی هوندا برای چینی‌ها

5 آذر 1397 14:00

اگر پیگیر خبرهای هوندا باشید، شاید هنوز به‌یادتان باشد که این شرکت در بهار امسال از کراس‌اور کانسپتی رونمایی کرد که با پلتفرم هوندا HR-V ساخته شده و بازار چین را هدف گرفته بود.

هوندا تولید این کراس‌اور برقی را به شریک آسیایی‌اش، یعنی GAC سپرده تا فقط چینی‌ها، امکان خریداری VE-1 را داشته باشند.خوشبختانه هوندا در نمایشگاه گوانگ‌ژو 2018 تولید این کراس‌اور کوچک برقی را با نام Everus VE-1 تایید و حتی قیمت آن را هم اعلام کرده است. کراس‌اور جدید هوندا 4.3 متر طول دارد که با احتساب 1.8 عرض، 1.6 متر ارتفاع و همچنین 2.6 متر فاصله محوری، می‌توان او را برادر دوقلوی HR-V لقب داد.

VE-1 از پکیج باتری‌های 53.6 کیلووات‌ساعتی بهره می‌برد که وظیفه تغذیه یک موتورالکتریکی این خودرو را دارند؛ موتوری که در محور جلو نصب شده و حدود 163 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور در اختیارتان قرار می‌دهد.

هوندا برای این کراس‌اور برقی‌اش، سه حالت مختلف رانندگی شامل Normal و Battery Saver و Sport درنظر گرفته که بسته به انتخاب آن‌ها، پیمایش متفاوتی خواهد داشت اما طبق اعلام مهندسان ژاپنی، حداکثر پیمایش قابل دستیابی با این خودرو حدود 340 کیلومتر در سیکل NEDC خواهد بود. قیمت پایه‌ای این کراس‌اور پاک از 170 هزار یوآن آغاز می‌شود که تقریبا معادل 25 هزار دلار است.

دورانی جدید برای گک

نکته جالب‌تر اینکه هوندا تولید VE-1 را به شریک چینی‌ای خود، یعنی شرکت GAC Motors، سپرده است.

این دو شرکت، از سال 1998 طی جوینت‌ونچری به‌نام Guangqi Honda Automobile یا اختصارا GHAC، مشغول مونتاژ برخی مدل‌های خاص هوندا در بازار چین هستند. در سال 2008 نیز آن‌ها، برند جدیدی به‌نام Everus را به بازار چین معرفی کردند؛ برندی که تک‌محصول آن با نام Everus S1 در فاصله سال‌های 2011 تا 2014 تولید می‌شد و البته به موفقیت چندانی نرسید. 

حالا نیز هوندا و گک با سرمایه‌گذاری 47 میلیارد دلاری، به‌دنبال احداث کارخانه‌ای جدید رفته‌اند که ظرفیت تولید سالیانه 170 هزار دستگاه انواع خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی را دارد. هم کراس‌اور VE-1 ساخت هوندا و هم ترامپچی GS4 برقی ساخت گک موتورز در این کارخانه جدید، تولید می‌شوند.

دیدگاه کاربران