اختلاف‌نظر مقامات دولتی ژاپن و فرانسه بر ماجرای گون

دولت فرانسه خواستار حفظ اتحاد رنو نیسان شد

10 آذر 1397 19:01

به دنبال دستگیری «کارلوس گون» رهبر اتحاد خودرویی رنو و نیسان، رئیس‌جمهور فرانسه، «امانوئل مكرون»، به نخست‌وزیر ژاپن «شينزو آبه»، گفت كه مایل است این اتحاد خودرویی را حفظ كند.

رئیس‌جمهور فرانسه خواستار حفظ اتحاد خودرویی شده است اما نخست‌وزیر ژاپن معتقد است این‌گونه تصمیم‌ها به دولت‌ ارتباطی ندارند. به گزارش بلومبرگ روز جمعه در حاشیه نشست G20 در «بوینس‌ آیرس»، پایتخت آرژانتین، این دو رئیس‌جمهور باهمدیگر ملاقات کردند. آبه در پاسخ به درخواست مکرون گفت: «تصمیم برای آینده اتحاد نیسان-رنو باید میان خود شرکت‌ها گرفته شود و نه توسط دولت‌ها تعیین.»

به گفته یک منبع آگاه که نخواسته است نامش فاش شود «امانوئل مکرون و شینزو آبه چند ساعت پس از تمدید 10 روزه حکم کارلوس گون توسط دادستان ژاپنی باهم دیدار کردند.»

این دستگیری آینده اتحاد رنو و نیسان را در پرده ابهام برده است. اتحادی که گون 64 ساله، برای نزدیک به دو دهه ساخت و بر آن نظارت کرد. وزنه این اتحاد برای پاریس بیشتر از توکیو است و به دلیل ساختار مالکیت، سهام شرکت ژاپنی را به منبع درآمدی برای شریک فرانسوی تبدیل کرده است.

رنو از سوی دولت فرانسه به دلیل مسائل امنیت ملی به‌عنوان یک شرکت با «اهمیت حیاتی» در نظر گرفته می‌شود. رنو در کشور فرانسه حدود 50 هزار نفر نیروی کار دارد و در برنامه‌های مکرون برای احیای قدرت اقتصادی فرانسه نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

رنو 43 درصد از نیسان را در اختیار دارد، درحالی‌که سهم خودروساز ژاپنی از رنو 15 درصد و بدون حق رای است.

مترجم : مسلم تقوی

منبع : bloomberg.com

دیدگاه کاربران