متفقین؛ پیمان هراس‌انگیز غول‌های دو صنعت

همکاری گوگل با رنو-نیسان-میتسوبیشی

28 شهریور 1397 11:00

گوگل در همکاری با ائتلاف خودرویی، قدمی بزرگ به‌سوی صنعت خودروسازی برداشته است.

باوجود بی‌رغبتی خودروسازان به همکاری با گوگل، حالا ائتلاف رنو-نیسان-میتسوبیشی قرارداد همکاری گسترده برای استفاده از اندروید در سامانه چندرسانه‌ای خودروهایشان امضا کرده‌اند.در همکاری ائتلاف «رنو-نیسان-میتسوبیشی» با شرکت گوگل، استفاده از سیستم‌عامل اندروید برای بهبود امکانات صفحه‌نمایش، به استفاده میلیون‌ها خودرو در سراسر جهان از این تکنولوژی منجر خواهد شد.

ائتلاف خودرویی که مجموعاً بیش از هر خودروساز دیگر در جهان خودرو تولید می‌کنند، گوگل را برای تقویت نسل بعدی سامانه چندرسانه‌ای (infotainment system)‌ خود انتخاب کرده‌اند.

گوگل نزدیک به یک دهه است می‌خواهد دستاورد بزرگش در گوشی‌های هوشمند را در صنعت خودرو هم تکرار کند.

ائتلاف خودرویی که سال گذشته مجموعاً نزدیک به 10.6 میلیون دستگاه فروخت. حالا با این توافق جدید قصد دارند تا سال 2021 تجربه‌ای یکپارچه از امکانات «گوگل‌مپس»، «اپ‌استور» و «دستیار صوتی گوگل» به رانندگان خود ارائه کند. این اقدام در حالی رخ می‌دهد که دیگر خودروسازان علاقه‌ای به واگذاری سکان صنعت خودرو به رقبای تازه‌وارد در حوزه فناوری و اینترنت ندارند؛ شاید به این دلیل که در سال‌های اخیر جمع‌آوری اطلاعات مصرف‌کنندگان با استفاده از فناوری‌های جدید کاری آسان و پرارزش شده است. اطلاعاتی که می‌تواند تبدیل به جریانی باارزش از سرمایه شود؛ البته این همه دلایل نیست.

هنوز بسیاری از رانندگان به تلفن‌های هوشمندشان وابسته هستند؛ با آن مسیر خود را تعیین یا وظایف دیگری را اجرا می‌کنند. به همین دلیل، توسعه یک رابط کاربری ساده که بتواند رانندگان را اقناع کند برای صنعت خودروسازی به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. تحلیل‌های انجام‌شده توسط خودروسازان گویای این هستند که بیشتر سامانه‌های خودرویی برای کاربری توسط رانندگان بیش‌ازحد پیچیده‌اند.

یک مدیر ارشد ائتلاف خودرویی معتقد است بسیاری از مصرف‌کنندگان این شرکت‌ها هم‌اکنون هم مستعد استفاده از ابزارهای گوگل برای رانندگی هستند. خیلی از آن‌ها تجهیزاتی به خودرو‌شان اضافه کرده‌اند که بتوانند از امکانات سیستم‌عامل اندروید استفاده کنند و بسیاری دیگر هم در صورت پیشنهاد ممکن است چنین کاری را انجام دهند. این مدیر از همکاری با گوگل استقبال زیادی می‌کنند. «کال موس» نایب‌رئیس بخش وسایل نقلیه متصل ائتلاف خودرویی می‌گوید: «اعتماد بین ائتلاف و گوگل طی چند سال اخیر شکل گرفته است.»

پیش‌بینی می‌شود هر چه تعداد وسایل نقلیه متصل به اینترنت از طریق مودم‌های داخلی بیشتر شود، کسب‌وکارهای بیشتری با این سامانه ادغام شوند. بسیاری از شرکت‌های خودروسازی می‌خواهند روی این اطلاعات و صحت‌وسقم کسب‌وکارها نظارت داشته باشند.

گوگل از سال 2005 به دنبال ورود به حوزه خودرو بوده است. آئودی از گروه فولکس‌واگن اولین برندی بود که گوگل ارث (Google Earth) را در ناوبری خودروهایش مورداستفاده قرار داد. ولوو نیز اعلام کرده است که نسل جدید سیستم‌های چندرسانه‌ای خود را به قابلیت اجرای اندروید مجهز خواهد کرد.

«مارک بویادیس»، تحلیلگر تکنولوژی اطلاعات «آی‌اچ‌اس مارکت» گفت: «به‌طورکلی خودروسازان برای استفاده بیشتر از امکانات گوگل رغبت چندانی از خود نشان نداده‌اند، چراکه هنوز مطمئن نیستند مدل‌های کسب‌وکارشان در همکاری با گوگل به چه سمتی خواهد رفت.»

بویادیس در ادامه افزود: «اپل با آی‌تیونز به بازار رفت؛ با این ادعا که می‌خواهد از صنعت موسیقی حمایت کند ولی بعد شاهد بودیم که کل صنعت موسیقی را در اختیار خود درآورد.»

گوگل اما سعی کرده است این نگرانی‌ها را با عرضه نرم‌افزار خود به‌صورت رایگان برطرف کند.

تحلیلگران تخمین می‌زنند خودروسازان طی سال جاری در 19 درصد سامانه‌های چندرسانه‌ای خودروهایشان از اندروید استفاده کنند. در انجام این کار، به دلیل قابلیت‌های اندروید، خودروسازان می‌توانند فضای کاربری رانندگان را مخصوص به خودشان طراحی کنند.

گوگل همچنین اندروید اتو (Android Auto) را در اختیار خودروسازان قرار داده تا کاربران بتوانند تلفن‌های همراهشان را به نمایشگر داشبورد متصل کنند. اپل هم محصولی مشابه دارد که با نام اپل کارپلی (Apple CarPlay) عرضه کرده است.

خارج از جهان خودروها، سلطه سیستم‌عامل گوگل روی تلفن‌های همراه بسیار قدرتمند است. 80 درصد تلفن‌های هوشمند جهان از اندروید استفاده می‌کنند.

علاقه رو به رشد «سیلیکون ولی» برای حضور در حوزه خودرو، بسیاری از خودروسازان را به وحشت انداخته است؛ خصوصاً پروژه خودران‌های گوگل که حالا تبدیل به کسب‌وکاری مجزا با نام «ویمو» (Waymo)‌ شده‌اند و قصد دارند امسال حمل‌ونقل تجاری خود را آغاز کنند.

مترجم : مسلم تقوی

منبع : wsj.com

دیدگاه کاربران