افزایش قیمت، راه‌حل مشکل دلالی خودرو

لاریجانی: گران شدن قیمت بنزین، امسال بعید است

11 آذر 1397 11:45

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به‌شدت گرفتن قاچاق سوخت از مرزهای کشور گفت: «اعمال قیمت واقعی سوخت به مردم فشار می‌آورد.»

لاریجانی بحث افزایش قیمت بنزین در سال جاری را بعید دانست و راه‌حل مشکلات دلالی در بازار خودرو را افزایش قیمت دانست.به گزارش ایسنا، علی لاریجانی که در برنامه زنده تلویزیونی به مناسبت روز مجلس حاضرشده بود در پاسخ به این سوال که نرخ بنزین بالاخره به کجا می‌انجامد، اظهار کرد: «قیمت واقعی بنزین را اگر اعمال کنیم، به مردم فشار وارد می‌شود. تمام نقطه نظرات در چند طرح مطرح و در حال بحث و بررسی است. امروز چند نکته وجود دارد. اول به خاطر این‌که قیمت سوخت در کشور ما با کشورهای اطراف تفاوت فاحشی دارد، با قاچاق بنزین و گازوئیل روبه‌رو شده‌ایم. حالا شاید بگویید قاچاق را باید جور دیگری مدیریت کرد؛ اما کشوری که این‌همه مرز دارد، ممانعت از قاچاق در آن ساده نیست.»

وی در ادامه با اشاره به مدیریت مصرف سوخت در کشور بیان کرد: «مدت‌هاست که ما روی مساله سوخت با مرکز پژوهش‌ها و دولت بحث داریم. دغدغه ذهنی هر سه قوه حل مشکل کشور است. از سوی دیگر مشکل مهم دیگر امروز خودروسازها و قطعه‌سازها هستند که با مشکل مواجه شدند. روز چهارشنبه (هفته گذشته) کمیسیون ویژه مجلس جلسه گذاشت و بنده نیز حضور داشتم. آقایان وزرا و بانک مرکزی بودند تا بررسی کنیم چگونه می‌شود مشکل خودروسازی را حل کرد؛ چراکه امروز بخش زیادی از نیروی انسانی در این بخش‌ها مشغول به کار هستند. بخشی از مسائلی که امروز در مجلس مطرح می‌شود، بحث قانون‌گذاری نیست بلکه حل مسائل است. خیلی از مسائل نیاز به جلسه و پیگیری دارد.»

قیمت‌گذاری خودرو

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به مسائل مطرح پیرامون قیمت‌گذاری خودرو و آزادسازی قیمت خودرو، بیان کرد: «چند موضوع پیرامون این مساله است. مساله خودرو در کشور ما حالت انحصاری دارد و قطعه‌سازی نیز بخش مهمی در کشور است. از سوی دیگر، نقدینگی جامعه امروز به سمت اتومبیل رفته است. اتومبیل یک کالای سرمایه‌ای نیست اما امروز شاهد دلالی در این بخش هستیم.»

لاریجانی تصریح کرد: «هجومی که افراد به سایت‌ها برای خرید می‌آورند، بدان معنا نیست که به خودرو نیاز دارند؛ بلکه یک نوع دلالی است. دلال‌ خودرو را از خودروساز ارزان می‌خرد و در بازار به متقاضی باقیمت گران می‌فروشد. سؤال این است که چرا باید این روند طی شود؟»

وی افزود: «این اشکال باید رفع شود که رفع آن با تغییر قیمت میسر است. مساله قطعه‌سازان نیز این‌گونه نیست که آن‌ها قطعه نسازند بلکه آن‌ها می‌گویند خودروساز باید پول ما را به‌موقع بپردازد تا ما بتوانیم قطعه خود را بسازیم. قیمت ساخت قطعه‌سازان نیز به دنبال بالا رفتن مواد اولیه، بالا رفته است.»

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «ما پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم تا هر چه سریع‌تر مشکل قطعه‌سازان و خودروسازان برطرف شود و طی روزهای آینده به نتیجه برسیم.»

دیدگاه کاربران