حقوقی که به بهانه تحریم دریغ می‌شوند

پیشنهادهای عجیب خودروسازان به مشتریان

13 آذر 1397 12:21

برخورد غیر متعهدانه خودروسازان به مشتریان بازهم سبب نارضایتی شده است. بنا بر گزارش‌ها برخی مشتریان باوجود تاخیر در تحویل خودروهایشان، شاهد برخوردهایی غیرمتعهدانه از خودروسازان هستند و هیچ ابزار قانونی برای پیگیری حقوق خود ندارند.

گزارش‌شده که خودروسازان باوجود تأخیر در انجام تعهدات، گزینه‌هایی همچون تحویل خوردو «بدون ایربگ» یا «انصراف با سود 10» درصد، را پیش روی خریداران می‌گذارند.کشور در شرایط حاصل از تحریم به سر می‌برد و صنایع با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. البته به گفته مسئولان امر شرایط بحرانی نیست ولی رفتار طرف‌های متعهد به پرداخت محصولات و خدمات به مرحله‌ای فراتر از شرایط بحرانی گذر کرده است.

گویی بدعهدی شرکت‌ها و مؤسسات در شرایط سخت به یک روند رایج تبدیل شده است. چه مؤسساتی که بایستی خدماتی به مشتریان ارائه می‌کردند و چه شرکت‌هایی که قرار بود محصولی را به‌واسطه تولید یا واردات در اختیار مصرف‌کننده قرار دهند. حالا بی‌توجهی به حقوق مصرف‌کننده و شروط قرارداد به بهانه تحریم امری رایج شده است.

در یکی از این موارد، خبرگزاری مهر به مشتریانی اشاره می‌کند که نه می‌توانند خودروی‌شان را از خودروسازان بگیرند و نه بر اساس مفاد قرارداد می‌توانند از حق دریافت خسارت و حتی سود انصراف بهره ببرند. بر اساس این گزارش تعداد بسیاری از خریداران خودرو که قراردادهایی را با خودروسازان دارند این روزها با مراجعه به نمایندگان فروش با در بسته مواجه می‌شوند و بعضاً پیشنهاد‌های عجیب‌وغریبی از آن‌ها می‌شنوند؛ به‌نحوی‌که حتی با تهدید از سوی برخی مدیران صنعت خودرو مواجه شده و با برخوردهای شدید حراستی از دفتر آن‌ها بیرون رانده می‌شوند.

دریافت خودروی ناقص مشروط به امضای رضایت‌نامه

آن‌گونه که مهر گزارش می‌دهد یکی از خریداران خودرو با بیان این‌که خودروی خود را باید تا مهرماه امسال تحویل می‌گرفته است، گفت: «در مراجعات مکرر به نمایندگی فروش با این جمله مواجه شدم که اگر خودرو را نیاز دارم، می‌توانم آن را بدون قطعاتی مثل ایربگ یا بالابر برقی تحویل بگیرم و در قبال آن رضایت خود را از خودروساز اعلام نمایم، این در شرایطی است که در مفاد قرارداد چنین برخورد یک‌طرفه‌ای دیده نشده است.»

به گفته این خریدار خودرو، «در برخی نمایندگی‌ها مردم به‌خصوص آن‌هایی که از خودروی ثبت نامی به‌عنوان ابزار کار استفاده می‌کنند با اخذ رضایت‌نامه خودروی بدون ایربگ هم تحویل می‌گیرند چراکه فرد برای گذران زندگی ناچار به تحویل گرفتن چنین خودرویی است؛ اما مشخص نیست سازمان ناظر بر عملکرد خودروسازان چه نظارتی بر این فرآیند دارد.»

سود انصراف 10 درصد

یکی دیگر از مشتریان صنعت خودرو با بیان این‌که خودروی خود را باید ماه‌ها پیش از خودروساز تحویل می‌گرفته است، در گفتگو با مهر گفت: «مراجعات مکرر مردم به نمایندگی‌های خودروسازان عمدتاً بدون پاسخ باقی می‌ماند، به‌خصوص این‌که مفاد قرارداد آن‌قدر یک‌سویه است که دست مشتری به هیچ کجا بند نیست، این در شرایطی است که معاونت بازاریابی و فروش خودروسازان هیچ پاسخ مشخصی مبنی بر زمان تحویل خودرو به مشتریان نمی‌دهد.»

به گفته این فرد «وقتی نماینده فروش با اصرار مکرر مشتریان در عمل به تعهدات خود مواجه می‌شود، اعلام می‌کند که مشتری می‌تواند انصراف داده و سود 10 درصدی دریافت نماید؛ درحالی‌که سود ناشی از دیرکرد خودروساز بسیار بالاتر از این ارقام است.»

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران