بازنشستگی در 20 سالگی؛ خداحافظ هایابوسا

تا دو هفته دیگر، فرصت سوزوکی برای فروش هایابوسا در اروپا به پایان می‌رسد و از آنجایی که هنوز نه جایگزینی و نه نسخه بهبودیافته‌ای برای آن معرفی شده، می‌توان حدس زد که هایابوسا به پایان زندگی پرافتخارش رسیده است.

هایابوسا قادر به پاس کردن استاندارد یورو4 نیست و به همین دلیل از ابتدای 2019 مجوز فروش در بازار اروپا را ندارد.همه چیز از قوانین سختگیرانه اروپایی‌ها برای موتورسازان شروع شد که در سال 2013 تصویب ولی اجرای آن به ژانویه 2016 موکول گشت. البته شانس با موتورسازان یار بود چراکه اتحادیه اروپا، مجدداً مهلت دو ساله‌ای به همه داد تا موتورسیکلت‌های‌شان را طبق قانون 168/2013 به پیشرانه‌ یورو4 مجهز کنند؛ قانونی که از اول ژانویه 2019 (یازدهم دی‌ماه 97) لازم‌الاجرا می‌شود.

با اجرایی شدن این قانون، حالا سوزوکی باید با هایابوسا خداحافظی کند. با توقف فروش این سوپربایک در بازار اروپا -که بزرگ‌ترین بازار او بود- خطوط تولید هایابوسا در کارخانه تویوکاوا (Toyokawa) ژاپن نیز به‌تدریج متوقف می‌شود. البته امکان سفارش مدل 2019 این موتورسیکلت برای مشتریان آمریکایی همچنان -به‌صورت محدود- وجود خواهد داشت.

خداحافظی در 20 سالگی

این روزها قطعاً برای سوزوکی سخت می‌گذرد چراکه دقیقاً در جشن 20 سالگی هایابوسا مجبور به خداحافظی با او شده. هایابوسا متولد 1999 است و طی این سال‌ها تنها دوبار، تغییر نسل داد. نسل اول این ژاپنی با قلب 1299 سی‌سی 173 اسبی عرضه می‌شد ولی سوزوکی، نسل بعدی‌اش را به قلب 1340 سی‌سی 194 اسبی مجهز کرد. 

هایابوسا در واقع نتیجه جدال سوزوکی و کاوازاکی برای ثبت «بیشترین رکورد سرعت» بود. سوزوکی در آن سال به رکورد 312 کیلومتر برساعت رسید و لقب «پرسرعت‌ترین موتورسیکلت تاریخ جهان» را به‌نام هایابوسا ثبت کرد. البته کاوازاکی هم دست بردار نبود و با ZX-14 خود آنقدر هایابوسا را تعقیب کرد تا سرانجام توافق غیررسمی موتورسازان اروپایی و ژاپنی شکل گرفت؛ همان توافقی که هیچ سندی از آن منتشر نشده و فقط می‌دانیم که همگی این موتورسازان به جنگ سرعت خاتمه دادند و توافق کردند که حداکثر سرعت محصولاتشان را در 300 کیلومتر برساعت، محدود کنند. البته ناگفته نماند که کاوازاکی در سال 2016 و با نینجا H2R موفق به ثبت سرعتی فراتر از 400 کیلومتر برساعت شد و رقیب هموطنش را شوکه کرد.

شاید این خداحافظی، پایان کار هایابوسا نباشد چراکه برخی رسانه‌ها خبر داده‌اند که پرچمدار بعدی سوزوکی در سال 2021 میلادی معرفی می‌شود؛ موتورسیکلتی که شاید نسل بعدی هایابوسا باشد و شاید هم نباشد! ولی هرچه باشد حتماً برای شکست‌دادن نینجای 1.4 لیتری کاوازاکی به میدان می‌آید.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : indianautosblog.com