برای اولین بار با قلب 3 سیلندر

نیسان جوک 2020؛ نسلی جدید با ظاهری جذاب

13 شهریور 1398 10:55

این شما و این نیسان جوک جدید؛ کراس اوری که با مدل 2020 قرار است راهی بازار اروپا شود و هرچند به سنت طراحی گذشته‌اش پای بند بوده ولی جذاب‌تر، شیک‌تر و البته مدرن‌تر از قبل شده است.

جوک جدید برای اولین بار هم به پیشرانه 3 سیلندر مجهز شده و هم سیستم نیمه خودران دارددر نسل دوم نیسان جوک، اولین چیزی که همه متوجه آن می‌شوند، تغییر جلوپنجره جوک است که حالا شبیه مابقی برادرانش شده. نکته دوم را باید در طراحی جدید چراغ های جلو و عقب دانست؛ چراغ هایی که در جلوی خودرو، کشیده و باریک شده‌اند. اگر یادتان باشد در نسل قبلی جوک، چراغ های جلو و عقب متقارن بودند و از یک الگوی طراحی پیروی می‌کردند، اما در نسل دوم جوک، دیگر چنین چیزی وجود ندارد. نکته سوم طراحی جوک جدید را باید در سقف رنگی و همچنین گلگیرهای عضلانی‌ترش دانست.

نیسان می‌گوید در نسل جدید این خودرو، فضای کابین را بزرگتر از قبل طراحی کرده است. البته اگر نگاهی به اعداد و ارقام ابعاد داخلی داشته باشیم، متوجه می‌شویم که جوک جدید، زیاد هم بزرگتر نشده! مثلا فضای پای ردیف عقب حدود 6 سانتیمتر بیشتر شده یا فضای سر تنها 1.1 سانتیمتر افزایش یافته. اما یک خبر خوب داریم؛ فضای صندوق در جوک جدید به 422 لیتر رسیده که یعنی نسبت به قبل، تقریبا 20% افزایش یافته.

علاوه بر افزایش فضای کابین، ابعاد کلی خودرو نیز اندکی بیشتر شده طوری که طول کلی خودرو به 4210 میلیمتر (افزایش 85 میلیمتری) رسیده و عرض خودرو نیز معادل 1800 میلیمتر (افزایش 35 میلیمتری) شده. جالب است که جوک جدید، علی رغم ابعاد بزرگترش اما حدود 23 کیلوگرم سبکتر از نسل اول است.

نیسان برای جوک جدید، هرچند طراحی کنسول وسط و داشبورد را بروز کرده اما سادگی چیدمانش را همچنان حفظ کرده. دریچه های تهویه وسط حالا سه تایی شده اند و مانیتور 8 اینچی لمسی نیز حالا به بالای کنسول (و البته بیرون از آن!) منتقل شده. این مانیتور به سیستم عامل چندرسانی NissanConnect مجهز است که یعنی هم قابلیت پیشتیبانی از AndroidAuto و Apple CarPlay را دارد و هم اینکه به راننده اجازه دسترسی به چندین ویژگی خودرو را از طریق اسمارت فون می‌دهد؛ مثلا می‌توان قفل درها را چک کرد، چراغ ها را خاموش کرد یا یک موقعیت مکانی خاص را به نویگیشن خودرو فرستاد.

درباره امکانات جوک جدید بد نیست بدانید که نیسان این کامپکت را به انبوهی از سیستم های کمکی راننده مجهز کرده؛ از ترمز اضطراری بگیرید تا هشدارهنده نقطه کور و تغییرلاین. اما مهم ترین آپشنی که روی جوک جدید نصب شده، چیزی نیست جز ProPilot یا همان سیستم نیمه خودران که تاقبل از این در جوک وجود نداشت.

تا به این لحظه فقط یک پیشرانه را برای نیسان جوک 2020 قطعی شده؛ قلب 3 سیلندر توربوشارژی که فقط 1 لیتر حجم دارد ولی قدرتش به 117 اسب بخار می رسد. خط تولید نیسان جوک جدید همچنان در ساندرلند (Sunderland) انگلستان است و اولین سری آن قرار است در اواخر نوامبر 2019 (اواسط آذرماه 98) راهی بازار اروپا شود.

تست مخفی جوک جدید

شرکت نیسان خود را برای معرفی نسل دوم کراس‌اور محبوب و کوچک ساخت خود یعنی جوک آن هم با مدل 2020 آماده می‌کند. هرچند هنوز تصاویر مدل نهایی منتشر نشده اما شرکت سازنده از مدتی پیش اقدام به انتشار چند تصویر تبلیغاتی کرده است. در جدیدترین مورد از این تصاویر، این شرکت سه تصویر از نیسان جوک 2020 منتشر کرده که البته بدنه آن همچنان زیر پوشش‌های استتاری قرار گرفته است. علاوه‌براین تصاویر سه گانه، مقداری اطلاعات جدید نیز در مورد نسل تازه این کراس‌اور در اختیار رسانه‌ها قرار داده شده است.

به جرات می‌توان ادعا کرد که این عکس‌های جدید واضح‌ترین تصاویری هستند که تاکنون از نسل جدید نیسان جوک منتشر شده است. از همین تصاویر می‌توان دریافت که نسل دوم این کراس‌اور کوچک مثل نسل قبلی همچنان طراحی جالب و سنت‌شکن دارد که البته بازهم ممکن است منتقدانی داشته باشد. پیش از این نیز اعلام شده بود که نسل جدید جوک قرار نیست در بازار خودروی آمریکای شمالی ارائه شود و مشتریان این برند باید به سراغ مدل کیکز بروند اما عرضه جوک در بازار اروپا ادامه خواهد یافت، جایی که این خودرو تاکنون موفقیت چشمگیری در آن به دست آورده است.

هرچند پوشش‌های استتاری روی بدنه نیسان جوک 2020 تا حد زیادی چهره آن را پنهان کرده‌اند اما فرم کلی بدنه در قسمت‌های جلو و عقب و همچنین شیب سقف کاملاً قابل تشخیص است.

براساس اطلاعاتی که نیسان درباره جوک 2020 منتشر کرده، این خودرو به همراه رینگ‌های 19 اینچی و فناوری ProPILOT که منحصراً به نیسان تعلق دارد، عرضه خواهد شد. علاوه‌براین، گفته شده که نیسان جوک 2020 ابعاد بزرگتری نسبت به نسل قبل خواهد داشت که همین مورد، نوید دهنده فضای بیشتر برای سرنشینان آن خواهد بود. نیسان همچنین وعده داده که جوک 2020 را به آخرین نسل فناوری‌ها مجهز کرده تا عملکرد رانندگی آن را نسبت به قبل ارتقا دهد.

تصاویر جاسوسی نسل جدید نیسان جوک

نسل دوم نیسان جوک براساس پلتفرم CMF-B رنو ساخته می‌شود که چند پیشرانه متنوع نیز روی آن قابل نصب خواهد بود بدین معنی که خریداران می‌توانند انتظار مشاهده پیشرانه‌های یک و 1.3 لیتری بنزین‌سوز و همچنین 1.5 لیتری دیزل را در زیر کاپوت این خودرو داشته باشند.

البته احتمال عرضه نیسان جوک با پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ با قدرت تقریبی 200 اسب‌بخار نیز وجود دارد که در این صورت با خودرویی بسیار اسپرت و هیجان‌انگیز روبه‌رو خواهیم بود. همچون نسل قبل، نیسان جوک به صورت استاندارد تک محور بوده و به صورت سفارشی به سیستم چهارچرخ محرک تجهیز خواهد شد.

قرار شده نیسان جوک 2020 در تاریخ 3 سپتامبر رونمایی شود هرچند زمان شروع فروش آن هنوز مشخص نشده اما پیش‌بینی می‌شود قبل از پایان سال جاری میلادی یا اوایل سال 2020 این امر نیز اتفاق بیافتد.

دیدگاه کاربران