چانه‌زنی بر نرخ خودروهای پرتیراژ

اعلام قیمت‌ها یک هفته دیگر به تعویق افتاد

20 آذر 1397 12:10

طی هفته‌های گذشته در مورد اعلام قیمت جدید خودرو از «هفته آینده همان روز»، اظهارنظرهای بسیاری شده است. این شنبه هنوز نرسیده است.

وزیر صنعت: هزینه مالی خودروسازان بالای 20 درصد اعلام‌شده بود که سازمان حمایت این موضوع را نپذیرفت.حالا همین دیروز بود که معاون بازرسی سازمان حمایت خبر از اعلام قیمت «نهایتاً تا هفته آینده» داده بود.

بحث قیمت‌گذاری خودرو مساله‌ای مهم برای دولت و خودروسازان است که هنوز روی آن اتفاق‌نظر ندارند. موافقان افزایش شدید قیمت با فشار رسانه‌ای بر سازمان حمایت و وزارت صنعت در تلاش‌ هستند تا این تصمیم زودتر عملی شود. حتی یکی از خودروسازان در اقدامی ظاهراً قانونی و کمی نمادین، قیمت‌ برخی خودروهای کم‌فروش خود را بین 5 تا 100 درصد افزایش داد.

اما اکنون آن‌طور که تسنیم گزارش داده است «رضا رحمانی»، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است که «شورای رقابت طی دو هفته آینده در خصوص قیمت خودروهای مشمول قیمت‌گذاری به نتیجه خواهد رسید.»

آن‌طور که اواخر تابستان در دوره وزارت شریعتمداری مطرح شد، قرار بود شورای رقابت تحلیل خود را به هیئت تعیین و تنظیم در سازمان بازرسی بدهد. اگر این سازوکار پابرجا باشد باید بعد از فرصت دوهفته‌ای منتظر بررسی هیئت تعیین و تنظیم باشیم.

در ادامه گزارش تسنیم آمده است: رحمانی با بیان این‌که افزایش قیمت اعمال‌شده از سوی برخی خودروسازان مربوط به خودروهای معاف از فرآیند قیمت‌گذاری شورای رقابت بوده، گفت: «سازوکار اعمال قیمت در مورد خودروهای مشمول قیمت‌گذاری و معاف از قیمت‌گذاری شورای رقابت باهم تفاوت دارد. به‌این‌ترتیب افزایش قیمت اعمال‌شده از سوی یکی از خودروسازان در خصوص تعدادی از خودروها غیرقانونی نبوده و آن‌ها این اجازه را داشته‌اند.»

وزیر در ادامه بر حدسیات قیمت‌گذاری جدید با اختلاف 5 درصدی بازار صحه گذاشت؛ وی گفت: «افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروهای معاف از قیمت‌گذاری، 5 درصد پایین‌تر از نرخ بازار بوده و امیدواریم با افزایش تولید قیمت‌ها در بازار نیز کاهش یابد.»

بنابراین احتمالاً اختلاف‌نظر در مورد قیمت‌گذاری خودروهای انحصاری خواهد بود؛ خودروهای به‌اصطلاح زیر 45 میلیون تومان. در ادوار گذشته شورای رقابت بیشتر مدل‌های پرفروش بازار را مشمول انحصار دانست و قیمت‌گذاری دستوری بر این خودروها اعمال شد.

رحمانی در ادامه به اختلاف‌نظر سازمان حمایت با خودروسازان اشاره کرد. به گفته او «سازمان حمایت آنالیز قیمتی را از خودروسازان دریافت می‌کند؛‌ هزینه مالی خودروسازان بالای 20 درصد اعلام‌شده بود که سازمان حمایت این موضوع را نپذیرفت.»

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران