راهنمای دوگانه سوز کردن خودرو

خرداد 1401: فرید خاصه‌باف، عضو اتحادیه سوخت‌های جایگزین، درباره دوگانه‌سوز شدن خودروهای عمومی و مسافربری شخصی  گفت که جلسات متعددی در این باره برگزار شده است. اما کمیسیون انرژی مجلس موافق نیست و ادعا می‌کند که قراردادها استاندارد نیستند. این کمیسیون باید منافع ملی را در نظر گیرد.

طبق گفته‌های وی، تمامی تولیدکنندگان  استاندارد هستند و به صورت دوره‌ای و سالانه، چندین بار نمونه‌برداری می‌شوند. ابتدا کیت‌های نسل اول در دسترس بودند؛ اما اکنون اکثر تولیدکنندگان از نسل‌ چهارم آن‌ها استفاده می‌کنند.

خلیل علی عسگری، فعال حوزه صنعت سی‌ان‌جی، از جایگزین کردن سی‌ان‌جی به عنوان یکی از مهم‌ترین اتفاقات حوزه سوخت یاد کرد و افزود که اکنون بیش از 30 هزار نفر مستقیما در این حوزه کار می‌کنند و اگر خودروها این سوخت را مصرف کنند، 23 میلیون لیتر بنزین صرفه جویی خواهد شد. طبق گفته‌های وی، 95 درصد زیرساخت شبکه سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد. در ضمن، 7 کارخانه تولید مخزن موجود است که محصولات خود را صادر نیز می‌کنند. کارخانجات زیادی در حوزه کیت نیز وجود دارند. علاوه بر آن‌ها، هزار مرکز خدمات پروانه‌دار هستند که با استاندارد خودرو را تبدیل و تحویل می دهند. لازم به ذکر است که کشور چین 7 میلیون خودرو دارد و 130 میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کند. اما در کشور ما با وجود 4 میلیون خودرو، 23 میلیون متر مکعب مصرف می‌شود.

سود 4 میلیارد دلاری به کمک سی.ان.جی

اردیبهشت 1401: محسن جوهری، عضو انجمن صنفی سی.ان.جی، به تصمیم سازمان برنامه و بودجه در سال 99 اشاره کرد؛ این سازمان با پیشنهاد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره افزایش 54 درصدی حق‌العمل‌کاری برای کلیه جایگاه‌های عرضه سی.ان.جی، بدون در نظر گرفتن ارزش‌افزوده، موافقت نکرد.

وی در ادامه درباره تفکر این که جایگاه‌های سی‌.ان.جی سودآوری خوبی دارند، توضیح داد که در واقع با افزایش هزینه‌های جایگاه‌داری، عدم افزایش متناسب کارمزدها و حق‌العمل‌کاری با افزایش هزینه‌ها، این جایگاه‌ها دیگر سودآور نیستند.

وی افزود که مشکلی جدی صنعت سی.ان‌.جی را تهدید می‌کند؛ 20 هزار نفر از شاغلین جایگاه‌ها ممکن است بی‌کار شوند و بیش از 70 درصد جایگاه‌ها، به دلیل مشکلات اقتصادی، تعطیل خواهند شد‌.

آقای جوهری از تخصیص بودجه برای ایجاد جایگاه‌های گاز مایع گله کرد و گفت که این طرحی شکست خورده است و بودجه باید صرف توسعه سی.ان.جی شود. وی اظهار کرد که دولت در سال‌های اولیه حدود 3 میلیارد دلار برای سی.ان.جی سرمایه‌گذاری کرد؛ در حالی که این صنعت در سال گذشته حدود 4 میلیارد دلار سودآوری داشته است. آقای جوهری تاکید کرد که در حال حاضر نیمی از ظرفیت عرضه سی.ان.جی در کشور خالی است و در صورت ایجاد شرایط مطلوب، این سودآوری به 8 میلیارد دلار نیز خواهد رسید.

آمار خودروهای تبدیل شده

اردیبهشت 1401: محمد حسین باقری، مدیر طرح CNG شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، بیان کرد که تعداد 4 میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو توسط تولیدکنندگان خودرو و وزارت نفت، تبدیل شده‌اند. آمار دقیقی از تبدیل‌های غیررسمی وجود ندارد، اما تعداد آن‌ها بین 200 الی 300 هزار خودرو تخمین زده می‌شود. بنابراین، مجموعا حدود 4.5 میلیون خودرو دوگانه‌سوز در کشور وجود دارد.

وی افزود که طبق مصوبه شورای اقتصاد، آن‌ها موظف‌اند تا یک میلیون و 206 هزار خودرو را تبدیل کنند. این مصوبه بیش‌تر در خصوص خودروهای عمومی است که پس از ثبت‌نام، لیستشان توسط وزارت کشور بارگذاری می‌شود و باید تبدیل شوند.

آمار جدید تعداد خودروهای دوگانه‌ در ایران

فروردین 1401: آقای دادرس، رئیس انجمن صنفی سوخت CNG کشور، در جدیدترین مصاحبه خود گفته که در حال حاضر، 4.5 میلیون خودرو دوگانه سوز در سراسر ایران تردد می‌کنند. همچنین بیش از 2500 جایگاه سی.ان.جی در کشور فعال هستند اما متاسفانه با 50% ظرفیت‌شان کار می‌کنند.

آقای دادرس گفته که هم‌اکنون مصرف روزانه سی.ان.جی در کشور معادل 25 میلیون مترمکعب است و اگر کل تولیدات گازی را درنظر بگیریم، معادل 4% از گاز تولیدی ایران می‌شود. اما در صورت احیای سوخت CNG در کشور، این پتانسیل وجود دارد که مصرف روزانه گاز را 2 برابر کرد و به بیش از 40 میلیون مترمکعب رساند.

کاهش تولید خودروهای دوگانه سوز

براساس آمارهای منتشر شده از وزارت صمت، تولید انواع خودروهای دوگانه‌سوز از ابتدای سال 1400 تا پایان دی‌ماه، به عدد 10 هزارو 149 دستگاه رسیده است، که در مقایسه با مدت مشابه سال 1399، با افت 50 درصدی همراه بوده. ایران خودرو، همچنان تنها تولیدکننده خودرو دوگانه‌سوز در کشور است و در گروه خودروسازی سایپا و پارس خودرو، هیچ محصول دوگانه‌سوزی فعلا تولید نمی‌شود.

همچنین طبق این گزارش، در 10 ماهه سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل، تولید سمند دوگانه‌سوز حدود 32% کاهش یافته، تولید پژو 405 دوگانه‌سوز حدود 16% کمتر شده و تولید پژو پارس دوگانه‌سوز نیز 96% افت داشته است.

آمار تولید تجمعی دوگانه‌سوزها تا پایان دی 1400
مدل کارخانه مجموع تولید
405 دوگانه ایران خودرو خراسان 3,143 دستگاه
پارس دوگانه ایران خودرو خراسان 184 دستگاه
سمند دوگانه ایران خودرو تبریز 6,822 دستگاه

*اطلاعات جدول فوق، براساس آمارهای رسمی وزارت صمت است.

آمار تولید تجمعی دوگانه‌سوزها تا پایان آذر 1400
مدل کارخانه مجموع تولید
405 دوگانه ایران خودرو خراسان 2,605 دستگاه
پارس دوگانه ایران خودرو خراسان 184 دستگاه
سمند دوگانه ایران خودرو تبریز 6,313 دستگاه

*اطلاعات جدول فوق، براساس آمارهای رسمی وزارت صمت است.

آمار تولید تجمعی دوگانه‌سوزها تا پایان مهر 1400
مدل کارخانه مجموع تولید
405 دوگانه ایران خودرو خراسان 2242 دستگاه
پارس دوگانه ایران خودرو خراسان نامشخص
سمند دوگانه ایران خودرو تبریز 5282 دستگاه

*اطلاعات جدول فوق، براساس آمارهای رسمی وزارت صمت است.

آمار تولید تجمعی دوگانه‌سوزها تا پایان شهریور 1400
مدل کارخانه مجموع تولید
405 دوگانه ایران خودرو خراسان نامشخص
پارس دوگانه ایران خودرو خراسان نامشخص
سمند دوگانه ایران خودرو تبریز 5006 دستگاه

*اطلاعات جدول فوق، براساس آمارهای رسمی وزارت صمت است.

آمار تولید تجمعی دوگانه‌سوزها تا پایان مرداد 1400
مدل کارخانه مجموع تولید
405 دوگانه ایران خودرو خراسان 2200 دستگاه
پارس دوگانه ایران خودرو خراسان 181 دستگاه
سمند دوگانه ایران خودرو تبریز 4750 دستگاه

*اطلاعات جدول فوق، براساس آمارهای رسمی وزارت صمت است.

آمار تولید تجمعی دوگانه‌سوزها تا پایان تیر 1400
مدل کارخانه مجموع تولید
405 دوگانه ایران خودرو خراسان 1010 دستگاه
پارس دوگانه ایران خودرو خراسان 144 دستگاه
سمند دوگانه ایران خودرو تبریز 2595 دستگاه

*اطلاعات جدول فوق، براساس آمارهای رسمی وزارت صمت است.

آمار تولید تجمعی دوگانه‌سوزها تا پایان اردیبهشت 1400
مدل کارخانه مجموع تولید
405 دوگانه ایران خودرو خراسان 1010 دستگاه
پارس دوگانه ایران خودرو خراسان 144 دستگاه
سمند دوگانه ایران خودرو تبریز 2595 دستگاه

*اطلاعات جدول فوق، براساس آمارهای رسمی وزارت صمت است.

آمار تولید تجمعی دوگانه‌سوزها تا پایان فروردین 1400
مدل کارخانه مجموع تولید
405 دوگانه ایران خودرو خراسان 791 دستگاه
سمند دوگانه ایران خودرو تبریز 1231 دستگاه

*اطلاعات جدول فوق، براساس آمارهای رسمی وزارت صمت است.

ضرر ایران خودرو با تولید دوگانه سوزها

دی 1400: آقای رحمانی، معاون فروش و بازاریابی ایران خودرو، در جدیدترین مصاحبه خود گفته که تولید خودروهای دوگانه‌سوز در این شرکت، با زیان بالایی همراه است و عرضه عمومی آن برای ایران خودرو، صرفه اقتصادی ندارد. به همین دلیل، عمده خودروهای دوگانه‌سوز تولیدی این شرکت، صرفا برای طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی هستند و مابقی آنها نیز برای برخی ارگان‌های دولتی، ساخته می‌شود که البته تیراژ بسیار پایینی دارد.

نوبتدهی اینترنتی برای دوگانه سوزها

دی 1400: مجتبی دلبری، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه البرز، درباره دوگانه‌سوز کردن خودروها اعلام کرد که بررسی و بازدید کارشناسان واحد سی‌ان‌جی از کارگاه‌های مجاز فرآیند تبدیل خودرو به دوگانه سوز، نشان می‌دهد که بیش از 3800 خودرو با نصب مخزن و کیت مخصوص، دوگانه سوز شده‌اند. 570 خودرو نیز در نوبت دوگانه‌سوز شدن قرار دارند.

طبق گفته‌های وی، پنج کارگاه فعال مجهز به مخازن، کیت‌ها و تجهیزات سی‌ان‌جی در استان البرز وجود دارد که این تجهیزات را به صورت رایگان روی خودروها نصب می‌کنند. وی افزود که رانندگان خودروهای عمومی و تاکسی‌های اینترنتی می‌توانند با مراجعه به سامانه GCR.NIOPDC.IR نسبت به ثبت‌نام برای دوگانه‌سوز کردن خودرو خود اقدام کنند. اولویت نیز با کسانی است که زودتر ثبت‌نام کنند.

الزام ایران خودرو به تولید دوگانه سوزهای جدید

آذر 1400: طبق قرارداد تولید 45 هزار خودرو تاکسی و ون دوگانه‌سوز که در 14 آذرماه سال جاری توسط ایران خودرو به امضا رسید، از زمان ابلاغ آن (16 آذرماه) به مدت هشت ماه (مدت زمان قرارداد) روزانه تعداد 180 دستگاه خودرو دوگانه‌سوز به بازار مصرف عرضه می‌شود.

با تولید 45 هزار خودرو دوگانه‌سوز در سال نخست، حدود 58 میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود که این رقم در سال‌های بعدی به 80 میلیون لیتر می‌رسد. با در پیش گرفتن چنین روندی، پس از چهارسال، حدود 300 میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی خواهد شد. به موجب این قرارداد 19 میلیون دلاری، در سال نخست بیش از 19 میلیون دلار صرفه‌جویی می‌شود و این رقم در سال‌های بعدی به بیش از 27 میلیون دلار خواهد رسید. بنابراین پس از چهار سال، 101 میلیون دلار صرفه اقتصادی رقم می‌خورد‌.

گازسوزشدن 30 درصدی خودروها تا 1404

آذر 1400: رضا کاظم‌نژاد، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با اشاره به قرارداد نوسازی 45 هزار خودرو دوگانه سوز تاکسی و وانت توسط ایران خودرو که در آذرماه 1400 منعقد شده، بیان کرد که در صورت بسترسازی مناسب، چنین قراردادهایی در اولویت قرار می‌گیرند و روند تولید و تبدیل خودروهای دوگانه‌سوز، سریع‌تر انجام می‌شوند.

آقای کاظم‌نژاد در ادامه افزود که در حال حاضر سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور، به میزان 21.2 درصد (معادل مصرف روزانه 22.4 میلیون مترمکعب) است و برای سال 1404 مقرر شده تا این میزان در بخش حمل‌و‌نقل (خودروهای سبک) به 30 درصد افزایش یابد. از نظر وی، افزایش این سهم مستلزم اصلاح قیمت است و اختلاف قیمت سوخت مایع و بنزین سبب تشویق عموم مردم برای استفاده از آن می‌شود.

وی درباره‌ قیمت‌ها نیز گفت که فاصله منطقی قیمت سوخت بنزین و گاز باید بررسی و اصلاح شود. آقای کاظم‌نژاد معتقد است که باید از تکنولوژی‌های به روز استفاده شود و مقرر شده تا لوازم و ملزومات نسل 4، که کارایی بهتر و مصرف کم‌تری دارند، به کار گرفته شوند. وی تاکید کرد که با وحدت رویه بین نهادهای مرتبط با صنعت سی‌ان‌جی، (وزارت نفت، وزارت صمت، خودروسازان و ...) نتیجه قابل قبولی کسب خواهد شد.

آقای کاظم‌نژاد بیان کرد که در راستای افزایش سهم داخلی‌سازی و توان مهندسی در تولید تجهیزات، نیاز است تا برنامه‌های مدونی جهت گسترش دامنه ساخت داخلی قطعاتی مانند مخازن و کیت‌ها انجام شود، تا زمینه صادرات این تجهیزات نیز میسر شود. طبق گفته‌های آقای کاظم‌نژاد، دوگانه سوز کردن خودروهای دیزلی (سوخت دیزل و سی‌ان‌جی) امکان‌پذیر است و باعث کاهش مصرف گازوئیل می‌شود.

راه اندازی مجدد سامانه ثبت نام دوگانه سوز

آذر 1400: بعد از حمله سایبری به سامانه سوخت کشور در آبانماه 1400، سامانه ثبت نام خودروهای دوگانه‌سوز نیز از دسترس خارج شده بود اما شرکت ملی پخش در تاریخ 22 آذرماه خبر داده که سامانه gcr.niopdc.ir مجددا فعال شده است و واجدین طرح گازسوز کردن خودرو، می‌توانند مجددا به این سامانه اینترنتی مراجعه کرده و برای ثبت نام، اقدام کنند.

هزینه دوگانه سوز کردن مسافربر شخصی

تیر 1400: آقای باقری (مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش) خبر داده که تاکنون 33 هزار مسافربر شخصی و تاکسی اینترنتی برای طرح تبدیل به دوگانه‌سوز، ثبت نام کرده‌اند. این خودروها حدود 20 تا 25 درصد هزینه تبدیل را فقط باید پرداخت کنند که چیزی حدود 2 میلیون تومان می‌شود.

گفتنی است در سبد سوختی کشور، هر مترمکعب CNG معادل یک لیتر بنزین درنظر گرفته شده. لذا با توجه به قیمت 453 تومانی برای هر مترمکعب CNG و مقایسه آن با قیمت 1500 تومانی بنزین سهمیه‌ای و قیمت 3000 تومانی بنزین آزاد، می‌توان چنین گفت که با جایگزینی CNG با بنزین سهمیه‌ای، می‌توان تا 60% و با جایگزینی CNG با بنزین آزاد نیز می‌توان تا 80% در هزینه‌های سوخت، صرفه‌جویی کرد. 

کاهش ظرفیت ثبت نام برای تبدیل دوگانه سوز

تیر 1400: ظرفیت پذیرش خودروها برای تبدیل رایگان به دوگانه‌سوز، کاهش یافت. آقای باقری (مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش) ضمن اعلام این خبر گفته که براساس تصمیمات قبلی، قرار بود یک میلیون 464 هزار خودرو برای این طرح تبدیل، تسهیلات دولتی دریافت کنند. اما براساس مصوبه جدید شورای اقتصاد، حدود 200 هزار خودرو از این تعداد کاسته شده است.

در طرح تبدیل خودروهای عمومی به دوگانه‌سوز، تاکنون 350 هزار خودرو ثبت‌نام کرده‌اند درحالیکه از این تعداد، فقط 114 هزار دستگاه واجد شرایط بودند. پس می‌توان چنین گفت که استقبال از این طرح تبدیل، آنطور که مدیران دولتی انتظارش را داشتند، نبوده است. آقای باقری، دلیل عدم استقبال از این طرح را قیمت بنزین، شرایط تورمی کشور و همچنین سهمیه اعتباری جداگانه‌ای است که خودروهای حمل و نقل عمومی، براساس پیمایش و کارکردشان دریافت می‌کنند.

آمار جالب دیگری که آقای باقری آنها را رسانه‌ای کرده، درباره عرضه و تقاضای سوخت CNG در کشور است. همانطور که گفتیم، شورای اقتصاد حدود 200 هزار خودرو را از طرح تبدیل رایگان، حذف کرده است تا از این طریق، منابع مالی برای احداث جایگاه‌های جدید، تامین شود. اما جالب است بدانید که طبق گفته‌های آقای باقری، درحال حاضر حدود 2500 جایگاه CNG در سراسر کشور فعال هستند که مجموعا 23 میلیون متر مکعب را در روز، مصرف می‌کنند. درحالیکه ظرفیت عرضه آنها حدود 40 میلیون متر مکعب است. به عبارت بهتر، نیمی از ظرفیت جایگاه‌های CNG فعلا بلا استفاده است.

فعلا منتظر آمدن LPG نباشید!

خرداد 1400: بعد از انتشار خبرهایی مبنی بر اضافه‌شدن LPG به سبد سوختی کشور توسط مجلس در قالب برنامه بودجه سال 1400، برخی از متقاضیان طرح تبدیل رایگان خودروهای دوگانه‌سوز، حالا دچار شک و تردید شده‌اند که آیا خودروی‌شان را به CNG تبدیل کنند یا اینکه منتظر بمانند تا شاید در آینده، طرح دیگری شبیه همین طرح ولی برای تبدیل خودروهای بنزینی به LPG اجرایی شود.

اما طبق اطلاعاتی که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، زیرساخت‌های لازم برای توسعه و گسترش استفاده از سوخت LPG در کشورمان، فعلا وجود نداشته یا بهتر است بگوییم که «در کوتاه مدت» وجود ندارد. بنابراین رانندگانی که برای ثبت نام در طرح تبدیل به CNG دست نگه داشته‌اند، باید مراقب این نکته هم باشند که ممکن است فرصت ویژه برای دریافت تسهیلات رایگان دولتی را هم برای همیشه از دست بدهند.

خاموشی جایگاه CNG در تابستان 1400

اردیبهشت 1400: با اعلام وزارت نیرو و با هماهنگی شرکت ملی پخش، به منظور جلوگیری از خاموشی‌های ناخواسته خانگی در تابستان 1400، طرح تعطیلی دوساعته جایگاه‌های سوخت CNG اجرایی می‌شود. طبق این طرح، قرار است در ماه‌های تیر و مرداد و در ساعات اوج مصرف روزانه، یعنی ساعات 12 تا 14 یا ساعات 14 تا 16، جایگاه‌های سوخت CNG تعطیل شوند.

آقای مشهدی (سخنگوی شرکت برق) درباره این طرح گفته که خاموشی دو ساعته، برای همه جایگاه‌ها نیست و فقط در جایگاه‌هایی که از موتور ژنراتور دیزل استفاده می‌کنند، اجرا می‌شود. سخنگوی شرکت برق همچنین تاکید کرده که پمپ‌بنزین‌ها مشمول این خاموشی‌ها نبوده و طبق روال عادی، به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند.

تبدیل 290 هزار خودرو مسافربر شخصی در 1400

اسفند 99 | آقای قاسمی (معاون شرکت ملی پخش) در آخرین روز کاری سال خبر داده که از ابتدای طرح تبدیل رایگان خودروهای عمومی به دوگانه سوز (یعنی از خردادماه 99) تا به امروز، 280 هزار متقاضی در این طرح ثبت‌نام کردند که کار تبدیل 85 هزار نفر از آنها به اتمام رسیده و مدارک‌شان نیز اصلاح شده است.

آقای قاسمی ضمن اشاره به ظرفیت تبدیل 1000 تا 1600 دستگاه خودرو بصورت روزانه، گفته که طرح تبدیل خودروها تا آبان‌ماه 1400 فرصت دارد و متقاضیان این طرح، ثبت نام را به روزهای آخر موکول نکنند.

معاون شرکت ملی پخش همچنین به برنامه این شرکت برای تبدیل یک میلیون و 460 هزار خودرو در ناوگان حمل و نقل عمومی نیز پرداخته و گفته که برای فاز اول تبدیل مسافربرهای شخصی به دوگانه‌سوز، ظرفیت 200 هزار دستگاهی درنظر گرفته شده که البته قرار است در سال آینده به 290 هزار دستگاه افزایش پیدا کند.

مسافربرهای شخصی منتظر دریافت پیامک باشند

اسفند 99 | آقای باقری (مدیر طرح‌های CNG شرکت ملی پخش) ضمن اشاره به شروع طرح تبدیل خودروهای مسافربر شخصی به دوگانه سوز، مجددا یادآوری که دارندگان این نوع خودروها، باید منتظر بمانند تا پیامک واجد شرایطی، برای آنها ارسال شود و سپس برای ثبت نام در این طرح، اقدام کنند. دلیل این موضوع این است که خودروها براساس لیست اعلامی وزارت کشور، به دوگانه‌سوز تبدیل می‌شوند.

برخلاف خودروهای عمومی، که هزینه تبدیل آنها رایگان بود، مسافربرهای شخصی حدود 20 تا 25 درصد هزینه تبدیل به دوگانه‌سوز را باید خودشان پرداخت کنند و مابقی هزینه نیز، توسط دولت پرداخت می‌شود.

طرح تبدیل مسافربرهای شخصی به دوگانه سوز

اسفند 99 | همانطور که می‌دانید، از اوایل سال 99، طرح تبدیل رایگان ناوگان حمل و نقل به دوگانه‌سوز با اولویت خودروهای عمومی و وانت‌بارها آغاز شده است. در مرحله اول این طرح، هزینه تبدیل به دوگانه‌سوز حدود 10 میلیون تومان بود که تمام این مبلغ، توسط یارانه دولتی، پرداخت شد.

اما با اعلام شرکت ملی پخش در پنجم اسفندماه، دومین مرحله این طرح ملی، با اولویت خودروهای «تاکسی‌ اینترنتی» و «مسافربر شخصی»، وارد فاز اجرایی شد. در این طرح نیز هزینه تبدیل به دوگانه‌سوز همچنان 10 میلیون تومان است اما از آنجایی که 8 میلیون تومان آن توسط یارانه دولتی پرداخت می‌شود، لذا تنها 2 میلیون تومان آن باید توسط مالکان خودروهای مشمول این طرح، هزینه شود:

1- تبدیل این خودروها، براساس لیست اعلامی وزارت کشور به وزارت نفت، انجام می‌شود که شامل 200 هزار خودرو می‌شود. همچنین در سال 1400 ممکن است این طرح، برای سایر مسافربرهای شخصی نیز امکان‌پذیر باشد.

2- اولویت تبدیل، با خودروهای «پرمصرف» است.

3- مالکان تاکسی اینترنتی، مسافربران شخصی، مسافران بین شهری و سرویس مدارس (به شرط داشتن تاییدیه وزارت کشور)، منتظر باشند تا پیامک «واجد شرایط تبدیل» برای آنها ارسال شود.

4- بعد از دریافت پیامک، به سایت اینترنتی gcr.niopdc.ir مراجعه کرده و برای ثبت نام و دریافت نوبت، اقدام کنند.

5- برای تاکسی‌های اینترنتی و مسافربرشخصی، هزینه تبدیل خودرو به دوگانه‌سوز تا حدود 75% رایگان خواهد بود و مابقی آن نیز باید توسط مالک خودرو پرداخت شود که تقریبا معادل 2 میلیون تومان است.


خواندنی‌های مهم درباره سوخت:

»» آخرین اخبار سهمیه بندی بنزین

»» نحوه ثبت نام کارت سوخت خودرو و موتور

»» نحوه استعلام و پیگیری کارت سوخت

»» نحوه تغییر و بازیابی رمز کارت هوشمند سوخت


افزایش تولید خودروهای دوگانه سوز

بهمن 99 | براساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت صمت، تا پایان دی‌ماه 99، مجموع تولید خودروهای دوگانه‌سوز در کشور از مرز 28 هزار دستگاه گذشته است که در مقایسه با آمار 14 هزار دستگاهی مدت مشابه سال قبل، جهش 88 درصدی را به همراه داشته.

مدل کارخانه تولید 10 ماهه 1399
تیبا دوگانه سایپا تهران 2,808
405 دوگانه ایران خودرو خراسان 9,272
پارس دوگانه ایران خودرو خراسان 4,317
سمند دوگانه ایران خودرو تبریز 10,119
پارس دوگانه خودروسازی فردا 1,726
مجموع تولید - 28,242

*در جدول فوق، آمار تولید برحسب دستگاه است.

نکته جالب درباره آمارهای منتشر شده، تولید 159 دستگاه تیبا دوگانه‌سوز در کارخانه سایپا تهران است چراکه تا قبل از این، این خودرو در کارخانه سایپا کاشان تولید می‌شد. چنین اتفاق مشابهی در سایت‌های تولید ایران خودرو نیز رخ داده؛ این شرکت که محصولات دوگانه‌سوزش را در کارخانه‌های خراسان، تبریز و سمنان (خودروسازی فردا) می‌سازد، خط تولید پارس دوگانه‌سوز را در سال 99 به ایران خودرو خراسان منتقل کرده است.

افزایش مصرف CNG در کشور

آذر 99 | آمارهای جدید نشان می‌دهد که در نیمه اول سال 99 مصرف سی.ان.جی به 20.9 میلیون متر مکعب رسیده است که در مقایسه به میزان 19.3 میلیون متر مکعب در مدت مشابه سال 98، رشد 8 درصدی مصرف CNG را در کشور نشان می‌دهد.

آمارهای جدید وزارت نفت، همچنین بیانگر افزایش سهم CNG در سبد سوخت کشور است؛ در نیمه اول سال 98 این سهم تنها 16.5% بود درحالی که در نیمه نخست سال 99 این سهم به 22% رسیده است.

چندی پیش نیز شرکت ملی پخش، خبر داده بود که مصرف بنزین که در 6 ماهه اول 98 معادل 97.1 میلیون لیتر بود، در نیمه نخست 99 حدود 30% کاهش یافته و به 74.3 میلیون لیتر رسیده است. البته شروع سهمیه‌بندی بنزین از آبانماه 98 و همچنین شیوع کرونا از ابتدای سال 99، دو دلیل اصلی در کاهش مصرف بنزین هستند.

شرایط بازدید رایگان خودروهای دوگانه سوز

مهر 99 | آقای قاسمی ده چشمه، معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش، در تاریخ 3 مهرماه خبر داده متقاضیانی که در طرح تبدیل رایگان خودروها به دوگانه‌سوز، ثبت‌نام می‌کنند، تسهیلات ویژه‌ای در آینده خواهند داشت.

بنابه گفته‌های آقای قاسمی، مالکان این خودروها در صورت ثبت‌نام در این طرح، می‌توانند به مدت 5 سال از بازرسی‌های دوره‌ای رایگان استفاده کنند. البته آقای قاسمی این نکته را هم گفته که ممکن است این دوره دوباره به مدت 5 سال دیگر نیز تمدید شود که در اینصورت، طی 10 سال تمامی بازرسی‌های دوره‌ای رایگان بوده و عملیات‌های ثانویه نیز با تخفیف 50% انجام می‌شود. همچنین اگر مالکان نیاز به تعویض مخزن گاز داشتند، کمک هزینه خرید مخزن نیز به آنها تعلق می‌گیرد.

سوختگیری بدون معیانه فنی نمی‌شود!

شهریور 99 | آقای باقری، سرپرست طرح CNG شرکت ملی پخش، در تاریخ 21 شهریورماه خبر داده که تاکنون 130 هزار دستگاه در طرح تبدیل رایگان دوگانه سوز ثبت نام کرده‌اند اما 47 هزار دستگاه، واجد شرایط بوده‌اند. 

آقای باقری همچنین گفته که برخی از خودروها بصورت غیرمجاز به دوگانه سوز تبدیل شده‌اند و کارت خودرو آنها هم بنزینی است. این خودروها نیز در صورت گرفتن گواهی سلامت در معاینه فنی، کارت خودرو آنها نیز اصلاح می‌شود. طبق گفته آقای باقری، طرح تبدیل رایگان خودروهای دوگانه سوز، پیش‌زمینه طرح هوشمندسازی جایگاه‌های سوخت است تا از این به بعد، هیچ خودرویی بدون معاینه فنی، امکان سوخت‌گیری را نداشته باشد.

هشدار درباره گواهی سلامت دوگانه سوز

مرداد 99 | بعد از وقوع دو انفجار مخزن گاز در استان مازندران، اتحادیه سوخت‌های جایگزین این استان، توضیحاتی درباره علل اصلی این اتفاقات تلخ داد.

یکی از این انفجارها در شهر بابل رخ داده است؛ مالک خودرو بعد از خریداری خودروی دست دوم، متاسفانه برای بررسی سلامت مخزن و سیستم گاز به مراکز مجاز خدمات فنی خودروهای دوگانه سوز مراجعه نکرده بود و به همین دلیل نیز از دستکاری شدن مخزن گاز، اطلاعی نداشته است. دومین انفجار نیز که در شهر نکا رخ داده بازهم بدلیل نداشتن گواهی سلامت دوگانه سوز اتفاق افتاده است چراکه در بررسی‌ها مشخص شده مخزن گاز خودرو بیش از 30 درصد زنگ‌زدگی داشته و حتما باید تعویض می‌شده اما مالک خودرو، این کار را انجام نداده است.

به همین دلیل است که داشتن گواهی سلامت برای خودروهای دوگانه سوز الزامی است؛ علی‌الخصوص برای خودروهایی که بیش از 7 سال از نصب مخزن گاز در آنها می‌گذرد، توجه به این موضوع کاملا جدی و حیاتی خواهد بود.

مدت اجرای طرح تبدیل رایگان به دوگانه سوز

مرداد 99 | برای طرح تبدیل رایگان خودروهای دوگانه سوز، ظرفیتی معادل 700 هزار دستگاه برای سال 99 و 700 هزار دستگاه نیز برای سال 1400 پیش بینی شده اما تعداد مراجعین برای دریافت خدمات رایگان این طرح، هنوز اندک است و فاصله بسیاری زیادی با پیش‌بینی‌ها دارد. طبق گفته‌های مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش، تا مردادماه 99 حدود 95 هزار ثبت نام صورت گرفته اما فقط حدود 26 هزار خودرو، واجد شرایط برای دریافت خدمات طرح تبدیل رایگان بوده‌اند.

به همین دلیل نیز مدیرعامل شرکت ملی پخش خبرداده که منابع لازم برای اجرایی کردن این طرح، فقط برای امسال و سال آینده است و به احتمال فراوان در سال 1401 متوقف خواهد شد. از این‌رو متقاضیان استفاده از این طرح، تا فرصت باقیست باید از خدمات رایگان دوگانه سوز استفاده کنند.

هوشمندسازی جایگاه سوخت

تیر 99 | تا پایان سال 99، پروژه هوشمندسازی جایگاه‌های سوخت CNG در سراسر کشورمان به پایان می‌رسد. اما این هوشمندسازی، تبعاتی برای برخی از مالکان خودروهای دوگانه سوز دارد.

همزمان با شروع طرح تبدیل رایگان 1.5 میلیون دستگاه خودرو دوگانه سوز در سیستم حمل و نقل عمومی کشور در سال 99، پروژه هوشمندسازی جایگاه‌های سوخت سی ان جی نیز کلید خورد؛ هدف اصلی این پروژه، بازرسی و کنترل ایمنی خودروهای دوگانه سوز و تامین امنیت جایگاه‌های سوخت CNG است.

در این پروژه هوشمندسازی، قرار است دو اتفاق مهم رخ دهد؛ اول اینکه با هماهنگی پلیس راهور، در اسناد و مدارک مربوط به خودروهای دوگانه سوز، عبارت‌های «دوگانه سوز» یا «دوگانه سوز تبدیلی» از این به بعد، قید خواهد شد. دوم اینکه، جایگاه‌های سوخت CNG بزودی به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) متصل می‌شوند تا در زمان مراجعه خودروها به جایگاه، معاینه فنی آنها کنترل شود.

بنابراین اگر خودرویی بصورت غیرمجاز، به دوگانه سوز تبدیل شده یا گواهی سلامت دوگانه سوز نداشته یا معاینه فنی معتبر نداشته باشد، در زمان ورود به جایگاه، به آنها هشدار لازم داده می‌شود تا طی یک بازه زمانی مشخص، نسبت به اصلاح سیستم دوگانه سوز و دریافت مجوزهای موردنیاز اقدام کند. چراکه در غیراینصورت، چنین خودروهایی، دیگر امکان سوختگیری در هیچ جایگاهی را نخواهند داشت.


طرح تبدیل رایگان دوگانه سوز چیست؟

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، هم اکنون سایت اینترنتی جدیدی برای ثبت‌نام از متقاضیان دوگانه سوز کردن خودروها ایجاد کرده است. اما شرایط ثبت نام در این سایت و نحوه استفاده از خدمات رایگان برای دوگانه سوز کردن خودروها چیست؟ باما باشید تا به جواب همه سوالات‌تان درباره دوگانه‌سوز کردن خودروها، برسید.

شرکت ملی پخش از تاریخ 24 اردیبهشت ماه 99، با راه اندازی سایت اینترنتی جدیدی، نخستین مرحله ارائه «خدمات رایگان» برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز را انجام داد. در فاز اول طرح تبدیل به دوگانه سوز، فقط دو گروه زیر، امکان ثبت نام و دریافت «خدمات رایگان» را دارند:

  • تاکسی عمومی
  • انواع وانت بار با هر نوع پلاک (شخصی و غیرشخصی)

اما فاز دوم طرح تبدیل رایگان به دوگانه سوز، احتمالا از اواخر تابستان 99 اجرایی می‌شود. در این مرحله، فقط خودروهای مسافربر شخصی (مانند تاکسی اینترنتی و آژانس‌ها) که تحت نظارت وزارت کشور یا شهرداری‌ها هستند، امکان ثبت نام را خواهند داشت.

برای ثبت نام دوگانه سوز کردن رایگان چه کنیم؟

1- اگر خودروی شما، مشمول طرح تبدیل رایگان دوگانه سوز است، ابتدا به سایت اینترنتی gcr.niopdc.ir مراجعه کنید.

2- بعد از وارد کردن «شماره موبایل» و «کد ملی» و همچنین کد امنیتی نشان داده شده، گزینه «ثبت» را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که شماره همراه وارد شده باید با شماره فرد متقاضی، یکسان باشد.

3- در این مرحله، کد فعالسازی به شماره همراه‌تان پیامک می شود. مطابق تصویر زیر، آنرا در کادر مربوطه، وارد کنید. اگر کد تایید برای‌تان ارسال نشد یا اگر قصد اطلاح کردن شماره موبایل یا کد ملی‌تان را دارید، گزینه «تغییر اطلاعات» را انتخاب کنید و مجددا اطلاعات لازم را وارد کنید.

4- بعد از وارد شدن به حساب کاربری‌تان، به قسمت «ثبت وسیله نقلیه» بروید و پلاک خودروی‌تان را مطابق تصویر زیر، وارد کرده و سپس گزینه «ثبت» را انتخاب کنید. اگر اطلاعات وارد شده صحیح باشد، باید منتظر دریافت پیامک تاییدیه ثبت خودرو بمانید. البته ممکن است دریافت پیامک تایید، «چندین روز» طول بکشد. پس لطفا صبور باشید!

5- بعد از دریافت پیامک تایید و ثبت شدن خودرو، به قسمت «پیشخوان سایت» مراجعه کنید و لیست خودروهای ثبت شده خودتان را ببیند. سپس مطابق تصویر زیر، گزینه «دریافت نوبت» را انتخاب کنید تا لیست کارگاه های فعال (براساس استان و شهر) برای‌تان نمایش داده شود. حالا باید روز موردنظرتان را انتخاب کرده و فرآینده ثبت نام را به پایان برسانید.

دوگانه سوز کردن خودروهای شخصی

1- اگر خودروی شما، مشمول طرح رایگان دوگانه سوز نیست، پس باید به سایت جامع خودروهای دوگانه سوز ایران، به نشانی اینترنتی irngv.ir مراجعه کنید. مطابق تصویر زیر، به قسمت «تبدیل به خودرو گازسوز» بروید و سپس گزینه «ثبت نام در سامانه» را انتخاب کنید.

2- در قسمت ثبت نام باید مشخصات خانوادگی، کد ملی و شماره موبایل را وارد کنید. همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده می کنید، باید برای حساب کاربری‌تان، رمز عبور تعیین کنید. در پایان نیز کد امنیتی نشان داده شده را وارد کرده و گزینه «ثبت نام» را کلیک کنید.

3- بعد از ورود به «پیشخوان سایت»، دوباره قسمت «درخواست تبدیل به گازسوز» را انتخاب کنید. مطابق تصویر زیر، حالا باید «شماره پلاک» و همچنین «شماره VIN» که روی کارت خودروی‌تان نیز درج شده، را وارد کنید. 

4- بعد از تکمیل و وارد کردن اطلاعات موردنیاز، دکمه «ثبت نهایی» که در بالای فرم نشان داده میشود، را کلیک کنید. اگر همه مراحل را به درستی انجام داده باشید، در پایان ثبت نام، پیغام زیر برای‌تان نمایش داده خواهد شد. حالا باید منتظر بمانید تا پیامک «رزرو نوبت» برای‌تان ارسال شود. از آنجایی که متقاضیان زیادی در صف انتظار هستند، ممکن است ارسال این پیامک از چند روز تا یک هفته، طول بکشد. پس لطفا صبور باشید!

5- بعد از آنکه پیامک رزرو نوبت، برای‌تان ارسال شد، دوباره به سایت irngv.ir مراجعه کرده و از قسمت «درخواست تبدیل گازسوز»، وارد حساب کاربری‌تان شوید. همچنین اگر رمزتان را فراموش کرده اید، دکمه «بازیابی رمز عبور» را کلیک کنید.

6- بعد از واردشدن به «پیشخوان سایت»، مشخصات خودروی‌تان نمایش داده می شود. حالا در آخرین ستون، بر روی عبارت «انتخاب کنید» کلیک کنید. سپس با انتخاب «استان/شهر»، لیست مراکز فعال برای دوگانه سوز کردن خودروها برای‌تان نمایش داده می شود. سپس با انتخاب «روز/ساعت» موردنظرتان، مراحل ثبت نام پایان یافته و «کد رهگیری» نیز برای‌تان پیامک می شود.

مدارک لازم برای دوگانه سوز کردن خودرو

بعد از پایان مراحل ثبت نام و همچنین رزرو نوبت در سایت، باید در تاریخ موردنظر، به مرکز خدمات فنی مراجعه کنید.

1- قبل از مراجعه حضوری، حتما با مرکز خدمات فنی انتخاب شده، تماس بگیرید و مطمئن شوید که امکان دریافت خدمات را در آن روز، دارید. شماره تماس تمام مراکز خدمات فنی نیز از طریق سایت irngv.ir قابل دیدن است.

2- در روز مراجعه حضوری، باید مدارک زیر، همراه‌تان باشد:

  • کارت ملی مالک خودرو
  • کارت شناسایی خودرو
  • سند مالکیت خودرو 
  • در صورت تغییر مالک خودرو پس از ثبت نام، باید مدارک انتقال مالکیت را نیز داشته باشید. 

آدرس مراکز خدمات دوگانه سوز

برای اطلاع از آدرس و شماره تلفن مراکز خدمات دوگانه سوز کردن خودرو، به نشانی اینترنتی irngv.mimt.gov.ir/blog/ListMarakez مراجعه کنید. سپس استان موردنظرتان را انتخاب کرده و دکمه «جستجو» را بزنید.

هزینه گازسوز کردن خودرو

تمامی هزینه های لازم برای گازسوز کردن خودرو، توسط اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین، اعلام و بصورت زیر محاسبه می شود:

هزینه خدمات خودروهای گازسوز در شهرستان (PDF)

هزینه خدمات خودروهای گازسوز در مراکز استان و کلانشرها (PDF)

گواهی سلامت خودرو دوگانه سوز

برای آنکه ثابت کنید یک خودروی دوگانه سوز، بصورت استاندارد و با رعایت تمامی مراحل قانونی، تبدیل به دوگانه سوز شده و همچنان نیز ایمن است، باید «گواهی سلامت خودرو دوگانه سوز داشته باشید.

این گواهی سلامت خودرو فقط و فقط در مراکز خدمات فنی، صادر میشود. بنابراین برای دریافت آن باید بعد از مراجعه به نشانی اینترنتی irngv.mimt.gov.ir از قسمت «پیشخوان سایت»، گزینه گواهی سلامت را انتخاب کرده، خودروی موردنظرتان را ثبت و سپس برای رزرو نوبت، اقدام کنید.


»» خرید فروش خودروهای دوگانه سوز

»» راهنمای شماره گذاری و تعویض پلاک خودرو

»» راهنمای استعلام خلافی و پرداخت جریمه

»» راهنمای ثبت نام کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین


سوالات مهم درباره دوگانه سوز کردن خودرو

قبل از هرچیز یادآوری کنیم که در صورت بروز هرگونه مشکل در فرآیند ثبت نام یا جهت کسب اطلاعات بیشتر، می توانید با شرکت ملی پخش به شماره تلفن 09627 تماس بگیرید.

اطلاعات اشتباه را چگونه اصلاح کنم؟

در صورت درج اطلاعات اشتباه در سایت (مثلا سال خودروی‌تان را اشتباه زده اید یا ...)، اگر هنوز رزرو نوبت انجام نداده باشید، به قسمت «پیشخوان سایت» مراجعه کرده و برای خودروی ثبت شده، دکمه «حذف کنید» را کلیک کنید. سپس مجددا اقدام به ثبت خودرو کنید.

اما اگر رزرو نوبت انجام داده اید، باید در روز مراجعه حضوری و با در دست داشتن مدارک مربوطه، نسبت به اصلاح اطلاعات‌تان اقدام کنید.

آیا می توانم شهر دیگری را انتخاب کنم؟

بله! در زمان رزرو نوبت، لیست تمامی مراکز فعال برای شما نشان داده می شود و با توجه به ظرفیت هر مرکز، می توانید هر شهری را که تمایل دارید، انتخاب کنید.

بعد از گازسوز شدن، سهیمه بنزین تغییر می کند؟

بله! بعد از صدور کارت جدید و ثبت مشخصات خودرو در سامانه، سهمیه بنزین ماهانه خودروی شما نیز براساس «نوع کاربری خودرو» تغییر می کند.

نویسنده : مریم سادات نوری

عکاس : ثبت نام طرح تبدیل رایگان خودرو به دوگانه سوز

منبع : باما

4 دیدگاه

Msher(97 روز پیش)

سلام بنده ازطرف اسنپ که شما شامل تسهیلات سی ان جی خودرو هستیدرودریافت کردم وقتی ثبت نام کردم زیرشماره پلاک نوشت که شامل تسهیلات سی ان جی نمیباشیدلطفا راهنمایی کنید

S1360(156 روز پیش)

سلام.ثبت نام انجام دادم ولی میگه شماره ملی نادرست درصورتیکه که کارت ماشین پلاک به اسم خودمه لطفاً راهنمایی کنید

qwer1234(530 روز پیش)

با سلام میخوام بدونم بعداز دو گانه کردن خودرو در کارت شناسایی و کارت و سند ماشین ثبت میشه اطلاعات جدید

Aliii7(638 روز پیش)

باما جان لطفا یه گزارشی از نصب و سوخت lpg بزار Lpg تمام یا هنو زندست؟

برای اطلاع از شرایط فروش، ایمیل خود را وارد نمایید

اطلاعات شما به درستی ثبت گردید
آخرین شرایط فروش پس از اعلام خودروسازها، از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.
مشکلی رخ داده است لطفا چند لحظه بعد مجددا تلاش کنید