زنگنه از وضعیت خوب تولید بنزین در کشور خبر داد.

زور تحریم به بنزین نمی‌رسد

23 اردیبهشت 1397 19:04

زمانی بخش عمده بنزین ایران وارد می‌شد و با کوچک‌ترین تحریمی در حوزه بنزین آواری از هزینه روی سر دولت فرومی‌ریخت؛ اما حالا یک سالی است که در تولید بنزین به خودکفایی نسبی رسیده‌ایم و بخش عمده‌ای از این کار با پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ممکن شده است. پالایشگاهی که هنوز به پتانسیل کامل خود نرسیده است.

وزیرنفت: «باوجود رشد مصرف سالانه ۸ الی ۹ درصدی مشکلی در تولید بنزین نخواهیم داشت.»

مصرف بنزین در ایران بالا و قیمت آن پایین است. هزینه این مصرف بالا را دولت می‌پردازد و عملا بیشترین بخش از کمک‌های یارانه‌ای را صرف یارانه سوختی می‌کند. در چنین شرایطی برای دولت بهتر بود که بنزین را داخل کشور تولید کند تا مابه‌التفاوت هزینه تولید با خرید را از دست ندهد. دولت همین کار را هم انجام داد و یکی از برنامه‌های جدی خود در سال گذشته را افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس قرار داد.

وزیر نفت درباره تاثیر خروج آمریکا از برجام و این‌که چقدر روی وضعیت ما اثر می‌گذارد، گفت: معتقدم با خروج آمریکا از برجام اتفاق قابل‌ذکری برای صادرات نفت و میعانات گازی ما رخ نخواهد داد و درآمدهای ارزی کشور طبق آنچه در بودجه است، تامین خواهد شد.

بیژن زنگنه در گفت‌وگو زنده تلویزیونی با اشاره به خودکفایی ایران در تولید بنزین گفت: «قدیم‌ها خیلی برای ما شاخ‌وشانه می‌کشیدند که جلوی واردات بنزین را می‌گیریم و ایران را فلج می‌کنیم؛ این حرف‌ها به تاریخ پیوسته است و وضعمان در تولید بنزین باوجود رشد مصرف سالانه ۸ الی ۹ درصدی خیلی خوب است و از این طریق نمی‌توانند ما را تحت‌فشار قرار دهند.»

ستاره خلیج‌فارس پیشرفته‌ترین و بزرگ‌ترین پالایشگاه کشور است، که اردیبهشت‌ماه سال گذشته به تولید بالایی رسید و ایران را به مرز خودکفایی در تولید بنزین نزدیک کرد. تولید بنزین کشور با فاز اول ستاره خلیج‌فارس به مرز 90 درصد مصرف کشور رسید.

زنگنه با اشاره به آخرین وضع پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس اظهار کرد: «فاز نخست این طرح پارسال و در همین ایام با حضور رییس‌جمهوری افتتاح و فاز دوم هم برای تولید ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ منتظر برنامه رییس‌جمهوری برای افتتاح رسمی است. تولید بنزین کشور در یک سال گذشته حدود ۲۵ میلیون لیتر اضافه و از حدود ۶۲ میلیون لیتر به حدود ۸۷ میلیون لیتر رسیده است. این تولید تحول بزرگی است که در ستاره خلیج‌فارس و پالایشگاه بندرعباس رخ‌داده و هم‌زمان کیفیت بنزین را هم ارتقا داده‌ایم.»

متوسط مصرف روزانه بنزین در سال گذشته حدود 80 میلیون لیتر بود و انتظار می‌رفت در سال جاری مصرف بنزین بین 8 تا 9 درصد افزایش پیدا کند. همچنین تولید بنزین کشور تا پیش از بهره‌برداری فاز دوم ستاره خلیج‌فارس به مرز 77 میلیون و 400 هزار لیتر می‌رسید.

دیدگاه کاربران