اولین اتوبوس بدون آلاینده‌ تاریخ برای جام جهانی 2020

سورا؛ اتوبوس پاک تویوتا

28 اردیبهشت 1397 11:00

از سال 2017 تویوتا تصمیم گرفت تا فعالیتش را به‌صورت جدی‌تری در عرصه حمل و نقل جاده‌ای دنبال کند چراکه این شرکت ژاپنی می‌خواهد زندگی اجتماعی مشتریانش را هم بهبود دهد تا به جامعه‌ای پایدارتر از گذشته برسد. در چنین جامعه‌ای هرکس با به چالش کشیدن ناتوانی‌های خود، می‌تواند به توانایی‌هایش باور پیدا کند.


سیستم اختصاصی سلول سوختی تویوتا که سال‌ها قبل برای مدل میرای توسعه پیدا  کرد، بازهم به‌روزرسانی شده تا در هنگام حرکت این اتوبوس تولید گاز CO2 به حداقل برسد. همچنین سواری راحت و بدون لرزش از دیگر مزایای این پیشرانه پاک است. سورا با کمک دو موتور الکتریکی 113 کیلوواتی نیروی لازم برای حرکت را به‌دست می‌آورد. برای مواقع اضطراری نیز یک نیروی مولد خارجی برای سورا پیش‌بینی شده است که تا 235 کیلووات ساعت، قدرت داشته و بسته به نوع استفاده برای یک تا دو روز توانایی انجام وظیفه را خواهد داشت.حال به‌عنوان یک اقدام عملی در راستای بهبود جامعه، تویوتا در وطن خود، یعنی ژاپن، شروع به تولید اتوبوس‌های سلول سوختی به نام سورا کرده است که از تکنولوژی مشترک با تویوتا میرای بهره می‌برد. تیراژ تولید این اتوبوس بسیار محدود خواهد بود ولی برای خدمت‌رسانی بهتر در بازی‌های المپیک 2020 قرار است 100 دستگاه از آن به ناوگان حمل و نقل عمومی توکیو بپیوندد.

 

این اتوبوس 10.5 متری گنجایش 79 نفر مسافر را دارد؛ 22 نفر به همراه راننده اتوبوس به‌صورت نشسته و 56 نفر نیز به‌طور ایستاده. صندلی‌های سورا در مواقع خالی بودن امکان جمع‌شدن دارد تا فضای کافی برای ویلچرسواران نیز وجود داشته باشد. دیگر ویژگی‌های مهم این اتوبوس عبارتند از:

 

  • 10 مخزن هیدروژنی که جمعا 600 لیتر گنجایش دارند.
  • هشت دوربین با کیفیت بالا در داخل و اطراف اتوبوس.
  • سیستم ترمز ایمن در توقف‌های ناگهانی برای رفاه بیشتر مسافرانی که به صورت ایستاده در اتوبوس قرار دارند.

 

طراحی خارجی خاص این اتوبوس در میان دیگر نمونه‌های مکعب مستطیلی در خیابان‌ها، بسیار جلب توجه می‌کند. همچنین از فن‌آوری LED برای روشنی چراغ‌های جلو و عقب این اتوبوس استفاده شده است. با اضافه شدن این اتوبوس‌ها به ناوگان شهر توکیو، می‌توان انتظار داشت استفاده از خودروهای شخصی بیش از قبل کاهش یابد.

 

دیدگاه کاربران