شعبه تویوتا در استرالیا، نمونه اولیه از هایس با پیشرانه درونسوز سازگار با سوخت هیدروژن را از اواخر ماه جاری مورد آزمایش قرار میدهد. مسئولان تویوتا تصدیق کردهاند، که قصد دارند از این فناوری در مدلهای بزرگتر شامل لندکروزر هم استفاده کنند.
تویوتا از سال 2017 به طراحی و توسعه پیشرانه درونسوز سلول-هیدروژن مشغول شده و سپس در سال 2021، آن را در مدلهای GR یاریس و GR کرولا مورد آزمایش قرار داده است.
تویوتا قبل از نصب این پیشرانه در لندکروزر به سراغ هایس رفته است، چراکه ابعاد بزرگ یک خودروی ون، امکان بیشتری برای تغییرات فنی فراهم میکند بدون آنکه در طراحی کابین تغییری ایجاد شود. دلیل دیگر را میتوان برد حرکتی کوتاه مورد نیاز برای خودروهای تجاری دانست.
تویوتا هایس آزمایشی به نسخه تغییریافته از پیشرانه 3.5 لیتری V6 توربوشارژ مجهز شده است، که در برخی کشورها، برای لندکروزر سری 300 و لکسوس LX قابل سفارش است. البته به لطف تغییر سیستم پاشش سوخت، پیشرانه مذکور با سوخت هیدروژن سازگار شده و 161 اسببخار قدرت و 354 نیوتنمتر گشتاور را از طریق گیربکس 10 سرعته اتوماتیک به محور عقب انتقال میدهد. این درحالی است که خروجی پیشرانه درونسوز به 409 اسببخار قدرت و 600 نیوتنمتر گشتاور میرسد.
با وجود این افت چشمگیر در قدرت و گشتاور، استفاده از سوخت پاک به کاهش بسیار زیاد آلایندگی کربنی هم منجر شده است. برخلاف اگزوز تویوتا میرای که فقط آب از آن خارج میشد، از اگزوز پیشرانه جدید مقدار کمی اکسید نیتروژن (NOx) هم خارج میشود که البته بنابر اعلام تویوتا، با استاندارد آلایندگی یورو 6 مطابقت دارد.
گاز هیدروژن فشرده در سه مخزن مشابه با نسل دوم تویوتا میرای به ظرفیت 37.2 لیتر قرار گرفته و برای پیمایش 200 کیلومتر کفایت میکند. البته تویوتا قصد دارد با افزایش ظرفیت مخزن، بهبود عملکرد پیشرانه و شاید اضافه کردن فناوری هیبرید، برد حرکتی را افزایش دهد.
آقای میتسوماسا یاماگاتا که ریاست بخش خودروهای هیدروژنی تویوتا را برعهده دارد، در گفتگو با CarExpert از احتمال نصب این پیشرانه جدید در مدلهای بزرگتر شامل لندکروزر خبر داده است، که میتواند به افزایش ظرفیت یدککشی و حمل بار این خودروها منجر شود.
واقعیت این است که نصب پیشرانه هیدروژنسوز در تویوتا لندکروزر میتواند افزایش قابلیت بیراههنوردی و البته کاهش آلایندگی را برای این خودرو به ارمغان بیاورد. البته نصب مخازن هیدروژن میتواند یکی از چالشهای مهم برای مهندسان باشد.
زیرساخت فعلی شبکه سوختگیری هیدروژن و امکان گسترش آن در سالهای آینده نیز همچون گذشته، سد بزرگی بر سر راه خودروهای هیدروژنی است.
از اواخر نوامبر 2023، آزمایش تویوتا هایس با پیشرانه هیدروژنسوز آغاز خواهد شد. شرکتهای مختلف این کشور از ون تویوتا در شرایط واقعی استفاده کرده و بازخوردهایی را به سازنده اعلام خواهند کرد که در روند طراحی و توسعه، تاثیرگذار خواهد بود.
نخستین نمونهها در اختیار شرکت CPB Contractors قرار میگیرد، تا از این خودروها برای جابجایی کارگران در پروژههای بزرگ استفاده کنند. به نظر میرسد که تویوتا بتواند در نیمه دوم دهه فعلی، این خودرو را به ناوگان حمل و نقل عمومی پیشنهاد دهد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : carscoops.com