درحالیکه تورم بازار از ناهمگونی عرضه و تقاضا حکایت میکند، خبر از افزایش تولید خودرو میرسد. چندی است فعالان بازار میگویند تعداد خودروهای عرضهشده در بازار بسیار کمتر از تقاضای خرید است.
”تیبا، پراید و 206 بهترتیب، پرتیراژترین خودروهای بازارند“بنا بر آمارهای منتشر شده در دوماهه نخست امسال تولید انواع خودرو 31.1 درصد افزایشیافته و از ۱۷۲ هزار و ۸۶۴ دستگاه در دوماهه نخست سال گذشته به ۲۲۶ هزار و ۵۸۴ دستگاه رسید. میتوان گفت در این دو ماه تنها خبرهای خوب حوزه خودرو همین مسئله افزایش تولید بوده است و این خبرهای خوب مبنی بر افزایش تولید، هیچ سنخیتی با واقعیتهای بازار مانند افزایش قیمت ندارد.
افزایش 40 درصدی تولید اردیبهشت
تولید انواع خودرو در اردیبهشتماه نیز 39.8 درصد افزایش یافت. در این مدت تولید انواع خودرو از ۱۰۴ هزار و ۶۸۴ دستگاه در اردیبهشتماه سال گذشته به ۱۴۶ هزار و ۳۰۷ دستگاه افزایش یافت.
تولید انواع سواری با افزایش 40.2 درصدی همراه بوده و از ۹۸ هزار و ۴۰۶ دستگاه در اردیبهشتماه ۱۳۹۶ به ۱۳۷ هزار و ۹۴۹ دستگاه رسید. اردیبهشتماه امسال تولید انواع ون اما ثابت مانده و ۷۸ دستگاه از این محصول تولید شد. در اردیبهشتماه سال گذشته نیز تولید این محصول در همین حد بود.
تولید انواع وانت نیز 35.6 درصد افزایشیافته و از ۴۸۱۰ دستگاه در اردیبهشتماه ۱۳۹۶ به ۶۵۲۳ دستگاه افزایش یافت. در این مدت تولید انواع مینیبوس و میدلباس نیز با رشد 135.8 درصدی همراه بوده و از ۸۱ دستگاه در اردیبهشتماه سال گذشته به ۱۹۱ دستگاه رسید.
کاهش تولید خودروهای حملونقل عمومی
جالب اینکه برخلاف برنامهها مبنی افزایش تولید اتوبوس برای توسعه حملونقل شهری، تولید این محصولات کاهش هم داشته است. گویی فعلاً توسعه در اولویت نیست و افزایش تولید تنها در محصولات پرسود بازار است و نه اقتضائات کشور و دستورات رئیسجمهوری. برخلاف دیگر محصولات اما تولید انواع اتوبوس نزولی بوده و با کاهش 10.3 درصدی از ۱۰۷ دستگاه در اردیبهشتماه ۱۳۹۶ به ۹۶ دستگاه کاهش یافت؛ اما تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز افزایشیافته و با رشد 22.3 درصدی از ۱۲۰۲ دستگاه در اردیبهشتماه سال گذشته به ۱۴۷۰ دستگاه افزایش یافت.
رتبه تولید | برند داخلی | مجموع تولید (دستگاه) | درصد تغییر (نسبت به 96) |
---|---|---|---|
1 | ایران خودرو | 97،935 | 13%+ |
2 | سایپا | 63،542 | 85%+ |
3 | پارس خودرو | 32،784 | 41.4% |
رتبه تولید | مدل داخلی | مجموع تولید (دستگاه) | درصد تغییر (نسبت به 96) |
1 | تیبا | 35،091 | 154%+ |
2 | پراید | 33،496 | 37.5%+ |
3 | پژو 206 | 26،550 | 9.6%+ |
4 | پژو 405 | 17،944 | 5%+ |
5 | پژو پارس | 17،942 | 6%+ |
6 | تندر90 | 14،267 | 7.5%+ |
7 | سمند | 12،632 | 1%+ |
8 | دنا | 9،323 | 101%+ |
9 | ساندرو | 5،278 | 3%- |
10 | رانا | 366 | 15.3%- |
با توجه به جدول فوق، پژو ۲۰۶ و 405، بهترتیب، پرتیراژترین محصولات پژو به شمار میروند. در آمار منتشره همچنان نامی از پژو ۲۰۷ نیست. شاید وزارت صنعت، معدن و تجارت تیراژ این محصول را جزو آمار پژو ۲۰۶ لحاظ کرده است.
بازار فروش تندر ۹۰ نیز در شرایط فعلی، بهدست سایپا افتاده است چراکه ایران خودروییها تنها 2806 دستگاه (با کاهش ۵/ ۳۶ درصدی) از آن را ساختهاند در حالیکه تیراژ تولید آن در پارسخودرو معادل 11461 دستگاه (رشد ۳۰ درصدی) است.
رتبه تولید | برند مونتاژی | مجموع تولید (دستگاه) | درصد تغییر (نسبت به 96) |
---|---|---|---|
1 | برلیانس | 7،960 | 60%+ |
2 | دانگ فنگ | 4،553 | 40%+ |
3 | کیا (سراتو) | 3،957 | 25.5%+ |
4 | هایما | 3،045 | 303%+ |
5 | چانگان | 2،803 | 144%+ |
6 | آریو | 1،558 | 19%+ |
7 | سوزوکی | 631 | 43.4% |
: مسلم تقوی