بازار چه خودروهایی داغ است و بازار چه خودروهایی رو به افول؟

بررسی بازار خودرو دنیا در سال 2017

23 بهمن 1396 18:57

بازار خودرو در سراسر دنیا تحولات بزرگی را به خود می‌بینید. اگر می‌خواهید در آن پیشرفت کنید ۳ اصل را باید رعایت کنید: ثبات اقتصادی داشته باشید، شاسی‌بلندهای متنوع بسازید و برای ساخت خودروهای برقی برنامه‌ریزی کنید.

بنا بر آمار یک چهارم از فروش کل دنیا را شاسی‌بلندها به خود اختصاص داده‌اند

در این مقاله که براساس آمار منتشرشده توسط موسسه تحقیقاتی JATO Dynamics شکل گرفته، از آمار فروش آخر سال و یا پیش‌بینی فروش تا پایان ماه دسامبر استفاده شده است. براین اساس از سال 2010 که آمار فروش بازار چین از آمریکا سبقت گرفت، چینی‌ها بزرگترین بازار خودرو جهان را به خود اختصاص داده‌اند. آن‌ها در سال 2017 با فروش 25.7 میلیون دستگاه خودرو (8 میلیون بیشتر از آمریکا!) موقعیت خود را در صدر جدول تثبیت کردند .

 

برترین بازارها؛ برنده‌ها و بازنده‌ها

فروش خودرو در چین نسبت به 2016 تنها 2 درصد رشد داشته است اما همین میزان هم برای فاصله انداختن با آمریکایی‌ها کافیست. در سال 2017 آمریکا 17.2 میلیون دستگاه خودرو فروش رفته، که 300 هزار دستگاه نسبت به 2016 کمتر بوده است. این اولین مرتبه پس از سال 2008 است که فروش خودرو در آمریکا روندی کاهشی داشته است. طبق آمار آسیب وارده به بازار آمریکا در فصل تابستان و با کاهش فروش خودروهای پیکاپ و شاسی بلند رخ داده است.

اما شاید بتوان گفت بیشترین ضربه به بازار انگلستان وارد شده است، به طوری‌که در میان برترین‌ بازارها با کاهش 5.4 درصدی و ثبت آمار 2,902,754 دستگاه بیشترین افت فروش را تجربه کرده است. این افت از نتایج عدم ثبات اقتصادی و همچنین وضع مالیات جدید برای وسایل نقلیه بوده است. این تغییرات البته نتوانست فرانسه را به جایگاه بریتانیا برساند. بازاری که 2,539,826 دستگاه خودرو در آن به فروش رفته بود.

مرگ صنعت خودروسازی داخلی

سال گذشته کارخانه هولدن، تنها تولیدکننده داخلی خودرو در استرالیا بسته شد. در استرالیا تقاضا برای محصولات داخلی از سال 2006 کاهش یافت. 3 دلیل مهم این اتفاقات را رقم زد که عبارتند از :

  • تولید مدل‌های سدان و پیکاپ، که تنها بازار استرالیا را هدف قرار داده بود و توانایی صادارات نداشتند.
  • عدم توجه کارخانه‌ها به ذائقه عموم و عدم تولید شاسی‌بلندهای متنوع، در حالی که سهم این سگمنت در بازار 45 درصد بود.
  • عملکرد ضعیف در جذب توافق نامه های آزاد تجاری

 

بازارهای نوظهور

بازار کشورهای نوظهور رشد خوبی داشت. درصدر آن‌ها بازار هند قرار دارد که با رشد ۷ درصدی و فروش 700 هزار دستگاه خودرو بیشتر در رده‌بندی کلی بالاتر از آلمان به عنوان چهارمین بازار بزرگ خودرو دنیا قرار گرفت. بازار کشورهای نوظهور را بی ثباتی اقتصادی تهدید می‌کند، اما آنالیزهای JATO خبر از تثبیت احتمالی شرایط در این بازارها برای سال‌های آتی می‌دهد. بزرگترین بازار های این دسته به ترتیب زیر است:

  • بازار هند با فروش 3,818,806 دستگاه خودرو
  • بازار برزیل 2,173,738 دستگاه خودرو
  • بازار روسیه 2,173,738 دستگاه خودرو

 

نبرد برای تصاحب بازار این کشورها بین برندها بسیار داغ است. باید دید فولکس‌واگن و تویوتا میتوانند رنو-نیسان را از تخت پادشاهی پایین بکشانند یا خیر؟

بهبود وضعیت در اروپا

ثبات اقتصادی اروپا باعث رونق بازار خودرو در قار ه سبز شده است، به طوری‌که حتی در یونان که به خاطر بدهی مالی اوضاع چندان خوبی ندارد، فروش خودرو 15 درصد رشد داشته است. در کنار رشد فروش در کشورهایی نظیر ایتالیا، اسپانیا و روسیه، دو بازار بزرگ اروپا یعنی فرانسه و آلمان رشد داشتند تا همچنان اروپایی‌ها در لیست بازارهای بزرگ قرار بگیرند. آلمان با ثبت آمار 3,432,928 دستگاه به عنوان برترین بازار اروپا شناخته می شود.

 نکته قابل توجه این که در 23 کشور از 29 کشور اروپای غربی سگمنت شاسی‌بلند بیشترین سهم را داشته است. بازار MPVها با 11 درصد کاهش فروش، بیشترین ضربه را از این رشد خورده است.

 

رونق لوکس‌ها به لطف چین

تقاضای بالای بازار این چین باعث شده تا بازار خودروهای لوکس در سال گذشته بیشترین رشد را تجربه کند، دلیل آن هم رشد فزاینده بیلیونرهای چینی است. کادیلاک، لینکلن و پورشه برنده‌‌های بزرگ این بازار بودند. چنین دست آوردی برای برندهای آمریکایی در حالی حاصل شده است که جز غایبان بزرگ بازار اروپا هستند. با احتساب لینکلن و کادیلاک در میان ۵ برند پرفروش خودروهای لوکس، 2 آمریکایی وجود دارد.

 

اگر بخواهیم به مدل های پرفروش این سگمنت نگاهی داشته باشیم، مرسدس S کلاس با فروش 72613 دستگاه در صدر جدول است. کادیلاک هم با مدل XTS وفروش 60980 دستگاه در تعقیب اوست. رتبه سوم به یک قصر آلمانی دیگر، یعنی ب‌ام‌و سری 7 با فروش 55990 دستگاه تعلق دارد.

رشد فروش در بازار کوچک برای خودروهای برقی

خودروهای برقی رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند، که نشان از پذیرش آن‌ها از سوی خریداران است. هرچند که آمارهای این دسته هنوز کاملا اعلام نشده است، اما براساس آمار 581 هزار خودرو به فروش رفته که چیزی در حدود 0.8 درصد بازار است. پیش‌بینی می‌شود با نهایی شدن میزان فروش، در سال 2017 سهم خودروهای برقی در بازار جهان، یک درصد باشد.

در سال 2017 یک چینی تاج فرمانروایی را از نسل اول نیسان لیف ربود؛ بایک EC با باتری 20 کیلوواتی و برچسب قیمت 17 هزار پوند، 64942 دستگاه فروخت.

تسلا مدل S و نسل دوم نیسان لیف در رده‌های بعدی قرار دارند به ترتیب آمار فروش 43703 و 43449 را ثبت کردند. با افزایش دوبرابری تقاضا برای خودروهای برقی در سال 2017، بازار چین با فروش 332994 دستگاه، جلوتر از آمریکا و اروپایی‌ها بزرگترین بازار این دسته است. این درحالیست که تقاضا در بازار آمریکا 14 درصد کاهش داشت.

فرمانروایی شاسی‌‌بلندها

در سال 2017 چیزی در حدود 27.6 میلیون دستگاه شاسی‌بلند فروخته شد، که بنا بر آمار یک چهارم از فروش کل دنیا را شاسی‌بلندها به خود اختصاص داده‌اند. تقریبا در همه جای دنیا اولین انتخاب مشتریان یک شاسی‌بلند است. این روندی طولانی و روبه رشد است که حالا در هند، برزیل و جنوب شرق آسیا نیز قوت گرفته است. علاوه‌براین سال گذشته باوجود کاهش فروش 1.9 درصدی تمامی سگمنتها در آمریکا، فروش شاسی‌بلند و پیکاپ رشد داشت. در مجموع این دو سگمنت 57 درصد فروش کل آمریکا را در سال 2017 به خود اختصاص دادند که نسبت به 2016 رشد داشته است. دلیل استقبال آمریکایی ها از این دو سگمنت قیمت پایین بنزین، تنوع بالای مدل‌ها و تولیدات داخلی پرتقاضاست.

مورد مهم استقبال از انواع شاسی‌بلند است. سال گذشته بیشترین توسعه را بازار شاسی‌بلندهای متوسط و بزرگ به خود دید به ترتیب با 18.9 و 15.3 درصد رشد فروش. دلیل این رشد معرفی مدل‌های 5+2 و شاسی‌بلندهای 7 نفره در چین بوده است. سپس شاسی‌بلندهای کوچک با 12.6. کمترین رشد هم برای شاسی‌بلندهای جمع‌وجور با 6.2 درصد ثبت شده است. بنا بر آنالیزهای موسسه JATO این استقبال در سال 2018 هم به وقوع خواهد پیوست.

تفاوت در دنیای اسپرت و سوپراسپرت

ماشین‌بازها خیلی خوشحال نمی‌شوند که سگمنت اسپرت افت فروش قابل توجهی را تجربه کرده است. کاهش تقاضا برای خودروهایی نظیر فورد موستانگ و شورولت کوروت از دلایل مهم این تنزل بوده است. همچنین در اروپا آئودی TT دارد کم‌کم از چشم خریداران می‌افتد، مثل اینکه زمان فیس‌لیفت آن فرارسیده!

نکته مهم در این بخش حفظ رشد فروش مزدا با مدل MX-5 و ثبت فروش نزدیک به 40 هزار دستگاه در این بخش است. این در حالیست که پورشه با مدل 718 نیز رشد فروش خوبی را تجربه کرده است. فیات 124 اسپایدر آبارث هم در اولین سال عرضه با ثبت رتبه دهم عملکردی موفق داشته است و اختلاف کمی با مرسدس SLC‌ قدیمی ایجاد کرده است. علاوه‌براین به رشد فروش تویوتا GT86 هم باید توجه کرد.

 

برعکس خودروهای اسپرت، اوضاع برای سوپراسپرتها خوب است، چون هم لوکس هستند و هم اسپرت. در این دسته حجم فروش جهانی 75400 دستگاه بوده است. این رشد 5.3 درصدی برای بازاری با خودروهای حداقل 80 هزار پوندی، قابل قبول است. تاج فرمانروایی برای خودروهای گران‌قیمت و خوش صدا به پورشه 911 افسانه‌ای با فروش 30700 دستگاه اختصاص پیدا کرده، که نسبت به سال 2016 رشدی 4 درصدی را تجربه کرده است. چنین سلطه‌ای در هیچ سگمنتی دیده نمی‌شود.

رتبه دوم پرفروشترین خودرو اسپرت به مرسدس‌بنز SL با 5800 دستگاه تعلق دارد، 14 درصد کمتر از پورشه. استون‌مارتین و فراری هم با خودروهای خاص خود، به ترتیب رشد فروش 58.1 و 10.1 درصدی را تجربه کرده‌اند. لکسس هم به لطف مدل LC با فروش 5700 دستگاه رشد فروش قابل توجهی داشته است. به طوری که مرسدس آ‌ام‌گ جی‌تی با فروش 5100 دستگاه را پشت سر گذاشته است. در جدول رده‌بندی کلی پورشه با فروش 30690 دستگاه اول است، مرسدس‌بنز با فروش 10884 دوم و فراری با رکورد فروش7525 دستگاه سوم.

عدم استقبال از سدان‌ها و هاچ‌بک‌ها

بزرگتر شدن سهم شاسی‌بلندها بیشترین تاثیر را برروی بازار خودروهای سدان و هاچ‌بک متوسط گذاشته است. تنها جایی که بازار این خودروها رشد داشته چین بوده است. البته رشد در مجموع، چراکه حتی در چین هم سدان‌های جمع‌وجور کاهش فروشی 5 درصدی داشتند. این روند کاهشی در اروپا و آمریکا هم ثبت شده است.

دیدگاه کاربران