بررسی مشخصات کارا تک کابین
بررسی مشخصات کارا تک کابین
بررسی مشخصات کارا تک کابین
بررسی مشخصات کارا تک کابین
بررسی مشخصات کارا تک کابین
بررسی مشخصات کارا تک کابین

خودرو پیکان، شاید یکی از معدود محصولات خودروسازی ایران باشد که هم در زمان تولیدش و هم بعد از توقف تولیدش، باعث رونق صنعت کشورمان شد! اوایل دهه 1390 خورشیدی و همزمان با توقف تولید پیکان در ایران خودرو، قلب این خودرو روی دو محصول دیگر نیز قرار گرفت که یکی از آنها وانت آریسان و دیگری وانت کارا بود. در آن سال‌ها، مزدا به دلیل تحریم‌های ایران، حاضر به همکاری تمام و کمال با بهمن موتور نبود و به همین دلیل نیز علاوه بر مزدا 3 جدید، تولید وانت مزدا نیز با مشکلات متعددی همراه شد. برای رفع این مشکل، بهمن موتور با سرمایه‌گذاری 10 میلیارد تومانی توانست با استفاده از پلتفرم وانت مزدا، دست به تولید وانت جدیدی به نام کارا (CARA) بزند که به لحاظ ظاهری، تغییر زیادی با وانت مزدا نداشت اما در باطنش، اتفاقات زیادی رخ داده بود. در زمان شروع تولید وانت کارا، یعنی پاییز سال 1393، بهمن موتور می‌گفت که میزان داخلی‌سازی این وانت جدید به 100% رسیده است. موتور کارا، همان موتور 1.7 لیتری OHVG2 بود که قبل از وانت کارا، روی پیکان نصب بود و قبل‌تر از «پیکان» نیز روی «پژو روآ سال» امتحانش را پس داده بود. اما تغییر موتور، تنها نکته وانت کارا نبود چراکه بیش از 300 قطعه آن در مقایسه با وانت مزدا، تغییر کرده یا بهبود یافته بودند که عمده این تغییرات، در سیستم سوخترسانی، مجموعه برق، شاسی، خنک کاری، ترمز و اگزوز خلاصه می‌شدند. اما همزمان با شروع تولید وانت کارا 1700 در بهمن موتور، شرکت مزدا بخش مربوط به تولید موتورهای وانت مزدا را به شرکت فورد فروخت و به همین دلیل، تمامی پروژه‌های توسعه این موتورها را متوقف کرد. بهمن موتور نیز برای ادامه تولیدانبوه موتورهای 2 لیتری، دست به دامان چینی‌ها شد و با کمک شرکت DAE (شریک تجاری میتسوبیشی ژاپن)، از اواخر سال 1393 تولید وانت کارا را با موتور 2 لیتری جدیدش آغاز کرد. موتور 2 لیتری چینی وانت کارا برخلاف موتور 2 لیتری ژاپنی مزدا، دارای 16 سوپاپ است و جالب‌تر اینکه 20 درصد قدرت بیشتر و 10 درصد گشتاور بالاتر را به همراه 20 درصد مصرف سوخت کمتر، در اختیارتان قرار می‌دهد. بعد از توقف وانت کارا 1700، شرکت بهمن موتور ارتقای کارا 2000 را آغاز کرد. در سال 1399 کارا تیپ 3 معرفی شد که ویژگی‌های جدیدی داشت مانند: فرمان هیدرولیک، تغییر طراحی صندلی‌ها و افزوده شدن امکانات تازه‌ای مثل سقف کاذب، آفتابگیر، قفل مرکزی با ریموت و رادیوپخش جدید با پشتیبانی AUX و کارت حافظه. همچنین از نیمه دوم سال 1400، وانت کارا تیپ 4 نیز به بازار کشورمان آمد که بازهم تغییرات مختصری در قسمت ظاهری و فنی داشت. مهم‌ترین تغییر ظاهری در تیپ 4، آینه‌های جانبی جدید (طرح ساندرو) و حذف مه‌شکن عقب از درون سپر و انتقال آن به چراغ اصلی عقب است. همچنین به منظور افزایش امنیت خودرو، خودرو به ایموبلایزر مجهز شده و تگ ایموبلایزر روی ریموت و سوئیچ یدکی نیز قرار گرفته است. همچنین در تیپ 4 دیگر خبری از محفظه سوئیچ با صفحه فلزی نیست و حالتی مشابه با خودروهای گروه X100 و X200 سایپا گرفته است.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • مزایای کارا تک کابین

    • شاسی مستقل
    • بهبود امکانات در تیپ 4
    • موتور 1700 مشترک با پیکان
  • معایب کارا تک کابین

    • کیفیت ساخت
    • عایق بندی کابین
    • بازدهی موتور 1700
    • مصرف سوخت موتور 1700

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1393 تا 1396

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل عقب
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر یورو چهار (OHVG2)
  • حجم موتور 1.7 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 80 اسب‌بخار
  • گشتاور 140 نیوتن‌متر
  • شتاب 14.8 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 10.6 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه پیکاپ جمع و جور
  • نوع شاسی مستقل
  • نسل (کد اتاق) نسل سوم سری B - فیس لیفت
  • طول 4820 میلی‌متر
  • عرض 1620 میلی‌متر
  • ارتفاع 1560 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2865 میلی‌متر
  • وزن 1250 کیلوگرم
  • حجم باک 66 لیتر
  • چرخ جلو 6.50R14
  • چرخ عقب 6.50R14
  • سایر ویژگی‌ها ظرفیت بار تا 800 کیلوگرم

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
قیمت

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1393 تا 1401

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل عقب
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر یورو پنج (DAE481Q)
  • حجم موتور 2 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 112 اسب‌بخار
  • گشتاور 171 نیوتن‌متر
  • شتاب 14 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 8.8 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه پیکاپ جمع و جور
  • نوع شاسی مستقل
  • نسل (کد اتاق) نسل سوم سری B - فیس لیفت
  • طول 4820 میلی‌متر
  • عرض 1620 میلی‌متر
  • ارتفاع 1560 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2865 میلی‌متر
  • وزن 1250 کیلوگرم
  • حجم باک 66 لیتر
  • چرخ جلو 195/R14
  • چرخ عقب 195/R14
  • سایر ویژگی‌ها ظرفیت بار تا 1000 کیلوگرم

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
2 دیدگاه

Bardo1392(140 روز پیش)

آقا سلام من یه توضیحی بدم که مخاطب دچار سردرگمی نشه موقع خریدش کارا ۲ لیتری از یه موتور ۱۶ سوپاپ با مشخصات بالا هستش...که موتورش برا میتسوبیشیه که خیلی موتور عالی هستش با این قدرت و سرعت،،،مصرف سوخت خوبی رو میده...که دست کمی از ۲لیتر ژاپن نداره که هیچ قوی ترم هست البته یه خورده ...ولی ۲ لیتر ژاپنی از یه موتور تک میل سوپاپ با ۱۲ سوپاپه بهره میبره یعنی در ازای در سیلندر ۳ سوپاپ..نه ۴ سوپاپه نه ۲ سوپاپ... قدرتشم ۱۰۵ اسب با گشتاور ۱۵۵ نیوتن هست...میتسوبیشی از دو میل سوپاپ بهره میبره ولی ژاپنی از تک میل سوپاپ‌...راندمانشونم زیاد فرق آنچنانی نداره کارا یه کوچولو از مزدا بهتره...باور ندارید برید از چنتا مکانیک حرفه ای که کارشون مزدائه بپرسید...مرسی که خوندید

Bardo1392(142 روز پیش)

باطن همون ۱۷۰۰ پیکان وانت با آریسانه که البته کولر داره با شیشه برقی....ولی من بین کارا با پیکان وانت...پیکان وانت رو انتخاب میکنم...