بررسی مشخصات سیتروئن زانتیا
بررسی مشخصات سیتروئن زانتیا
بررسی مشخصات سیتروئن زانتیا

زانتیا در سال 1992 به بازار اروپا معرفی شد و اولین فیس‌لیفتش در سال 98 میلادی رقم خورد. سپس فرانسوی‌ها در فاصله سال‌های 2001 و 2002 خطوط تولیدش را جمع کردند ولی در همان زمان، سایپا تولید زانتیای فیس‌لیفت را با دو پیشرانه 1.8 لیتری (XU7) و 2 لیتری (XU10) در ایران شروع کرد. تولید زانتیا تا سال 1389 و در سه تیپ مختلف ادامه داشت؛ تیپ X (ساده)، تیپ SX یا اکسکلوسیو (نیمه‌فول) و تیپ سوپرلوکس (فول). زانتیا هنوز هم جزو خودروهای بااعتبار بازار ایران است. از اوایل تا اواسط دهه 80 شمسی، کمتر خودرویی بود که یارای برابری با سرعت و شتاب زانتیا را داشته باشد. در زمان اوج این سیتروئن، مدام او را با یکی از تنها رقبایش در بازار، یعنی نیسان ماکسیما، مقایسه می‌کردند اما حالا زانتیا را با پارس ELX که موتور 1.8 لیتری او را درون سینه دارد و هم‌چنین سورن توربو مقایسه می‌کنند. زانتیا هنوز هم نماد جوان‌گرایی و خودروی افراد متمول به شمار می‌رود. اینکه چرا این لیفت‌بک اروپایی تا این اندازه در بازار ایران اقبال پیدا کرد را باید در کیفیت بالای قطعات، پیشرانه پرقدرت و سیستم تعلیق نرم آن بجوییم. به‌علاوه زانتیا که توسط سایپا مونتاژ و عرضه می‌شود، از شبکه گسترده خدمات پس از فروش این خودروساز نیز بی‌بهره نبود. جالب است بدانید که نام زانتیا، برگرفته از نام یونانی زانتوس (Xanthos) بوده که به معنای «طلایی» ترجمه می‌شود.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • مزایای سیتروئن زانتیا

    • بازار دست‌دوم
    • تعلیق نرم کارآمد
    • فرمان خوش‌دست
    • تنظیم دستی ارتفاع تعلیق
    • شتاب و عملکرد فنی (مدل 2.0 لیتری)
  • معایب سیتروئن زانتیا

    • ایمنی ضعیف
    • شعاع کم فرمان
    • هزینه نگهداری گوی‌ها
    • مصرف 13 لیتری در شهر (مدل 2 لیتری)

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1380 تا 1386

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر XU7
  • حجم موتور 1.8 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 112 اسب‌بخار
  • گشتاور 155 نیوتن‌متر
  • شتاب 11.9 ثانیه
  • سرعت 194 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 8.7 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه سدان لیفت‌بک متوسط
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول - فیس لیفت
  • طول 4524 میلی‌متر
  • عرض 1755 میلی‌متر
  • ارتفاع 1400 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2741 میلی‌متر
  • وزن 1264 کیلوگرم
  • حجم باک 65 لیتر
  • چرخ جلو 185/65HR15
  • چرخ عقب 185/65HR15
  • سایر ویژگی‌ها

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها تعلیق بادی با تنظیم ارتفاع

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1380 تا 1389

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر XU10
  • حجم موتور 2 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 135 اسب‌بخار
  • گشتاور 180 نیوتن‌متر
  • شتاب 9.5 ثانیه
  • سرعت 203 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 7 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه سدان لیفت‌بک متوسط
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول - فیس لیفت
  • طول 4524 میلی‌متر
  • عرض 1755 میلی‌متر
  • ارتفاع 1400 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2741 میلی‌متر
  • وزن 1395 کیلوگرم
  • حجم باک 65 لیتر
  • چرخ جلو 185/65HR15
  • چرخ عقب 185/65HR15
  • سایر ویژگی‌ها

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها تعلیق بادی با تنظیم ارتفاع

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1380 تا 1381

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر XU10
  • حجم موتور 2 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 135 اسب‌بخار
  • گشتاور 180 نیوتن‌متر
  • شتاب 9.5 ثانیه
  • سرعت 203 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 7 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه سدان لیفت‌بک متوسط
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول - فیس لیفت
  • طول 4524 میلی‌متر
  • عرض 1755 میلی‌متر
  • ارتفاع 1400 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2741 میلی‌متر
  • وزن 1395 کیلوگرم
  • حجم باک 65 لیتر
  • چرخ جلو 185/65HR15
  • چرخ عقب 185/65HR15
  • سایر ویژگی‌ها

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها تعلیق بادی با تنظیم ارتفاع
209 دیدگاه

Davood12(91 روز پیش)

سلام ، من یه پارس سال xu7p صفر دارم، به نظرتون بفروشم زانتیا بگیرم ؟

CitroenXsara(92 روز پیش)

سلام دوستان، آیا بعضی زانتیا ها سوپرلوکس و غیره مثل آکتیوا لیپ بدنه و اسپویلر دارند؟

Nazanin54(99 روز پیش)

من ۱۵ ساله زانتیا دارم تنها ایرادش اینه که نمیتونم هیچ ماشین دیگه ای رو ماشین فرض کنم. سرعت و سواری و راحتی بی نظیره.

Behzad10 (93 روز پیش)

قطعاتش پیدا میشه ؟! بخاری و کولرش خوبه ؟! ورژن ۱.۸ لیتری جواب میده ؟!

آریا نکونام(861 روز پیش)

دوستان خرید زانتیا ۳۰۰۰ شیش سیلندر غیر قانونیه؟

Javadss4 (848 روز پیش)

اصلا تو ایران نیس

مرتضی هستم! (846 روز پیش)

جوادجان ارادت. زانتیای 6 سیلندر با موتور ES9 فابریک، تویه دهه 90 میلادی وارد شده به ایران. ولی تعدادشون خیلی کمه.

ZSL (836 روز پیش)

جواد جان این داداش مون درست میگه تعدادش خیلی کمه و اینطور میتونم بگم که اصلا نیست اگر هم پیدا کنی کسی نمیفروشه چون با انداختن ش روی ماشین هایی مثل زانتیا یا elx قیمت ش چند برابر میشه

Ueysbsiw919dtz5abwjd7 (797 روز پیش)

تو ایران هست دوست عزیز

MAZIYAR1383 (711 روز پیش)

تو زاهدان هست یه تک و توکی

Alix2778 (98 روز پیش)

درود دوست خوبم،خیر غیر قانونی نیست یه زمانی قانون منع ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ بود دیگه نیست ،زانتیا ۳۰۰۰ اکتیوا عالیه عالی تو حالت عادی ۱۹۱ اسب سر چرخ👌یه کم لوازم به ۲۵۰ هم میرسه ا(اتمسفر)یه خورده دیگه مث توربو شارژ و فلان بهمان ببند تا ۶۰۰ اسب هم میده🤷🏻‍♂️مثل زانتیا توربو رالی که برای رالی گروه Bساخته شده بوده توسط پژوسیتروئن با شتاب صفر تا ۱۰۰ باور نکردنی ۲/۵ ثانیه با بوگاتی شایرون زمان خودش تو مسافت ۴۰۰ متر کل مینداخته خلاصه کاکو زانتیا موشک اصلا قاتل تا نکشتت ولت نمیکنه😂اگه گیرت اومده بخر تو خریدش شک نکن سیستم هیدورو پنوماتیک اکتیوا با ۱۱ گوی ،سر هر چرخ ۲ گوی یکی تعادل و پایداری یکی هم تنظیم ارتفاع سیستم هوشمند اتو کد کار داره با سرعت ۸۵ کیلومتر سلطان تعادل در تست گوزن بخر بخر بخر🗣ایشالا دل خوش سوار بشی کاکو

CitroenXsara (94 روز پیش)

سلام چرا قانونی هستش و در بعضی از شهر ها مانند حتی مهاباد وجود داره ولی تعدادشان خیلی کم هستش متاسفانه. اما عالی هست بعضیا از آکتیوا ها حتی با سانروف و گرمکن صندلی مجهز شده بودند. البته هر چند بین موتور های موجود در آکتیوا که شش سیلندرش قویترین هستش ۱۹۰ اسب تولید میکنه که متاسفانه هر چند هم همون ES9 هست که در پژو ۴۰۶ هم دیده میشه ES9 J4 نیست ولی بعضی از مردم ES9 J4 که رو ۴۰۶ هستش رو داخل زانتیا هم گذاشته

هادی ش(974 روز پیش)

به جرات میتونم بگم بهترین خودروهایی در تاریخ خودرو سازی کشور مونتاژ شدن یکیش سیتروئن زانتیا و دیگری کادیلاک سویل هست که قدر هیچ کدوم از این شاهکارهای صنعت خودرو سازی در ایران دونسته نشد متاسفانه..

Amrkh (923 روز پیش)

بهترین خودروی مونتاژی تاریخ ایران بنز سری e ستاره ایران هست زانتیا کجا کلاس e کجا

Alix2778 (98 روز پیش)

نامردا قطعه ندادن بهمون از اینور هم که از بس چار تا کله خراب مث خودم باش خرابکاری کردن و سرعت رفتن در کارخونش بستن😁😬خلاصه که موشک خیلی فضول و هیجان سرعتش یه نوع خارش هر کی سوار میشه خارش گاز دادن میگیرتش ایشالا که به دردمون گرفتار بشی😜

Amirking(811 روز پیش)

زانتیا بهترین‌ ماشینه‌ که‌ اومده‌ تو‌ ایران

Alix2778 (98 روز پیش)

🤷🏻‍♂️👌دقیق

Shamsaee(140 روز پیش)

هر ماشینی خرج و هزینه نگهداری داره. زانتیا به نسبت پژو و پارس و تی یو و... بسیار کم هزینه تر میباشد. . زانتیا تا به الان کمتر ادم کشته نسبت به ماشینهای دیگر . همه لوازمش در بازار موجوده. نه نسبت قیمتشون هم کارایی دارن . رو دستش نیست.

Alix2778 (99 روز پیش)

😍👌گل گفتی خدایی اصلا هر چی پر مصرف باشه هر چی پر استهلاک باشه و و و و و ولی بازم خسارات جانی یکی بیاد بگه ،

Alix2778(104 روز پیش)

درود های فراوان خدمت عزیزان،زانتیا درست در انتظار سلطنت باز نشسته شد ولی یه شیر همیشه شیر حتی اگه پیر باشه،خیلیا میگن زانتیا حریف فلان ماشین نشد و نمیشه خدمت عزیزان خارج از تعصب بگم تنها ماشینی که آوازه سرعت تو ایران داره زانتیا هس و لقبی هم که بهش دادن بی ربط نیست (موشک زمینی )زانتیا با ۱۸ نوع موتور تولید شده که متاسفانه زمان ورودش به ایران با دو موتور (xu7 1800با سر سیلندر ۷ساده) با ۱۱۰ اسب قدرت و شتاب حدود ۱۰ ‌خورده بود و نمونه ۲۰۰۰ سی سی که معروف به xu10 j4r با ۱۳۵ اسب سر چرخ شتاب ۸ و خورده بود تولید شد ،قوی تر از این نسخه با کد xu10 j4r jp و همچنین xu10 j4rRFV که هر دو به ترتیب با ۱۴۵ اسب و ۱۸۰ اسب تولید شدن که نمونه ۱۸۰ اسبی تفاوت ساختاری انچنانی با نسخه mi16 پژو نداشت تنها تفاوتش با نسخه mi16 منیفولد هوا و گیربکس بود که تو نسخه mi16 از گیر بکس کلوز ریشیو هوشمند آلمانی استفاده شده ولی در مدل ۱۸۰ اسبی زانتیا از گیر بکس تمام هوشمند وایذ ریشیو استفاده شده.اما بحث ما که دوتا موتوری که تو ایران ست آپ شدن روی دو نسخه زانتیا که فقط و فقط ساده بودن همین که آپشن های مختلفی نسخه های اروپایی و سفارش امریکاییش داشتن که متاسفانه اینجا ایران است و ملت ازش بی بهره بودن ملت ما.اما قوی ترین نسخه زانتیا با موتور۳۰۰۰ سی سی با کد es9j4 با ۱۹۱ اسب به حساب ۳۰۰۰ ساده و زانتیا ۳۰۰۰۰ با کد es9jp4 با حداکثر توان ۲۵۰ اسب (تنفس طبیعی) و نسخه فوق العاده رویایی اون زمان ۳۰۰۰ سی سی با بیشینه توان۳۰۰ اسب (توربو ) که معروف به نسخه سفارش آمریکا که شتاب صفر تا ۱۰۰ معادل ۴/۵ ثانیه میده و نهایت سرعت ۳۱۰ کیلومتر بر سرعت که در زمان خودش رویایی بوده و تقریبا الانم با این همه گذشت دوران یارای مقابله با حتی سوپر اسپورت هایی داره که فناوری های به روز دارن.این از تعاریف موتور هاش که البته عزیران بهتر و بیشتر از من میدونن و اهل فن تر هستن.اما در مورد هندلینگ و پایداری باید بگم سلطان تعادل برازندشه مثل لقب موشک زمینی ،در تست گوزن(تست موس) در سال ۱۹۹۹ زانتیا البته نسخه اکتیوا(۳۰۰۰ سی سی v6 activate ) با ثبت رکورد ۸۵ کیلومتر سرعت عنوان داری میکنه،هر چند خورد وهایی مثل پورشه ۹۱۱ که با توجه به سال ساخت و فناوری های روز دنیا و سیستم کنترل و پایداری esp مجهز هستن به سرعت ۸۲ کیلومتر رسیده که از این جهت زانتیا با سیستم هیدرو اکتیوا پنوماتیک پلاس بدون سیستم های نظیر esp و غیر و غیره عنوان داری میکنه .از نطر امنیت هم عنوان ستاره بی ستاره هم یکی از معایبشه که در تست تصادف موسسه یورو ncip و یورو ncap اون زمان با دریافت یک و نیم ستاره از ۵ ستاره عملکرد ضعیفی داشته خصوصا در بحث شاسی ها،اما در نسخه های جدید تر و به قول فیس لیفتش به قول خودمونیا محکم کاری های بیشتری کردن و تقریبا سال ۲۰۰۱ نسخه های سوپر لوکسش با تقویت بدنه و شاسی و یه سری آپشنایی مث ۴ ایر بگ و سیستم سوخت رسانی بوش مونوتریک روانه بازار کرد.میدونم که خیلی حرف زدم از عزیران و صاحبنظرای عزیر کاکو معذرت میخام اندک اطلاعاتی داشتم و در اختیار عزیران گذاشتم خارج از تعصب بوده همه چیز ولی تعصابنه کاکو بگم خدایی زانتیا حرف نداره حریف نداره تو رنج خودش و تا قسمتی با گنده تر خودش هم کل انداخته بازم تعصانه میگم خیلی شرف داره به ای آشغالای بلانسبت چینی و تولید داخل حیف ۶۰۰ میلیون نی میدین دنا پلاس توربو والا با ۴۰۰ تومن تا ۳۵۰ زانتیا گیرت میاد که چرخش ارزد به هزاران آشغال ایرانی و چینی،اقا چه کنیم تعصب داریم روش (عاشق این کهنه قمارم) خب نطر همه عزیران محترم و رو چشم ما جاده کاکو به کسی توهین نکردیم اگه کلمه بلانسبت آشغال اوردم عذر مبخام به کسی بر نخوره منظور اینه که بابا همین دنا پلاس رو‌اگه با کیفیت بسازن که نمیسازن مردم بیچاره حد اقل با ای هزینه میتونم دل خوش کنن با نبم میلیارد حداقل ایمنی جونشون رو تامین میکنن پشت فرمون.دیگر زیاده عرضی نیست جز اینکه بگم عشق است موشک زمینی عشق است تنها چار چرخی که سه چرخ هم صابش متوقف نمیشه😂👌یا علی

armin50(253 روز پیش)

من بین زانتیا و جیلی امگرند ۷ موندم کدوم از لحاظ قیافه و رانندگی و امکانات و قدرت بهتره کدوم بگیرم

CitroenXsara (200 روز پیش)

نرمی و قدرت و آسایش قطعات زانتیا. جیلی برای اپشن و قیافه. البته خودم زانتیا رو زیبا تر میبینم ولی همه مردم این نظر رو ندارند

Djjsvshsjs (109 روز پیش)

شما دارین یه خودرو بی خرج و جدید تر و پر آپشن تر رو با یه فرانسوی که برای زمان بوقه مقایسه می‌کنی ؟ تست تصادف زانتیا رو با جیلی مقایسه کردی یا ایربگ هاشونو ؟فقط مشکل اینه جیلی نمایندگی و تعمیر کار کمی تو ایران داره

mahan8096(867 روز پیش)

سلام بین گرفتن زانتیا و سورن توربو موندم . از همه لحاظ کدوم بهتره برا گرفتن ؟ خرج نندازه و سره کل کل همه رو بخوابونه با تقویت کردنش . یا حتی ای ال ایکس میتونه گزینه بهتری باشه ؟ بین این سه تا توی همه لحاظ و اصل کاری سرعت و شتاب کدوم بهترینه ؟

Sadra295 (760 روز پیش)

کلا ماشینایی که در نظر دارین، استهلاک بالایی دارن و مصرفشونم کم نیست. اینکه ماشین با شتاب بالا بخواین، ناچارین یه سری هزینه جانبی رو متحمل بشین. بین ماشینایی که گفتین، فقط میتونم بگم احساس خوبی نسبت به سورن توربو ندارم! و در کل... ماشینای با شتاب ایران، زانتیا، ماکسیما، آزرا و... هستن. 6 سیلندرا هزینه بالایی رو دستتون میزارن؛ ولی هزینه نگهداذی این یکیا، کم هم نیست!

MAZIYAR1383 (711 روز پیش)

زانتیا بخر تر و تمیز و در حد نو عالی شتاب و رخی که زانتیا داره پارس و سورن نداره

Ehsanabedi13841384 (682 روز پیش)

سورن توربو

Hjjjjjjj (677 روز پیش)

چرا ادم رو به اشتباه می اندازین اخه درسته زانتیا خوبه ولی سمند سورن مدل بالا حداقل تا چند سال از خرج و استهلاک بالای زانیتیا که راحت هستش بنده خدا

Ehsanabedi13841384 (617 روز پیش)

اقا زانتیا زمانی ارزش خرید داره که الان تولید میشد یا لاقل خرجش کم باشه. کلی ماشین دیگه هست

shahisina (525 روز پیش)

بين اينا سورن بهتره.قدرت و كشش و شتاب بيشتري ميده.دوام هم بستگي به شرايط نگهداري خودت داره

Siavash222 (318 روز پیش)

تا الان خریدی،گزینه برای کل کل میخوای پارس elx با یه تقویت ازرا و ماکسیما رو هم پشت سر میزاری،

amirarsalan10 (173 روز پیش)

سلام داش ببین تنها رهنمایی درست که میتونم بهت بکنم اینکه اگر زانتیا کم کار تمیز پیداشد صد درصد زانتیا رو بخر چون ۰تا۱۰۰ش فابریک ۹اینا می نه ولی پارس و سمند با کلی تقویت تازه شاید بازم به پاش نرسن سواری زانتیا لذت بخش ترین چیز هست خیلی خوبه بخری دیدنش میشی الانم تو سار 1041زانتیای که تمیز باشه واقعی قیمتش زیر ۴۳۰تومن نیست الان یه دنا توربو ایرانی که خیلی بدی ازش میگن شده نزدیک۶۰۰ زانتیا بود ۸۰۰ میلیون ولی اگر درحد ۰بود خدایی ارزشش داره ولی اگر میخوای بدی دنبال این۲۰۰ میلیونی اینا بهت پیشنهاد میکنم نخر چون باعث میشه از زانتیا سیر شی و اینکه پارس ای ال ایکس هم تمیز ش کم پیدا میشه مثل زانتیا اونم ریمیکس هست ولی اگر پارس متور زانتیا ۲۰۰۰ پیدا کردی تمیز بود از سورن توربو دنا توربو اینا بهتره چون بالاخره متور زانتیا روشه و۰تا۱۰۰ حدود۱۰میزنه ولی در کل زانتیا بهتره

Aliakbar1990 (114 روز پیش)

لیفان ۶۲۰ با موتور ۱۸۰۰ بخر حالشو ببر فقط یکم صدای موتور داخل اتاق میاد که با عایق کاری حل میشه یا سمند صادراتی با موتورtu5و ایسیو ۷.۴.۴ بوش بخر کیف کن

Show More