فوتون ‏تونلند

دیدگاه

بازار خودروهای تجاری سبک ایران تشنه حضور پیکاپ‌های دوکابین و حتی تک کابین سایز بزرگ است. در واقع وانت‌بارهایی که بتوانند نقش تویوتا هایلوکس را البته با قیمتی بسیار ارزان‌تر ایفا کنند، قطعا موفق می‌شوند. شرکت‌های بسیاری قصد داشتند در این بازار خاص ورود کنند اما هرکدام به بهانه‌ای از بازی بیرون رفتند. شاید موفق‌ترین تلاش برای این موضوع، پروژه فوتون تونلند از سوی ایران‌خودرو باشد. خودرویی که سال 2011 رونمایی و از سال 2012 به بازارهای جهانی عرضه شد. غیر از طراحی حجیم و پررنگ این خودرو، پیشرانه 2.8 لیتری دیزلی این خودرو نیز مشهور است چراکه این پیشرانه گازوئیل‌سوز را کمپانی معروف کامینز طراحی کرده است. البته حجم بالای تیراژ تونلند در ایران، مختص نسخه بنزینی یورو4 آن است که موتور میتسوبیشی را در سینه داشت. درباره جعبه‌دنده آن نیز باید بدانید که گیربکس نسخه بنزینی‌اش را Aisin و گیربکس نسخه دیزلی‌اش را Getrag ساخته است. از اواخر سال 98، ایران خودرو نسخه یورو5 فوتون تونلند را هم به بازار آورد که هم کابین جدید و به‌روزتری داشت، هم به آپشن‌های بیشتری مجهز شده بود و هم اینکه موتور توربوشارژ کاملا جدیدی روی آن نصب شده بود.

ادامه...