بررسی مشخصات اپل آسترا سدان
بررسی مشخصات اپل آسترا سدان
بررسی مشخصات اپل آسترا سدان
بررسی مشخصات اپل آسترا سدان

اوایل دهه 90 میلادی و پس از آزادسازی دوباره واردات خودرو به ایران، شرکتی بنام «ملبا» برای نخستین‌بار پای محصولاات اپل را به ایران باز کرد که یکی از آنها، اپل آسترا F یا همان نسل اول آسترا بود. در آن سال‌ها عرضه آسترا فقط محدود به مدل‌های 94 و 95 میلادی شد و این آلمانی خیلی زود از کشورمان رفت. حدود 2 دهه گذشت تا اینکه در سال 1393 شرکت «توان خودرو جی» با نشان تجاری TKJ، دوباره محصولات اپل را به ایران آورد و خوشبختانه آسترا نیز یکی از همین محصولات بود. آسترا البته این‌بار با نسل چهارمش، یعنی آسترا J، به کشورمان برگشته بود. این نسل از آسترای سدان، یکی از بهترین وارداتی‌های ایران در زمان خودش بود چراکه فروش آن از مدل 2014 در ایران شروع شد؛ یعنی فقط 2 سال از معرفی‌اش در بازار جهانی می‌گذشت که به ایران رسید. نسل چهارم آسترا، در زمانی ساخته شد که جنرال موتورز هنوز مدیریت اپل را برعهده داشت. به همین دلیل نیز GM با کمک این پلتفرم که آلمانی‌ها برایش ساخته بودند، توانست خودروهای کامپکت زیادی را برای برندهای شورولت، بیوک و حتی شریک چینی‌اش، یعنی بائوجون (Baojun)، به بازار بفرستد. متاسفانه نسل چهارم آسترا، گرفتار همان بلایی شد که بر سر نسل اولش در ایران آمد؛ آسترا J فقط به مدت 2 سال و در مدل‌های 2014 و 2015 در ایران به فروش رفت و حتی وقتی که نمایندگی اپل در سال 1396 تغییر کرد و به شرکت «ساپرا موتور» واگذار شد، باز هم برای برگشتن آسترا به بازار کشورمان، امیدی به وجود نیامد. با اینکه آستراهای وارداتی بعضی از آپشن‌های متداول و ساده مثل مانیتو، دوربین و حتی استارتر را نداشتند اما در عوض، آپشنی گران‌قیمت و خاص به اسم FlexRide داشتند که بسیار عجیب بود؛ آپشن «فلکس‌راید» در واقع سیستم تعلیق هوشمند اپل است که می‌تواند سفتی و نرمی کمک‌ها را در 2 حالت اسپرت (Sport) و تور (Tour) تنظیم کند. حالت تور، مناسب رانندگی در اتوبان‌هاست و کمک‌ها، در نرم‌ترین حالت ممکن هستند. اما در حالت اسپرت، کمک‌ها سفت‌تر شده و حساسیت فرمان، پدال گاز و تعویض دنده نیز بصورت محسوسی بیشتر می‌شود. از آنجایی که دکمه اسپرت در سمت چپ دکمه فلاشر و دکمه تور نیز در سمت راست دکمه فلاشر قرار گرفته، تشخیص وجود این آپشن در مدل‌های وارداتی، به سادگی امکان پذیر است.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • مزایای اپل آسترا سدان

    • دوام قطعات فنی
    • کیفیت ساخت بالا
    • کابین جادار و راحت
    • عرضه با موتور 1400 و 1600
    • تعلیق هوشمند (سفارشی)
  • معایب اپل آسترا سدان

    • واردات محدود
    • خدمات پس از فروش
    • نبود قطعات یدکی
    • حذف رادار و مانیتور در مدل وارداتی

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 2014

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 6 دنده اتومات
  • پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ ECOTEC
  • حجم موتور 1.4 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 138 اسب‌بخار
  • گشتاور 200 نیوتن‌متر
  • شتاب 10.2 ثانیه
  • سرعت 207 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.1 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل چهارم (P10)
  • طول 4658 میلی‌متر
  • عرض 2013 میلی‌متر
  • ارتفاع 1510 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2685 میلی‌متر
  • وزن 1405 کیلوگرم
  • حجم باک 56 لیتر
  • چرخ جلو 215/50R17
  • چرخ عقب 215/50R17
  • سایر ویژگی‌ها (رینگ 10 پره: استاندارد) - (رینگ 5 پره دوبل: سفارشی)

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی ECO
  • سایر ویژگی‌ها تعلیق هوشمند FlexRide دو حالته (سفارشی)

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 2014

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 6 دنده اتومات
  • پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ ECOTEC
  • حجم موتور 1.6 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 180 اسب‌بخار
  • گشتاور 230 نیوتن‌متر
  • شتاب 9.2 ثانیه
  • سرعت 212 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 7.3 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل چهارم (P10)
  • طول 4658 میلی‌متر
  • عرض 2013 میلی‌متر
  • ارتفاع 1510 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2685 میلی‌متر
  • وزن 1405 کیلوگرم
  • حجم باک 56 لیتر
  • چرخ جلو 215/50R17
  • چرخ عقب 215/50R17
  • سایر ویژگی‌ها (رینگ 10 پره: استاندارد) - (رینگ 5 پره دوبل: سفارشی)

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی ECO
  • سایر ویژگی‌ها تعلیق هوشمند FlexRide دو حالته (سفارشی)
3 دیدگاه

Gdjdnmd(288 روز پیش)

با بدبختی تونستم یه دلفینی که 3 ناحیه رنگ بود خریدم 880 میلیون قطعات و کیفیت قطعات و خود کیفیت ماشین عالیه کابین جادار و راحته موتور 1400 بد نیست یکم ضعیفه ولی 1600 عالیه که من 1600 داشتم تعلیق هوشمند سفارشی بود که من خریدم روش بود البته قطعات یدکی تا حدی تا پیدا مثلا بعضی قطعات با اپل آسترا سدان قدیمی یکیه که پیدا هست تو ایران مانیتور رادار نداره که تو وارداتی کلا حذف شدن

mukai3055(666 روز پیش)

هیچ ماشینی در طراحی، در موتور ، در ایمنی به پای خودروی اوپل نمی رسه. ضمن اینکه قیمت مارک را از شما نمی گیره. ولی متاسفانه خدماتی برای این خودروی بی نظیر وجود نداره.

MOHSEN1400 (353 روز پیش)

با سلام واقعا حیف که به خاطره قیمت گذاری و نبود نمایندگی و میکانیک فقط دل خوشی به خودروهای چینی و داخلی باید نگاه کنیم اگر در زمان خودش با تیراژ بالا و حمایت بیشتر صورت میگرفت میتوانست جا باز بکنه توی بازار خوش بحال کسانی که خودروهای تک و خاص دارند امیدوارم دوباره به بازار کشور برگرده برگرده با قیمت مناسب و خدمات فراوان که دیگر کسی به داخلی های امروزی نگاه نمیکنه با تشکر