بعد از پروژه X100 سایپا که اواخر دهه 80 شمسی و با هدف ارتقای خانواده پراید معرفی شد، سایپا 131 تنها عضو این خانواده بود که تولید آن به موازات نسخه فیس‌لیفتش (یعنی 132) همچنان ادامه داشت. 131 همچون برادرانش، به لحاظ بهره‌گیری از سه آپشن «فرمان هیدرولیک» و «ترمز ABS» و «ایربگ راننده»، دارای تیپ‌های مختلفی بود که از میان آن‌ها، تیپ ST ارزان‌ترین تیپ (بدون سه آپشن) و تیپ EX نیز گران‌ترین تیپ (دارای هر سه آپشن) بود. تیپ‌های بین این دو نیز هرکدام‌شان، یکسری چیزها را نداشتند! مثلا تیپ SL فقط ترمز ABS دارد. تیپ LX فقط فرمان هیدرولیک دارد. تیپ LE فقط ایربگ راننده دارد و تیپ SX نیز هم فرمان هیدرولیک و هم ترمز ABS دارد. اما از سال 1392 و 93 که تولیدانبوه 131 یورو4 با چندین تغییر مختصر فنی آغاز شد ولی سایپا، 131 یورو4 را فقط در دو تیپ SE و TL عرضه کرد. تیپ SE آن مشابه تیپ EX سابق بود و هر سه آپشن را داشت ولی ایربگ شاگرد هم به آن اضافه شده بود. تیپ TL آن نیز (که خیلی زود از بازار حذف شد) در همه چیز با تیپ SE برابری می‌کرد (یعنی هم دو ایربگ بود و هم ترمز ABS داشت) ولی فرمان هیدرولیک را از روی آن حذف کرده بودند.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • نقاط قوت
    • هزینه نگهداری
    • بازار دست‌دوم
    • فراوانی قطعات یدکی
  • نقاط ضعف
    • کولر ضعیف
    • پوشش گارانتی
    • فرمان‌پذیری
    • کیفیت ساخت
    • امنیت و ایمنی
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1389 تا 1394
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر یورو3 (M13)
  • حجم موتور 1.3 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 63 اسب‌بخار
  • گشتاور 103 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.8 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.7 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X100)
  • طول 3935 میلی‌متر
  • عرض 1605 میلی‌متر
  • ارتفاع 1455 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2345 میلی‌متر
  • وزن 850 کیلوگرم
  • حجم باک 37 لیتر
  • چرخ جلو 165/65R13
  • چرخ عقب 165/65R13
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1389 تا 1392
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر یورو3 (M13)
  • حجم موتور 1.3 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 63 اسب‌بخار
  • گشتاور 103 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.8 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.7 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X100)
  • طول 3935 میلی‌متر
  • عرض 1605 میلی‌متر
  • ارتفاع 1455 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2345 میلی‌متر
  • وزن 850 کیلوگرم
  • حجم باک 37 لیتر
  • چرخ جلو 165/65R13
  • چرخ عقب 165/65R13
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
قیمت
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1389 تا 1398
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر یورو4 بهینه (M13)
  • حجم موتور 1.3 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 71 اسب‌بخار
  • گشتاور 108 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.4 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.4 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X100)
  • طول 3935 میلی‌متر
  • عرض 1605 میلی‌متر
  • ارتفاع 1455 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2345 میلی‌متر
  • وزن 915 کیلوگرم
  • حجم باک 40 لیتر
  • چرخ جلو 165/65R13
  • چرخ عقب 165/65R13
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1389 تا 1391
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر یورو3
  • حجم موتور 1.3 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 63 اسب‌بخار
  • گشتاور 103 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.8 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.7 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X100)
  • طول 3935 میلی‌متر
  • عرض 1605 میلی‌متر
  • ارتفاع 1455 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2345 میلی‌متر
  • وزن 850 کیلوگرم
  • حجم باک 37 لیتر
  • چرخ جلو 165/65R13
  • چرخ عقب 165/65R13
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1389 تا 1392
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر یورو3 (M13)
  • حجم موتور 1.3 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 63 اسب‌بخار
  • گشتاور 103 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.8 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.7 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X100)
  • طول 3935 میلی‌متر
  • عرض 1605 میلی‌متر
  • ارتفاع 1455 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2345 میلی‌متر
  • وزن 850 کیلوگرم
  • حجم باک 37 لیتر
  • چرخ جلو 165/65R13
  • چرخ عقب 165/65R13
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1392 تا 1394
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر یورو4 بهینه (M13)
  • حجم موتور 1.3 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 71 اسب‌بخار
  • گشتاور 108 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.4 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.4 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X100)
  • طول 3935 میلی‌متر
  • عرض 1605 میلی‌متر
  • ارتفاع 1455 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2345 میلی‌متر
  • وزن 915 کیلوگرم
  • حجم باک 40 لیتر
  • چرخ جلو 165/65R13
  • چرخ عقب 165/65R13
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها

113 دیدگاه

Aaz7394(782 روز پیش)

چجوری حداکثر سرعت رو ۱۶۰ زده؟ من با چهار نفر سرنشین و صندوق پر تو جاده مشهد ۱۶۰ تا ميومدم و هنوز خیلی جا گازخور داشت ماشين؛تازه ماشین دوگانه سوزم بود البته با بنزین ميومدم

hsazi (775 روز پیش)

ببخشید ولی خیلی بی فکریه با این ماشین ۱۶۰ تا برین یکم به فکر سرنشیناتون باشید اگه به فکر خودتون نیستید کارایی این ماشین سرعت نیست

M&H (766 روز پیش)

فکر کنم منظور از حداکثر سرعت، حداکثر سرعتیه ک خطر نداره با اون ماشین و قابل اطمینان هست رانندگی.. ک داخل پراید بشی دیگه با هر سرعتی غیر قابل اطمینانه

یه ناشناس (506 روز پیش)

آره بابا تازه اگه بیشتر هم گاز میدادی قطعا ۱۹۰ تا رو شاخش بود

Vahidpouraheykh (494 روز پیش)

من یه ۱۳۱ مدل ۹۷ دارم که ۱۶۰ رو پر کرد ولی چون ماشین بود جلوم ترمز زدم نمیددنم بیشتر میرف یا نه

ssfree (4 روز پیش)

بله بیستر از اون هم میره که ادمو به خدا برسونه://

آریا نکونام(428 روز پیش)

نه راه میره نه وای میسه نه امکانات خاصی داره اگه کسی خواست پراید بخره یکمی رو پولش اضافه کنه یه تیبای یه ساینایی چیزی بخره باز لااقل اونا پلتفرم ریو رو دارن

ssfree (4 روز پیش)

اصلا چرا رو پولش اضافه کنه بره یه تیبا یا ساینا دست دو بخره شرف داره

ALIyerEdon(164 روز پیش)

هر جور میزنم ماشین حساب دلم نمیاد پراید صفرم رو رد کنم بره بهترش رو بخرم دست دوم البته مثلا ام وی ام 315 لا مصب سوار میشی انگار هیچی سوار نشدی... هیچ فکر و خالی نداری... سپر خط بیوفته دیده نمیشه ... خرج ماشین صفر... کلاس ملاس صفر ... دغدغه روحی روانی نداری تو خیابون کسی نگات نمیکنه خخخ فامیل کسی حسودی نمیکنه دشمن نمیسازی برای خودت همسایه همچنین همه خیابون دست تکون میدن بهت فکر میکنن مسافر کشی ولی سوار نمیکنی انگار اربابی خخخ کولر رو روشن ول میکنی نه مصرف سوخت داره نه ماشین داغ میکنه صدای فن کولر عموما خاموشه روشنم باشه خیلی کمه ترمز و فرمون نرم و عالی تحت هر شرایطی نگه میداره اینو جدی میگم من ماشین صفر دارم خخخ ترمزش واقعا عالیه ولی هر 3 ماه لنت 150 تومنی میندازم تموم میشه خخخ درچه کولر 360 درجه همه ور باد میده صدای کولر نداره فقط صدای باد داره با پرتاب عالی ولی تیبا صدای فن جارو برقی میده کولرش خخخ بازار دست دوم عالی هرچی میگزره علاوه بر سواری سود هم میاد روش خخخ خلاصه دلم نمیاد ردش کنم بره ...

Tycjg (107 روز پیش)

درسته‌ولی شما‌باید این‌حرفو تو زمستون وقتی بخاریش بد تر یخت میزنه بزنی

Tycjg (107 روز پیش)

دوست عزیز شما‌هنوز ماشینت نو هست تازه‌شما از بیرون‌باید صدای فنو بشنوی نه از داخل

mahf (101 روز پیش)

سلام دوست عزیز شما گفتید کلا خرج نداره صفر، خرج به خوبی داره. لنت میخواد روغن میخواد ضد یخ میخواد هر60 هزار تا تسمه تایم میخواد..... میخواد، خب شما میگید همه ماشین ها این خرج را دارن درسته، ولی شما گفتید کلا نداره. صفر یعنی اینا هم نداره، ماشین بنزین هم میخواد اینک یه خرجه نمیگم اینا در هیچکدوم ماشین ها نیست نه هست. به جواب دوستمون را میدم، تومیگی خط بیفته دیده نمیشه، این حرف خنده داره یعنی چی میفته دیده نمیشه، خیلی هم دیده میشه، من از روی تعصب این ماشین را خراب نمیکنم نه، مشکلات ماششین را نباید فراموش کنیم، و مخصوصا mvm 315 های قدیمی خرج سر شکستنی دارند

ssfree (4 روز پیش)

اقای mahf دوستمون راس میگه اگه با چیزی بخوای رو سپر خط بندازی خط رو سپر دید نمیشه چون سپرش پاره میشه:))))))))))))))))

Hasanmohebi(11 روز پیش)

سلام دوستان خسته نباشید میشه راهنماییم کنید. نظرتون بین پراید131 مدل94 ولیفان 520i مدل 90 کدومه؟

Tycjg(206 روز پیش)

بنظر من با پول پراید باید تیبا۲ یا کوییک پلاس خرید که امنیت بیشتری داشته باشه تا زنده بمونی

Andir (13 روز پیش)

کلا سایپا رو امنیت ماشیناش فکر نکرده😂 فولکس گل عاقلانه تره بنظرم

Alirezak004(302 روز پیش)

داداش به نظر شما پراید از لکسوس بهتره فکر کنم با پراید ۳۰۰ تا رفتی نه درمورد پراید باید گفت ماشینه خوبیه ولی اگه بهش درست نگاه کنی مثلا برای استفاده شهری فوق العادس مصرف پایین و کولر نسبتا خوب ولی تو جاده باد پر میشه زیر ماشین و باعث میشه وزن ماشین که رو جاده است پایین ییاد و زود چپ کنه و ایمنیش اصلا خوب نیست

Raminmohamadi (178 روز پیش)

عزیزان سلام!بنده سال 82پراید کاربراتوری صفر گرفتم تا سال 92روندم،بعدش سال92پراید صفر گرفتم،سال97جک جی 5دنده ی مدل96گرفتم خوب خلاصه بگم پراید82،ده سال روندم بینظیر بود اسپرتش کرده بودم در حد المپیک حالم خیلی خوب بود خیلی مسافرت رفتم جاهای دور هرسه ماه روغن تعویض،تسمه تایم،شمع وایر باتری و...خیلی حساس بودم،یکبار هم نشد استارت بزنم روشن نشه،تو راه نموندم،اگه اصولی رانندگی بکنیم مخصوصا ماشین ایرانی ک باید با ملایمت رفتار کرد اللخصوص تو جادهای ایران🥺ک بعضیها چاله چوله هاسرعتگیر رو باسرعت رد میکنن معلومه ک صدای داخل کابین بیشترمیشه خرج اصافی زودب زود ب بارمیاره،منکه با این پراید82اسپرت کیف میکردم همینطور92 ک اونم اسپرتش کرده بودم البته شتابش خیلی عالی بود تو سربالای رقیب نداش،خلاصه با ماشین خوب رفتار کنید تا خوب سواری بده،حالا هرکی با توجه ب توان خودش خودرو تهیه میکنه،در ضمن دیگه حوصله ی ماشین بازبودن نیستش،ماشین جک جی ۵ فوق‌العادس تو اختیار شریک زندگیمه صب تا شب میرونه😱موندم از لحاظ فنی مخصوصاً جلوبندی چطور دوام آورده هیچ خرج اضافه نداشته👏 فقط لوازم تو وقت مقرر تعویض شده مرسی هم میهن عزیز،دوست داشتن و خدمت ب شما هدف منه🥰

ALIyerEdon (164 روز پیش)

آفرین سلیقه مردم ایران رو و جیبشونم باید در نظر گرفت مثلا رقیبش تو بازار دست دوم ام وی ام 110 هست که اصلا در شان و شخصیت ایرانی نیست... 110 ریزه میزه و خنده داره ولی پراید حداقل کسی بهت نمیخنده... ولی از نظر کلی فنی 110 بهتره.

Tycjg (107 روز پیش)

تازشم‌ کی گفته ۱۱۰ مال آقایونه؟؟۱۱۰ برای خانوم هاس نه آقایون والا وقتی پراید رفت برای۲۰۰میلیون اون وقت ملت ما یاد میگیره که به پیکان هم‌راضی باشه

mahf (92 روز پیش)

اون دوستی که گفته mvm110 ماله خانوم ها هست نخیر نیست البته بنده مرد هستم اشتباهی فکر نکنید برای اینکه طرف خانوم را گرفتم یعنی زنم نخیر اشتباه هست، mvm 110 را میتونه مرد هم برونه چه مشکلی داره، پراید هم میتونه برونه زن سانتافه و پرادو و لندکروز هم میتونه زن اونم انسان هست وحق اینطور چیز ها را داره

Andir (13 روز پیش)

دوست عزیزی که گفتی ۱۱۰ مال خانم هاس نه اقایون.هیچ چیزی زن و مرد نداره ولی متاسفانه کشور ما نمیخواد درکش کنه. اگه مردی میتونه تویوتا یا کلا ماشین مدل بالا برونه زن هم میتونه. اگر هم پیکان برونه زن هم میتونه برونه تبعیض قایل نشید لطفا

Mohammad67(14 روز پیش)

دوستان پراید مدل آخری ها همگی مشکل گیریبکس دارن دقت کنید مثل بنده در به در نشید نمایندگی هم گردن نمیگیره و مشتری اول و آخرش خودتون هستین چون هرکی بیاد بخره ازتون پاش بذاره و برداره از رو کلاج زوزه کشیدن گیریبکس میشنوه

Tycjg(107 روز پیش)

سلام بنظرتون من یه ۱۳۱SEبگیرم یا ۱۳۲SEمرسی ممنون میشم راهنمایی کنین چون من تا چند هفته دیگه میخوام ماشین بخرم مرسی

mahf (101 روز پیش)

131، چون بازار 131 بهتر از 132 است

Khmh (100 روز پیش)

هیچ کدوم برو یک تیبا بخر

golbache (69 روز پیش)

131SE

golbache (69 روز پیش)

مدل ۹۵ به پایین نگیر

Rezagfgjbcc(98 روز پیش)

من یه پراید دوگانه سوز کارخانه مدل ۹۵ دارم شتاب عالی تو این ۵ سال فقط باتری ماشین را عوض کردم ماشین بسیار کم صداست البته دور ۴۰۰۰ به بعد صدا زیاد میشه که این طبیعی هست ترمز های بسیار عالی هم داره سواری نرم عایق بندی کابین هم خوبه ولی عالی نیست . در دنده عوض کردن دنده را بالاتر از دور ۳۰۰۰ عوض نکنید چون به موتور فشار می آید . پراید ماشین بسیار خوبی هست و کولر خوبی هم داره ولی اتاقش قدیمی و موتورش هم نسبت به موتور قدیم بسیار بهتر هست اما موتور ماشین قدیمی هست

mahf (92 روز پیش)

سلام دوست عزیز، اول اینکه شما گفتید موتور قوی داره کجا موتور قوی داره نزاری نفس بکشه خفه میشه و موتور قفل میکنه یعنی خداحافظ ماشین، دو خودتم گفتی بعد از 30 دور موتور را نبریم درسته اون وقت حال نمیده که من تا 40 هم میبرم دنده 4 را البته من الان پراید ندارم ولی در زمون خودش میبردم، اصلا تعادل نداره وقتی گاز میدی جلو میره بالا عقب میاد پایین این چیه اخه، سه کولر اصلا خوبی نداره یعنی کولر روشن کنی و تو جاده باشی ماشین اصلا راه نمیره و پراید هم بچه بدی هست😂😂

Amyr(96 روز پیش)

پراید داشته باش و پادشاهی کن

mahf (92 روز پیش)

این چه حرفی داداش پراید داشته باشه. کجا پادشاهی هست؟ یکبار برو یدونه خودرو خارجی سوار شو اون وقت میفهمی معنی ماشین یعنی چی، بنده هم در سال 87 این فکر را میکردم ولی در سال 89 تندر 90 گرفتم و نظرم 360 درجه تغییر کرد

Show More