بررسی مشخصات پراید 131
بررسی مشخصات پراید 131
بررسی مشخصات پراید 131

بعد از پروژه X100 سایپا که اواخر دهه 80 شمسی و با هدف ارتقای خانواده پراید معرفی شد، سایپا 131 تنها عضو این خانواده بود که تولید آن به موازات نسخه فیس‌لیفتش (یعنی 132) همچنان ادامه داشت. 131 همچون برادرانش، به لحاظ بهره‌گیری از سه آپشن «فرمان هیدرولیک» و «ترمز ABS» و «ایربگ راننده»، دارای تیپ‌های مختلفی بود که از میان آن‌ها، تیپ ST ارزان‌ترین تیپ (بدون سه آپشن) و تیپ EX نیز گران‌ترین تیپ (دارای هر سه آپشن) بود. تیپ‌های بین این دو نیز هرکدام‌شان، یکسری چیزها را نداشتند! مثلا تیپ SL فقط ترمز ABS دارد. تیپ LX فقط فرمان هیدرولیک دارد. تیپ LE فقط ایربگ راننده دارد و تیپ SX نیز هم فرمان هیدرولیک و هم ترمز ABS دارد. اما از سال 1392 و 93 که تولیدانبوه 131 یورو4 با چندین تغییر مختصر فنی آغاز شد ولی سایپا، 131 یورو4 را فقط در دو تیپ SE و TL عرضه کرد. تیپ SE آن مشابه تیپ EX سابق بود و هر سه آپشن را داشت ولی ایربگ شاگرد هم به آن اضافه شده بود. تیپ TL آن نیز (که خیلی زود از بازار حذف شد) در همه چیز با تیپ SE برابری می‌کرد (یعنی هم دو ایربگ بود و هم ترمز ABS داشت) ولی فرمان هیدرولیک را از روی آن حذف کرده بودند.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • مزایای پراید 131

    • هزینه نگهداری
    • بازار دست‌دوم
    • فراوانی قطعات یدکی
  • معایب پراید 131

    • کولر ضعیف
    • پوشش گارانتی
    • فرمان‌پذیری
    • کیفیت ساخت
    • امنیت و ایمنی

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1389 تا 1394

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر یورو3 (M13)
  • حجم موتور 1.3 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 63 اسب‌بخار
  • گشتاور 103 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.8 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.7 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X100)
  • طول 3935 میلی‌متر
  • عرض 1605 میلی‌متر
  • ارتفاع 1455 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2345 میلی‌متر
  • وزن 850 کیلوگرم
  • حجم باک 37 لیتر
  • چرخ جلو 165/65R13
  • چرخ عقب 165/65R13
  • سایر ویژگی‌ها

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1389 تا 1393

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر یورو3 (M13)
  • حجم موتور 1.3 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 63 اسب‌بخار
  • گشتاور 103 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.8 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.7 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X100)
  • طول 3935 میلی‌متر
  • عرض 1605 میلی‌متر
  • ارتفاع 1455 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2345 میلی‌متر
  • وزن 850 کیلوگرم
  • حجم باک 37 لیتر
  • چرخ جلو 165/65R13
  • چرخ عقب 165/65R13
  • سایر ویژگی‌ها

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
قیمت

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1389 تا 1399

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر یورو4 بهینه (M13)
  • حجم موتور 1.3 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 71 اسب‌بخار
  • گشتاور 108 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.4 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.4 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X100)
  • طول 3935 میلی‌متر
  • عرض 1605 میلی‌متر
  • ارتفاع 1455 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2345 میلی‌متر
  • وزن 915 کیلوگرم
  • حجم باک 40 لیتر
  • چرخ جلو 165/65R13
  • چرخ عقب 165/65R13
  • سایر ویژگی‌ها

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1389 تا 1391

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر یورو3
  • حجم موتور 1.3 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 63 اسب‌بخار
  • گشتاور 103 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.8 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.7 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X100)
  • طول 3935 میلی‌متر
  • عرض 1605 میلی‌متر
  • ارتفاع 1455 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2345 میلی‌متر
  • وزن 850 کیلوگرم
  • حجم باک 37 لیتر
  • چرخ جلو 165/65R13
  • چرخ عقب 165/65R13
  • سایر ویژگی‌ها

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1389 تا 1392

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر یورو3 (M13)
  • حجم موتور 1.3 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 63 اسب‌بخار
  • گشتاور 103 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.8 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.7 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X100)
  • طول 3935 میلی‌متر
  • عرض 1605 میلی‌متر
  • ارتفاع 1455 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2345 میلی‌متر
  • وزن 850 کیلوگرم
  • حجم باک 37 لیتر
  • چرخ جلو 165/65R13
  • چرخ عقب 165/65R13
  • سایر ویژگی‌ها

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها

وضعیت در بازار ایران

  • مدل‌های موجود 1392 تا 1394

مشخصات فنی

  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر یورو4 بهینه (M13)
  • حجم موتور 1.3 لیتر

عملکرد فنی

  • قدرت 71 اسب‌بخار
  • گشتاور 108 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.4 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.4 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه ها

  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X100)
  • طول 3935 میلی‌متر
  • عرض 1605 میلی‌متر
  • ارتفاع 1455 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2345 میلی‌متر
  • وزن 915 کیلوگرم
  • حجم باک 40 لیتر
  • چرخ جلو 165/65R13
  • چرخ عقب 165/65R13
  • سایر ویژگی‌ها

سیستم‌‌ کمکی راننده

  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
134 دیدگاه

Mr_AmG(1318 روز پیش)

خيلى شركت پشتيبانى ميكنه مثلا من خودم ي بار زنگ زدم گفتم فرمونش صدا ميده بهم گفت صداى ضبطو زياد كنى حله😐 با تشكر از باما

امیرعلی علیزاده (1160 روز پیش)

😂😂😂

S2 (62 روز پیش)

الان که دیگه ضبط هم ندارن ، احتمالا میگن خودت هایده و معین بخون حل میشه!!🙃😁

Loolekeshiesfahaan(699 روز پیش)

ماشین فوقالعاده اییه رخش که عالی ، فنی که محشر ، ترمز ها که میخ، داخل اندازه اس ۵۰۰ من واقعا نمیفهمم بعضی دوستان چجوری اینهمه ایراد میگیرن؟!... کسانی که بدنبال ایرادای الکی هستن معلومه که اصلا سوارش نشدن و بیرون یکجایی دیدنش و بخاطر حسادتی که دارن ، الکی روش عیب میزارن اول از فنی بگم ، این ماشین از یک موتور قدرتمند به اندازه ی هزار و پانصد سیسی با بازدهی فوق العاده باندازه ی هفتاد اسب بخار توسط مهندسین بصورت دقیق ساخته شده که نتیجش یک شتاب فوق العاده و استثنایی هست!!! بعضی از دوستان بخاطر شتابش گله دارند ... شاید باورتون نشه ولی تو جاده هراز با شش سرنشین یکجاهاییش رو تا ۱۶۰ ۱۷۰ هم پر میکردم دلیلشم اینه که یک قلق خاصی داره ، یعنی وقتی دور موتور به ۷۲۰۰ تا ۸۱۰۰ میرسه ، دنده رو باید عوض کنی داخلش که عین کادیلاک جاداره ، پنج نفر براحتی میتونن داخلش بشینن بدون هیچ اذیت و آزاری ! البته اگر شش نفر باشن یک کمی جاشون تنگ میشه . از کولر گیری ماشین که نگم برات ، عین یخچاله ! یادمه یکروز با دوستام خواستیم بریم جایی ، سر راه رفتیم چندتا بستنی گرفتیم ، بستنی هاش متاسفانه اب شده بودن ، وقتی که به مقصد رسیدیم ، در کمال ناباروری ، بستنی ها دوباره یخ زده بودن طراحی داخل کابینش شاید برای بعضی ها کسل کننده باشه ولی حقیقت اینه که کابین ماشین توسط طراحان انگلیسی طراحی شدن ، اگر میگی نه یک نگاهی به داشبورد لوتوس الیزه بندازید، داشبورد مستقیما از انگلیس میاد. اگزوزش هم خیلی غررش خوبی داره فقط مشکلش اینجاست که همیشه رو اسپورت مد هستش چون کیتی که از المان براش تو کارخونه انداختن ، برای کمتر شدن هزینه های تولید دکمه اکو یا بیصداشو از رو داشبورد حذف کردن و متاسفانه مستقیم نمیشه خاموشش کرد ، فقط کافیه در پایین قسمت انتهایی اگزوز که دکمه ی ریزی اونجا قرار داره ، به چپ فشار بدید تا موتور مثل ماشینهای هیبرید بدون صدا و با مصرف نصف براتون کار کنه . ولی از همه بهتر ، رخ این ماشینه ! بقدری که کاپوتش آیرودینامیک ساخته شده ، میتونه براحتی باد ها رو بسمت بالا ، پایین ، چپ و راست منتقل کنه درمورد اپشن هاش هم ، کارخونه اومده مانند تویوتا از اپشن های کاربردی استفاده کرده که هزینه های تولید پایین بمونن مثلا چه لزومی داره گرمکن صندلی داشته باشه یا سانروف داشته باشه تو این روزای گرم !؟ ولی بجاش اپشن هایی مثل کمپرسور کولر ، رادیاتور آب ، شیشه جلو برقی ، صندوق پران ، کاپوت پران ، برف پاک کن و یه عالمه چیزهایی که فرصت گفتنش نیست رو داره. در مورد ایمنی این خودرو که مظلومانه توسط شبکه های مجازی مورد تمسخر قرار میگیره ، باید بگم که شاسی این ماشین برای کمتر اسیب دیدن سرنشینان منعطف ساخته شده که بهش میگن Flexible chasis مث خودروهای کره ای یا ژاپنی که اگر تست تصادفشونو نگاه کنی متوجه میشی که تو سرعت های پایین ( حدود شصت هفتاد تا ) تا کاپوت جمع میشن ولی بجاش سرنشینان آسیب کمتری میبینن . خلاصه هرچی عیبه دلال داره میزاره که مصرف کننده اینرو نخره یا حق!

60Ali (680 روز پیش)

شما حالت خوبه پراید بدترین و گند ترین ماشین دنیاس فکر کنم شما چیز دیگه سوار شدی به جای پراید 😂😂 من پراید 131 مدل 94دارم ماشین خیلی بدیه از همون اول تعمیرگاه بود تا الان ؛ آتیش گرفت و دهن ما رو سرویس کرد مدل 88 داشتم عالی بود هیچ کاریش نبود اصلا رنگ تعمیرگاه نمیدید فروختم‌ 111 مدل 89 گرفتم اونم عالی بود آخ نگفت باهاش تا قشم رفتم تازه بار بندپر وسایل بود باهش 120 میرفتم شما اگه قصد خرید دارید تا مدل 92 خوبه ولی بعدش اصلا مالی نیست و بدرد نمیخوره ولی هیچی مدل 88 و 89 نمیشه هیچی یا حق

mani123 (637 روز پیش)

شوخی خوبی بود

Aa66 (622 روز پیش)

کولر آپشنه🤣🤣

ITSME (622 روز پیش)

دوست عزیز ! هیچکس بدش نمیاد ماشین خوب سوار بشه. هیچکس هم تایید نمیکنه که پراید ماشین عالی و کم‌نقصیه. هرکسی به اندازه بضاعتی که داره میره ماشین میخره و البته خیلی‌ها هم هستن که آرزوی همین پرایدو دارن! کلام شما خیلی به ذائقه پراید سوارها خوش نیست. البته متوجه‌ام که منظور شما بیشتر سرکوب شرکتهای سازنده است، نه اونایی که از سر ناچاری پراید میخرن! امید که بزودی صنایع خودروسازیمون جمع کنن و بکوبن و از نو بسازن، همگام با صنایع روز دنیا

Tycjg (403 روز پیش)

دادا تو میتونی برای پیکانم کولر بزاری😂😂

Amyr (293 روز پیش)

داش تو اوکی ای؟؟ من هنوزم دارم میخندم خخخ، با این نظرت، فقط اونجایی ک بستنی دوباره یخ زد 😂😂

ALI0069 (288 روز پیش)

هر چقدرم مسخره کنید 99 درصد ماشینایی که یه ساعته فروش میره پرایده... علتشم میدونید... بهترین ماشین دنیارم بیارید فقط پراید تو کوچه پس کوچه های شهرایی مثل تهران جواب میده با بودجه مردم البته

mahdi99 (273 روز پیش)

😂😂😂😂😂

Yasin11 (273 روز پیش)

405GLX و پارس و سمند هم که هیچ؟ 🤣🤣

Tonder (209 روز پیش)

برادر کی هست که تاحالا سوار پراید نشده؟

ZAL (206 روز پیش)

شوخی بسیار خوب

GENERAL (97 روز پیش)

سلام خسته نباشید،ایول خوب اصل مطلب رو ادا کردی یه چیزی داخل پرانتز بگم تیپیکال ۹۰ درصد پرایدیا هم اینکه همه جور ماشین ایرانی و خارجی داشتن اما باز هیچ کدووم پراید نمیشه :)))) اخه عزیز من مگه مجبوری بگی فلان ماشین خارجی رو داشتی،اگه داشتی که عمرن دوباره میای پراید سوار بشی البته من قصد توهین به کسی رو ندارم میدونم بخاطر قیمت این لگنه که انقدر مردم از سر ناچاری میخرن و مجبورن به به چه چه بزنن اما لطفا سعی کنید یکم بودجه تون رو ببرید بالا حداقل تیبایی ساینایی ۴۰۵ روآیی چیزی بگیرید گرفتار مصیبتی بنام کیا پراید نشید،با تشکر

stranger (74 روز پیش)

داشتم نظرتو میخوندم با خودم گفتم اینایی که داری میگی راجب بی ام وس یا لندکروزه وقتی دیدم راجب پرایده اصلا قفل کردم ، امیدوارم شوخی کرده باشی

GLXSHOTI(98 روز پیش)

قاتل 200 تومنی ؟!

Haziz(205 روز پیش)

با سلام من هم پژو ۴۰۵ مدل ۸۴ glx و ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۴ و ۱۳۱ مدل ۹۸ داشتم و الان دارم ۲۰۶ که حیف پول بهش بدی هزینه بالا و اتاق دید راننده به بیرون صفر آینه بغل کوچک . ۴۰۵ بهترین مدل پژو جادار اما کلا خانواده پژو پرهزینه و بیشتر مناسب جاده. اما پرچم دار ماشین توشهری فقط فقط فقط پراید و باز بهترین مدلش ۱۳۱

Hfb(278 روز پیش)

این ماشین در اصل کیا پراید هست که در زمان خودش فوق العاده ماشین خوب،محکم و ایمنی داری بوده. بعد سایپا این خودرو رو از کیا خرید و این گندی که میبینین رو ساخت. واقعا اسم کیا رو خراب کرد.

Andir (275 روز پیش)

بله توی کره هم یه زمانی تولید میشد و کیا هم مال کره هست

Tonder (209 روز پیش)

بله درست می فرمایید

ALI0069(238 روز پیش)

پراید دیگه تولید نمیشه و قیمت بازمانده هاشم هر روز داره میره بالاتر... رشدش از طلا و تیبا هم بیشتر شده

Hasanmohebi(308 روز پیش)

سلام دوستان خسته نباشید میشه راهنماییم کنید. نظرتون بین پراید131 مدل94 ولیفان 520i مدل 90 کدومه؟

ALI0069 (238 روز پیش)

مشکل لیفان 520 اینه لوازمش زیاد نیست و الکی گرون میدن وگرنه قابل مقایسه با پراید نیست از پژو و سمندم بهتره

آریا نکونام(724 روز پیش)

نه راه میره نه وای میسه نه امکانات خاصی داره اگه کسی خواست پراید بخره یکمی رو پولش اضافه کنه یه تیبای یه ساینایی چیزی بخره باز لااقل اونا پلتفرم ریو رو دارن

ssfree (300 روز پیش)

اصلا چرا رو پولش اضافه کنه بره یه تیبا یا ساینا دست دو بخره شرف داره

ALI0069 (238 روز پیش)

صفرش هم راه میره هم ترمزش عالیه چون سبکه... البته خارج شهر و سرعت بالای 80 تا قضیه پیچیده میشه

ALI0069(288 روز پیش)

مشکل قیمت پرایده و دزدیدن کیفیت ساختشه... وگرنه سلیقه ایرانی (عموم نه همه) و باریک بودن خیابونا و دست اندازا به همین پراید میخوره... لامبورگینی بدی بهشون شروع میکنن از ایراد گرفتن که چرا موتورش صدا میده چرا مصرفش بالاست چرا موقع تعویض دنده میکوبه و ...

Aaz7394(1078 روز پیش)

چجوری حداکثر سرعت رو ۱۶۰ زده؟ من با چهار نفر سرنشین و صندوق پر تو جاده مشهد ۱۶۰ تا ميومدم و هنوز خیلی جا گازخور داشت ماشين؛تازه ماشین دوگانه سوزم بود البته با بنزین ميومدم

hsazi (1071 روز پیش)

ببخشید ولی خیلی بی فکریه با این ماشین ۱۶۰ تا برین یکم به فکر سرنشیناتون باشید اگه به فکر خودتون نیستید کارایی این ماشین سرعت نیست

M&H (1062 روز پیش)

فکر کنم منظور از حداکثر سرعت، حداکثر سرعتیه ک خطر نداره با اون ماشین و قابل اطمینان هست رانندگی.. ک داخل پراید بشی دیگه با هر سرعتی غیر قابل اطمینانه

یه ناشناس (803 روز پیش)

آره بابا تازه اگه بیشتر هم گاز میدادی قطعا ۱۹۰ تا رو شاخش بود

Vahidpouraheykh (790 روز پیش)

من یه ۱۳۱ مدل ۹۷ دارم که ۱۶۰ رو پر کرد ولی چون ماشین بود جلوم ترمز زدم نمیددنم بیشتر میرف یا نه

ssfree (300 روز پیش)

بله بیستر از اون هم میره که ادمو به خدا برسونه://

ALI0069 (288 روز پیش)

مال من صفر بود که کاتالیزور هم داشت ولی 150 بیشتر هرچی گاز دادم تک سرنشین نرفت که نرفت... ولی ماشین چینی موتور 2000 جرینگی 180 تا پر میکرد همون جاده دیگه بیشتر جاده تموم میشد... پراید دنده 5 تخته گاز بعد ده دقیقه 150 تا بیشتر نرفت

Show More