بازگشت سیف خودرو با بیسو

آن‌هایی که فرصت بازدید از نمایشگاه خودرو تهران 96 را داشتند، برای نخستین‌بار با برندی چینی به‌نام بیسو (BISU) آشنا شدند؛ برندی که تشنه حضور در بازار ایران است و حتی ممکن است در ایران به مرحله مونتاژ نیز برسد.

سیف خودرو احتمالاً بیسو T3 را در رده قیمتی 140 میلیون تومان و بیسو T5 را هم در محدوده 170 میلیون تومان عرضه کند.شروع کار از 2015

در میان همه برندهای چینی بازار ایران، بیسو، تازه‌کارترین است چون از آوریل 2015 فعالیتش را آغاز کرده. همین ابتدای کار بگوییم که بیسو نام کامل این برند نیست، بلکه نام کوتاه‌شده آن است. چینی‌ها این برند را با نام Chongqing Bisu Automobile می‌شناسند، ولی ما همان بیسو صدایش می‌زنیم! 

بیسو برندی مستقل نیست، بلکه از زیرمجموعه‌های جوینت‌ونچر Beiqi-Yinxiang است که با سرمایه‌گذاری 370 میلیون دلاری شرکت بایک (BAIC) و شرکت موتورسیکلت‌سازی یینشیانگ (Yinxiang Motor) تاسیس شده. این جوینت ونچر، خودروهایش را با برند هوانسو (Huansu) به مشتریان چینی می‌فروشد؛ همان برندی که چندی پیش، با معرفی کپی چینی لامبورگینی اوروس، حسابی در رسانه‌ها جنجال به‌پا کرد.

دوباره به بیسو برگردیم؛ این برند هم‌اکنون سه مدل در خط تولیدش دارد که دو مدل کراس‌اور بوده و T3 و T5 نام دارند و یک مدل نیز ون فول سایزی با نام M3 است. از این سه مدل، فقط کراس‌اورهای بیسو به ایران می‌آیند.

بیسو همچنین در تلاش است تا سال 2020، پنج عضو جدید را به خانواده‌اش اضافه کند، شامل: دو کراس‌اور (با نام‌های T6 و T7)، دو مدل الکتریکی (با نام‌های BA10 و BA20) و همچنین یک سدان (با نام M10).

بیسو T3؛ رقیبی برای هاوال H2

T3، ارزان‌ترین و کوچک‌ترین کراس‌اور بیسو و محصول 2016 است. بیسو T3 که ابتدا S25 نام داشت، پلتفرم مشترکی با هوانسو S2 دارد. البته باید این نکته را هم بدانید که هوانسو برند بسیار ارزانی در بازار چین است و به لحاظ ارزش خرید و جایگاه برند، پایین‌تر از بیسو قرار دارد.

بیسو T3 در سگمنت کراس‌اورهای جمع و جور است و از آنجایی که به پیشرانه توربو مجهز شده، باید با رقیبانی مانند هاوال H2 بهمن موتور، هایما S5 ایران خودرو، دامای X5 و هن‌تنگ X5 رقابت نزدیکی داشته باشد.

قیمت T3 در بازار چین بین 75 تا 90 هزار یوآن قیمت دارد که معادل تقریبی 10 تا 13 هزار دلار است. پس با فرض مونتاژی بودن، باید قیمتش را بین 130 تا 150 میلیون تومان تخمین زد.

بیسو T5؛ رقیبی برای تیگو 7

چندین ماه بعد از عرضه T3 به بازار چین و به‌صورت دقیق‌تر از ژوئن 2017، بیسو فروش برادر بزرگ‌تر T3 را هم شروع کرد؛ خودرویی با نام T5، با ابعادی بزرگ‌تر و با گنجایش هفت‌ سرنشین.

T5 در سگمنت کراس‌اورهای متوسط، جای می‌گیرد و چون از قلب توربو بهره می‌برد، رقیب خوبی برای تمام چینی‌های گران‌قیمت حاضر در کشورمان است؛ از بی‌وای‌دی S7 کارمانیا و هن‌تنگ X7 عظیم خودرو بگیرید تا جیلی امگرند X7، دامای X7، ام‌جی RX5، زوتی T600 سایپا و جک S7 کرمان موتور. هاوال H6 و تیگو 7 مدیران خودرو نیز با اینکه ابعاد کوچک‌تری دارند، اما به لحاظ قیمتی همچنان تهدیدی برای بیسو T5 هستند.

بیسو T5 هم‌اکنون با قیمت 73 تا 105 هزار یوآن (معادل تقریبی 11 تا 15 هزار دلار) تحویل مشتریان چینی می‌شود، پس می‌توان قیمت نسخه مونتاژی‌اش را چیزی بین 160 تا 190 میلیون تومان حدس زد.

با بهترین تجهیزات

خوشبختانه هردو مدل بیسو، با پیشرانه‌های توربوشارژ به ایران آمده‌اند. البته طبق اطلاعات موجود در وب‌سایت سیف خودرو، هر دو مدل علاوه‌بر جعبه‌دنده اتومات، جعبه‌دنده دستی هم دارند، ولی کاملاً بعید است که کراس‌های بیسو، با این جعبه‌دنده به بازار کشورمان بیایند.

مدل بیسو T3 اتومات بیسو T5 اتومات
طول 4350mm 4715mm
عرض 1825mm 1830mm
ارتفاع 1685mm 1780mm
فاصله محوری 2565mm 2760mm
سایز چرخ 205/65R16 215/60R17
پیشرانه 1.3 لیتری توربو 1.5 لیتری توربو
جعبه‌دنده CVT 8 دنده اتومات
قدرت 133hp 150hp
گشتاور 185nm 215nm

در مورد سطح امکانات خودروهای بیسو، هنوز خبری در دسترس نیست پس ما هم به‌سراغ نسخه‌های فول هر دو مدل می‌رویم که به تجهیزات زیر برای هردوی آن‌ها مشترک است:

  • کروز کنترل
  • کمکی شروع حرکت در سربالایی (HSA)
  • حسگر فشار باد تایرها (TPMS)
  • حسگر جلو و عقب
  • چراغ هالوژن جلو / مه‌شکن جلو و عقب / دی‌لایت
  • آینه‌های تاشو برقی با گرمکن
  • سانروف پانوراما
  • صندلی 6 حالته برقی راننده
  • صندلی 4 حالته دستی سرنشین جلو
  • تهویه اتومات
  • ورود بدون کلید / استارت دکمه‌ای
  • شش کیسه هوا
  • دوربین عقب
  • نمایشگر 9 اینچی لمسی

در کنار تجهیزات فوق، بیسو T5 از چندین آپشن بیشتر هم بهره می‌برد که مهم‌ترین‌شان عبارتند از:

  • کنترل کشش (TCS)
  • کنترل پایداری (ESC)
  • دوربین 360 درجه
  • حسگر باران
  • ترمز پارک برقی / اتوهلد
  • گرمکن صندلی‌های جلو
  • صندوق برقی

از سوبارو تا بیسو

بیسو با نمایندگی سیف خودرو به ایران آمده؛ همان شرکتی که در واردات سوبارو، شکست خورده بود، ولی حالا با کمک شریک چینی‌اش، برای بازگشت به بازار کشورمان مصمم است و حتی برخی منابع از خریداری خط تولید مرتب خودرو (در جاده مخصوص) خبر داده‌اند تا سیف خودرو، مونتاژ CKD محصولاتش را درآنجا انجام دهد. احتمالاً در هجدهمین دوره نمایشگاه خودرو مشهد، که اواسط مردادماه 97 برگزار می‌شود، اطلاعات تکمیلی در این باره رسانه‌ای می‌شود.

نویسنده :