بازگشت دیار خودرو به بازار خودروهای سدان

سنوا D50 ؛ سومین بایک جدید ایران

5 دی 1397 15:41

در چندین سال اخیر، خودروهای گران قیمتی به ناوگان تاکسیرانی کشورمان اضافه شده‌اند؛ اتفاقی که شاید آریوهای سایپا جرقه آن را زدند. البته سایپا در این مسیر تنها نبود و شرکت پاکرو سبز قشم نیز سهم به‌سزایی در آوردن خودروهای لوکس به خطوط تاکسیرانی برعهده داشت. کار تا جایی پیش رفت که از هیوندای اکسنت و سوناتا YF گرفته تا رنو فلوئنس و حتی تویوتا پریوس و کمری نسل پنجم (اتاق XV50) نیز لباس زرد پوشیدند و به خطوط تاکسیرانی کشورمان آمدند. البته چنین تاکسی‌های لوکسی را در هر نقطه از شهر نمی‌توان دید چراکه عمدتا هتل‌ها یا شرکت‌های هواپیمایی یا فرودگاه‌ها، سفارش‌دهندگان اصلی این خودروهای لوکس بودند. 

نسل دوم D50 علیرغم تحول ظاهری، از همان پیشرانه نسل اولش بهره می‌برد که تحت لیسانس میتسوبیشی است.حالا نوبتی هم که باشد، نوبت آمدن یک تاکسی جدید از برندی چینی است؛ برندی که این روزها در تلاش است تا با کمک دیار خودرو و به لطف کراس اورهای X25 و X65، جای پایش را در بازار ایران، محکم‌تر کند.

تاکسی یا شخصی؟!

اواخر آذرماه 97 بود که تصاویری از خودرویی متعلق به برند بایک، در رسانه‌های داخلی پخش شد. این تصاویر بیانگر تاکسی زرد رنگی در سگمنت کامپکت‌ها بود که بدون پلاک و در گوشه‌ای از خیابان‌های تهران پارک شده.

شکار بایک دی50 در تهران

درباره این تاکسی، دو نکته جالب وجود دارد؛ اول اینکه بدنه‌اش با کاوری زرد رنگ روکش شده است. دوم اینکه طرح شطرنجی بدنه این خودرو، بسیار پایین‌تر از موقعیت استانداردش نصب شده که شاید دلیل خاصی دارد؛ دلیلی مثل اینکه تاکسی بودن این خودرو، برای کمترشدن توجهات بوده و شاید قرار نیست در ناوگان تاکسیرانی از آن استفاده شود!

بایک سنوا D50؛ دومین عضو خانواده سری D

چه تاکسی باشد چه نباشد، Senova D50 قصد حضور در بازار کشورمان را دارد. بایک از سال 2013، سدان‌های خانواده سنوا را با حرف D نامگذاری می‌کند و به همین دلیل به این خانواده، سری D نیز می‌گویند.

اولین عضو این خانواده، مدل D70 بود که در سگمنت سایز متوسط‌ها و در سال 2013 معرفی شد. سپس D50 در 2014 متولد شد. سال 2015 نیز بایک با معرفی سه مدل D20 (سدان کوچک)، D60 (سدان کامپکت) و همچنین D80 (سدان بزرگ)، اعضای خانواده سری D خود را به 7 مدل رساند.

لباسی جدید با قلب میتسوبیشی

تولید نسل اول D50 از 2014 به مدت سه سال ادامه داشت تا اینکه بایک در 2017 از دومین نسل این خودرو و به‌عنوان مدل 2018 رونمایی کرد. در نسل جدید D50 تمام جزییات ظاهری و داخلی خودرو تغییر کرده و طراحان بایک، خوشبختانه هیچ نشانه‌ای از نسل اولش را باقی نگذاشته‌اند. 

علی‌رغم انقلاب ظاهری در D50، متاسفانه نسل جدید این خودرو همان پیشرانه سابقش را در سینه دارد؛ پیشرانه‌ای که با جعبه دنده 5 سرعته دستی یا CVT همراه شده و تحت لیسانس میتسوبیشی (کد 4A91A) است. رسانه‌های چینی بارها گفته‌اند که بایک درصدد استفاده از پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ 150 اسبی برای D50 است ولی تاکنون، چنین اتفاقی رخ نداده.

مشخصات فنی بایک سنوا D50
طول 4630 میلی‌متر
عرض 1820 میلی‌متر
ارتفاع 1480 میلی‌متر
فاصله محوری 2670 میلی‌متر
وزن 1.2 تن
رینگ 205/50R17
حجم باک 50 لیتر
پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی
جعبه دنده CVT
قدرت 116 اسب بخار
گشتاور 148 نیوتن متر
مصرف ترکیبی 5.9 لیتر

بعید است که کابین D50 جدید را ببینید و به یاد مرسدس نیفتید! نوع خاص قرار گرفتن مانیتور در بالای داشبورد و حتی شکل خاص فرمان و دریچه‌های تهویه -که لوگوی بایک روی آنهاست- از جمله ویژگی‌های طراحی آلمانی است که در کابین D50 نیز دیده می‌شود.

البته این را هم بگوییم که الگوگرفتن بایک از مرسدس، هیچ اشکالی ندارد! چراکه این دو شرکت از سال 2005 تا به امروز، جوینت‌ونچر مشترکی با نام Beijing Benz دارند که وظیفه‌اش مونتاژ سه مدل C-class و E-class و همچنین GLC برای مشتریان چینی است. حالا که صحبت از کابین D50 شد، باید بگوییم که مهم‌ترین امکانات در فول‌ترین تیپش (در بازار چین) عبارتند از:

  • سنسور باد تایر
  • کنترل پایداری / کنترل کشش / کروز کنترل
  • ترمز کمکی به همراه ABS و EBD
  • هشدار دهنده تغییرلاین
  • دوربین عقب / دوربین 360 درجه
  • کنترل ایستایی درسربالایی
  • مانیتور 8 اینچی استاندارد (9 اینچی سفارشی)

چه قیمتی دارد؟

در بازار چین، بایک سنوا D50 هم‌اکنون در 10 تیپ مختلف فروخته می‌شود که ارزان‌ترینشان حدود 68 هزار یوآن و گران‌ترینشان حدود 97 هزار یوآن قیمت دارد؛ یعنی چیزی حدود 9800 تا 14 هزار دلار. جیلی امگرند جی تی، بی وای دی F3، بسترن B30، ام جی 360 و چری آریزو5 از جمله رقبای اصلی بایک D50 هستند.

دیدگاه کاربران