تجمع در مقابل سازمان حمایت برای صیانت از سرمایه

اعتراض خریداران سیتروئن C3 به قیمت‌های جدید

25 آذر 1397 15:14

قیمت جدید سیتروئن C3 برای تحویل به خریداران باعث اعتراض این افراد و تجمع در مقابل سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده شد.

با اعلام قیمت جدید سیتروئن C3 که 100 میلیون تومان گران شده است، خریداران نسبت به نحوه قیمت‌گذاری در مقابل سازمان حمایت تجمع اعتراضی برپا کردند.چندی پیش یک منبع آگاه به «باخبر» گفته بود که به دلیل ترخیص نشدن برخی قطعات تحویل شهریور این خودروها با تاخیر مواجه خواهد شد. از آن زمان حدود سه ماه می‌گذرد و حالا بنا بر دعوت‌نامه‌ای که برای مشتریان ارسال‌شده قیمت این خودرو با افزایشی 2 برابری مواجه شده است. افزایش قیمتی که باید مابه‌التفاوت حدوداً 100 میلیونی آن را مشتری بپردازد.

این واقعه باعث شد برخی از ثبت‌نام کنندگان سیتروئن C3 با تجمع در مقابل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به قیمت‌های اعلامی اعتراض کنند.

معترضان معتقدند که سازمان حمایت باید به هدف خود یعنی «حفاظت از ارزش آورده مشتریان در زمان ثبت‌نام» عمل کند. مشتریان سایپا سیتروئن نسبت به عدم تعهد این شرکت اعتراض کرده و خواستار حفظ ارزش سرمایه ریالی خود در زمان ثبت‌نام هستند.

افزایش قیمت دو برابری سیتروئن C3

در تیرماه 97 شرکت سایپا سیتروئن قیمت این خودرو را 137 میلیون اعلام کرد. خریداران که 60 میلیون تومان به‌عنوان پیش‌پرداخت داده بودند باید نزدیک به 70 تا 80 میلیون دیگر برای تسویه به شرکت پرداخت می‌کردند. حالا رقم پرداختی خریداران به 150 تا 160 میلیون تومان رسیده است. طبیعتاً اگر خریداران نتوانند براساس قیمت جدید تعهد پرداخت خود را انجام دهند مطابق قرارداد با سود مشارکت اولیه پولشان به آن‌ها برگشت داده خواهد شد که طبیعتاً برای آن‌ها ضرر بزرگی است. به زبان دیگر خریدار مجبور است برای حفظ نسبی ارزش سرمایه خود این مبلغ را تهیه و پرداخت کند. البته آن‌ها راه اعتراض به قیمت اعلام‌شده را انتخاب کرده تا در حد ممکن ارزش سرمایه‌گذاری خود را حفظ کنند.

حق با چه کسی است؟ سایپا یا خریدار

خودروساز مذکور، قبل از آغاز تحریم‌ها قطعات را با دلار روز خریداری کرد ولی برخی قطعات آن به دلیل افزایش نرخ ارز و به دستور بانک مرکزی اجازه ترخیص نیافت. پرداخت مابه‌التفاوت ارزی هزینه بیشتری را برای تولیدکننده به بار آورد و حالا باید این هزینه را به مشتری انتقال دهد.

سوال اینجاست که چند درصد از قطعات سیتروئن با نرخ جدید ترخیص شده‌اند؟ تاثیر مابه‌التفاوت ارزی بر هزینه تمام‌شده خودرو چقدر بود؟ قیمت‌های جدید اعلام‌شده تقریباً دو برابر نرخ زمان ثبت‌نام است؛ یعنی تاثیر مابه‌التفاوت ارزی بر قیمت خودرو باید حدود 100 درصد باشد. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا این مبلغ به‌درستی محاسبه‌شده است یا خیر؟ همین مساله دلیل تجمع خریداران در مقابل سازمان حمایت است. سازمانی که گویا در شرایط کنونی اولویت را اول به تولیدکننده می‌دهد و بعد به خریدار.

رشد ارزش پول مشتریان چطور؟

البته افزایش قیمت تنها دلیل اعتراض خریداران نیست. خریداران به‌درستی می‌دانند از زمانی که پیش‌پرداخت را به شرکت داده‌اند تاکنون ارزش ریال کم شده و به همین نسبت خودروساز در این افزایش نرخ ارز، متوجه سودی هم شده است. 30 میلیون تومان آن زمان 10 هزار دلار بود و حالا چیزی بالغ‌بر 3 هزار دلار.

پس سوالی که برای خریدار به وجود می‌آید این است که این هزینه مضاعف چرا تنها برای خودروساز لحاظ شده و ضرر و زیان خریدار محاسبه نشده است. لااقل به خریدار بگویند که نحوه این محاسبه قیمت چیست و ارزش آورده آن‌ها در زمان ثبت چقدر حفظ‌شده است.

دیدگاه کاربران
رضا طهرانی 1397/10/1
این روش برخورد به نوعی غش در معامله است با توجه به اینکه شرکت این خودرو را با ارز دولتی وارد کرده و انرا به ارز آزاد به مردم میفروشد و مصرف کننده را در مقابل عمل انجام شده قرار داده است
پاسخ
0
0
1
Ali313 1397/9/28
اگر سازمان حمایت از مصرف کننده بخواهد واقعا به شعار خود که حفاظت از ارزش آورده مشتریان در زمان ثبت‌نام است عمل کند میبایست قیمت این خود رو را حدود 190 تومان برآورد می کرد، و یا به جای تخفیف مسخره 12 میلیونی، حدود 40 میلیون تخفیف برای خریداران لحاظ کند. متاسفانه دیوار مردم خیلی کوتاه تر از دیوار سازندگان قدرتمند است و این سبب شده تا حق مردم در معرض ضایع شده باشد
پاسخ
0
0
2