سایپا سیتروئن در انتظار ابلاغ تصمیمات ارزی

قیمت و زمان تقریبی تحویل سیتروئن C3

3 مهر 1397 21:00

خودروهای پسابرجامی ثبت‌نام‌شده چه زمانی و با چه قیمتی به دست مشتریان می‌رسد.

اگر هزینه قطعات وارداتی C3 با ارز نیما محاسبه شود قطعاً افزایش قیمت قابل‌توجهی وجود خواهد داشت و احتمالاً قیمت آن به بیش از 200 میلیون تومان خواهد رسید.یکی از این خودروها سیتروئن C3 بود که با استقبال بالایی از سوی خریداران مواجه شد. اگرچه معرفی و ثبت‌نام این خودرو با خروج آمریکا از برجام همراه شد ولی شرکت مادر تعهد داد که قطعات موردنیاز برای 2 هزار دستگاه را تامین کند. این قطعات تامین شده ولی 2 ماه است در گمرک مانده است. این جای ماجرا، مثل ماجرای بسیاری دیگر از تولیدکنندگان و واردکنندگان، مشکل نه از تحریم‌ها که از دلار 4200 تومانی بود.

خودروی جدید سیتروئن در تیرماه سال جاری نزدیک به 135 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و قرار بود شهریورماه به دست مشتریان برسد ولی هنوز خبر رسمی از زمان تحویل آن منتشر نشده است. دراین‌باره یک منبع آگاه به «باما» گفته است «به دلیل مشکلات ارزی این خودروها با تاخیری حداقل 45 روزه به دست مشتریان خواهد رسید ولی در صورت رفع ابهام تصمیمات ارزی، این مشکلات در آینده نزدیک حل خواهد شد و دعوت‌نامه‌ها برای مشتریان ارسال خواهد شد.»

دلار در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفت و آن‌ها هم قطعات موردنیاز خود را خریدند ولی بعدها به دلیل تورم شدید در بازار، به دستور بانک مرکزی جلوی ترخیص آن‌ها از گمرک گرفته شد. این کار برای از بین رفتن رانت انجام شد که اقدامی قابل دفاع بود. مساله این بود که نمی‌شد برخی خودروها با ارز دولتی و به قیمت پایین‌تر به دست مصرف‌کننده برسد و بقیه خودروها با ارز آزاد؛ اما تصمیم قابل دفاع تیم اقتصادی دولت یک مشکل اساسی داشت و آن‌هم این بود که راهکار جایگزین آن هنوز به مرحله ابلاغ نرسیده و اجرایی نشده است.

به گفته این منبع آگاه مشکلات ارزی به وجود آمده و عدم ترخیص قطعات باعث شده است که خط مونتاژ C3 با سرعت‌پایین تولید کند. درعین‌حالی که هنوز در مباحث ارزی مربوط به پرداخت مابه‌التفاوت ابهاماتی وجود دارد.

در مورد قیمت قطعی خودرو نیز این منبع به باما گفت: «اگر قرار باشد هزینه قطعات وارداتی C3 با ارز نیما محاسبه شود قطعاً افزایش قیمت قابل‌توجهی وجود خواهد داشت و احتمالاً قیمت آن بیش از 200 میلیون تومان خواهد بود.»

وی همچنین در مورد تاریخ ارسال دعوت‌نامه به مشتریان گفت: «درصورتی‌که وضعیت پرداخت ارزی مشخص شود، احتمالاً تا دو هفته، زمان ارسال دعوت‌نامه و تحویل C3 به مشتری مشخص خواهد شد. ضمن اینکه از زمانی که دعوت‌نامه برای مشتری ارسال شود بین 15 تا 20 روز برای تکمیل وجه فرصت خواهد داشت.»

گفتنی است این محصول اولین تولید شرکت مشترک سایپا سیتروئن در ایران است و آمار فروش آن در اروپا طی سال 2018 به بیش از 130 هزار دستگاه می‌رسد.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران