کابین‌های متفاوت در خودروهای آینده

خودران های هیوندای و کیا در نمایشگاه CES 2019

1 دی 1397 14:41

سینما در خودرو یا سینمای خودرویی چیزی است که در آینده بسیار محبوب‌تر از سینمای خانگی خواهد شد. با حذف رانندگی دستی نیاز به دیدن جاده نیز از بین می‌رود و حالا خودروسازان جایگزین بسیار مناسبی برای شیشه‌های جلویی و کناری در نظر گرفته‌اند. نمایشگری یکپارچه برای تماشای فیلم و برنامه یا استفاده از ابزارهای دیگری که در آینده قرار است از آن استفاده کنیم.

خودروسازها با ایده سینما در خودرو و همچنین کابینی با قابلیت آنالیز احساسات سرنیشنان، طراحی داخلی خودران‌ها را برای سرگرمی هرچه بیشتر مسافران طراحی می‌کنند.خودران‌ها تنها رانندگی نمی‌کنند. سرنشینان این خودروها نمی‌توانند به جاده خیره شوند تا به مقصد برسند. خیره شدن به جاده برای مسافران اتوبوس است. همین امر به هیوندای یادآوری کرد که به فکر سرگرم کردن مسافران بیفتد. البته نمایشگر یکپارچه کاربردهای بسیار زیادی دارد که در نگاه اول به تصور هر کسی قد نمی‌دهد.

از سوی دیگر وسایل نقلیه آینده برای مستقل بودن از هدایت دستی و توانایی ارتباط با دیگران نیاز به کنترل چراغ‌ها و ابزارهای ارتباط خودرویی دارند. این استقلال نیز در مرحله به وقوع پیوستن است.

هیوندای موبیس؛ نگاهی به آینده

تکنولوژی خودران‌ها وعده تغییراتی بزرگ در سفر با خودرو داده است؛ «هیوندای موبیس» که وظیفه طراحی و تولید قطعات هیوندای و کیا را به عهده دارد، تصویری اجمالی از آنچه در آینده می‌تواند رخ دهد را به ما نشان می‌دهد.

این کانسپت از فضای کابین خودرو که قرار است روی خودران‌های سطح 4 و 5 مورداستفاده قرار بگیرد، طی ماه آینده در نمایشگاه CES به نمایش درخواهد آمد.

با این فناوری که شیشه جلوی خودرو جای خود را به نمایشگری عظیم داده است، سرنشین یا راننده به نیازی برای توجه به جاده نخواهد داشت. این نمایشگر پیشرفته، در حالت رانندگی دستی شفاف است و مانند یک شیشه عمل می‌کند اما می‌تواند در حالت رانندگی خودکار، برای پخش فیلم‌ و دیگر نیازهای کاربر به یک صفحه‌نمایش عظیم تبدیل شود.

شیشه جلو خودرو همچنین می‌تواند اطلاعات سفر را نشان دهد؛ در خودران‌های سطح 5 هم برای استراحت سرنشینان می‌تواند کاملاً تاریک شود.

اشاره به‌جای لمس نمایشگر

کانسپت هیوندای علاوه بر تبدیل شیشه جلو به صفحه‌نمایش، می‌تواند فناوری لمس مجازی را به کاربران ارائه کند. این تکنولوژی شبیه به «کنترل اشاره‌ای ب‌ام‌و» است. در چنین خودروهایی، سرنشینان برای کنترل یا دستورهای خود به‌جای لمس صفحه‌نمایش، می‌توانند از حرکات و اشاره‌های دست برای دستورهایی نظیر کم کردن صدا یا جلو بردن فیلم استفاده کنند.

تبدیل شدن شیشه جلو به نمایشگر با قابلیت کنترل اشاره‌ای در کابین خودران هیوندای

قابلیت کنترل اشاره که بیشتر در گوشی‌های هوشمند مورداستفاده قرار می‌گیرد، پیش‌تر راه خود را با سیستم iDrive ب‌ام‌و در سال 2015 به دنیای خودروها باز کرده بود. چنین سیستمی بر اساس الگوهای تعریف شده یا قابل‌تعریف می‌تواند به ازای حرکات دست شما، برخی قابلیت‌های خودرویی را کنترل کند. به‌عنوان‌مثال در ب‌ام‌و با حرکت دادن افقی دست می‌توان تماس تلفنی را رد کرد یا جواب داد.

قابلیت تشخیص احساس از هیوندای موبیس

قابلیت جالب دیگری که این کانسپت از موبیس به ما عرضه می‌کند، توانایی تشخیص احساسات سرنشینان است. موبیس می‌گوید که این سامانه به دوربین یا دوربین‌هایی مجهز شده است تا با نگاه کردن به راننده یا سرنشین حال روحی یا عاطفی آن‌ها را تشخیص دهد. سیستم به‌صورت خودکار فضای داخلی خودرو را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که نسبت به حال عاطفی سرنشین هماهنگ باشد.

به معنی دیگر اگر ازلحاظ عاطفی در شرایطی احساسی به سر می‌برید، این سیستم فضا را با رنگ‌ها و طرح‌های رمانتیک تزئین می‌کند تا احساسات شما تقویت شود. طبیعتاً سیستم در زمان احساس ترس راننده، قصد تقویت این احساس را ندارد و تنها احساسات مثبت را تزریق می‌کند.

جالب‌تر این‌که سیستم می‌تواند حال روحی شما را به خودروی کناری هم اعلام کند تا در مسیر هم بین رانندگان یا سرنشینان خودروهای هم مسیر، تعاملی برقرار کرده باشد. به گفته شرکت هیوندای این قابلیت کاربرد دیگری هم دارد و آن جلوگیری از تصادف با خودروهایی است که سرنشین یا راننده آن در حالت اضطراب یا تشویش به سر می‌برند.

بخش دیگری که خودروهای خودران برای استقلال کامل به آن نیاز دارند، توانایی و هوش استفاده از نور برای هشدار یا ارتباط به عابران و دیگر خودروهاست.

به همین دلیل هیوندای موبیس علاوه بر طراحی مفهومی داخلی، فناوری ارتباط روشنایی خود را نیز در این نمایشگاه معرفی خواهد کرد. با این فناوری، امکان ارتباط وسایل نقلیه خودران با عابران و وسایل نقلیه دیگر با استفاده از سیستم‌های روشنایی هوشمند فراهم می‌شود.

کانسپت کیا؛ رانندگی در کابین هوشمند

کابین هوشمند خودران کیا به کمک آنالیز احساسات سرنشینان تجربه رانندگی را ارتقا می‌بخشد

در آینده دیگر خبری از رانندگی نیست و در کابین خودران‌ها فرصت بسیاری بر انجام امور روزانه و حتی استراحت کردن فراهم می‌شود. در همین راستا، شرکت کیا در نمایشگاه CES 2019 با یک کانسپت جدید حضور خواهد یافت.

این کانسپت چشم‌اندازی است از کابین هوشمند خودران‌ها در آینده که در آن حالت‌های روحی سرنشینان به کمک سیگنال‌های زیستی بدن انسان شناسایی می‌شود. این سیستم هوشمند موسوم به R.E.A.D براساس همکاری تحقیقاتی مشترک با دانشگاه MIT شکل گرفته است.

به کمک این فناوری فضای کابین خودرو بدون برقراری مکالمه و با آنالیز روحیات سرنشینان آماده می‌شود و با تاثیری که شرایط جدید بر حواس انسان می‌گذارد، تجربه سواری با وسیله نقلیه ارتقا پیدا می‌کند.

استفاده از فناوری‌هایی مانند کابین هوشمند با قابلیت برقراری ارتباط با سرنشینان و سیستم‌های خودران، صنعت خودرو (یا به عبارت بهتر خودران) را در پیشرفته‌ترین سطوح علمی قرار می‌دهد.

نمایشگاه CES با محوریت وسایل الکترونیکی 8 ژانویه و به مدت 3 روز در لاس وگاس برگزار خواهد شد.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران