نکاتی در باب رانندگی ایمن

چگونه تصادف نکنیم

1 دی 1397 15:27

چه بخواهیم یا نه، تصادفات بخشی جدایی‌ناپذیر از رانندگی هستند. از تصادفات جزئی در حد خط و خراش گرفته تا تصادفات سنگین در سرعت‌های بالا، روزانه هزاران تصادف در سطح جاده‌ها و خیابان‌های کشور اتفاق می‌افتد. از آن جایی که تصادفات رانندگی نه فقط آسیب مالی، بلکه آسیب جانی هم ممکن است به شما وارد کنند، از این رو رانندگی محافظه‌کارانه برای جلوگیری از وقوع تصادف، اهمیت بسیار بالایی دارد.

در یک تحقیق انجام شده توسط دانشگاه میشیگان که سال 1979 منتشر شده، گفته می‌شود که بین 90 تا 93 درصد تصادفات رانندگی بر اثر خطای انسانی رخ می‌دهندالبته هیچ راهی نیست که به‌طورکلی ریسک تصادف را حین رانندگی از بین برد، ولی برخی موارد وجود دارند که با انجام آن‌ها می‌توانید این ریسک را به حداقل برسانید. صرفاً با اتخاذ برخی استراتژی‌هایی که حین رانندگی به جلوگیری از وقوع تصادف کمک می‌کنند، می‌توانید همیشه رانندگی ایمن و سالمی داشته باشید. در ادامه مطلب «باما» همراه شوید تا چگونه تصادف نکردن را مرور کنیم.

نقش راننده در تصادف رانندگی

تقریباً همه به این نکته اذعان داریم که در اکثر تصادفات رانندگی، اشتباه انسانی نقش اصلی را بازی می‌کند. مطالعات مختلفی در سراسر دنیا انجام شده و همگی، روی این نکته تاکید دارند. در یک تحقیق انجام شده توسط دانشگاه میشیگان که سال 1979 منتشر شده، گفته می‌شود که بین 90 تا 93 درصد تصادفات رانندگی بر اثر خطای انسانی رخ می‌دهند. همچنین در بخشی از گزارش سال 2008 نظرسنجی «علت تصادف رانندگی» اداره ملی ایمنی بزرگ‌راه‌های آمریکا آمده که 93 درصد علت تصادفات رانندگی خطای انسانی است.

اتخاذ اقدامات پیشگیرانه قبل از شروع رانندگی

به‌صورت منظم میزان فشار باد تایرها را بررسی کنید

قبل از شروع رانندگی، اطمینان حاصل کنید که همه تایرها فشار باد کافی دارند. رانندگی با خودرویی که تایر یا تایرهای کم باد دارد بسیار خطرناک است و علاوه بر تاثیر منفی روی فرمان‌پذیری، هر لحظه احتمال ترکیدگی تایرها را نیز بالا می‌برد.

حواستان به چراغ‌های هشدار داشبورد باشد

زمانی که سوئیچ را روی حالت On قرار می‌دهید، اکثر چراغ‌های هشدار داشبورد، به معنی تایید فعال شدن سیستم‌های مختلف روشن می‌شوند. بعد از چند ثانیه، این چراغ‌ها خاموش خواهند شد. اگر هر یک از چراغ‌ها روشن بمانند، از رانندگی با خودرو پرهیز کنید. روشن بودن چراغ‌های هشدار داشبورد به معنی خراب بودن یکی از سیستم‌های خودرو است و رانندگی با چنین خودرویی ایمن نخواهد بود. برای رفع مشکل حتماً به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید.

میزان روغن موتور را مرتباً بررسی کنید

اگر میزان روغن داخل موتور بیش‌ازحد کم شود، نتیجه داغ شدن پیشرانه و نهایتاً گیرپاژ کردن آن است که خرج زیادی روی دستتان خواهد گذاشت. هر چند هفته یک بار کاپوت را بالا زده و اطمینان حاصل کنید که روغن کافی داخل مخزن وجود دارد.

  • هنگام بررسی میزان روغن‌موتور، حتماً مایع رادیاتور و روغن ترمز را نیز چک کنید.

اتخاذ ملاحظات ایمنی لازم هنگام رانندگی

هنگام رانندگی حواستان به همه جا باشد

هنگام رانندگی، بسیاری از راننده‌ها فقط به مسیر روبه‌رو نگاه می‌کنند. البته با توجه به حضور خودروهای دیگر در مسیر، باید حواستان نه فقط به جاده، بلکه به بسیاری چیزهای دیگر هم جمع باشد. آینه وسط و آینه‌های بغل را مرتباً بررسی کنید تا همیشه از آن چه که در اطراف خودرو می‌گذرد آگاه باشید. البته نباید به مدت زیاد چشم از روی جاده بردارید و از سوی دیگر، خیره شدن طولانی‌مدت فقط به جاده حین رانندگی خطرناک خواهد بود.

نقاط کور خود را بررسی کنید

هنگام تغییر لاین حتماً نقاط کور خود را بررسی نمایید. بسیاری از راننده نقاط کور خود را چک نمی‌کنند، زیرا اعتقاد دارند با استفاده از آینه‌ها می‌توانند خودروهای دیگر را در اطراف خود ببینند. هرچند اگر مراقب نباشید، به هنگام تغییر لاین ممکن است یک خودرو یا موتورسیکلت که در نقطه کور شما حضور دارد و آن را نمی‌بینید با شما برخورد کند. برای پیشگیری از چنین تصادف‌هایی، همیشه قبل از تغییر لاین نقاط کور خود را بررسی کنید.

از چراغ راهنما استفاده کنید

بسیاری از تصادفات شدید در بزرگ‌راه‌ها و هنگامی‌که دو خودرو از کنار یا عقب با هم برخورد می‌کنند اتفاق می‌افتد. برای پیش‌گیری از وقوع چنین تصادفاتی، همیشه قبل از تغییر لاین راهنما بزنید. با استفاده از چراغ راهنما شما دیگر راننده‌ها را از قصد خود برای تغییر لاین آگاه می‌کنید و این کار، قطعاً در بسیاری از موارد می‌تواند از وقوع تصادف پیش‌گیری کند.

در نقطه کور خودرویی دیگر رانندگی نکنید

اگر در نقطه کور یک خودرو قرار دارید، شانس این که راننده آن خودرو شما را بتواند ببیند بسیار کم است. حتی اگر آن‌ها ابتدا شما را ببینند، درصورتی‌که همچنان در نقطه کور رانندگی کنید، احتمال این که به‌طورکلی فراموشتان کنند بسیار بالاست. به همین دلیل، شما باید مرتباً فاصله خود با خودروهای دیگر را کم‌وزیاد کنید تا هیچ‌وقت داخل نقطه کور راننده‌ای دیگر قرار نگیرید. با این کار، همه راننده‌های دیگری که اطراف شما در حال حرکت هستند از حضور شما آگاه خواهند بود و شانس تصادف، به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

حواستان به ترافیک مقابل باشد

هنگام عبور از تقاطع حتماً حواستان به خودروهای طرف مقابل جمع باشد. گاهی اوقات برخی راننده‌ها چراغ‌قرمز را رد می‌کنند، ازاین‌رو حتی وقتی که چراغ سبز است، به هنگام عبور از تقاطع خودروهای طرف مقابل را بررسی کنید.

اخطار: این موضوع مخصوصاً وقتی که چراغ تازه سبز شده بسیار مشاهده می‌شود، برخی راننده‌ها هنگام زرد شدن چراغ راهنمایی سرعت خود را افزایش می‌دهند تا پشت چراغ‌قرمز نمانند.

از سرعت مجاز تخطی نکنید

هنگام رانندگی به محدودیت‌های سرعت احترام بگذارید. اعمال محدودیت سرعت روی یک جاده یا بزرگ‌راه قطعاً دلیلی داشته و بهتر است آن‌ها را رعایت کنید. حتی اگر به دست‌فرمان و توانایی‌های رانندگی خود خیلی باور دارید، برای داشتن رانندگی ایمن و بدون تصادف حتماً به قوانین راهنمایی رانندگی مخصوصاً در مورد سرعت مجاز احترام بگذارید.

از مسیرهای خلوت‌تر استفاده کنید

استفاده از مسیری خلوت حتی اگر طولانی‌تر باشد، بهتر و ایمن‌تر است. جاده هر چقدر خلوت‌تر که باشد، شانس وقوع تصادف به همان میزان کاهش می‌یابد. شاید این مورد از نظر خیلی‌ها الزامی نباشد، ولی چند دقیقه دیر رسیدن به دلیل مسیر طولانی‌تر کاملاً ارزشش را خواهد داشت.

فاصله طولی مناسب از خودروی جلویی را رعایت کنید

همیشه باید حین رانندگی فاصله‌ای مطمئن با خودروی جلویی خود داشته باشید. یکی از معمول‌ترین و رایج‌ترین تصادفات خودرویی، برخورد از عقب با خودروی جلویی است که همیشه هم به علت عدم حفظ فاصله کافی اتفاق می‌افتد. همیشه به‌اندازه‌ای از خودروی جلویی فاصله بگیرید که در صورت ترمزگیری شدید و ناگهانی آن‌ها، بتوانید بدون وقوع تصادف سرعت خود را کم کنید.

همیشه حداقل یک دست خود را روی فرمان قرار دهید

سعی کنید کارهایی مانند تغییر موسیقی، استفاده از تلفن همراه، خوردن و آشامیدن یا رها کردن لحظه‌ای فرمان را هیچ‌وقت هنگام رانندگی انجام ندهید. یک باد شدید، افتادن در یک دست‌انداز یا ترکیدن تایر می‌تواند مسیر حرکت خودرو را به‌صورت آنی تغییر دهد و درصورتی‌که دستتان روی فرمان نباشد، نتیجه ناگوار خواهد بود.

حواستان به بچه‌ها باشد

هنگام رانندگی در مناطق مسکونی، حتماً حواستان به بچه‌ها باشد، بارها دیده‌ایم که به‌صورت ناگهانی یک یا چند کودک از پیاده رو وارد خیابان می‌شوند. در چنین مناطقی همیشه با سرعت مطمئن رانندگی کرده و حواس خود را به‌خوبی جمع کنید.

تا حد ممکن از لاین سرعت استفاده نکنید

در بزرگ‌راه‌ها، همیشه سعی کنید از لاین وسط یا سمت راست برای رانندگی استفاده کنید و فقط در مواقع لزوم، وارد لاین سرعت شوید. زمانی که در لاین های دیگر به‌غیراز سرعت حضور دارید، اگر مشکلی ناگهانی پیش بیاید راحت‌تر می‌تواند اوضاع را کنترل کنید. اکثر تصادفات بزرگ‌راه‌ها نیز در لاین سرعت رخ می‌دهد.

فرمان را به‌درستی بگیرید

بهترین حالت گرفتن فرمان حین رانندگی، موقعیت ساعت 3 و 9 است. بسیاری از راننده‌های تنبل یا فقط یک دست خود را روی موقعیت ساعت 12 قرار می‌دهند، یا با هر دو دست فقط بخش پایینی فرمان را می‌گیرند. در حالت ساعت 3 و 9، شما می‌توانید در صورت بروز مشکل و نیاز به واکنش سریع، بهترین عکس‌العمل را از خود نشان بدهید.

عینک یا لنز خود را فراموش نکنید

اگر از عینک یا لنز استفاده می‌کنید، این موضوع که بدون آن‌ها به‌هیچ‌وجه رانندگی نکنید اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد. درصورتی‌که اخیراً احساس می‌کنید بینایی‌تان کاهش پیدا کرده، حتماً به چشم‌پزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم، عینک یا لنز مناسب برای شما تجویز نماید.

هنگام شب با احتیاط بیشتری رانندگی کنید

به هنگام روز، شاید با راننده‌هایی برخورد داشته باشید که بسیار بد رانندگی می‌کنند، ولی در شب، این موضوع می‌تواند بسیار بغرنج‌تر هم بشود. معمولاً تعداد راننده‌هایی که تحت تأثیر مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی رانندگی می‌کنند هنگام شب افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل، اگر شب هنگام قصد رانندگی دارید، بیشتر احتیاط کنید.

ایمنی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک خودرو است، ولی رانندگی ایمن راننده هم نقش مهمی در این میان دارد. بدون شک با انجام کارهایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، رانندگی ایمنی خواهید داشت و شانس تصادف برای شما به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. اگر نظر یا تجربه‌ای در این زمینه داریم، خوشحال می‌شویم نظرات خود را «باما» در میان بگذارید

دیدگاه کاربران
Warren buffet 1397/10/30
یک نکته مهم و نگفت : موقع رانندگی غذا نخورین
پاسخ
0
0
0
علیزاده 1397/10/1
خیلی عالی بود در مورد رانندگی در شب یک مسئله هست دید شب خیلی محدودتر از زوراست و جاده ها معمولا از ترافیک روانتری برخوردارند و این بنحوی راننده را اغوا میکند که به سرعت خود بیافزاید در جاده ها وجود حیوانات درشب خطری جدی است و بهترین راه حرکت با سرعت مطمئنه است تا حد امکان نباید از نور بالا استفاده کرد ودر پایان علایم جاده متاسفانه در مواردی بروز نیست سرعت بیشتر از سی ممنوع واقعا قابل اجرا نیست و امیدواریم که مورد بازنگری قرار گیرد تا کسی بخاطر سرعت 40کیلومتری جریمه نشود فرهنگ سازی در این بخش سالهاست که به فراموشی سپرده شده ممنون از سایت باما که این مقاله ها رو تهیه میکنه و باعث افزایش اطلاعات ما میشه
پاسخ
0
0
1