کاهش درآمد 370 میلیارد تومانی دولت از واردات خودرو

چراغ سبز بودجه به واردات خودرو

5 دی 1397 17:46

خبری از لغو ممنوعیت واردات خودرو وجود ندارد ولی یک بند در لایحه بودجه 98 هنوز وجود دارد که امید برای رفع ممنوعیت واردات خودرو را زنده نگه داشته است.

درآمد مالیات بر واردات خودرو در بودجه 98 حذف شده ولی عوارض گمرکی خودرو به میزان 100 میلیارد تومان لحاظ شده است.این رقم طبعاً کوچک‌تر از سال‌های قبل است ولی لااقل می‌توان به این امید بست که مثل مالیات بر واردات خودرو به‌کلی حذف نشده است.

روز گذشته «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران لایحه بودجه سال 98 را تقدیم مجلس کرد. در این لایحه 360 صفحه‌ای که 4 پیوست هم دارد، به موضوع خودرو کمتر از سال‌های دیگر اشاره شده ولی موضوع واردات به‌کلی حذف نشده است.

در یک مورد به درآمد 3 هزار میلیارد تومانی دولت حاصل از تعویض و واگذاری پلاک و مالیات شماره‌گذاری و نقل‌وانتقال خودرو اشاره شده است. در مورد دیگر نیز افزایش 10 درصدی عوارض واردات خودرو با رقمی کمتر از سال قبل، حفظ شده است.

حفظ عوارض ناشی از افزایش 10 درصدی واردات خودرو

در ردیف درآمدی شماره 160181 لایحه بودجه سال 98، درآمد 100 میلیارد تومانی حاصل از وضع عوارض از افزایش 10 درصدی ارزش گمرکی خودروهای بنزین‌سوز، برای دولت پیش‌بینی‌شده است. این همان درآمدی است که کورسوی امید به رفع ممنوعیت واردات را روشن نگاه داشته است.

درآمد حاصل از وضع عوارض به علت افزایش 10 درصدی ارزش گمرکی خودروهای بنزین‌سوز در بخش درآمدهای متفرقه آمده است. این درآمد مجموعاً 100 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. برای این ردیف درآمدی با شماره طبقه‌بندی 160181 در سال گذشته  250 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود.

مبلغ این درآمد در سال 98 حدود 150 میلیارد تومان کمتر از سال‌ 97 است؛ به همین دلیل برخی معتقدند که این بند به معنی رفع ممنوعیت واردات نیست.

«مهدی دادفر»، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو دراین‌باره معتقد است مبلغ اندک این درآمد نمی‌تواند به معنی آزاد شدن واردات خودرو تلقی شود.

او با اشاره به اینکه این بند به معنای پیش‌بینی درآمد حاصل از واردات خودرو نیست گفت چنین چیزی در لایحه بودجه سال 97 هم آمده بود. دادفر احتمال می‌دهد این درآمد به معنی افزایش و کسب عوارض گمرکی بر خودروهایی باشد که هم‌اکنون در گمرکات کشور دپو شده‌اند.

دراین‌باره باید اشاره کرد که این درآمد سال قبل 250 میلیارد بوده که امسال به 100 میلیارد کاهش پیدا کرده است. کاهش 60 درصدی این بودجه بسیار محسوس است ولی نمی‌توان آن را اندک یا ناچیز در نظر گرفت.

البته ردیف درآمدی 110402 که مربوط حقوق ورودی خودرو در بخش مالیات بر واردات بود در بودجه 98 حذف شده است؛ این ردیف درآمدی در لایحه بودجه سال 97 حدود 220 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود. امسال این ردیف به‌کلی از لایحه بودجه حذف شده است.

درآمد 3 هزارمیلیاردی از خدمات و مالیات خودرویی

دولت در بخش دیگری از جدول شماره 5 که مربوط به درآمدهای دولت است به مالیات شماره‌گذاری و نقل‌وانتقال خودرو نیز اشاره‌کرده است. بر این اساس درآمد حاصل از واگذاری و تعویض پلاک را برای خودرو 100 هزار تومان و برای موتورسیکلت 25 هزار تومان در نظر گرفته است. مجموع درآمد حاصل از واگذاری و تعویض پلاک خودرو و موتورسیکلت به 750 میلیارد تومان می‌رسد.

بخش دیگر مالیات بر خدماتی است که دولت ارائه می‌کند. در این بخش مجموع مالیات برای شماره‌گذاری خودرو (110508) حدود 1414 میلیارد تومان و مجموع مالیات نقل‌وانتقال خودرو (110507) حدود 787 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

مجموع هر دو این مالیات‌ها به رقم 2200 میلیارد تومان است که با درآمد 750 میلیارد تومانی ناشی از تعویض پلاک به حدود 3000 میلیارد تومان می‌رسد.

عوارض ناشی از ناحیه کاهش آلودگی هوا

بخش دیگری که در لایحه بودجه به حوزه خودرو مربوط می‌شود ردیف 160183 است که مربوط به درآمد حاصل از اجرای طرح ناحیه کاهش آلودگی هوا (LEZ) است.

این درآمد در سال آینده 150 میلیارد تومان پیش‌بینی شده و نسبت به سال 97 هیچ افزایشی در آن دیده نشده است. بر این اساس ممکن است تغییر خاصی در عوارض خودروها برای تردد در نواحی کاهش آلودگی (LEZ) رخ ندهد.

دیدگاه کاربران