استارت با اثر انگشت!

آپشن جنجالی هیوندای برای سانتافه

8 دی 1397 09:32

درست است که وجود این تکنولوژی در صنعت خودرو موضوع جدیدی نیست و پیش از این در یک خودروی تولیدانبوه وجود داشته، اما هیوندای آن را یک مرحله فراتر برده است.

از سه ماهه اول سال 2019، مشتریان هیوندای سانتافه می‌توانند این خودرو را با تکنولوژی تشخیص اثر انگشت سفارش دهند.اگر به اندازه‌ای ثروتمند باشید که بتوانید یک دستگاه بنتلی بنتایگا خریداری کنید، این شرکت بریتانیایی امکان سفارش اسکنر اثر انگشتِ خازنی (capacitive) برای باز و بسته کردن قفل محفظه کنسول میانی را برای شما فراهم کرده است. به این ترتیب، می‌توانید اشیای گران قیمت را با خیال راحت در این قسمت نگهداری کنید. اما اگر امکان خرید این شاسی بلند تجملاتی انگلیسی برای شما وجود ندارد، نگران نباشید، چرا که یکی از برندهای معمولی خودرو -یعنی هیوندای- به‌زودی شاسی بلندی بسیار ارزان قیمت‌تر -یعنی سانتافه- را به تکنولوژی تشخیص اثر انگشت مجهز خواهد کرد.

وقتی سانتافه از بنتلی جلو می‌زند!

هیوندای اعلام کرده از سه ماهه اول سال آینده، مشتریان سانتافه 2019 می‌توانند این خودرو را با تکنولوژی تشخیص اثر انگشت سفارش دهند. البته باید بدانید این آپشن فقط در برخی بازارها عرضه خواهد شد. نکته جالب اینجاست که تکنولوژی تشخیص اثر انگشت در سانتافه به مراتب از بنتایگا پیشرفته‌تر است و علاوه‌بر اینکه امکان باز کردن قفل درها را فراهم می‌کند، حتی می‌توانید پیشرانه سانتافه را هم با اثر انگشت روشن کنید.

اما سوالی که پیش می آید این است: این تکنولوژی در سانتافه چطور کار می‌کند؟ برای این کار، هیوندای از دو حسگر اثر انگشت استفاده کرده؛ یکی روی دستگیره درها و دیگری روی استارت دکمه‌ای خودرو. همچنین می‌توانید تنظیمات مواردی همچون آینه‌های جانبی و صندلی را ذخیره کنید و سانتافه به محض تشخیص اثر انگشت شما، این تنظیمات را اعمال خواهد کرد.

ممکن است تصور کنید هدف هیوندای از معرفی این تکنولوژی، صرفاً تبلیغات برای این برند بوده و جنبه نمایشی دارد، اما باید بدانید این تکنولوژی باعث افزایش ایمنی در خودروی شما می‌شود چراکه عملاً امکان جعل اثر انگشت شما وجود ندارد. طبق ادعای هیوندای، احتمال تشخیص اشتباه اثر انگشت شخص دیگری به جای اثر انگشت شما، یک به پنجاه هزار است.

اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود، چرا که این اسکنر اثر انگشت قابلیت به‌روز رسانی هم دارد. به این ترتیب، می‌توان انتظار داشت این اسکنر به مرور زمان عملکرد بهتری پیدا کرده و دقت آن افزایش یابد. درست است که این تکنولوژی برای اولین‌بار در سانتافه جدید مورد استفاده قرار گرفته، اما دیر یا زود شاهد این تکنولوژی در مدل‌های دیگر هیوندای هم خواهیم بود. همین‌طور به احتمال قریب به یقین، شاسی بلند پرچمدار این برند کره‌ای -یعنی هیوندای پالیسید- هم از تکنولوژی تشخیص اثر انگشت بی‌بهره نخواهد ماند.

البته احتمالاً به‌زودی شاهد تکنولوژی تشخیص اثر انگشت و حتی تکنولوژی تشخیص چهره در خودروهای دیگر خودروسازان هم خواهیم بود. با این حساب، دیگر برای ورود به خودرو و روشن کردن آن، فقط همراه داشتن سوئیچ خودرو کافی نخواهد بود و باید هویت راننده نیز توسط خودرو تایید شود. تکنولوژی‌های ذکر شده هم‌اکنون در بسیاری از گوشی‌های هوشمند وجود دارند و به‌زودی صنعت خودرو هم از آنها بهره‌مند می‌شود.

سنسور اثر انگشت؛ کابوس جدید هکرها

اگرچه امروزه بسیاری از خودروها به قابلیت ورود بدون کلید (یا اصطلاحاً keyless entry) مجهزند، اما این سیستم از نظر ایمنی مشکلاتی دارد و امکان نفوذ کردن به آن توسط هکرها محتمل است. در حقیقت زمانی که سوئیچ خودروی شما که به سیستم ورود بدون کلید مجهز است، بدون محافظت در کیف شما قرار دارد، یک هکر می‌تواند با استفاده از دستگاه مخصوصی سیگنال سوئیچ رو ضبط کرده و مجدداً نزدیک به خودروی شما آن را پخش کند. در این شرایط، او با کمک این دستگاه می‌تواند دقیقاً همانند شخصی که سوئیچ خودرو را دارد وارد خودرو شود. چنین دستگاهی به‌راحتی قابل تهیه است. حتی برخی از این دستگاه‌ها به حدی قدرتمند هستند که می‌توانند سیگنال سوئیچ خودروی شما را از پشت دیوار هم ضبط کنند.

اینجاست که وجود سیستمی همچون تشخیص اثر انگشت در کنار سوئیچ، امنیت خودروی شما را بالاتر خواهد برد. شرکت‌های بیمه و خودروسازان از مشکل امنیتی سیستم های ورود بدون کلید آگاه هستند. به همین دلیل، می‌توان انتظار داشت در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد جایگزینی این سیستم با حسگر اثر انگشت، سیستم تشخیص چهره و سیستم اسکن شبکیه چشم باشیم.

البته باید بدانید اضافه‌شدن حسگر اثر انگشت به یک خودرو، فقط به منظور افزایش ایمنی نیست، بلکه کاربردهای دیگری هم دارد. به طور مثال، اگر شما اخیراً گواهینامه گرفته باشید، پدر شما می‌تواند تنظیماتی برای خودرو اعمال کند که هنگام تشخیص اثر انگشت شما، قدرت موتور کاهش یابد و شما امکان رانندگی سریع را نداشته باشید!

دیدگاه کاربران
حمید بهرامیان 1397/10/29
من ۸ ماه پیش سانتافه مدل ۲۰۱۹ از عظیم خودرو پیش خرید کردم ، معلوم نیست وضعیت چطور میشه. کسی میتونه منو راهنمایی کنه؟
پاسخ
0
0
0
احمد عاقلی 1397/10/10
کره ای ها دیر شروع کردند اما برند هیوندایی غوغا میکنه این اخرین کشف و اختراع و غافلگیر کردن برندهای ژاپنی المانی همانطور که قبلن در مواردی پیشی میگرفت واین اخرشه
پاسخ
0
0
0