• هيونداي سانتافه 2022
  • هيونداي سانتافه 2022
  • هيونداي سانتافه 2022
  • هيونداي سانتافه 2022
  • هيونداي سانتافه 2022
  • هيونداي سانتافه 2022
  • هيونداي سانتافه 2022
  • هيونداي سانتافه 2022
  • هيونداي سانتافه 2022
  • هيونداي سانتافه 2022
  • هيونداي سانتافه 2022
  • هيونداي سانتافه 2022
  • هيونداي سانتافه 2022
  • هيونداي سانتافه 2022
  • هيونداي سانتافه 2022
  • هيونداي سانتافه 2022
  • هيونداي سانتافه 2022
  • هيونداي سانتافه 2022
  • هيونداي سانتافه 2022
  • هيونداي سانتافه 2022
  • هيونداي سانتافه 2022

غریبه آشنا

تست و بررسی هیوندای سانتافه 2022

16 فروردین 1401 18:30

سن و سال حضورش در بازار ایران تقریباً معادل رفقای تازه‌وارد و نوجوان ماشین‌باز است. شیرین 15 سالی می‌شود که ایران را ول نمی‌کند، البته ایرانی جماعت هم ول‌کن معامله نیست. یک رابطه عمیق دوطرفه. کاری که هیوندای سانتافه با بازار کشورمان کرد، تسلا با دنیای خودروهای برقی نکرد. سانتافه از روزی که آمد همه را قلع‌وقمع کرد. از 2007 با پیر و جوان و ریز و درشت جنگید تا امروز. تا امروز که جدیدترین مدلش مثل غریبه‌ای آشنا به خیابان‌ها آمده است. هیوندای سانتافه 2022 امروز مهمان ماست. البته از آن مهمان‌هایی که دوست نداریم هیچ‌وقت خداحافظی کنند.

آمار گمرک را که نگاه می‌کنیم، همیشه در صدر بوده است. خیلی کارش گره بخورد و اوضاع وخیم شود، دوم می‌شد. چطور یک شاسی‌بلند نه‌چندان ارزان‌قیمت، رکورددار واردات خودرو می‌شود؟ تازه این در حالی است که وقتی سانتافه می‌آمد، واردات آزاد بود و این خودرو کلی رقیب درست و حسابی داشت. سانتافه مثل قرص تقویتی بود که همه ویتامین‌ها را یکجا داشت. برای هر دردی، دوا بود. قدرت، داشت. زیبایی، داشت. آپشن، به‌وفور. کیفیت، ماشالا.

قهرمانی که در چند دوره المپیک مدال طلا بگیرد، کم‌کم خسته می‌شود و دیگر فاز قهرمانی را فراموش می‌کند؛ اما انگار هیوندای سانتافه 2022 چنین خیالی ندارد. آخ که اگر بود، چه پوستی از بعضی‌ها می‌کند!

هیوندای سانتافه از کجا آمد؟

رسیدن به دروازه‌های ایالات‌متحده رویای خیلی از آسیایی‌ها بود. چینی‌ها به کره‌ای‌هایی نگاه می‌کنند، که خودشان با حسرت به ژاپنی‌ها خیره شده بودند. حضور در یکی از بزرگ‌ترین بازارهای دنیا که خودش صاحب قدیمی‌ترین و معتبرترین خودروسازان جهان است و حتی بزرگان اروپایی هم برای گرفتن سهم کوچکی از آن سر و دست می‌شکنند، همیشه یک عملیات غیرممکن برای آسیایی‌ها بوده. بگذریم که ژاپن و کره با هزار زور و زحمت توانستند به سرزمین یانکی‌ها برسند ولی هنوز به خودروسازان چینی ویزای درست و حسابی اعطا نشده است.

خلاصه که از یکم اسفند سال 1364 خودمان (20 فوریه 1986)، سرنوشت هیوندای عوض شد. چون در این روز «شرکت هیوندای موتور آمریکا» تأسیس شد. این فقط یک نمایندگی فروش نبود. یک شرکت واقعی با سهام و سرمایه‌گذاری مشترک که درنهایت منجر به ساخت کارخانه هم شده بود. دیگه چی از این بهتر؟ 

حال هیوندای باید چیزی می‌ساخت که بیشتر باب میل آمریکایی‌ها باشد. سوناتا چراغ اول را روشن کرد. بعد النترا و بعدش هم اکسنت. تا اواسط دهه 90 طول کشید تا هیوندای بفهمد که در بازار سدان‌های متوسط و کوچک شانسی برای رقابت با تویوتا، نیسان و هوندا ندارد. پس ترکیب را عوض کرد و رفت سراغ شاسی‌بلند. انتخاب اسم Santa Fe هوشمندانه‌ترین کاری بود که کره‌ای‌ها بعد از چهارده پونزده سال حضور در بازار آمریکا انجام دادند. سانتافه اسم شهری در ایالت نیومکزیکو بود. ایده‌ای که بعدها با توسان (شهری در ایالت آریزونا) هم ادامه پیدا کرد.

تغییر استراتژی هیوندای، گرفت. خوب هم گرفت. شاید ژاپنی‌ها بازار سدان‌های باکیفیت و ارزان‌قیمت آمریکا را قرق کرده بودند، ولی هنوز این ترافیک در دنیای کراس‌اورها و شاسی‌بلندها دیده نمی‌شد. کره‌ای‌ها زدند به خال.

اولین سانتافه سال 2000 رونمایی شد و با طراحی آمریکایی‌پسندش که تقریباً فانتزی‌تر از نسل دوم هوندا CR-V بود، به فروش قابل قبولی دست پیدا کرد. موفقیت در بازار آمریکا یعنی تضمین محبوبیت در سایر بازارها. این خودرو در بازار سایر غول‌ها یعنی روسیه و چین هم ورود کرد. نسل اول مثل یک موش آزمایشگاهی، سه چهار بار تغییر کرد تا بشود آن چیزی که مشتریان جهانی می‌خواهند. سرمایه این تغییر و تحولات بیش از سودآوری فروش آن بود ولی هیوندای می‌دانست که نسل اول سانتافه دارد تمام سوراخ سمبه‌های موجود را برای جهش بعدی کشف می‌کند. همینطور هم شد.

نسل دوم که سال 2005 رونمایی شد، یک پیشرفت انقلابی را در طراحی و مشخصات فنی تجربه می‌کرد. هیوندای این خودرو را روی 7 خط تولید برده بود که فقط 2 تایش در آمریکا بود. این نسل اولین تجربه ایرانی‌ها با پدیده‌ای به اسم سانتافه بود. شما فقط کافی بود بگویید از سانتافه چه می‌خواهید تا در ویترین هیوندای پیدا کنید. 7 مدل موتور بنزینی، یک مدل موتور LPG، پنج مدل دیزلی و 5 مدل انتخابی جعبه‌دنده. اگرچه شرکت یک ویرایش هیبریدی هم از آن ساخته بود ولی عقل سلیم می‌گفت فعلاً برای این ژانگولر بازی‌ها زود است.

هیوندای سانتافه با نسل دومش، قشنگ شش هفت سال دنیا را تراشید. آخرین قطره پول را از جیب مشتریان کشید و سال 2012 رفت سراغ نسل سوم. باز هم پیشرفت و باز هم پیش رفت. کاری به آن‌ور آبی‌ها نداریم، نسل سوم هیوندای سانتافه در ایران غوغا کرد. سانتافه با این نسل نشان داد یک میان‌رده رؤیاپرداز است. هیچ‌وقت نخواست این جایگاه را از دست بدهد و سر لج‌بازی خودش را قاتى بازی لوکس‌ها و اسپرت‌ها کند. آنقدری که در مالزی، ویتنام، مصرف، هند و الجزایر پول درمی‌آورد که فرصتی برای جاه‌طلبی پیدا نمی‌کرد.

نسل چهارم که در 2018 رونمایی شد، مثل تمام تولیدات این سال‌های هیوندای، یک جراحی سنگین فک و صورت را تجربه کرد. مدلی بسیاری ساختارشکن که تصور می‌شد، حد نهایی جسارت شرکت باشد. ولی فیس‌لیفت مدل 2021 باز هم نشان داد که مهندسان هیوندای دست‌کمی از جراحان زیبایی ندارد. آنچه امروز بررسی کردیم مدل 2022 بعد از همین فیس‌لیفت است.

بررسی طراحی هیوندای سانتافه 2022

خیلی‌ها می‌گویند طراحی خودروهای کره‌ای اصالت ندارد. می‌گویند آنها اصلاً نمی‌دانند سنت طراحی چیست. رفقا، بیایید اینطوری به قضیه نگاه کنیم که آنها چه نیازی به این اصالت و سنت دارند؟ چرا باید به ترکیب برنده دست بزنند؟ اصلاً گیریم که هیچ شباهتی بین 4 نسل اخیر سانتافه نباشد، چه باک؟ هیوندای اینطوری می‌فروشد و اینطوری پول درمی‌آورد. مشتری دارد و محبوب هم هست. تازشم، برخلاف تصور این کار آنقدرها هم فکر می‌کنید ساده نیست. خودروهایی که بر اساس یک اصول و قواعد و بر حسب ادای دین به سنت طراحی، سراغ مدل جدید می‌روند، هرچه باشد دارند از چند معیار تکراری (هرچند به‌روزرسانی شده) استفاده می‌کنند، ولی متفاوت بودن در هر نسل و خلق یک ایده که الزاماً باید جذاب و مشتری‌پسند باشد، ریسک وحشتناکی دارد. هیوندای این ریسک را به جان خریده. نه فقط بین نسل‌هایش، شما قبل و بعد فیس‌لیفت را ببین که چقدر منهدم شده. ولی با این حال، سانتافه جدید پیرو سیاست‌های اخیر شرکت، جسارت حداکثری را در دستور کار قرار داده است.

از این درگیری ذهنی رها شوید. بگذارید با آنچه می‌بینیم، صفا کنیم. سانتافه 2022 یک الگوی هچل هفت (در اصل هزل هجو) ولی منطقی و دوست‌داشتنی دارد. گرافیک جلوپنجره ساز خودش را می‌زند و طراحی باریک چراغ‌ها ساز خودش را. ولی در نگاه کلی یک ماجراجویی جالب است. ساختار چهار لامپی زیر چراغ اصلی، اشاره‌ای پررنگ به پرچم‌دار خانواده یعنی هیوندای پالیسید دارد. در کل زبان بصری محصولات هیوندای از بالا به پایین دیکته می‌شود. از جنسیس به آزرا، از آزرا به سوناتا و از سوناتا به النترا. علیرغم نمای جلو که بیننده را مدت‌ها سرگرم جزئیات خودش می‌کند، در نمای پشتی صحنه‌های آشناتری می‌بینیم. پشت مدل 2022 رابطه نزدیک‌تری با مدل 2018 دارد. چراغ‌هایی که آنقدر خوب بودند که شرکت تمایلی به تغییرشان نداشت.

هرچقدر هم دوستان منتقد نسبت به این آشفتگی در طراحی بیرونی انتقاد داشته باشند ولی جمیع مسلمین و مسلمات سر این موضوع هم‌نظر هستند که اگر هر روز هم کابین خودروها تغییر کند، باز هم خوب است. اینجا یکی از بخش‌هایی است که سنت طراحی برایش سم است.

هیوندای سانتافه 2022 میخش را با آن کنسول حیرت‌انگیز در چشم مخاطب می‌کوبد. یک صفحه مدرن و جذاب با اشکال هندسی نامنظم که با وسواس هرچه تمام‌تر، خواسته شبیه هیچ خودروی دیگری نباشد. در روزهایی که نمایشگر مرکزی کم‌کم دارد از بدنه خودرو هم بیرون می‌زند، یک LCD ساده و جمع و جور آن وسط، خیلی مینیمالیستی و شیک است.

در این چند سال حتماً متوجه شده‌اید که چقدر برای ما سبک طراحی دریچه‌های تهویه مطبوع مهم است. بارها گفتیم که به طرزی غیرقابل توصیف، هر خودرویی که دریچه‌های تهویه مطبوع زیبایی داشته باشد، حتماً از نظر طراحی هم سطح بالاست. یک دلیل خودساخته که هیچ پایه و اساس علمی هم ندارد. ولی تجربه واقعاً این موضوع را تایید می‌کند.

اگرچه فرم چندوجهی این دریچه‌ها با دقت روی فرمان هم اجرا شده ولی خداوکیلی این زوایا هیچ جای دیگری از خودرو دیده نمی‌شوند. هیوندای در این مورد هم مستقل عمل کرده و خواسته کابین سانتافه شخصیت خاص خودش را داشته باشد. مهم این است که وقتی پشت فرمان این خودرو می‌نشینیم، باید حس یک مدل 2022 بهمان دست بدهد که می‌دهد.

بررسی آپشن‌ها و تجهیزات هیوندای سانتافه 2022

خوبی هیوندای سانتافه این است که حتی مدل‌های پایه‌اش هم آپشن‌های درست و درمانی دارند. چه برسد به این نسخه که SEL است و تیپ میانی به حساب می‌آید. با این حال می‌دانید که اساساً آپشن از نظر مشتریان جهانی کمی با آنچه ما اینجا در ایران با آن سر و کار داریم، فرق دارد. خُب برای ما بیشتر امکانات رفاهی اهمیت دارد ولی برای بقیه، بیشتر تجهیزات ایمنی. فعلاً که مدل 2022 هر دو گروه را راضی نگه داشته است.

بگذارید همین اول کاری، با یکی از خاص‌ترین آپشن‌های این خودرو آشنا شوید. چیزی که سال 2020 در تبلیغات سنگین سوپر بول به نمایش درآمد. شرکت به آن RSPS می‌گوید. همان سیستم پارک خودرو به صورت کنترل از راه دور. از خودرو پیاده شوید و با سوئیچ ماشین‌تان را وارد جای پارک کنید و برعکس. جدیداً هم مد شده شرکت‌ها سیستم هشدار جا ماندن یک نفر روی صندلی عقب ارائه می‌دهد. این سیستم، اولتراسونیک ROA نام دارد. یک اسم قشنگ برای گوشزد کردن به خانم‌ها و آقایانی که فرزند خود را در ماشین فراموش می‌کنند.

هیوندای هم یاد گرفته مثل شرکت‌های اروپایی، فناوری‌های متعارف را یک تغییراتی می‌دهد و به اسم خودش دوباره معرفی می‌کند. مثلاً سیستم HDA (مخفف دستیار رانندگی در اتوبان) همان کروز کنترل تطبیق‌پذیر هوشمند است که سرعت را کم می‌کند و ترمز هم می‌گیرد. ولی از انصاف نگذریم، آپشن BVM آن خیلی جالب بود. نسخه مدرن‌شده‌ای از هشدار نقاط کور که البته به صورت دیجیتالی وسیله نقلیه‌ای که در نقطه کور بود را روی نمایشگر پشت فرمان نشان می‌داد. هشدار برخورد از جلو با موانعی مانند عابر پیاده و موتور/دوچرخه‌سوار با قابلیت تشخیص تقاطع را هم به لیست اضافه کنید.

از جمله دیگر آپشن‌های خاص هیوندای سانتافه 2022 می‌توان به DAW (هشدار بی‌توجهی راننده) و SEA (دستیار خروج ایمن از پارک) اشاره کرد. الان منتظر چیز خاصی هستید؟ مثلاً ترمز ABS و پورت USB؟

بررسی مشخصات فنی هیوندای سانتافه 2022

هیوندای با لجاجت تمام هنوز هم پایبند سیستم تقویتی GDi است و به توربو اعتقاد خاصی ندارد. البته این اصرارش بیراه هم نیست. وقتی می‌تواند 191 اسب‌بخار قدرت و 245 نیوتن‌متر گشتاور از پیشرانه 2.5 لیتری بیرون بکشد، چرا خودش را الکی به آب و آتش بزند؟ هرچه قطعه مکانیکی کمتر، نگهداری ساده‌تر و ارزان‌تر.

هیوندای سانتافه هیچ‌وقت مدعی یک شاسی‌بلند آفرود نبوده است ولی این چیزی نیست که از آن بترسد. به خصوص روی نسخه جدید که سیستم انتقال قدرت حرفه‌ای HTRAC دارد، که درست مثل آفرودرهای حرفه‌ای حالت‌های سبک و سنگین و قفل را دارد.

برای خودرویی با طول و عرض و ارتفاع 4785، 1900 و 1709 میلی‌متری، وزن خالص زیر 1.8 تن عدد قابل قبولی به حساب می‌آید. شرکت می‌گوید نهایت وزنی که سانتافه می‌تواند تحمل کند و استانداردهایش به هم نریزد، 584 کیلوگرم است. یک ایرانی که سه برابر وزن قابل تحمل نیسان آبی را رویش سوار می‌کند، می‌داند که این اعداد بچه‌بازی است. این‌که می‌بینیم سانتافه هنوز با باک حجیم 71 لیتری عرضه می‌شود، نشان می‌دهد خودروساز کره‌ای هم‌چنان تصوری واقع‌بینانه نسبت به بحث مسافرت در کشورهای در حال توسعه دارد.

شاید برای خیلی‌ها مهم نباشد، شاید هم باشد ولی مدل 2022 این شاسی‌بلند مجهز به تایرهای 235.50 میلی‌متری 18 اینچی با ترمزهای 325 میلی‌متری (جلو) و 305 میلی‌متری (عقب) است. نمی‌دانیم چرا داریم این چیزها را می‌گوییم، ولی در کاتالوگ این خودرو به مشتری هشدار داده شده است، که حداکثر سایزی که می‌تواند برای تایرها انتخاب کند 315.25 میلی‌متری 23 اینچی است. این همان ابعادی است که تیونرها روی لندرور Sport و ب‌ام‌و X6 نصب می‌کنند.

در بحث شتاب به اعداد و ارقام عجیبی دست پیدا کردیم. مثلاً برای هیچ موجود زنده‌ای در دنیا مهم نیست بداند که شتاب صفر تا 30 کیلومتر برساعت هیوندای سانتافه 2022 چقدر است، ولی ما کشف کردیم که 1.8 ثانیه است. جدا از شوخی، شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو 9.8 و شتاب صفر تا 150 کیلومتر برساعت آن 22.5 ثانیه ثبت شده است. برای هزارمین بار که این اعداد در شرایط ایده‌آل ثبت شده‌اند. همکارانمان در سایت‌های خارجی گفته‌اند که با سانتافه می‌شود 400 متر را زیر 17 ثانیه و با سرعت 132 کیلومتر برساعت پیمود.

تجربه رانندگی با هیوندای سانتافه 2022

وقتی برای اولین‌بار به یک متری‌اش رسیدیم، انگار بچه‌محلی که در کودکی رفته بود خارج و حالا بعد از سال‌ها برگشته بود را دیده باشیم. هم غریبه هم آشنا. در ظاهر که همان سانتافه خودمان بود ولی حالا سر و وضعش فرنگی شده بود.

یک چند قدمی که با هم زدیم، متوجه شدیم، همان رفیق خودمان است. چه بسا پخته‌تر و دنیا دیده‌تر. سانتافه 2022 آرام‌تر و کم‌صحبت‌تر شده است. سرش به کار خودش است. ولی متاسفانه مثل نسل جدید، همش سرش توی گوشی و دنیای مجازی و زرق و برق دیجیتال است. عیبی هم ندارد. در مجموع حواسش به شماست. حداقل دیگر آن سر و صدای عجیب محور عقب را ندارد و تلاطم سیستم تعلیق در حالت استاندارد هم بی‌اندازه کاهش پیدا کرده است.

با تغییر جعبه‌دنده از 6 به 8 سرعته، حالا هر rpm ارزشمند شده و چیزی آن وسط مسط‌ها هدر نمی‌رود. از شانس خوب یا بد، روزی که این خودرو را تست کردیم، برف می‌بارید و می‌شد بررسی کرد که آیا سانتافه فقط روی عکس جنتلمن است و یا اینکه رفتارش در شرایط تقریباً پرتنش هم متانت دارد یا خیر. نمی‌شود گفت در این آزمون شکست خورد ولی نمی‌شود هم گفت که بی‌نقص عمل کرد. کمی روی سطح لغزنده، متزلزل نشان می‌داد ولی سریع خودش را جمع و جور می‌کرد. ترمزها وظیفه خودشان را به بهترین وجه ممکن انجام می‌دادند ولی به نظر می‌رسد که هیوندای در توزیع وزن شاسی کمی زیاده‌روی کرده و محور جلو بیش از اندازه سنگین‌تر است. خودروهایی که گرانیگاه بالا و قسمت جلوی سنگین‌تری دارند، معمولاً در ترمزهای ناگهانی به‌ویژه روی سطوح لغزنده، به سمت جلو کشیده می‌شوند؛ اما چون این خودرو سیستم انتقال قدرت 4WD داشت، این پدیده شکل عجیب به خودش می‌گرفت. سانتافه کمی به اطراف متمایل می‌شد. البته نگران نباشید. این فقط یک تست با حالتی تهاجمی و غیرعادی بود که هیچ‌وقت در خیابان عادی کسی انجامش نمی‌دهد.

می‌گویند امسال، قرار است واردات خودرو آزاد شود. البته چند سالی است که از این «می‌گویندها» زیاد شنیده‌ایم. ولی خدا را چه دیدید. شاید زد و ممنوعیت برداشته شد و سانتافه جدید آمد. آن وقت است که شاسی‌بلند رکوردشکن بازار ایران وسط میدان می‌ایستد و داد می‌زند، هرکسی نمی‌تونه، جمع کنه بره!

عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
Faraj 1401/7/22
اقا مطلب که عالی و فول بود فقط چشکلی تو ایران اوردید با این وضع واردات گذر موقت ؟
پاسخ
0
0
0
alinasrollahi 1401/1/17
یک متن فوق العاده دیگه از آقای حدادی خسته نباشید
پاسخ
0
0
0