این ب ام و از فضا آمده است

رونمایی از ب ام و M850i Night Sky

15 دی 1397 15:06

شاید خیلی‌ها اطلاعی نداشته باشند، ولی شرکت ب ام و یک شاخه سفارشی‌سازی دارد که با دریافت مبالغ زیاد، خودروهای ب ام و را هر نوعی که مشتری بخواهد سفارشی‌سازی می‌کند. جدیدترین پروژه آن‌ها خودرویی است که انگار متعلق به زمین نیست و از فضا آمده است. آلمان‌ها این هفته از خودروی ب ام و Individual M850i xDrive Coupe Night Sky رونمایی کردند. همان‌طور که از نامش پیداست، این مدل تکی مبتنی بر خودروی اسپرت کوپه ب ام و M850i xDrive ساخته شده است. Night Sky در نام این خودرو به معنی «آسمان شب» بی‌معنی نبوده و در طراحی کابین آن، ب ام و تلاش کرده تا خودرویی کاملاً متفاوت بسازد.

در طراحی کابین این ب ام و خاص از شهاب‌سنگ‌های واقعی استفاده شده است.از فضا تا ب ام و

این خودروساز داخل کابین، از شهاب‌سنگ‌های واقعی در طراحی بخش‌های مختلف استفاده کرده است. به‌عنوان‌مثال، از شهاب‌سنگ‌ها در ساخت دکمه استارت، تزئینات کنسول مرکزی، دسته‌دنده و دسته سیستم iDrive استفاده شده است. تزئینات شهاب‌سنگی همچنین روی پادری‌ها نیز استفاده شده و شاهد یک نشان نورپردازی شده هم در این بخش هستیم.

در برخی از این مواد استخراج شده از شهاب‌سنگ‌ها لایه‌هایی بسیار زیبا از کریستال‌های نیکل - آهن وجود دارد که زیبایی خاصی به کابین بخشیده است. در شرایطی که امکان ساخت چنین لایه‌هایی روی زمین وجود ندارد، ب ام و به بهترین شکل ممکن از آن‌ها در بخش‌های مختلفی مانند سقف، تریم کنسول مرکزی و دوخت صندلی‌ها استفاده کرده است. ب ام و حتی از این لایه‌ها در دیسک ترمزها نیز استفاده کرده و یک ست ویژه کالیپر ترمز برای این خودرو به‌صورت چاپ سه‌بعدی آماده کرده است. این مدل طراحی در بخش‌های مختلف بدنه مانند قاب آینه‌ها و اسپلیتر جلو نیز دیده می‌شود.

طراحی کابین با ترکیبی از سه رنگ آبی، سفید و نقره‌ای انجام شده است. جابازویی کنسول مرکزی چراغ‌هایی LED روی خود دارد که حس و حال آسمان شب را به‌خوبی داخل کابین تداعی می‌کند. حتی رنگ بدنه خودرو نیز به‌گونه‌ای است که بیننده را به یاد آسمان شب بیندازد.

ظاهر جدید و باطن بدون تغییر

زیر این طراحی بدنه و کابین زیبا و پرزرق‌وبرق همان M850i همیشگی قرار گرفته و تغییراتی فنی اتفاق نیفتاده است. پیشرانه هشت سیلندر خورجینی توربو دوقلوی 4.4 لیتری آن 523 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور تولید کرده و به کمک یک جعبه‌دنده هشت سرعته اتومات آن‌ها را به تمام چرخ‌ها ارسال می‌نماید. ب ام و M850i استاندارد با داشتن قیمت پایه‌ای 120 هزار دلاری خود مدلی گران‌قیمت است، ولی اگر دوست دارید با هزینه‌ای زیاد ب ام و M850i خود را به یک خودروی خاص و بی‌نظیر تبدیل کنید، ب ام و Individual می‌تواند به کمک شما بیاید.

طراحی بدنه فوق العاده زیبای M850i xDrive Coupe در واقع محصول زبان طراحی جدید شرکت است و ظاهری اسپرت، زیبا و خاص را ارائه می‌کند. مانند آپشن سقف فیبر کربنی، مجموعه‌ای از جزئیات و بخش‌های ویژه هم روی بدنه خودرو استفاده شده‌اند تا علاوه بر بهبود عملکرد آیرودینامیکی آن، وزن خودرو را نیز کاهش بدهند. ب ام و M850i xDrive Coupe با داشتن مرکز ثقل پایین، طول بین دو محور بالا و کیفیت سواری فوق‌العاده راحت و لوکس، یکی از معدود خودروهای این سگمنت است که پرفورمنس اسپرت و کیفیت سواری لوکس را یک جا در اختیار راننده و سرنشین قرار می‌دهد.

قطعات چاپ سه‌بعدی برای M850i نایت اسکای

در طراحی و ساخت این خودروی خاص، از قطعات آلومینیومی چاپ سه‌بعدی در بخش‌های مختلفی مانند کالیپرهای ترمز، قاب آینه و قاب دریچه‌های ورودی هوای گلگیرهای جلو استفاده شده است.

مانند کالیپرهای ترمز چاپ سه‌بعدی بوگاتی شیرون، مهندسان ب ام و نیز موفق شده‌اند با استفاده از یک سبک طراحی خاص، حجم کالیپرها را کاهش بدهند. محصول نهایی ترکیبی فوق‌العاده بین وزن و استحکام قطعه بوده و حالتی استخوان مانند دارد. کانال‌هایی مخصوص روغن ترمز داخل ساختار کالیپرها نیز تعبیه شده‌اند.

دیگر بخش‌ها و قطعات مانند اطراف آینه‌ها به‌صورت سه‌بعدی چاپ شده‌اند تا ظاهری خاص و زیبا داشته باشند. برای تکمیل طراحی و ساخت این خودرو، ب ام و Individual Manufaktur با محققان موسسه Max Planck Institute آلمان همکاری کرده‌اند.

چاپ سه‌بعدی و ب ام و

ب ام و قبلاً نیز از تکنولوژی چاپ سه‌بعدی برای طراحی‌های خلاقانه استفاده کرده بود که بهترین مثال آن را می‌توان شاسی پرینت سه‌بعدی موتورسیکلت S1000RR ذکر کرد. علاوه‌براین، ب ام و قبلاً از یک قطعه سه‌بعدی در طراحی سقف خودروی i8 رودستر استفاده کرده بود که برای نخستین بار روی یک خودرو تولید انبوه اتفاق می‌افتاد.

ب ام و همچنین تاکنون 10 میلیون یورو روی مرکز Additive Manufacturing Campus سرمایه‌گذاری کرده که قرار است از سال جدید میلادی افتتاح شود.

دیدگاه کاربران