گرن تورری که در دیترویت سقفش را از دست داد

کانسپت لکسوس LC کانورتیبل به زودی وارد خط تولید می‌شود

22 دی 1397 20:00

تبدیل لکسوس LC کوپه به یک مدل کانورتیبل موضوعی است که همیشه شایعات زیادی در موردش وجود داشت و همه از آن صحبت می‌کردند. درحالی‌که قبلاً شایعاتی در مورد تولید این خودرو توسط لکسوس منتشر شده بود، اکنون به نظر می‌رسد همه چیز رسمی و قطعی شده است. خانم‌ها و آقایان، این کانسپت لکسوس LC کانورتیبل است، یک خودروی مفهومی روباز که قرار است روز دوشنبه، 14 ژانویه در شهر دیترویت رونمایی جهانی شود.

کانسپت LC کانورتیبل هیچ شباهتی به مدل‌های کانسپتی که معمولاً در نمایشگاه‌ها می‌بینیم نداشته و به همین دلیل، شانس آن برای ورود به خط تولید لکسوس فوق‌العاده بالاستاین خودرو مبتنی بر لکسوس LC کوپه ساخته شده و به همان اندازه زیبا و جذاب است. با توجه به این که خیلی‌ها احتمال می‌دهند این مدل بتواند فروش بالایی در بازار تجربه کند، لکسوس به‌احتمال‌زیاد آن را از سال 2020 وارد خطوط تولید خواهد کرد. البته، همان طور که احتمالاً می‌دانید لکسوس هنوز این موضوع را تأیید نکرده، ولی LC کانورتیبل به قدری خودروی جذابی است که از نظر ما امکان ندارد لکسوس آن را وارد خط تولید نکند.

تادائو موری، سرطراح پروژه کانسپت LC کانورتیبل در صحبت‌هایی گفته: «یک نسخه تولیدی از این مدل کانسپت قطعاً می‌تواند بسیار جذاب باشد. هنگام نزدیک شدن به آن خطوط طراحی زیبایی روی بدنه‌اش را می‌بینید، هنگام روشن کردن خودرو صدای جذاب پیشرانه را می‌شنوید و هنگام رانندگی در جاده احساسی بی‌نظیر دارید. هر بار که پشت فرمان خودرو می‌نشینید، لکسوس LC کانورتیبل به شکلی خاص شما را هیجان‌زده می‌کند.»

در ادامه مطلب، می‌خواهیم نگاهی دقیق‌تر به این خودروی کانسپت که دو روز دیگر در نمایشگاه دیترویت 2019 رونمایی می‌شود بیندازیم. این خودرو شاید یک مدل کانسپت باشد، ولی در واقع نسخه روباز LC کوپه‌ای است که لکسوس مدتی پیش آن را برای مدل سال 2018 رونمایی کرده بود.

بدون در نظر گرفتن هر چیزی که آن را به یک مدل کانسپت تبدیل کرده، LC کانورتیبل قطعاً پیش‌نمایشی از یک مدل تولیدی است. از همان زمان رونمایی مدل کوپه LC بحث و گمانه‌زنی در مورد مدل روباز آن، به‌عنوان رقیبی جدی برای مرسدس بنز S کلاس کابریولت وجود داشته است. گرچه لکسوس هنوز ورود آن به خط تولید را تأیید نکرده، ولی همان‌طور که گفتیم مدیران لکسوس خود اعتراف کرده‌اند که تولید این مدل می‌تواند جذابیت‌های زیادی داشته باشد.

طراحی بدنه و ظاهری لکسوس LC کانورتیبل

برخلاف واژه کانسپت که در ابتدای نام این خودرو قرار گرفته، مدل LC کانورتیبل تفاوت زیادی با LC کوپه ندارد. LC کانورتیبل به همان چراغ‌های جلو، جلوپنجره بزرگ، قاب آینه‌ها و طراحی بخش عقب مشابه با مدل کوپه مجهز شده است. در واقع ما با نسخه کوپه LC که سقفش را بریده‌اند سروکار داریم.

درحالی‌که از خط کمر به پایین دو خودرو عیناً مشابه هم هستند، بالاتر که می‌رویم برخی تفاوت‌های جزئی را البته به‌جزء حذف سقف، می‌توان بین این دو مدل تشخیص داد. پنجره جلو در مدل کانسپت کانورتیبل اندکی کوتاه‌تر بوده و یک زاویه کوچک به سمت عقب دارد. این مورد معمولاً در کانورتیبل‌ها زیاد دیده می‌شود. علت نه فقط سقف، بلکه به خاطر آیرودینامیک بهتر است.

با توجه به این نکته که بخش پایینی ستون عقب همچنان سر جای خود باقی مانده، می‌توان حدس زد که شکل طراحی سقف پارچه‌ای خودرو همان شکل سقف مدل کوپه را حفظ خواهد کرد. به‌احتمال‌زیاد خودرو در مقایسه با مدل کوپه یک پنجره عقب کوچک‌تر هم دارد. هنوز تصویری از این خودرو در حالی که سقفش بسته شده موجود نیست و باید تا زمان رونمایی رسمی صبر کنیم.

طراحی کابین

لکسوس هنوز اطلاعات و جزئیات زیادی در مورد کابین این کانسپت منتشر نکرده و آن طور که به نظر می‌رسد، به جزء برخی امکانات و تجهیزات اضافی تغییری در مقایسه با مدل کوپه نداشته است. در بیانیه مطبوعاتی خود لکسوس گفته که داخل کابین از روکش چرم سفید با دوخت متضاد زرد رنگ استفاده شده است. البته در کابین این مدل کانسپت دو رنگ غالب را می‌توانیم ببینیم. درحالی‌که روکش صندلی‌ها و بخش‌های پایینی پنل درها سفید هستند، در پشت صندلی‌ها و بخش بالایی پنل درها، داشبورد و فرمان شاهد استفاده از تزئینات مشکی هستیم.

به جزء این تغییرات جزئی، کابین LC کانورتیبل کاملاً مشابه با LC کوپه بوده و از مواردی مانند صفحه کیلومتر و آمپرهای دیجیتال، صفحه‌نمایش اطلاعات سرگرمی بزرگ در مرکز داشبورد، ساعت آنالوگ و طراحی دو بخشی داشبورد بهره می‌برد. به‌طورکلی فضای کابین بسیار لوکس و پرزرق‌وبرق بوده و اصلاً شبیه به کابین یک خودروی کانسپت نیست.

مشخصات فنی

هنوز لکسوس چیزی در مورد پیشرانه احتمالی LC کانورتیبل نگفته، ولی می‌توان حدس زد که از همان پیشرانه استاندارد مدل کوپه زیر کاپوت آن استفاده شده است. مدل کوپه در دو مدل هشت سیلندر خورجینی یا هیبریدی در بازار فروخته می‌شود، ولی حدس ما این است که مدل کانسپت با پیشرانه هشت سیلندر به نمایشگاه دیترویت می‌آید.

پیشرانه 5 لیتری هشت سیلندر خورجینی مذکور 467 اسب‌بخار قدرت و 527 نیوتن‌متر گشتاور داشته و به کمک یک جعبه‌دنده 10 سرعته اتومات، در مدل کانسپت خروجی‌هایش را به چرخ‌های عقب ارسال خواهد کرد. مدل کوپه با این ترکیب فنی صفر تا صد را در 4.5 ثانیه پر می‌کند، ولی مدل کانورتیبل به دلیل افزایش وزن ناشی از نصب تجهیزات سقف احتمالاً شتاب صفر تا صد 4.7 ثانیه‌ای خواهد داشت.

سخن پایانی

معمولاً همه خودروهای کانسپت به طراحی بدنه بسیار خاص و متفاوت، کابین‌هایی آینده‌نگرانه یا تکنولوژی‌هایی مجهز هستند که چند سال بعد روی خودروهای تولیدی ارائه می‌شوند. کانسپت LC کانورتیبل هیچ یک از این موارد را ندارد و بیشتر شبیه به LC کوپه‌ای است که سقفش را بریده‌اند. از نظر ما، لکسوس می‌خواهد واکنش رسانه‌ها و مردم را در نمایشگاه دیترویت در مورد نسخه روباز LC کوپه بسنجد و به‌احتمال‌زیاد، تا پایان 2019 شاهد ورود آن به خط تولید خواهیم بود.

دیدگاه کاربران