کراس اوری با 400 اسب‌بخار قدرت

فورد اکسپلورر ST مدل 2020

28 دی 1397 15:02

یک سال پیش، شرکت فورد از مدل اج ST رونمایی کرد که اولین شاسی بلند این شرکت با لوگوی پرفورمنس ST محسوب می‌شود. اما ظاهراً تیپ ST از فورد اج (Edge) تنها شاسی بلند بخش پرفورمنس فورد نیست، بلکه اکسپلورر ST هم نمونه‌ای دیگر برای علاقه‌مندان به شاسی بلندهای سریع محسوب می‌شود.

فورد اکسپلورر ST با 400 اسب‌بخار قدرت را می‌توان قدرتمندترین شاسی بلند این خودروساز آمریکایی تا به حال دانست.طبق ادعای فورد، این کراس اور که بر پایه نسل ششم از این خودرو ساخته شده، می‌تواند به حداکثر سرعتی معادل با 230 کیلومتر برساعت دست پیدا کند. در حقیقت این خودرو را می‌توان قدرتمندترین شاسی بلند این خودروساز آمریکایی تا به حال دانست. به علاوه، فورد مدعی است اکسپلورر ST بیشترین لذت رانندگی را در میان تمامی مدل های اکسپلورر تاکنون ارائه می‌دهد.

فورد اکسپلورر ST مدل 2020 جایگزینی برای تیپ اسپرت از اکسپلورر (Explorer) محسوب می‌شود. تیپ ST را می‌توان نسخه قدرتمند از این کراس اور آمریکایی با سه ردیف صندلی و طرحی جدید دانست. اِد کرِنز (Ed Krenz)، یکی از مهندسین بخش پرفورمنس این شرکت آمریکایی به نام «فورد پرفورمنس» درباره این شاسی بلند می‌گوید: «ما این خودرو را از همان ابتدا به عنوان یک ST طراحی کردیم. پشت فرمان این شاسی بلند، عملکرد اسپرت را به خوبی احساس خواهید کرد و از ظاهر آن کاملاً مشخص است که با یک ST طرف هستید. اما از همه مهمتر، رانندگی با اکسپلورر ST بسیار لذت‌بخش است.»

این خودرو به لطف پیشرانه شش سیلندر V شکل تحت عنوان اکو بوست (EcoBoost) با 3.0 لیتر حجم و دو توربوشارژر، می‌تواند 400 اسب‌بخار قدرت و 562 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و طبق ادعای فورد، به حداکثر سرعت 230 کیلومتر برساعت دست پیدا کند. به علاوه، تیپ ST به طور پایه از جعبه‌دنده 10 سرعته اتوماتیک و سیستم تمام چرخ محرک بهره‌مند است. امیدواریم فورد در آینده نسخه دیفرانسیل عقب از این کراس اور قدرتمند را هم عرضه کند تا بتوانیم به همراه خانواده با آن دریفت بزنیم! همچنین سیستم تعلیق این شاسی بلند آمریکایی هم تنظیمات اسپرتی دارد.

البته پیشرانه ذکر شده نیروی مورد نیاز برای تیپ پلاتینوم (Platinum) از این خودرو را نیز فراهم می‌کند، اما در تیپ ST تقویت شده تا قدرت و گشتاور بیشتری تولید کند. این پیشرانه در تیپ پلاتینوم می‌تواند حداکثر قدرتی معادل با 365 اسب‌بخار و حداکثر گشتاوری برابر با 515 نیوتن‌متر تولید کند. با این حساب، تیپ ST در مقایسه با تیپ پلاتینوم 35 اسب‌بخار قدرت بیشتر و 47 نیوتن‌متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند. طبق ادعای فورد، اکسپلورر ST می‌تواند در عرض 6.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر برساعت دست پیدا کند.

مشتریان اکسپلورر ST امکان سفارش دو پکیج پرفورمنس را هم برای آن دارند که عبارتند از استریت (Street) و ترک (Track). هر دوی این پکیج ها رینگ‌های 21 اینچی، کالیپر ترمزهای قرمز رنگ و ترمزهای قدرتمندتر را به این کراس اور آمریکایی اضافه می‌کنند.

اما حتی بدون این پکیج‌ها نیز اکسپلورر ST همانند اِج ST به طور پایه از حالت رانندگی اسپرت بهره می‌برد که تغییرات زیر را در خودرو ایجاد می‌کند:

  • فرمان برقی خودرو سفت‌تر می‌شود
  • واکنش پدال گاز تهاجمی‌تر می‌شود
  • تعویض دنده‌ها سریع‌تر شده و دنده‌ها در دور موتور بالاتری تعویض می‌شوند
  • میزان نفوذ صدای موتور به کابین افزایش پیدا می‌کند

در نمای خارجی، تیپ ST ویژگی‌های مخصوصی دارد که می‌توان به جلوپنجره مشبکِ مشکی رنگ اشاره کرد. همچنین در فضای داخلی شاهد مواردی همچون صندلی‌های اسپرت با روکش چرمی، غربیلک فرمان D شکل به همراه گرم‌کن و لوگوی ST و کفپوش‌های ویژه برای این تیپ هستیم.

اگرچه فورد هنوز قیمت تیپ ST را اعلام نکرده است، اما می‌توان حدس زد ST یکی از گران‌قیمت‌ترین تیپ‌های اکسپلورر مدل 2020 باشد. دلیل این موضوع را می‌توان بهره‌مندی این مدل پرفورمنس از مواردی همچون صفحه پشت آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی و سیستم پارک خودکارِ فورد تحت عنوان سیستم کمکی پارکِ فعال دو (Active Park Assist 2.0) دانست. این سیستم می‌تواند به طور خودکار و بدون دخالت راننده کنترل فرمان، پدال گاز، پدال ترمز و تعویض دنده را در دست گرفته و اکسپلورر را به صورت دوبله یا عمودی پارک کند.

دیدگاه کاربران