طوفان Jesko با رکورد 482 کیلومتر برساعت

مبارز کونیخ زگ برای نبرد با بوگاتی

16 اسفند 1397 19:38

کونیخ زگ سرانجام جانشین مدل آگرا را معرفی کرد. خودرویی به اسم جسکو (Jesko) که توانست به یکی از خبرسازترین رونمایی‌های ژنو 2019 تبدیل شود. ابرخودروساز سوئدی درباره این محصول مدعی شده که سرعت نهایی آن 482 کیلومتر برساعت است.

کونیخ زگ تنها 125 دستگاه با تیراژ سالی 40 تا 50 دستگاه از این خودرو تولید می‌کند که قیمت هرکدام نیز 3 میلیون دلار است.جسکو که از روی نام پدر کریستین کونیخ زگ (موسس برند Koenigsegg) الهام گرفته شده مجهز به یک پیشرانه فوق تقویت‌شده 5 لیتری هشت سیلندر Vشکل 2 توربو است. خروجی این خودرو در صورت استفاده از سوخت E85 چیزی معادل 1578 اسب‌بخار است. این یعنی قوی‌تر از بوگاتی شیرون.

نکته جالب اینجاست که کریستین تا آخرین لحظه نام خودرو را از پدرش مخفی کرده بود. آنطور که رئیس شرکت می‌گوید پدرش یکی از اصلی‌ترین محرک‌ها برای او به منظور ساخت ابرخودروها بوده است.

پروسه‌ مهندسی که روی پیشرانه کونیخ زگ جسکو اعمال شده از تعبیه میل‌لنگ جدید آن آغاز می‌شود. جایی که طراحان از ساختار متعارف عمودی دست برداشته‌اند و سراغ میل‌لنگ تخت رفته‌اند. این فرم را اغلب روی فراری و فورد موستانگ‌های هشت سیلندر می‌دیدیم. با تغییرات جدید و به لطف کاهش 5 کیلوگرم وزن آن، پیشرانه می‌تواند با سرعت بیشتر به دور موتور 8000 rpm دست پیدا کند.

کونیگ زگ جسکو

دو توربوشارژر این خودرو مستقیماً به یک کمپرسور برقی متصل شده‌اند که هوا را با تراکم بالا به مخزن 20 لیتری از جنس فیبر کربن هدایت می‌کند. به کمک این تمهیدات جدید حالا عملکرد توربوشارژرها بدون هیچ تاخیری انجام می‌شود.

در صورت استفاده از بنزین با اکتان 95 خروجی جسکو به 1262 اسب‌بخار می‌رسد ولی تنها در صورت‌ بهره‌گیری از سوخت E85‌ است که قدرت آن به مرز 1578 اسب‌بخار با 1500 نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد. 1000 نیوتن‌متر از این گشتاور در دور موتور بین 2700 تا 6170 rpm‌ در دسترس خواهد بود.

گیربکس کونیگ زگ جسکو

در قسمت جعبه‌دنده هم اتفاقات جالبی را شاهد هستیم. کونیخ زگ در این قسمت سراغ بلوک 9 سرعته چندکلاچه رفته است که البته دیگر اثری از رینگ‌های سنتی و درگیر شدن‌های طولانی‌مدت نیست. به همین دلیل است که سوئدی‌ها به آن لقب سرعت نور داده‌اند. برخلاف مکانیزم اغلب جعبه دنده‌های اسپرت موجود در بازار که از سیستم کنترل الکترونیکی استفاده می‌کنند، در این مدل شاهد دسترسی مستقیم به جعبه‌دنده هستیم. به عنوان مثال می‌توان در کسری از ثانیه از دنده 7 به دنده 4 بدون زمان انتظار سینک شدن شیفت کرد. کل بلوک جعبه‌دنده تنها 90 کیلوگرم وزن دارد.

چرخ‌های فیبر کربنی 20 اینچی جلویی آن هرکدام فقط 5.9 کیلوگرم وزن دارند. در حالی که رینگ‌های 21 اینچی عقبی به وزنی معادل 7.7 کیلوگرم رسیده‌اند. بال عقب بزرگ این خودرو وظیفه سنگین کنترل نیروی پایین‌برنده را دارد که در سرعت 250 کیلومتر برساعت 800 کیلوگرم نیرو و در سرعت 275 کیلوگرم برساعت معادل 1000 کیلوگرم فشار را به خودرو وارد می‌کند. وزن نهایی واردشده در سقف سرعت چیزی حدود 1400 کیلوگرم است.

شرکت می‌گوید برنامه دارد تنها 125 دستگاه با تیراژ سالی 40 تا 50 دستگاه از این خودرو تولید کند که قیمت هرکدام نیز 3 میلیون دلار است.

اخبار نمایشگاه خودروی ژنو 2019 را در «باخبر» دنبال کنید.

دیدگاه کاربران