4 سال زمان برای ساخت خودرویی منحصربه‌فرد

فراری P80/C؛ اسبی برای نبرد در پیست

7 فروردین 1398 00:06

شرکت فراری سابقه طولانی در ساخت خودروهای منحصربه‌فرد و سفارشی دارد. جدیدترین محصول آن‌ها مدل P80/C است که بالاخره رونمایی شد. فراری 4 سال زمان برای طراحی و مهندسی این خودرو صرف کرده که طولانی‌ترین زمان مصرف شده برای ساخت یک فراری سفارشی تاکنون بوده است.

با توجه به فاصله محوری و قابلیت‌های عملکردی بیشتر شاسی 488GT3 نسبت به 488GTB، در نهایت شرکت فراری و مالک خودرو در استفاده از شاسی مدل 488GT3 به عنوان پایه و اساس مدل P80/C به توافق رسیدند.این زمان طولانی ساخت نسبت به سایر مدل‌های سفارشی را می‌توان نتیجه رویکرد متفاوت شرکت فراری در فرآیند طراحی این خودرو دانست چراکه مدل P80/C در نتیجه پژوهش‌های طولانی مدت طراحان و مهندسان این شرکت شکل گرفته است. به عنوان نمونه حساسیت ویژه طراحان درباره آیرودینامیک بدنه این خودرو را می‌توان یکی از این بررسی‌های زمانبر دانست که به گفته مسئولان شرکت، آزمایش‌های مربوط به این مورد با وسواس بسیار انجام شده است.

شرکت فراری از مالک این خودرو نامی نبرده و تنها وی را به عنوان یکی از طرفداران پروپا قرص محصولات فراری توصیف کرده است.

فراری P80/C را می‌توان خودرویی کاملاً جدید و مدرن دانست که براساس یکی از نمونه‌های آزمایشی مفهومی این شرکت ساخته و پرداخته شده است. در حقیقت شخصی که برای ساخت این خودرو سفارش داده، تمایل داشته خودرویی دریافت کند که تحت تاثیر دو مدل جاودان فراری یعنی دینو 206Sمدل 1966 و 330 P3/P4 شکل گرفته باشد.

نمای عقب فراری P80/C

انجام چنین خواسته‌ای برای طراحان فراری کار چندان راحتی نبوده چراکه هیچکدام از دو خودروی مذکور در حال حاضر در خط تولید شرکت قرار ندارند. در نتیجه طراحان و مهندسان باید خودرویی را تولید می‌کردند که نه تنها مشخصه‌های ظاهری موردنظر مالک را دارا باشد بلکه بتواند به عنوان یک خودروی مسابقه‌ای، عملکرد فنی ویژه‌ای نیز ارائه دهد.

با توجه به فاصله محوری و قابلیت‌های عملکردی بیشتر شاسی 488GT3 نسبت به 488GTB، در نهایت شرکت فراری و مالک خودرو در استفاده از شاسی مدل 488GT3 به عنوان پایه و اساس مدل P80/C به توافق رسیدند. به واسطه استفاده از این شاسی، طراحان فراری آزادی عمل بیشتری در شکل دادن به بخش‌های مختلف خودرو پیدا کردند. به عنوان نمونه می‌توان قسمت کابین P80/C را مثال زد که بیشتر به طرف قسمت جلوی بدنه متمایل شده و همین امر، شخصیت ویژه و منحصربه‌فردی به P80/C بخشیده است.

کابین فراری P80/C

طراحی منحصربه‌فرد این خودرو تاثیر زیادی بر خصوصیات آیرودینامیکی آن داشته که همین امر موجب بهبود 5 درصدی این خصوصیات نسبت به مدل 488GT3 شده است.

ویژگی‌های مهم ظاهری دیگر این خودرو را می‌توان در طراحی عضلانی نمای جلو و باله بزرگ عقب به همراه ورودی‌های بزرگ هوا و شکل خاص شیشه جلو یافت که همگی این عناصر یادآور مدل‌های 330 P3/4، دینو 206S و 250LM برلینتا هستند. از آنجایی که مدل P80/C تنها مجوز حضور در پیست‌های مسابقه را به دست آورده بنابراین دست طراحان برای نصب چراغ‌های جلو و عقب خودرو در پایین‌ترین بخش بدنه باز بوده است.

نکته جالب دیگری که درباره بخش ظاهری این خودرو قابل بیان است به سفارش مالک خودرو برای دو مجموعه ظاهری مختلف برای آرایش بدنه ارتباط دارد، بگونه‌ای که مالک سفارش نصب باله فیبرکربن و رینگ‌های 18 اینچ برای شرکت در پیست مسابقه و رینگ‌های 21 اینچی برای نصب در مواقع استراحت خودرو در پارکینگ را داده است که در موقعیت دوم، الزامی به نصب مجموعه قطعات آیرودینامیک روی بدنه خودرو نخواهد بود.

شاسی فراری P80/C

بخش اعظم قطعات بدنه P80/C که به رنگ قرمز خاص محصولات فراری رنگ‌آمیزی گشته، از فیبرکربن ساخته شده اما برخی قطعات نیز به دلیل محدودیت‌های فنی از مصالح متداول ساخته شده‌اند. فضای داخلی P80/C تا حد زیادی از مدل 488GT3 تاثیر گرفته اما مهمترین تفاوت را می‌توان به استفاده از میله‌های حفاظتی در کابین این خودرو نسبت داد. طراحی قسمت‌های جانبی داشبورد مورد بازنگری قرار گرفته و پوشش صندلی‌ها و پنل‌های فیبرکربن داخل درها به صورت سفارشی برای این خودرو ساخته شده است.


فراری F8 Tributo: سوپراسپرت جدید مارانلو


شرکت فراری چیزی درباره مشخصات فنی P80/C بروز نداده اما می‌توان حدس زد که همچون شاسی، در بخش فنی نیز از پیشرانه مدل 488GT3 استفاده شده است؛ نمونه‌ای 3.9 لیتری و هشت سیلندر توئین توربو که جعبه‌دنده هفت سرعته دوکلاچه آن را همراهی می‌کند. قیمت این فراری کلکسیونی سوال دیگری است که بی‌پاسخ مانده.

جدیدترین اخبار دنیای خودرو را در «باخبر» دنبال کنید.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران