تجربه سواری با خودروی شخصی بنیان‌گذاران

حراج قدیمی‌ترین خودروی ساخت پورشه

25 اردیبهشت 1398 13:43

خودروهای خاص زیادی در جهان وجود دارد که یکی از آن‌ها خودروی موردبحث این مطلب است: پورشه تایپ 64 مدل 1939 که قدیمی‌ترین خودروی ساخت این برند بوده و البته ویژگی ممتاز دیگری نیز دارد چرا که خودروی شخصی فردیناند و فری پورشه بوده است. این خودرو که می‌توان آن را شاخص‌ترین و تاریخی‌ترین محصول ساخت پورشه دانست، اکنون برای فروش در حراجی RM مونتری در تاریخ 15 آگوست آماده می‌شود.

حراج این خودرو برای علاقمندان پورشه فرصتی استثنایی دانسته زیرا خواهند توانست نشستن در صندلی خودروی شخصی بنیان‌گذاران شرکت پورشه را تجربه کنند.فردیناند پورشه با هدف ساخت نسخه‌ای سبک‌تر و سریع‌تر از KdF-Wagen که نسخه اصلی فولکس‌واگن بیتل بود، برای شرکت در مسابقه ریس میان برلین تا رم دست به کار شد. تیم طراحی سه نسخه مسابقه‌ای از خودروی موردنظر را پیشنهاد داد. این تیم همان گروهی است که بعداً پورشه 356 را طراحی کردند.

هرچند پورشه تایپ 64 از قوای فنی مشترک با نسل اول فولکس بیتل استفاده می‌کرد اما در سایر موارد تفاوت‌های زیادی با آن خودرو داشت. در طراحی شاسی و بدنه از فناوری‌های هوایی مورداستفاده در جنگ جهانی دوم استفاده شده و پیشرانه هوا-خنک آن قدرتی برابر با 32 اسب‌بخار تولید می‌کند.

پیشرانه هواخنک پورشه تایپ 64 مدل 1939

هنگامی که اولین خودرو از سه نمونه به تولید رسید، آغاز جنگ جهانی دوم رسماً اعلام شد. با این حال فری پورشه جوان ناامید نشده و تصمیم به تکمیل دو خودروی دیگر گرفت. در کل می‌توان ادعا کرد که ساخت این نمونه‌ها بستر تحقیقاتی پورشه بوده و برای این شرکت به عنوان پل ارتباطی میان تولید بیتل تا مدل 356 عمل کرد.

سومین دستگاه تایپ 64 روی شاسی خودروی اول ساخته شد زیرا آن خودرو در سال 1940 هنگامی که توسط یکی از مدیران فولکس‌واگن رانده می‌شد، در جریان یک تصادف از میان رفت.

پس از پایان کار، خودروی مورد بحث به عنوان خودروی شخصی مورد استفاده فردیناند و فری پورشه قرار گرفت. در طی سال‌های 1944 تا 1948 به دلیل مشکلات ناشی از جنگ، محل کارخانه به اتریش منتقل شد و در نهایت همین خودروی سوم بود که توانست از جنگ خانمان‌سوز جهانی جان سالم به در برد. در سال 1947 تایپ 64 توسط پینین‌فارینا مورد بازسازی قرار گرفت و یک سال بعد در کنار مدل جدید ساخت پورشه یعنی 356 به معرض نمایش درآمد.

تایپ 64 اولین خودروی ساخت پورشه و متعلق به فردیناند پورشه

آقای Marcus Görig که از مسئولان حراجی RM است، تایپ 64 را به عنوان خودرویی افسانه‌ای معرفی کرده و اعتقاد دارد اگر این مدل ساخته نشده بود، شاید مدل‌های 356 و 911 نیز هرگز ساخته نمی‌شدند. وی خرید این خودرو را برای علاقمندان پورشه فرصتی استثنایی دانسته زیرا خواهند توانست نشستن در صندلی خودروی شخصی بنیان‌گذاران شرکت پورشه را تجربه کنند.

به هرحال باید منتظر ماند و دید که این خودرو در نهایت نصیب کدام یک از عاشقان خودروهای پورشه خواهد شد. خودرویی تاریخی و دوست‌داشتنی که مطمئناً با قیمتی بسیار بالا فروخته خواهد شد.

دیدگاه کاربران