اعلام مشخصات پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی

ششمین نسل اپل کورسا رونمایی شد

7 تیر 1398 10:00

حدوداً یک ماه پیش، اپل که در حال حاضر تحت مالکیت گروه PSA قرار دارد، معرفی کورسا مدل 2020 (که نسل ششم این خودرو بوده و با حرف F شناخته می‌­شود) را فقط با نمایش نسخه برقی آن انجام داد. در واقع این خودروساز آلمانی با این کار تصمیم داشت به همه نشان دهد صنعت خودرو به چه سمت و سویی در حرکت است. اما اکنون اپل تصاویر و جزئیات مربوط به نسخه­‌های دیگر این خودرو با پیشرانه‌های معمولی را منتشر کرده است.

به فاصله کوتاهی از معرفی نسخه برقی نسل جدید اپل کورسا، نسخه‌های بنزینی و دیزلی از این هاچ‌بک آلمانی نیز معرفی شد.همان‌طور که انتظار می­‌رفت، طراحی کورسای جدید تقریباً با «کورسا ای» (Corsa-e) که اولین نسخه تمام برقی از اپل کورسا محسوب شده و ماه گذشته معرفی شد، یکسان است. درست است که این هاچ‌بک آلمانی به لطف بهره‌­مندی از یک پیشرانه تمام برقی برای آینده آماده شده است، اما هنوز هم می­‌توانید این خودرو را با یک پیشرانه احتراق داخلی سفارش دهید. این پیشرانه که از نوع تنفس طبیعی است، 1.2 لیتر حجم داشته و می­‌تواند حداکثر قدرتی معادل با 75 اسب‌بخار تولید کند.

این پیشرانه تنفس طبیعی، برای مدل پایه اپل کورسا عرضه شده و فقط به همراه یک جعبه‌دنده پنج سرعته دستی به فروش می‌­رسد. البته اگر قدرت این پیشرانه از نظر شما کافی نیست، می­‌توانید کورسا را با پیشرانه 1.2 لیتری مجهز به توربوشارژر سفارش دهید که در دو نسخه مختلف عرضه می­‌شود:

  • نسخه اول با 100 اسب‌بخار قدرت و 205 نیوتن‌متر گشتاور که به همراه جعبه‌دنده شش سرعته دستی یا هشت سرعته اتوماتیک به فروش می‌­رسد.
  • نسخه دوم با 130 اسب‌بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور که فقط با جعبه‌دنده اتوماتیک به فروش می‌­رسد.

اگر اپل کورسای جدید را با پیشرانه 130 اسب‌بخاری سفارش دهید، این خودرو به زمانی معادل با 8.7 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر برساعت نیاز دارد و حداکثر سرعت آن هم 188 کیلومتر برساعت اعلام شده است.

اپل کورسا مدل 2020

البته علاوه‌بر موتور برقی و سه پیشرانه بنزینی، اپل این خودرو را با یک پیشرانه دیزلی مجهز به توربوشارژر هم عرضه خواهد کرد. نسخه‌ای که 1.5 لیتر حجم دارد، می‌­تواند حداکثر قدرتی معادل با 102 اسب‌بخار و حداکثر گشتاوری معادل با 250 نیوتن‌متر تولید کند.

این سوپر مینی آلمانی در سبک‌­ترین حالت و بدون احتساب راننده، فقط 980 کیلوگرم وزن دارد. نسل ششم اپل کورسا، 4.06 متر طول داشته و از این نظر تقریباً با نسل پنجم این خودرو (که با حرف E شناخته می­‌شود) برابری می­‌کند. نکته جالب درباره کورسای جدید این است که خطِ سقف نسبت به مدل قبلی 48 میلی­‌متر پایین­‌تر آمده، اما این موضوع باعث کاهش فضای سر برای راننده و سرنشین جلو نشده است. اما چطور چنین چیزی امکان دارد؟ جواب این است که در اپل کورسای جدید، محل نشستن راننده و سرنشین جلو نسبت به نسل پنجم این خودرو با 28 میلی­‌متر کاهش ارتفاع همراه بوده است.

معرفی نسخه برقی اپل کورسا

موتور برقی اپل کورسا معادل 134 اسب‌بخار قدرت و 260 نیوتن‌متر گشتاور دارد. کورسای جدید مانند نسخه‌های قبلی خود یک اسپرت خانواده‌پسند است. بنابراین میزان پیمایش 330 کیلومتری آن با یک بار شارژ باتری‌های 50 کیلووات ساعتی آن معقول به نظر می‌‌‌آید. جالب آنجاست که محصول فوق یکی از معدود نمونه‌ها در کلاس خودش به حساب می‌‌آید که از سه حالت رانندگی معمولی، Eco (حالت اقتصادی) و اسپرت استفاده می‌کند.

شرکت می‌گوید شتاب صفر تا 50 کیلومتر در ساعت نسخه برقی کورسا 2.8 ثانیه و شتاب صفر تا صد آن دقیقاً 8.1 ثانیه است. در صورت استفاده از فناوری شارژ سریع باتری‌ها می‌توان 80 درصد ظرفیت آن‌ها را در تنها 30 دقیقه تکمیل کرد. البته این خودرو هم‌چنان از اپلیکیشن MyOpel که میراثی از مالک قبلی یعنی جنرال موتورز است، برای مشاهده میزان مصرف و دیگر اطلاعات فنی خود بهره می‌برد.

نسخه برقی اپل کورسا و موقعیت قرارگیری پیشرانه و باتری ها

شاید نسخه برقی با هدف همسو شدن با جریان فعلی خودروهای مدرن در اروپا باشد ولی با این حال هنوز هم مدل بنزینی کورسا است که بیشترین میزان درخواست را دارد. پیش‌تر می‌دانستیم که نسل جدید کورسا بنزینی با پیشرانه‌ای 1.2 لیتری 3 سیلندر توربو روانه بازار می‌شود. خروجی این خودرو چیزی بین 75 تا 128 اسب‌بخار خواهد بود. از سوی دیگر مدل 1.5 لیتری دیزلی نیز خواهد توانست 99 اسب‌بخار قدرت فراهم کند.

دیگر تغییر انقلابی این خودروی آلمانی‌الاصل را می‌توان چراغ‌های LED سازگارپذیر با شرایط محیطی قلمداد کرد. طول کلی مدل 2020 هم‌چنان 4060 میلی‌متر باقی مانده ولی شیب سقف آن حدود 48 میلی‌متر کوتاه‌تر شده است. اما این نباید موجب نگرانی باشد چراکه صندلی راننده نیز 28 میلی‌متر پایین‌تر آمده است. داخل کابین می‌توان یک نمایشگر لمسی 7 اینچی به صورت استاندارد و یا یک نمونه 10 اینچی آپشنال را مشاهده کرد.

کابین نسل جدید اپل کورسا نسخه برقی

ازجمله المان‌های مدرنی که در قسمت اطلاعات و سرگرمی این خودرو تعبیه شده می‌توان به سیستم اطلاع‌رسانی ترافیک در جاده‌ها اشاره کرد. سیستمی که پیش‌تر در مدل‌های قبلی این خودرو به صورتی رادیویی و البته در کشورهایی که از آن پشتیبانی می‌کردند، موجود بود. در قسمت تجهیزات کمک ایمنی راننده نیز می‌توان به سیستم کروز کنترل هوشمند، هشدار نقاط کور، تشخیص علایم راهنمایی و رانندگی و البته سیستم کمکی پارک اشاره کرد.

اپل ثبت سفارش فروش نسخه برقی کورسا را طی چند هفته آینده باز می‌کند. گفته می‌شود اولین سری تحویل این خودرو نیز تا پایان سال جاری میلادی انجام خواهد شد.

دیدگاه کاربران