تبدیل هاچ‌بک به کراس‌اوری جمع‌وجور

تولد دوباره فورد پوما

5 تیر 1398 18:30

در سالهای نه چندان دور، فورد پوما به عنوان یک هاچ‌بک کوپه دیفرانسیل جلو در خیابان‌های اروپا حضور پررنگی داشت. اکنون و پس از مدت‌ها دوباره این خودرو به بازار بازگشته، البته این بار به عنوان یک کراس‌اور جمع‌وجور. هرچند که این تغییر جثه برای بسیاری از هواداران پوما خوشایند نخواهد بود اما نمی‌توان تمایل اکثر خریداران خودرو در سال‌های اخیر به مدل‌های کراس‌اور را کتمان کرد.

فعلاً برنامه‌ای برای عرضه مدل پوما در بازار آمریکا وجود ندارد اما با توجه به افزایش تنوع مدل‌های شاسی‌بلند در میان محصولات فورد، اصلاً بعید نیست که به زودی شاهد عرضه همین خودرو یا مدلی مشابه با آن در آمریکا باشیم. فرم کلی ظاهر مدل جدید پوما از زبان طراحی جدید این شرکت برای محصولاتش تاثیر گرفته که البته مشاهده آن برای علاقمندان چندان تعجب‌آور هم نیست زیرا اوایل سال جاری پیش‌نمایشی از این خودرو توسط فورد در معرض دید قرار گرفته بود.

فورد پوما 2020 نه تنها در شکل ظاهری شباهت‌های زیادی با مدل فیستا (که از این پس در اروپا عرضه خواهد شد) دارد بلکه در بخش فنی نیز بسیار با آن مشترک است.

نمای جلوی پوما حالتی شادتر دارد و ارتفاع سواری آن بیشتر است. در کل می‌توان گفت کسانی که ظاهر فیستا را پسندیده باشند با چهره پوما نیز مشکلی نخواهند داشت. در هنگام عرضه، فورد پوما با دو تریم تیتانیوم یا ST-Line عرضه خواهد شد که در صورت سفارش دومی، خودرو چهره‌ای اسپرت‌تر خواهد داشت.

طراحی فضای داخلی فورد پوما نیز مشابه با کابین فیستا بوده هرچند که با توجه به ابعاد کلی بدنه، فضای داخلی بیشتری در این خودرو برای سرنشینان و حمل بار فراهم است. در پوما 2020 نه تنها امکان جمع‌آوری صندلی‌های عقب به منظور افزایش فضا وجود دارد بلکه در کف خودرو نیز فضایی برای قرار دادن اشیا پیش‌بینی شده است.

فضای بار عالی برای فورد پوما به لطف طراحی جادار

غیر از این، فورد نسل جدید پوما را به فناوری‌های نوین مجهز کرده است. علاوه‌بر کروزکنترل فعال، ترمز خودکار اضطراری، شناسایی عابرپیاده و دستیار تغییر خطوط، در پوما 2020 شاهد نصب سیستم خودران محدود اختصاصی فورد یعنی CoPilot360 نیز هستیم که می‌تواند در ترافیک شهری حرکت و توقف خودرو را مدیریت کند. دوربین عقب با زاویه دید 180 درجه نمای کاملی از عقب خودرو را به نمایش می‌گذارد که بنابر اعلام فورد، برای اولین بار در خودرویی در این رده نصب می‌شود.

کابین فورد پوما 2020

تمام امکانات سیستم اطلاعات سرگرمی از طریق صفحه نمایش لمسی 8 اینچی روی داشبورد مدیریت می‌شود که قابلیت پشتیبانی از اندروید اتو و اپل کارپلی را نیز دارد. صفحه دیجیتال 12.3 اینچی دیگری نیز در مقابل چشمان راننده قرار دارد تا اطلاعات موردنیاز را برای او نمایش دهد. سیستم صوتی با 10 بلندگو و صندلی‌های مجهز به ماساژور از دیگر امکانات قابل ذکر هستند.

نیروی محرکه فورد پوما از پیشرانه سه سیلندر یک لیتری اکوبوست تامین می‌شود که به سیستم هیبرید خفیف 48 ولتی نیز مجهز است. این پیشرانه که به قابلیت روشن-خاموش نیز مجهز است را می‌توان در دو نسخه به قدرت‌های 123 یا 153 اسب‌بخار سفارش داد. البته اعلام شده که یک مدل دیزل نیز در راه است اما در هرحال تمام نسخه‌های این خودرو دیفرانسیل جلو بوده و از سیستم چهارچرخ محرک در پوما خبری نخواهد بود.

پوما مدل 2020، کراس اور جمع و جور فورد

با تمام مزیت‌هایی که فورد پوما 2020 دارد بازهم برای رقابت با حریفان خود کار سختی در پیش دارد. بد نیست بدانید چند رقیب پوما در بازار اروپا ساخت خود شرکت فورد هستند: کراس‌اورهای جمع‌وجور اکواسپرت و فیستا اکتیو و البته مدل‌های فوکوس اکتیو و کوگا که ابعاد بزرگتری نسبت به پوما دارند.

فعلاً برنامه‌ای برای عرضه مدل پوما در بازار آمریکا وجود ندارد اما با توجه به افزایش تنوع مدل‌های شاسی‌بلند در میان محصولات فورد، اصلاً بعید نیست که به زودی شاهد عرضه همین خودرو یا مدلی مشابه با آن در آمریکا باشیم. فورد اعلام کرده که پوما در رومانی ساخته و تا پایان سال جاری در اروپا عرضه می‌شود. قیمت پوما در زمان نزدیک به عرضه اعلام خواهد شد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران