بررسی تفاوت‌های کلیدی دو سگمنت پرطرفدار

خودروی سدان یا هاچ بک؛ انتخاب شما کدام است؟

20 تیر 1398 13:26

در بازار خودروی جهان که این روزها بسیار شلوغ و پرازدحام است، 10 رده مختلف خودرویی وجود دارد. خودروهای سدان (چهار در) و هاچ‌ بک در رده خودروهای سواری قرار می‌گیرند که چیزی جدا از رده مینی ون، شاسی‌بلند و یا پیکاپ است. هرچند که در نگاه اول تشخیص اختلاف میان خودروهای سدان و هاچ ‌بک آسان به نظر می‌رسد، اما در این مطلب قصد داریم با نگاهی ریزبین‌تر به تفاوت‌های موجود میان آن‌ها بنگریم تا نقاط ضعف و قوت هریک بیشتر معلوم شود.

در این مطلب با بررسی دو سگمنت سدان و هاچ بک قصد داریم دلایلی که مشتریان ممکن است یکی از این دو رده را ترجیح دهند، موشکافی کنیم.خودروهای سدان

ساده‌ترین تعریف برای خودروی سدان همان چیزی است که در اولین نگاه به نظر می‌رسد؛ خودرویی سواری که چهار در و یک صندوق عقب متصل به بدنه دارد. فضای بار این خودروها به واسطه صندلی عقب و طاقچه زیر شیشه عقب، کاملاً از فضای سرنشینان جدا شده است. البته در بسیاری از خودروهای سدان امکان دسترسی به فضای بار و همچنین حمل بارهای طویل به واسطه باز شدن بخشی از صندلی عقب فراهم شده است اما هرچه باشد، به لطف وجود تاقچه عقب وسایل موجود در صندوق از دید عابران پنهان خواهد ماند.

معروف است که فرم کلی خودروهای سدان از سه مکعب تشکیل شده: بخش اول که محل قرارگیری پیشرانه است، بخش میانی که وسیع‌تر بوده و محل قرارگیری سرنشینان خودرو است و فضای بار که پیشتر درباره آن صحبت شد. این توصیف کلی را می‌توان تناسب کلی بدنه یک خودروی سدان دانست که برای بیش از 70 سال رعایت شده است.

خودروهای هاچ بک

در سال‌های نه چندان دور، مدل‌های هاچ بک عموماً خودروهایی کوچک، ارزان، کم‌مصرف و با طراحی جعبه‌ای بودند. نشریه مشهور Car and Driver در همان سال‌ها لقب econobox یا جعبه‌های اقتصادی را به این نوع خودروها اعطا کرد که البته به نظر می‌رسد چندان نیز دور از واقعیت نبود.

اگر قرار باشد همچون خودروهای سدان، فرم کلی این خودروها را نیز به مکعب‌های تشکیل‌دهنده آن‌ها تجزیه کنیم باید گفت هاچ بک‌ها از دو مکعب تشکیل شده‌اند که یکی بخش فنی و دیگری فضای سرنشینان و محفظه بار را تشکیل داده است.

مدل‌های هاچ بک به دو صورت دو یا چهار در عرضه می‌شوند که از میان معروف‌ترین خودروهای این رده می‌توان به فولکس‌واگن گلف، فورد فوکوس و پژو 208 اشاره کرد.

فولکس واگن گلف از خودروهای هاچ بک محبوب بازار

امروزه وضعیت خودروهای هاچ بک نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده و دیگر به راحتی نمی‌توان آن‌ها را جعبه‌های اقتصادی نامید چراکه طراحی آن‌ها بسیار دگرگون شده و در فضای کابین نیز صاحب امکانات فراوانی شده‌اند که این عوامل باعث شده قیمت بسیاری از خودروهای هاچ‌ بک در سطح مدل‌های گرانقیمت قرار گیرد. می‌توان بسیاری از خودروهای هاچ بک نسل جدید همچون مزدا3 ، هوندا سیویک اسپرت، هیوندای النترا GT و یا تویوتا کرولا هاچ بک را مثال زد که دیگر خودروهایی ارزان و یا بی‌کیفیت نیستند. فولکس‌واگن گلف را می‌توان خودرویی دانست که غیر از افزایش کیفیت در هر نسل، تا حد زیادی به اصول کلی طراحی خود پایبند مانده است.

یکی دیگر از تغییرات مهم خودروهای هاچ بک در سال‌های اخیر را می‌توان رشد ابعاد بدنه آن‌ها دانست. غیر از این، امروزه خودروهای زیادی تولید شده‌اند که به واسطه طراحی خاص بدنه خود، انگار در مرز میان خودروهای هاچ بک و سدان قرار گرفته‌اند. خط طراحی سقف و فرم کلی این خودروها به سدان شبیه بوده اما فضای صندوق کوچک، آن‌ها را به مدل‌های هاچ بک شبیه می‌کند. می‌توان خودروهایی چونCLA مرسدس بنز ، کیا استینگر و مرسدس- آام‌گ GT را جزء رده مدل‌های نامبرده محسوب کرد. برخی شرکت‌ها تمایل دارند این رده از محصولات خود را به عنوان کوپه چهاردر معرفی کنند زیرا شیب سقف این خودروها، مدل‌های اسپرت کوپه در سال‌های گذشته را به یاد می‌آورد.

تفاوت کلیدی خودروهای هاچ بک و سدان

گذشته از تمام تفاوت‌های میان خودروهای سدان و هاچ بک، بزرگترین تمایز میان این مدل‌ها را می‌توان در فضای بار جستجو کرد. در مقایسه میان دو خودرو با ابعاد مشابه، نمونه هاچ بک توانایی حمل وسایل با ابعاد بزرگتری خواهد داشت مضافاً بر این‌که انجام امر بارگیری با خودروی هاچ بک آسان‌تر خواهد بود.

به دلیل ارتباط میان فضای قسمت بار خودروهای هاچ بک با کابین، امکان حمل بارهایی با ارتفاع بیشتر نیز وجود دارد. با جمع کردن صندلی‌های عقب (که در اکثر مدل‌های هاچ بک امکان انجام آن وجود دارد) خودرو به یک شاسی‌بلند کوچک و کم‌ارتفاع تبدیل می‌شود چراکه فضای بار بزرگ و البته مسقف را در اختیار راننده گذاشته است.

ایرادی که به خودروهای هاچ بک در بخش حمل بار وارد است را می‌توان در دو مورد خلاصه کرد: اول این‌که به دلیل ارتباط صندوق عقب با کابین، در هنگام حرکت خودرو سروصدای ناشی از تکان خوردن وسایل می‌تواند آسایش مسافران را کاهش دهد و دومین مورد این‌که در صورت عدم وجود پوششی در زیر شیشه عقب، تمام محفظه بار در دید افراد دیگر قرار خواهد گرفت.

نسل جدید مزدا 3 سدان و هاچ بک

امروزه خودروسازان بسیار کمی هستند که هردو نسخه سدان و هاچ‌بک از یک مدل را ارائه دهند. یکی از شرکت‌هایی که هنوز چنین کاری انجام می‌دهد را می‌توان مزدا دانست. این شرکت ژاپنی هنوز مزدا 3 را در دو فرم به بازار عرضه می‌کند.

اگر این روزها قصد خرید خودرو دارید اما میان انتخاب مدل‌های هاچ بک و سدان مردد هستید، ابتدا به شما توصیه می‌کنیم با تحقیق در آگهی‌ها و خودروهای موجود از تعداد گزینه‌های خود بکاهید. پس از آن به نمایندگی‌های فروش خودرو رفته و از خودروی موردنظر دیدن کنید. حتی در صورت امکان بد نیست تجربه‌ای کوتاه از رانندگی با آن مدل را به دست آورید. مراجعه به کاتالوگ ها و مطالعه نتایج تست و بررسی‌ها می‌تواند اقدام مفید بعدی در راه انتخاب خودرو باشد. اما در نهایت با سبک و سنگین کردن میان مزایا و معایب خودروهای سدان و هاچ بک قادر خواهید بود انتخابی معقول داشته باشید.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : caranddriver.com

دیدگاه کاربران