انتشار نخستین جزییات رسمی از مدل 2019

چهارمین نسل مزدا 3 از راه رسید

7 آذر 1397 12:28

شش سال برای نسل سوم مزدا 3، فرصت خوبی بود تا این ژاپنی برای تغییراتی اساسی آماده شود؛ تغییری که هم در زبان طراحی و هم در مهندسی ساخت این خودرو رخ داده است. چهارمین نسل مزدا 3، بعد از گذراندن موفقیت‌آمیز تست‌های جاده‌ای خود، صبح امروز در نمایشگاه لس آنجلس 2018 معرفی شد. 

مزدا 3 جدید را می‌توان اینگونه تعریف کرد: استایل جدید با تکنولوژی‌هایی جدیدتر!نکته اول: کودو جدید

مزدا در مدل 2019 این خودرو، روی دو نکته، تاکید زیادی دارد. اولین نکته به زبان طراحی آن برمی‌گردد.

از سال 2010 بود که مزدا با معرفی زبان طراحی کودو (Kodo)، از شکل آتی محصولاتش پرده برداشت. نخستین خودروهایی که با این زبان طراحی شدند، نسل اول کراس‌اور CX-5 و همچنین نسل سوم سدان مزدا 6 بود که هردو در سال 2012 به بازار جهانی آمدند.

سپس طراحان مزدا، کودو را یک مرحله ارتقا دادند تا به قول خودشان به «شکل جدیدی از ظرافت ژاپنی» برسد؛ ظرافتی که می‌خواهد طراحی خودروها را هم‌تراز با هنرهای زیبا جلوه دهد. حاصل این کار به خلق کودو جدید (New Kodo) ختم شد؛ زبانی جدید که سال 2015 برای کانسپت RX-Vision و سپس در سال 2017 برای کانسپت Vision Coupe مزدا از آن استفاده کرد. همه این‌ها را گفتیم تا به اینجا برسیم؛ مزدا 3 مدل 2019، نخستین خودرو تولیدانبوه این خودروساز است که از زبان «کودو جدید» بهره می‌برد.

2019 Mazda 3 Sedan

بهره‌گیری از این زبان طراحی جدید، باعث شده تا نسخه هاچ‌بک 3 اندکی متفاوت‌تر از نسخه سدان 3 باشد طوری‌که مزدا می‌گوید «برای اولین‌بار، این دو مدل، شخصیت‌های جداگانه‌ای پیدا کرده‌اند».

کابینی در ساده‌ترین شکل

هرچقدر که ظاهر خودروها تغییر کرده، کابین آن‌ها هم متحول شده ولی با یک تفاوت مهم. ظاهرا طراحان مزدا از فلسفه «هرچه ساده‌تر، بهتر» استفاده کرده‌اند؛ همان فلسفه‌ای که در اکثر خودروهای کلاسیک هم به‌وضوح دیده می‌شود. خط داشبورد، بدون هیچ قوس یا تغییر شکل اضافه‌ای، به‌صورت افقی در سرتاسر کابین کشیده شده است.

مانیتور 8.8 اینچی (که با کنترلر روی کنسول کار می‌کند) در بالای داشبورد قرار گرفته و روکشی از چرم، فاصله خالی میان آن تا کنسول را پر کرده است. حتی روی کنسول مرکزی هم جز پنل سیستم تهویه، چیز خاصی نمی‌بینیم. طراحی کابین، به معنای واقعی، «مینیمالیستی» است.

در 3 جدید، راننده راحت‌تر از همیشه است چراکه امکان تغییر موقعیت فرمان، 10 میلی‌متر بیشتر شده و به 70 میلی‌متر رسیده است، اهرم دنده -چه در مدل اتومات و چه در مدل دستی- جلوتر و بالاتر آمده و مهم‌تر از همه اینکه تنظیم زاویه نشیمن صندلی، حالا به‌صورت استاندارد عرضه شده است. خبر خوب دیگر اینکه مزدا 3 برای نخستین‌بار، ایربگ زانویی راننده هم دارد.

مزدا همچنین دو رنگ جدید برای کابین 3 جدید آماده کرده؛ یکی رنگ گریژ (خاکستری مایل به بژ) و دیگری قرمز بورگوندی (Burgundy) که البته مختص نسخه هاچ‌بک است. سیستم صوتی خودرو نیز تغییر کرده و به‌صورت استاندارد دارای 8 اسپیکر بوده که البته می‌توان سیستم صوتی BOSE را هم با 12 اسپیکر به همراه ساب‌ووفر برای آن سفارش داد. سایر ویژگی‌های مهم مزدا 3 جدید، عبارتند از:

  • DAA یا سیستم کنترل خواب‌آلودگی راننده 
  • SBS یا سیستم ترمز کمکی هوشمند
  • FCTA یا سیستم پیشگیری تصادف جلو در تقاطع
  • CTS یا سیستم کمکی راننده در ترافیک

نکته دوم: ایکس جدید

اگر یادتان باشد، در ابتدای همین متن گفتیم که مزدا در نسل جدید 3، روی دو نکته تاکید دارد؛ حالا نوبت پرداختن به نکته دوم است.

مدل 2019 این ژاپنی همچون گذشته به پیشرانه‌های 2.0 و 2.5 لیتری بنزینی Skyactive-G و همچنین پیشرانه 1.8 لیتری دیزلی Skyactive-D مجهز است. در کنار این سه پیشرانه، این خودرو همچنین اولین مزدایی است که از پیشرانه Skyactive-X بهره می‌برد؛ پیشرانه‌ای که جزییات آن هنوز منتشر نشده اما مزدا آن را چنین تعریف کرده است: «کم‌مصرف‌تر در دور موتور بالا و کارآمدتر در دور موتور پایین».

2019 Mazda 3 Hatchback

همچون گذشته، نسل چهارم مزدا 3 به سیستم‌های i-Activ AWD و همچنین GVC Plus مجهز است. سیستم اول حدود 60% تلفات مکانیکی کمتری نسبت به گذشته داشته و برای توزیع هوشمند گشتاور در محورهای جلو و عقب است. سیستم دوم نیز که اولین‌بار برای مزدا CX-5 مدل 2019 استفاده شده، وظیفه محاسبه گشتاور لازم برای هر چرخ در شرایط مختلف جاده‌ای را برعهده دارد. 

مشخصات کامل فنی، قیمت و زمان عرضه مزدا 3 مدل 2019 به‌زودی منتشر می‌شود.

دیدگاه کاربران