مرسدس بنز X کلاس به پایان راه نزدیک می‌شود

در ابتدای معرفی اولین پیکاپ ساخت مرسدس بنز همه چیز خیلی خوب و طبق برنامه پیش می‌رفت. این خودرو در هنگام معرفی با استقبال رسانه‌ها و علاقمندان روبه‌رو شده و پس از مدتی نسخه‌ای با پیشرانه 6 سیلندر نیز به بازار عرضه گشت تا دل تعداد بیشتری از خریداران را به دست آورد. براساس شنیده‌ها مرسدس بنز حتی در اندیشه ساخت نسخه‌های 8 سیلندر X کلاس و بدنه بلند این خودرو نیز بود که البته تمام این‌ها در حد گمانه‌زنی باقی ماند.

از مرسدس بنز X کلاس سال گذشته در اروپا، استرالیا و آفریقای جنوبی مجموعاً به تعداد تنها 16,700 دستگاه فروخته شده که بسیار کمتر از رقم مورد انتظار بوده است.اما ماجرا به همین نقطه ختم نشده و براساس خبرهایی که به تازگی منتشر شده، مرسدس اکنون در حال بررسی ایده خاتمه دادن به تولید این پیکاپ است.

براساس آنچه از گفتگوی نشریه Automotive News با منابع مطلع ولی ناشناس در شرکت مرسدس بنز بر می‌آید، گروه دایملر به دنبال کاهش هزینه‌ها و افزایش سود است که مدل X کلاس را می‌توان به عنوان اولین قربانی این طوفان به حساب آورد. این مدل سال گذشته در اروپا، استرالیا و آفریقای جنوبی مجموعاً به تعداد تنها 16,700 دستگاه فروخته شده که بسیار کمتر از رقم مورد انتظار بوده و پاسخگوی هزینه‌های انجام شده توسط شرکت سازنده نیست.

هنوز نمی‌توان دراین مورد اظهارنظر قطعی انجام داد ولی مسائلی که اخیراً در گروه رنو-نیسان به عنوان شریک مرسدس در ساخت پیکاپ X کلاس پیش آمده نیز احتمالاً روی تصمیمات این شرکت آلمانی تاثیرگذار بوده است. لازم به ذکر است که مرسدس بنز X کلاس در حقیقت یک نیسان ناوارا است که در بارسلونا ساخته و به جای نشان نیسان، ستاره سه پر مرسدس بنز روی آن نصب شده است.

مرسدس بنز X کلاس

یکی دیگر از مشکلات مرسدس بنز X کلاس که باعث آمار فروش پایین آن شده را می‌توان قیمت بالای این خودرو دانست که از 41,856 دلار برای مدل پایه و 54,759 دلار برای مدل شش سیلندر آغاز می‌شود درحالی‌که بالاترین تریم فورد F-150 که پلاتینیوم نام دارد را می‌توان با قیمت 54,920 دلار در بازار آمریکای شمالی خریداری کرد.

در گزارش اتوموتیو نیوز به چندین فراخوان که به منظور رفع مشکلات فنی مرسدس بنز X کلاس انجام گرفته، اشاره شده است. یکی از بدترین موارد مربوط به ایراد در پدال ترمز بوده که برای یک پیکاپ پرمیوم با برند مرسدس بنز و قیمت بیش از 40 هزار دلار بسیار ناخوشایند و غیرمنتظره است.

گذشته از این‌ها، براساس گزارش AE ، دایملر اوایل ماه جاری و برای چهارمین مرتبه در 13 ماه اخیر با کاهش سود مواجه شده که علت آن را می‌توان در هزینه‌های انجام شده برای رسوایی پیشرانه‌های دیزل و همچنین فراخوان مربوط به شرکت تاکاتا جستجو کرد.

مترجم :