بررسی علائم و راه‌های برطرف کردن آن‌ها

شش مشکل رایج در گیربکس اتوماتیک

30 مرداد 1398 16:06

اگر خودروی شما مشکل مکانیکی داشته باشد، این قضیه را از صدای متفاوت خودرو در هنگام استارت و یا فقدان پاسخی مناسب از پیشرانه آن درک می‌کنید. نه فقط از این نشانه‌ها، بلکه بوی غیر عادی و نامطبوعی که از احتراق ناقص سوخت به مشام می‌رسد، گواه دیگری است بر خرابی محتمل در خودرویتان. اما در مبحث مشکلات الکتریکی خودرو، از همان آغاز استارت و از روی پنل داشبورد هم می‌توان خرابی مرتبط را کشف نمود.

چنین نواقصی به نحوی ناگهانی در جعبه‌دنده خودرویتان رخ نمی‌دهند، بلکه پیش‌تر، خودروی شما شروع به ارائه علائم کافی جهت کشف این نواقص می‌کند.دو گونه رایج از سیستم انتقال قدرت برای وسایل نقلیه وجود دارد که شامل جعبه‌دنده اتوماتیک یا جعبه‌دنده دستی می‌شود. اگر رانندگی طولانی مدت داشته و یا خارج از شهر و در نقاطی دور دست می‌رانید و ناگهان پی می‌برید که جعبه‌دنده اتوماتیک خودرویتان کار نمی‌کند، در آن هنگام، چگونه این معضل را حل وعیب‌یابی می‌کنید. در واقع، چنین نواقصی به نحوی ناگهانی در جعبه‌دنده خودرویتان رخ نمی‌دهند، بلکه پیش‌تر، خودروی شما شروع به ارائه علائم کافی جهت کشف این نواقص می‌کند. به همین دلیل در نوشتار پیش رو، لیستی از مشکلات جعبه‌دنده‌های اتوماتیک آماده کرده‌ایم. هر گاه شما چنین مواردی را در جعبه‌دنده خودرویتان مشاهده نمودید باید آن را به دست مکانیک‌های حرفه‌ای بسپارید.

1 - تراز سطح مایع و نشتی آن از جعبه‌دنده

عمده مشکلات شایع در دنده‌های اتوماتیک ناشی از عدم بررسی سطح مایع موجود در جعبه‌دنده و یا نشتی مایع از آن است. اگر مایعی سیاه و یا قرمز رنگ در کف گاراژ منزل و در زیر خودرویتان مشاهده نمودید، منشاء آن می‌تواند از جعبه‌دنده خودرو باشد. پس وحشت نکنید و بی‌درنگ خودرویتان را چک و بررسی کنید. اغلب مشکلات جعبه‌دنده ممکن است ناشی از عدم تعویض به موقع فیلتر و یا مایعات موجود در آن طبق دستورالعمل شرکت سازنده باشد.

 

2 - لغزش یا سر خوردن جعبه‌دنده

اگر شما در دنده معین و ثابتی رانندگی می‌کنید و ناگهان آن دنده به طور خودکار به دنده دیگری جابه‌جا شد و همزمان، صدای ناهنجاری از بخش زیرین خودرویتان خارج و در مواردی نیز، خودرو در همان آغاز حرکت با افت ناگهانی قدرت مواجه شد؛ همه این موارد می‌توانند ناشی از پارگی و ساییدگی در شیارهای درونی جعبه‌دنده باشد. به رغم وحشتناک بودن اصوات ناشی از این معایب، جعبه‌دنده خودرویتان به بررسی فوری نیازمند است.

3 - حرارت اضافی در جعبه‌دنده

یکی از مشکلاتی که در جعبه‌دنده اتوماتیک خودرو توجهات بسیاری را می‌طلبد، مشکل مربوط به حرارت اضافی در آن است. چنین مشکلی می‌تواند ناشی از سوختگی، کثیفی و یا نبود مایع در جعبه‌دنده اتوماتیک باشد. در چنین مواقعی، راننده فوراً باید به تعویض سیال مرتبط اقدام کند تا بلکه از خرابی بیشتری در خودرو پرهیز شود.

 

4 - خرابی اجزای الکتریکی

تصور کنید در حالی که در شهر می‌رانید متوجه خرابی در سنسور سرعت خودرو و برخی فیوزها شوید؛ حس بدی هست. با این حال،وضع می‌تواند به مراتب بدتر نیز شود، زمانی که معضل ناشی از خرابی قطعه الکتریکی باشد.

در میان تمامی مشکلات موجود در جعبه‌دنده‌های اتوماتیک، چنین مشکلی ممکن است مانع کنترل جعبه‌دنده توسط جریان الکتریکی شود و پیامدش، عدم کارکرد درست خودروی شماست. شوربختانه، خودرویتان باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحت تعمیر قرار گیرد.

 

5 - شکستگی صفحه فلایول

در لیست مشکلات مرتبط با جعبه‌دنده اتوماتیک، شکستگی صفحه فلایول از تمامی آن‌ها راحت‌تر کشف می شود. شما قادرید چنین مشکلی را تنها با نگاه چشمی به صفحه فلایول بررسی کنید. با شکستگی یا خرابی صفحه فلایول، اتنقال نیروی تولیدی از پیشرانه به جعبه‌دنده اتوماتیک امکان‌پذیر نخواهد بود.

 

6 - قفل شدگی شیفتر دنده

تصور کنید که شما تنها قادر به رانندگی با یک دنده در خیابان هستید. تصورش هم هولناک است نه؟ در میان تمامی مشکلات مربوط به جعبه‌دنده‌های اتوماتیک، قفل شدن شیفتر دنده بیش از همه خطرناک است. در هنگام بروز چنین مشکلی، وارد اولین دنده می‌شوید اما جعبه‌دنده خودروی شما از تعویض به دنده دیگر امتناع می‌کند. این معضل می‌تواند ناشی از قطعه‌ای به نام شیفت سلونوئید در جعبه‌دنده اتوماتیک باشد؛ قطعه‌ای که با فشار سیال را در سرتاسر سامانه انتقال می‌دهد و در صورت خرابی و یا گریپاژ این قطعه، پیامدش عدم توان کافی در زمان رانندگی است. هنگامی که با رویدادی همچون قفل‌شدگی جعبه‌دنده اتوماتیک مواجه شدید، بهترین راه‌حل می‌تواند آزاد نمودن مکانیزم SHIFT LOCK در جعبه‌دنده خودرویتان باشد. این مکانیزم معمولاً در اغلب خودروهای اتوماتیک امروزی به صورت یک دکمه در کنار جعبه‌دنده اتوماتیک و در کنسول میانی تعبیه شده است.

 

هر گاه شما چنین مواردی را در جعبه‌دنده خودرویتان مشاهده نمودید باید آن را به دست مکانیک‌های حرفه‌ای بسپارید.

دیدگاه کاربران
AMIR52 KARIMI 1399/10/28
سلام من پمپ روغن گیربکس ماشینم به مشکل خورد و من متوجه نشدم و باعث داغ شدن شدید گیربکس شده بود و مجبور شدم کل گیربکس رو عوض کنم و تعمیر کار هم بهم گفت که گیبس اتومات رو در 100 هزار کار باید چک شه و بعد از آون هر 50 هزار تا شما هم چک کنید که مثل من به مشکل نخورید
پاسخ
0
0
0
hooman351 1398/6/7
باسلام من سالهاست که 206اتومات دارم و مطالب شما برایم مفید بود ممنون
پاسخ
0
0
0