اگر شما دارنده یکی از محصولات ایران خودرو و سایپا هستید، خواندن مقاله امروز را از دست ندهید چراکه قرار است درباره مهمترین مشکلات گیربکس محصولات ایران خودرو و سایپا و همچنین علایم خرابی جعبه دنده صحبت کنیم.
مشکل سفت شدن اهرم دنده گیربکس
اگر اهرم دنده گیربکس (لیور)، اصطلاحا سفت جا میرود و تعویض دنده به نرمی انجام نمیشود، به علت یکی از مشکلات زیر است:
1- احتمالا غرغری اهرم تعویض دنده، گیر کرده است و باید آنرا تعویض کنید.
2- احتمالا اتصال میلههای رابط تعویض دنده، گیر کرده است و باید آنرا تعویض کنید.
3- احتمالا میله رابط اهرم دنده، خمیده شده است و باید انرا تعویض کنید.
مشکل شل شدن اهرم دنده گیربکس
اگر اهرم تعویض دنده (لیور)، حرکت اضافی دارد یا احساس میکنید که اصطلاحا شل شده است، به علت یکی از مشکلات زیر خواهد بود:
1- احتمالا بوش میل رابط، ساییده شده و باید آنرا تعویض کنید.
2- احتمالا فنر غرغری اهرم تعویض دنده، ضعیف شده است و باید آنرا تعویض کنید.
3- احتمالا بوش غرغری اهرم تعویض دنده، ساییده شده است و باید انرا تعویض کنید.
مشکل جا نرفتن اهرم دنده گیربکس
اگر اهرم تعویض دنده (لیور)، اصطلاحا جا نمیرود یا به سختی جا میرود، به علت یکی از مشکلات زیر است:
1- احتمالا میل رابط دنده، خمیده شده است و باید آنرا تعویض کنید.
2- احتمالا گریس اهرم دنده تمام شده است و باید آنرا مجددا گریسکاری کنید.
3- احتمالا واسکازین گیربکس کم شده است و باید مجددا واسکازین به آن اضافه کنید. اما اگر واسکازین کم نشده، ممکن است کیفیت واسکازین استفاده شده، نامناسب بوده باشد که در اینصورت باید آنرا تعویض کنید و از واسکازین مرغوبتری استفاده کنید.
4- احتمالا ماهک یا میل ماهک، ساییدگی یا لقی دارند که باید آنها را تعویض کنید.
5- احتمالا دنده برنجی، ساییده شده است و باید آنرا تعویض کنید.
6- احتمالا قسمت مخروطی دنده، ساییده شده است و باید آنرا تعویض کنید.
7- احتمالا دنده برنجی و دنده، خوب درگیر نمیشوند که باید آنها را تعویض کنید.
8- احتمالا دندهها، بیش از حد بازی طولی دارند که باید آنرا مجدد تنظیم کنید. اگر مشکل برطرف نشد، باید آنها را تعویض کنید.
9- احتمالا بلبرینگهای گیربکس، ساییده شدهاند که باید آنها را تعویض کنید.
10- احتمالا فنر خار موشکی، فرسوده شده است که باید آنرا تعویض کنید.
11- احتمالا شافت ورودی، لق شده است یا صفحه راهنمای تعویض دنده، تنظیم نیست که در این حالت، با تنظیم دوباره، مشکل برطرف میشود.
مشکل بیرون زدن دنده گیربکس
بیرون زدن دنده، معمولا به علت یکی از مشکلات زیر رخ میدهد:
- خمیدگی اهرم تعویض دنده
- ساییدگی بلبرینگ
- ساییدگی دنده شافت ورودی
- ساییدگی سطوح لغزنده دنده
- ساییدگی ماهک ها یا کشویی
- ساییدگی مغزی یا خرابی آن
- ساییدگی بوش اهرم تعویض دنده
- ضعیف شدن فشار فنر ساچمه
- ضعیف شدن فنر غرغری اهرم تعویض دنده
- نصب نادرست میله محدودکننده
- خلاصی بیش از حد دنده
- شل بودن دسته بودن یا نصب نادرست آن
مشکل سروصدای گیربکس
ایجاد سروصدای غیرطبیعی، یکی از رایجترین مشکلات در گیربکس محصولات ایران خودرو و سایپاست که میتواند به علت یکی از مشکلات زیر باشد:
1- احتمالا واسکازین گیربکس کم شده است و باید مجددا آنرا اضافه کنید. همچنین ممکن است کیفیت واسکازین، نامرغوب بوده باشد که در اینصورت باید آنرا تعویض کنید.
2- احتمالا بلبرینگها ساییده شدهاند که باید آنها را تنظیم یا تعویض کرد.
3- احتمالا دنده شافت خروجی، ساییدگی دارد و باید آنرا تعویض کنید.
4- احتمالا سطح لغزنده دنده، ساییدگی دارد و باید آنرا تعویض کنید.
5- احتمالا دنده، بیش از حد لقی دارد و باید آنرا تعویض کنید.
6- احتمالا دندانههای دنده، ساییدگی دارند و باید آنرا تعویض کنید.
7- احتمالا مواد خارجی در دنده وجود دارد و باید آنرا تعویض کنید.
8- احتمالا دنده دیفرانسیل، آسیب دیده یا بیش از اندازه، خلاصی دارد و باید آنرا تعمیر کنید.
مشکل نشتی گیربکس خودرو
جعبهدنده یا گیرکس در هر خودرویی نقش بنیادین در انتقال نیرو از پیشرانه به دیفرانسیل و در نهایت به چرخهای آن ایفاء میکند. با این حال، جعبهدنده هم همچون دیگر سامانههای دستساز بشر دارای عمر مفید معینی بوده و احتمال خرابی در آن وجود دارد و از جمله شایعترین این معایب هم بروز نشتی از آن است. در مقاله نشتی در جعبه دنده خودرو مهمترین دلایل این نشتی را میخوانید.
مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک
اگر رانندگی طولانی مدت داشته و یا خارج از شهر و در نقاطی دور دست میرانید و ناگهان پی میبرید که گیربکس اتوماتیک خودرویتان کار نمیکند، در آن هنگام، چگونه این معضل را حل وعیبیابی میکنید؟! در واقع، چنین نواقصی به نحوی ناگهانی در گیربکس رخ نمیدهند، بلکه پیشتر، خودروی شما شروع به ارائه علائم میکند! در مقاله مشکلات گیربکس اتوماتیک به بررسی مهمترین این علایم پرداختهایم.
آشنایی با عملکرد گیربکس اتوماتیک
جعبهدنده یا گیربکس از مهمترین اجزای فنی یک خودرو است و نقشی اساسی در ساختار رانشی آن ایفاء میکند. اینطور میتوان گفت که عملکرد یک خودرو از شتاب و سرعت گرفته تا حتی فرمانپذیری و مصرف سوخت آن از این سامانه پیچیده فنی تأثیر میپذیرد. اما چرا وجود جعبهدنده در خودرو لازم است؟ جواب این سوال را در مقاله نکاتی درباره گیربکس اتوماتیک مطالعه کنید.
آشنایی با انواع گیربکس اتوماتیک
طی سالیان اخیر، انواع و اقسام خودرو به فرمهای سدان، هاچبک و شاسیبلند به کشورمان وارد شده و یا مونتاژ شدند. این خودروها اغلب به جعبهدندههای جدیدی مجهزند که در گذشته نامشان را کمتر شنیده و یا شناخت چندانی با کارکرد فنی آنها نداریم. از جمله پرشمارترین این جعبهدندهها میتوان به نسخههای AMT،DCT و CVT اشاره کرد. در مقاله تعریف ساده از گیربکسهای اتوماتیک سعی نمودیم که به نحوی مختصر شما را با کارکرد هر یک از این سیستمهای انتقال قدرت اتوماتیک، آشنا کنیم.
آشنایی با گیربکس دوکلاچه
از زمره جدیدترین جعبهدندههای اتوماتیک در خودروهای مدرن امروزی، نوع دو کلاچه یا DCT آن است. نسخه اولیه این گیربکس برای نخستین بار، سال 1961 میلادی در خودروی هیلمن معرفی شد. سپس در اواخر دهه هشتاد میلادی، این گیربکس را روی پورشه دیدیم. در مقاله آشنایی با جعبه دنده اتوماتیک دوکلاچه میتوانید اطلاعات جالبی از این نوع گیربکسها را بدست بیاورید.
نویسنده : مرتضی برجسته