جذاب، سریع و ناشناخته

تست و بررسی مینی کانتریمن 2018

10 شهریور 1398 16:44

جالب است که اکثر خودروهای امروزی از اجدادشان درشت هیکل‌تر شده‌اند؛ مثلاً اگر نگاهی به ب‌ام‌و سری 3 جدید بیندازید و آن را با اتاقE21 که در دهه هفتاد میلادی به بازار عرضه می‌شد مقایسه کنید متوجه منظورم خواهید شد. در واقع سری 3 امروزی نه تنها از آن مدل بلکه حتی از سری 5 دهه 70 هم به مراتب بزرگ‌تر است. مثال‌های بسیار زیاد دیگری از قبیل تویوتا کمری، هیوندای سوناتا، هوندا آکورد، میتسوبیشی لنسر و.. نیز وجود دارند که همگی آن‌ها در قیاس با پدران دهه نودی خود تنومندتر شده‌اند. البته در این بین ماسل‌کارهای امریکایی به نوعی استثناء محسوب می‌شوند! اما به نظر من عجیب‌ترین تغییر سایز را باید در سبد محصولات مینی مشاهده کرد؛ خودروسازی که زمانی یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای کوچک جهان یعنی مینی ماینر (مینی کوپر یا آستین مینی) را می‌ساخت و در آن دوران کمتر کسی تصور می‌کرد زمانی فرا برسد که فرزندان این کوتوله دوست‌داشتنی، تا حدی قد بکشند که به رده کراس‌اورهای شهری وارد شوند.

با این مقدمه امروز به سراغ یکی از قدبلندهای نسل جدید خاندان مینی یعنی کانتریمن آمده‌ایم؛ خودرویی جذاب و اصیل که حالا زیر نظر ب‌ام‌و طراحی و تولید می‌شود و به تعداد بسیار محدود به کشورمان وارد شده است؛ لطفاً «باما» همراه باشید تا در کنار شما نگاهی نزدیک‌تر به این مینی بزرگ داشته باشیم.

طراحی ظاهری مینی کانتریمن

این روزها حتی شرکت‌های نوپای چینی هم متوجه اهمیت پایبندی به اصالت در طراحی شده‌اند و سعی می‌کنند تولیداتشان را با نیم‌نگاهی به سایر اعضای خانواده و پدرانشان طراحی کنند؛ پس طبیعی است که مینی با قدمت و محبوبیت بیش از نیم قرن، اصرار داشته باشد که به اصول گذشتگان خود پایبند بماند. در واقع تمامی محصولات جدید این خودروساز از جمله کانتریمن، با در نظر گرفتن همین نکته و نگاهی به گذشته طراحی شده‌اند.

طراحی مینی کانرتیمن

حتی گاه این‌طور به نظر می‌رسد که کانتریمن همان مینی ماینر است که از دوران کودکی خود عبور کرده و حالا با قد و هیکل رعنا و لباس‌های اسپرت جدید در مقابلمان قرار گرفته است. البته باید به این واقعیت هم اشاره کرد که مینی کانتریمن به طور کلی چهره عامه‌پسندی ندارد و ممکن است بسیاری افراد طراحی‌اش را مقداری عجیب و غیرعادی بدانند؛ در واقع اینکه شخصی در بچه سالی ظاهر بانمک و دوست‌داشتنی داشته دلیل بر این نمی‌شود که چهره بزرگ سالی‌اش هم به دل همه بنشیند! اما در هر صورت با نگاهی به بدنه خودرو متوجه می‌شویم که کانتریمن بسیار خشن‌تر از مینی‌های قدیمی است و با جلوچنجره بزرگ و چراغ‌هایی که از حالت گرد به بیضی تغییر شکل داده‌اند حالتی جدی و پر جذبه بدست آورده.

کانتریمن، کراس‌اور جمع‌وجور مینی

وجود اِلمان‌های اسپرت مثل رینگ‌های بزرگ، هواکش کناری و رنگ‌بندی جذاب بنده نیز حس چالاکی و جسارت خودرو را افزایش داده‌اند و این موارد در تلفیق با قطعات آفرودی از قبیل ریل‌های سقفی و فلاپ‌های دور تا دور بدنه، چهره فرزند قد بلند مینی را شبیه به کراس‌اورهای جمع و جور اسپرت کرده‌اند.

به طور کلی اینجا خبری از چشم‌های کشیده و نگاه دلبرانه نیست اما مینی کانتریمن جذابیت‌های فانتزی و متفاوتی دارد که به کمک آن‌ها نظر طرفداران خاص خودش را جلب می‌نماید.

طراحی داخلی مینی کانتریمن

با ورود به داخل کابین هم با فضایی خاص و متفاوت روبه‌رو می‌شویم که حس عجیبی به انسان می‌دهد؛ از طرفی نمایشگر دایره‌ای میان داشبورد یادآور مدل‌های قدیمی و اصیل مینی است و این قضیه در کنار فرم ساده و عمودی دریچه‌های تهویه حالتی کلاسیک را پدید آورده؛ اما از طرف دیگر وجود قطعات مدرن و با کیفیت در کنار آپشن‌های پر شمار، این فضای سنتی را با مدرنیته پیوند داده تا حاصل کار شیک و لوکس به چشم آید. در واقع ب‌ام‌و برای طراحی داخلی مینی کانتریمن از سلیقه انگلیسی استفاده کرده اما مهندسی و دقت آلمان‌ها اینجا به کمک آمده تا همزمان ارگونومی و کیفیت نیز در شرایط مطلوبی قرار گیرد. از نظر فضاسازی (در قیاس با ابعاد بدنه) هم شرایط مناسب است و فرزند مینی می‌تواند به راحتی از یک خانواده 4 نفره میزبانی نماید. ضمناً کمبود فضایی که در صندوق عقب مینی کوپر شاهد بودیم اینجا برطرف شده و حالا می‌توان روی توانایی حمل بار کانتریمن حساب بیشتری باز کرد.

کابین مینی کانتریمن

به طور کلی تنها چیزی که ممکن است جلوی علاقه‌مندی شما به کابین مینی کانتریمن را بگیرد بحث سلیقه شخصی است چرا که بسیاری افراد از خودرویی با ذات اسپرت توقع کابین خشن‌تر و پر جذبه‌تری دارند و در نتیجه ممکن است با شکل و شمایل منحصربه‌فرد مینی ارتباط مناسبی برقرار نکنند.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی مینی کانتریمن

مینی کانتریمن از امکانات رفاهی و ایمنی مناسبی برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی نظیر: ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای، پشت سری فعال، ترمزهای مجهز به ABS، EBD به همراه ترمز اضطراری، سیستم کنترل ترمزها در پیچ، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری هوشمند، سیستم بازیابی انرژی در هنگام ترمزگیری، سامانه پیشگیری از تصادف جلو، کروز کنترل هوشمند، امکان انتخاب 3 حالت برای رانندگی (گرین، مید و اسپرت)، سنسورهای پارک جلو و عقب، نشانگر فشار باد تایرها، برف پاک‌کن هوشمند، چراغ‌های اتوماتیک به همراه سیستم گردش در پیچ، دی‌لایت، چراغ بدرقه، فرمان برقی 4 حالته، سیستم صوتی حرفه‌ای Harman Kardon، نمایشگر لمسی مرکزی، نمایشگر هدآپ، شارژر بی‌سیم، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک، صندلی جلو برقی مجهز به حافظه برای راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، صندوق عقب برقی، آینه وسط الکتروکرومیک، سقف پانوراما با سانروف برقی و.. اشاره کرد.

سانروف از امکانات مینی کانتریمن

ضمناً مینی کانتریمن موفق شده هر 5 ستاره موسسه Euro-NCAP را به دست آورد که البته نباید توقعی جزء این هم از زیر مجموعه ب‌ام‌و داشت.

پیشرانه و توانایی‌های حرکتی مینی کانتریمن

با گشودن در کاپوت با یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری مجهز به توربوشارژرکه از سری پیشرانه‌های B48 ب‌ام‌و است مواجه می‌شویم؛ این پیشرانه در بهترین حالت 192 اسب‌بخار قدرت و 280 نیوتن‌متر گشتاور را تولید و توسط یک جعبه‌دنده 8 سرعته اتوماتیک روانه هر چهار چرخ می‌کند.

پیشرانه مینی کانتریمن

اعداد و ارقام فوق به اندازه‌ای خوب هستند که وزن حدود 1.6 تنی خودرو چندان سنگین به نظر نرسد و با اشاره پدال گاز به سرعت‌های بالا دست یابیم. البته شتاب صفر تا 100 کیلومتر رسمی 7.2 ثانیه و حداکثر سرعت 222 کیلومتر برساعت مینی کانتریمن، حتی در بازار محدود ایران هم بی‌رقیب محسوب نمی‌شود اما به راحتی پاسخگوی نیاز جوانان علاقه‌مند به شتاب و سرعت خواهد بود. مصرف سوخت هم در حوالی 6.4 لیتر در شرایط استفاده ترکیبی قرار دارد که مناسب به نظر می‌رسد.

شاید بتوان تنها مشکل پیشرانه مینی کانتریمن را در حساسیت به نگهداری و کیفیت بنزین عنوان کرد چرا که قبلاً در خصوص سایر محصولات توربو ب‌ام‌و شاهد مشکلاتی در کشورمان بوده‌ایم.

تجربه رانندگی با مینی کانتریمن

طراحی داخلی مینی کانتریمن به گونه‌ای است که مقداری انسان را جوگیر می‌کند! تلفیق سنت با مدرنیته در کنار وجود ادوات اسپرتی که بی‌شباهت به خودروهای لوکس مسابقه‌ای قدیمی نیستند حس و حال جالبی به کابین بخشیده‌اند. دید به اطراف و تسلط کلی هم با توجه به ابعاد بدنه کافی است و ارگونومی مطلوب ادوات باعث شد که خیلی زود با خودرو اخت شویم.

فرمان مینی کانتریمن

فرمان مینی دقت بالایی دارد و راننده را به خوبی از موقعیت چرخ‌ها آگاه می‌سازد. رفتار هوشمندانه سامانه کنترل پایداری و دینامیک بالای شاسی در کنار سیستم چهارچرخ محرک هوشمند، همگی دست به دست هم داده‌اند تا این محصول مشابه یک کراس‌اور اسپرت عمل کند و با کنترل عالی از کم‌فرمانی یا بیش‌فرمانی در پیچ‌ها مصون باشد. در حقیقت به هنگام بازی با فرمان گاه فراموش می‌کنیم که پشت فرمان یک کراس‌اور نسبتاً قدبلند قرار گرفته‌ایم.

شتاب گیری خودرو هم عالی است و مینی به لطف گشتاور مناسبی که از دور موتور بسیار پایین در دسترس قرار دارد همواره آماده شلیک شدن است؛ صدای گوش‌نواز پیشرانه فقط در دورهای بالا به داخل اتاق نفوذ می‌کند تا لذت رانندگی افزایش یابد. ضمناً ترمزهای پرقدرت خودرو اعتماد به نفس کافی برای استفاده حداکثری از توانایی‌های حرکتی را به راننده ارزانی داشته‌اند.

تست و بررسی مینی کانتریمن

البته با تمامی این صحبت‌ها اگر خصلت‌های مسابقه‌ای خودرو برای شما یک اولویت محسوب می‌شود بهتر است که به سراغ مینی کوپرS بروید چراکه به دلیل وزن سبک‌تر و مرکز ثقل پایین‌تر، هم چابک‌تر است و هم فرمان‌پذیری بهتری دارد. در واقع شما با خرید مینی کوپر S با پول کمتر جذابیت‌های اسپرت و جوان‌پسندانه بیشتری دریافت می‌کنید. هرچند مینی کانتریمن هم به دلیل ارتفاع بیشتر و صندوق جادارتر و آپشن‌های کامل‌تر، طرفداران خاص خودش را دارد.

در خصوص سیستم تعلیق باید گفت که به طور کلی رفتار خودرو مقداری اسپرت است و این قضیه در هنگام مواجهه با دست‌اندازهای وطنی می‌تواند گاه آزاردهنده باشد. نکته دیگر این‌که مینی کانتریمن نسبت به کوپر ارتفاع بیشتری دارد و در نتیجه بیش از برادرش تحت تاثیر نیروی گریز از مرکز قرار می‌گیرد؛ مینی برای جبران این قضیه تعلیق این محصول را مقداری خشک‌تر از کوپر تنظیم کرده تا پایداری خودرو دچار افت نشود و همین مورد کیفیت سواری را خشن‌تر کرده است.

راند پایانی با مینی کانتریمن

طراحی جراغ‌های مینی کانتریمن

تا اینجا ما اکثر پارامترها را بدون محاسبه قیمت و شرایط بازار در نظر گرفتیم و در نتیجه از طراحی، کیفیت، ویژگی‌های فنی و ایمنی و سایر نکات مینی کانتریمن حسابی لذت بردیم؛ اما با تمامی این صحبت‌ها نباید فراموش کرد که روی خودروی مورد تست، برچسب قیمتی بسیار وحشتناک 1.3 تا 1.4 میلیاردی قرار گرفته که این قیمت، رقیبی در سطح ب‌ام‌و X1 (یا حتی X3 دست دوم) را در مقابل مینی کانتریمن قرار می‌دهد؛ باواریائی خوش‌قیافه‌ای که هم از نظر طراحی و محبوبیت برند طرفدار بیشتری دارد و هم این‌که به دلیل تعداد بالاتر واردات از شرایط خدماتی و فراوانی قطعات به مراتب بهتری بهره می‌برد. جدای از این‌ها مدل 25iب‌ام‌و X1 توانایی‌های حرکتی برتری دارد و همزمان از بازار دست دوم پر رونق‌تری بهره می‌برد. پس در این بین اگر شیفته ویژگی‌های مینی کانتریمن شده‌اید و به داشتن یک خودروی کاملاً متفاوت و خاص علاقه دارید باید تمامی این نکات منفی را هم به جان بخرید؛ در غیر این صورت خرید ب‌ام‌و X1 می‌تواند انتخاب بهتری برایتان باشد.

*عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
بهشتی 1398/6/24
تو اروپا طرفداران زیادی داره و طراحیش خیلی دیر کهنه میشه، مشکل اصلی سوخت هست که بنزین ایرانی حتی با اکتان بوستر پاسخگوی این خودروها نیست
پاسخ
0
1
0
S.Kh 1398/6/18
ماشین خوبی هست ولی‌ با یک میلیارد و چهارصد X۴ ۲۰۱۷ کم کار را مگر می‌شه ول کرد و بری این را بخری؟
پاسخ
0
0
0