باربر ایده‌آل معادن و پروژه‌های بزرگ عمرانی

اولین کامیون خودران ساخت اسکانیا

3 مهر 1398 12:54

پس از معرفی کانسپتNXT  به عنوان تصویری از خودروهای تجاری خودران در آینده، اسکانیا نمونه خودران دیگری را معرفی کرده است.

کانسپت AXL برخلاف بسیاری از خودروهای خودران دیگر به نیروی محرکه کاملاً برقی مجهز نیست بلکه نیروی موردنیاز برای حرکت خود را از یک پیشرانه درون‌سوز تامین می‌کند.این مدل که اسکانیا AXL نامیده شده، کانسپتی است که تصویری از یک کامیون سنگین کاملاً خودران را به نمایش می‌گذارد. با نگاهی دقیق به تصاویر این مدل می‌توان فقدان کابین راننده را مشاهده کرد که از خودران بودن این وسیله خبر می‌دهد. در حقیقت یک ماژول هوشمند به جای کابین متداول راننده در بخش جلو نصب شده اما با وجود تمام این‌ها، هنوز هم می‌توان این خودرو را به عنوان محصولی ساخت اسکانیا شناسایی کرد.

نکته جالب این است که کانسپت AXL برخلاف بسیاری از خودروهای خودران دیگر به نیروی محرکه کاملاً برقی مجهز نیست بلکه نیروی موردنیاز برای حرکت خود را از یک پیشرانه درون‌سوز تامین می‌کند که از مواد سوخت زیستی به عنوان سوخت استفاده می‌نماید. با استناد بر آنچه شرکت سازنده این کامیون بیان کرده، سیستم سوخت‌رسانی مذکور را می‌توان ترکیبی از فناوری‌های جدید و قدیم دانست. اکنون که سخن از فناوری به میان آمده، بد نیست بدانید محصول این شرکت سوئدی از امکاناتی همچون دوربین‌ها، رادارها، گیرنده‌های GPS و همچنین سیستم لیدار بهره می‌برد.

اولین کامیون خودران ساخت اسکانیا

با توجه به امکانات مذکور، چنین کامیونی را می‌توان وسیله‌ای بسیار کاربردی برای استفاده در پروژه‌های بزرگ عمرانی یا معادن دانست. برای مثال در معادن یک سیستم لجستیک مرکزی نحوه عملکرد خودرو را تعیین خواهد کرد. باید توجه داشت که این محصول شرکت اسکانیا (که در تملک گروه فولکس‌واگن قرار دارد) برای استفاده در مناطق عملیاتی آماده شده و فعلاً برای معابر شهری قابل استفاده نیست.

اسکانیا قصد دارد یکی از اولین سازندگان خودروهای سنگین باشد که محصولی خودران برای صنایع عرضه می‌کند. خودرویی که بتواند بدون تحمیل هرگونه آسیب به محیط، نیازهای حمل و نقل این بخش‌ها را تامین کند.

اسکانیا کانسپت AXL

آقای Claes Erixon که سرپرستی بخش تحقیق و توسعه اسکانیا را برعهده دارد، به عرضه کامیون‌های خودران توسط اسکانیا در زمان‌های گذشته اشاره کرده اما خاطرنشان ساخته که در خودروهای مذکور فضایی برای حضور راننده پیش‌بینی شده بوده که در زمان اضطراری وارد عمل شود درحالی‌که در مدل AXL چنین فضایی وجود ندارد تا نشان از تغییر کامل آن نسبت به مدل‌های پیشین باشد.

وی در ادامه اضافه کرده که با وجود پیشرفت‌های خوبی که در طی سال‌های گذشته در ساخت خودران‌ها به دست آمده، اما هنوز راه طولانی برای ساخت نمونه‌های کامل باقی مانده که البته به لطف ساخت کانسپت‌های جدید، این مسیر نیز به سرعت طی خواهد شد.

دیدگاه کاربران
Mxyz 1398/7/6
اسکانیا سلطااااااااااااان جاده ها همین الان هم قوی ترین کشنده توی ایران اسکانیاست
پاسخ
0
0
0
کبیر 1398/7/4
ما راننده ها هم باید با آشغالهای چینی تو جاده با جون خودمون بازی کنیم
پاسخ
0
0
0