آقای معمولی از چین

تست و بررسی برلیانس H230 دنده ای

15 مهر 1398 16:23

برلیانس با 6 مدل محصول وارد بازار ایران شد. سدان و هاچ‌بک خانواده H300، سدان و هاچ‌بک خانواده H200، شاسی‌بلند V5 و در آخر کراس‌اور کامپکت Cross. هر کدام از این خودروها مشتریان خاصی را به سمت خود می‌کشیدند. دوست‌داران هاچ‌بک سراغ برلیانس H320 و H220‌ می‌روند. علاقه‌مندان خودروهای قدبلند که معلوم است گزینه‌های خاص خود را دارند؛ اما تنها گزینه‌های باقی‌مانده سدان فول‌ آپشن برلیانس H330 و نسخه معمولی برلیانس H230 هستند. ما امروز دست روی همین گزینه معمولی گذاشته‌ایم.

این خودرو آمده تا یک محصول با کیفیت معمولی و با آپشن‌های معمولی برای افرادی معمولی و مخصوص کارهای معمولی باشد. این فلسفه‌ای است که اگر آن را درک نکرده باشید بدجوری توی ذوقتان می‌خورد.معمولی به معنی واقعی کلمه؛ یعنی ساده و معقول. مرسوم و متعارف؛ یعنی سنگین و رنگین. نه ادعای سرعت و قدرت دارد و نه ادعای آپشن و تجهیزات. البته آن‌قدرها هم سر به زیر نیست و ته‌مایه آب زیر کاهی هم دارد. برلیانس H230 یک طوری است که می‌تواند با همه رقابت کند؛ یعنی هم با رانا و سمند سرشاخ می‌شود، هم با ساینا و پژو پارس. خیلی‌ها این خودرو را یک فاجعه به تمام معنا و خیلی‌های دیگر آن را سمبل نوآوری می‌دانند. در ادامه خواهیم دید که برلیانس H230 واقعاً چند چند است؟

برلیانس H230 از کجا آمد؟

ما معمولاً عادت داریم که ابتدا شاهد حضور یک محصول هاچ‌بک در بازار باشیم و بعد از آن مدل سدانش راهی میدان می‌شود. حکایتی مثل پژو 206 و پژو 206 صندوقدار یا پژو 207 و پژو 207 صندوقدار. حتی پراید هم اصالتاً یک هاچ‌بک (نسیم) بود که خیلی سریع مدل صندوق‌دارش (صبا) عرضه شد؛ اما داستان دو عضو خانواده H200‌ برلیانس فرق دارد. چراکه اول مدل صندوق‌دارش به اسم H230 در سال 2012 رونمایی شد و بعد مدل هاچ‌بک آن یعنی برلیانس H220‌ یک سال بعد در 2013 به بازار آمد. البته این ماجرا خیلی در اصل قضیه فرقی ندارد. شاید جالب باشد که این خودرو نیز با همین ترتیب توسط سایپا مونتاژ شد. البته نارنجی‌های جاده مخصوص با اختلافی 3 ساله سراغ این خودرو رفته بودند.

بررسی طراحی داخلی و خارجی برلیانس H230

چراغ‌های برلیانس H230

زبان بصری برلیانس H230 به گونه‌ای است که حد وسط ندارد. یا خیلی‌ها را زخمی می‌کند یا خیلی‌ها را کیفور. این مدل از برلیانس با خودروهای مرسوم چینی نزدیک‌تر است تا دیگر برادرانش در کلاس H300. چینی‌ها دوست دارند به هر نحوی که شده با چراغ‌ها یک بازی بکنند. حالا یا آن‌ها را زیادی از اطراف بکشند،‌ یا یک دایره بزرگ و یا یک چیزی مثل این تیز و بریده.

فقط یک لحظه به یکی از چراغ جلوهای این خودرو نگاه کنید. انگار یک چیزی اشتباه است. به نظر می‌رسد که چراغ‌ها باید جابه‌جا می‌شدند. چپ و راست می‌شدند. حالا این شکل و شمایل قشنگ است یا نیست، دیگر پای خودتان. ولی حداقلش جلوه بهتری نسبت به زوتی Z300 و یا همان آریو دارد. طرفداران تیفوسی برلیانس H230 می‌گویند نسل جدید مرسدس‌بنز CLS از روی این خودرو تقلید شده است. تا تصویر این دو خودرو را کنار هم نگذارید متوجه ماجرا نمی‌شوید.

انحنای عضلانی روی کاپوت برلیانس H230، ظاهر ساده آن را تغییر داده است. برش‌های زیر چراغ در هماهنگی خوبی با برش‌های روی مه‌شکن هستند. شیب ستون سوم محتاطانه فرود آمده و کاری کرده است که این سدان سایز کوچک فضای مناسب برای سرنشینان عقب خود فراهم کند.

طراحی نمای عقب برلیانس H230

گفتیم عقب، همان جایی که طراح محترم خیلی سریع بی‌حوصله شده و یک چراغ معمولی را برای آن کپی/پِیست کرده و رفته سر کارش. طراحی سپر هم معمولی است؛ حالا که حتی روی موتورسیکلت‌های گمنام هم چراغ LED نصب می‌شود، ساده‌زیستی برلیانس واقعاً شاهکار است.

داخل کابین برلیانس H230 یک چیز جالب به چشم می‌خورد. ساندرو خودروی بی‌آپشنی است و این بی‌آپشنی از سر و روی اتاق آن می‌بارد. لخت و تخت؛ اما نگاه کنید به این خودرو. با اینکه آن هم تقریباً بدون آپشن است ولی خیلی خوب اوضاع را تحت کنترل گرفته که انگار خیلی هم پر زرق ‌و برق است. بنده خدا هیچی چیزی ندارد ولی چقدر هوشمندانه آمده و کلی دکمه و پیچ برای سیستم صوتی و البته کنسول تهویه مطبوع قرار داده است. یک فضای بیضی شکل در میانه کنسول اصلی درست زیر دریچه‌های مرکزی تهویه مطبوع با همین شکل، حکایت از حرکتی فکر شده دارد. دست آخر وقتی به محفظه‌های آمپر پشت فرمان نگاه می‌کنیم، هیچ‌کس نداند انگار تویوتا سوپراست.

کابین برلیانس H230

ایراد بزرگ و غیر قابل بخشش برلیانس H230 جنس قطعات داخل اتاق است. پلاستیک خشک و زمخت چیزی نیست که این روزها بتوان به راحتی مثل 10 سال قبل با آن کنار آمد. این بی‌کیفیتی روی فرمان هم حس می‌شود. کافی است چند باری قفل فرمان بزنید و باز کنید تا غربلیک کلی خش و خط پیدا کند.

تجهیزات و امکانات برلیانس H230

برلیانس اگر می‌خواست H230‌ را فول‌آپشن کند که چرا اصلاً H330 را تولید کرد؟ این خودرو آمده تا یک محصول با کیفیت معمولی و با آپشن‌های معمولی برای افرادی معمولی و مخصوص کارهای معمولی باشد. این فلسفه‌ای است که اگر آن را درک نکرده باشید بدجوری توی ذوقتان می‌خورد.

آپشن ها و امکانات برلیانس H230

تایرهای 185.60 میلی‌متری 15 اینچی آن هم‌اندازه سمند هستند و منطقی به نظر می‌رسند. برای چنین خودرویی در چنین کلاسی سنسور عقب واجب است که البته برلیانس H230 آن را دارد. البته این‌که چرا روی مدل اتوماتیک آن یک کروز کنترل ناقابل نصب شده، جای سؤال دارد. ولی به طرزی عجیب در سیستم ترمزگیری آن علاوه‌بر ABS که یک استاندارد است سیستم توزیع الکترونیکی نیرو (EBD) هم دیده می‌شود. این یکی می‌تواند منتقدین ترمزهای کاسه‌ای برای چرخ عقب را کمی راضی نگه دارد.

مه‌شکن، سانروف و سنسور عقب آپشن‌هایی هستند که فقط در مدل اتوماتیک دیده می‌شوند. وقتی لیست آپشن‌ها به‌شدت خالی است پس نباید انتظار داشت که صندلی‌های آن با تنظیم برقی باشند. البته مثل تمام دیگر چینی‌ها صندلی‌های برلیانس H230 هم نرمی خاص خود را دارد. به علاوه این‌که برخلاف بسیاری از سدان‌های موجود صندلی‌های عقب قابلیت تاشوندگی دارند. این‌که در مدل دستی حتی سیستم صوتی با قابلیت پخش CD وجود ندارد واقعاً حیرت‌انگیز است.

پیشرانه و مشخصات فنی برلیانس H230

پیشرانه برلیانس H230

پیشرانه BM15L برلیانس یکی از معروف‌ترین بلوک‌هایشان به حساب می‌آید. یک قلب ساده و کم‌صدای 1.5 لیتری با 102 اسب‌بخار قدرت و 138 نیوتن‌متر گشتاور. خروجی H230‌ عدد فاجعه‌ای نیست. وزنش هم که به 1.2 تن نمی‌رسد. پس چرا شتابش زیر 14 ثانیه نمی‌آید؟

می‌دانید مشکل پیشرانه نیست، مشکل جعبه‌دنده عجیب 6 سرعته نیمه اتوماتیکش است؟ واقعاً چرا نیمه اتوماتیک؟ چرا همان 5 سرعته استاندارد نه؟ یک گیربکس تنبل تمام زحمات پیشرانه را هدر می‌دهد. البته وقتی جعبه‌دنده دستی رویش نصب باشد ناگهان شتاب صفر تا صد حدود 3 ثانیه بهتر می‌شود.

وزن پایین برلیانس H230 طبیعتاً بی‌ربط به آپشن‌های محدود آن نیست. البته بلوک پیشرانه هم به دلیل استفاده گسترده از رزین و میل بادامک‌های توخالی سبک‌تر از انتظار شده است. از سوی دیگر برلیانس برای این‌که هزینه تولید را پایین ببرد آمده بخش‌های جانبی پیشرانه مانند پمپ روغن، فیلتر روغن و خنک‌کننده روغن را جدا از بدنه اصلی و داخل محفظه دیگری تعبیه کرده است. با اینکه برلیانس H230 یک سدان فول‌سایز نیست ولی ابعاد داخلی آن واقعاً مناسب است. به خصوص صندوق عقبش که فضایی حدود 500 لیتر را فراهم می‌کند.

تجربه رانندگی با برلیانس H230

برلیانس H230 برای افرادی که اولین محصول اتوماتیکشان را می‌خرند گزینه خوبی است. در حد این‌که بدانند خودرو بدون پدال کلاچ چگونه است. در غیر این‌صورت جعبه‌دنده H230‌ واقعاً روح و روانتان را خش می‌دهد. با اینکه تعویض دنده خیلی نرم و بی‌صدا است ولی در کل قید شتاب را بزنید. این را کسانی که پژو 206 اتومات داشته‌اند خوب درک می‌کنند. البته سواری با نسخه مجهز به دنده دستی بهتر است.

ردیف صندلی های عقب برلیانس H230

قبلاً گفتیم که صندلی‌هایش نرم است ولی نه برای مسافرت بیش از دو سه ساعت. قضیه جنس داشبورد را که یادتان می‌آید. مالکان کهنه‌کار این خودرو می‌گویند بعد از یکی دو سال استفاده بدجوری به صدا می‌افتد. در روز تست متوجه شدیم که مصرف سوخت این خودرو واقعاً حتی از آنچه که کارخانه ادعا کرده پایین‌تر است. البته پیشرانه زوری نمی‌زند و شاسی وزنی ندارد که نیاز به مصرف زیادی بنزین باشد.

با این‌که در زمان تست هوا رو به خنکی رفته بود ولی باز هم کولرش چنگی به دل نمی‌زد. میدان دید هم تعریف چندانی ندارد. هم برای راننده و هم برای سرنشین؛ اما بگذارید اعتراف کنیم که بیشترین چیزی که عذابمان داد، ترمزهای برلیانس H230 بود. اول فکر کردیم لنت تمام شده ولی بعد که پرسیدیم دیدیم گویا کلاً ترمزها همچین داستانی دارند.

تست و بررسی برلیانس H230

فنربندی جلو واقعاً خوب است و فرمان گیج نمی‌زند اما کمک‌های عقب کم‌لطفی می‌کنند و ریز بر طبل شادانه می‌کوبند. غیر از این سر و صدا در دست‌اندازهای نه‌چندان شدید ناگهان خالی می‌کنند و انگار خودرو در محور عقب لیز می‌خورد. در پیچ‌های تند مخصوص سرپایینی مراقب باشید. چون وزن خودرو ماهیتاً پایین است و موتور و دیفرانسیل دارند خودرو را به سمت جلو هُل می‌دهند، شاید یک فرمان ناامن مرکز ثقل را تغییر دهد و باقی ماجرا.

فقط وقتی عصبانی شدید و تخت گاز می‌روید صدای ناهمگون پیشرانه داخل اتاق می‌آید وگرنه در مابقی حالت‌ها سکوت خوبی را تجربه می‌کنید. این برای آن‌هایی که پژو 405 و پارس دارند یک معجزه است.

تجربه رانندگی با برلیانس H230

وقتی تازه قلق گاز دادن را یاد گرفته‌اید، جعبه‌دنده بازی درمی‌آورد و بین 3 و 4 شما را راه‌راه می‌کند. چون نیمه اتوماتیک است می‌توانید برای جلوگیری از اعصاب خرد شدن‌های بیشتر خودتان وارد عمل بشوید و با معکوس و تعویض در دور موتورهای بالا، اوضاع را کنترل کنید. ولی نکته اینجاست که پس چرا رفتید اتوماتیک خریده‌اید؟ همان دستی را می‌خریدید که ارزان‌تر هم بود.

راند نهایی با برلیانس H230

منصفانه بگوییم این خودرو دارد پشت اسم و رسمش پنهان می‌شود. وگرنه فراوانی مشتریان ناراضی سمند، پارس، تندر 90، پژو 206، جک J4 و حتی بی‌وای‌دی F3 به مراتب کمتر از این برلیانس هستند. به هر حال قبول کنید که در آشپزخانه برلیانس با 90 میلیون آشی خوشمزه‌تر از H230‌ گیرتان نمی‌آید.

چراغ‌های عقب برلیانس H230

بازار دست دوم خوبی دارد. از این جمله به سادگی عبور نکنید. خودروهای چینی در بازار دست‌دوم به‌شدت عملکرد ضعیفی دارند. قبول داریم که برلیانس H230 در بحث آپشن و مشخصات فنی حتی نمره قبولی هم نمی‌گیرد ولی به طرز حیرت‌آوری این خودرو کم‌خرج و کم‌استهلاک است. البته که در قیاس با برخی از مدل‌های مشابه داخلی قطعات گرانی دارد ولی اگر تصادف نکنید کارتان به استفاده زود به زود از این قطعات نمی‌کشد.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های برلیانس H230

این را هم بدانید که مثل چینی‌های تازه وارد بازار، بد تعمیر نیست و با هر مکانیکی راه می‌آید. البته این در شرایطی است که قطعات آن موجود باشد. چون پارس‌خودرو و سایپا پشت این خودرو هستند می‌توان به نسبت گفت که خدمات پس از فروشش اطمینان‌بخش است.

عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
EHSAN597 1402/7/22
سلام دوستان من خودم برلیانس 230 مدل 97 دنده دستی دارم چند ماهی میشه گرفتمش .ماشین بازم هستم . تنها ماشینی که از نظر دوام و کیفیت تونسته راضیم کنه ال 90 بوده . خواستم بگم تجربه ای که از برلیانس 230 دارم اینکه ماشین خوبیه توجاده کفی خوب راه میره بهترین مزایاش همین تایم زنجیری بودنشه خیلی جذابه به نظرم . ولی مشکل کمبود و گرانی بودن بعضی از قطعات داره البته اضافه کنم که حالا حالاها چیزیش خراب نمیشه درست استفاده کنید . نکات منفی اینکه تاخیر پدال گاز داره تو سربالایی ضعیفه . صدای زنبوری داخل کابین برای من خیلی آزار دهندس . چون من دوس د ارم ماشین بی صدا باشه . و نکات مثبتش اینکه خیلی ماشین کم استهلاکی و بی آزاری هست آماده برای مسافرت خیلی توجاده نرم . رخ معرکه .فرمان پذیری عالیه تو جاده . هر ماشینی نمیتونیه باهام بیاد توجاده تو هم رده های خودش خوب عمل میکنه برای کسی که زیاد اهل سرعت نباشه عالیه طرح داخل کابین خیلی خوبه ولی کیفیت پایین خیلی پلاستیک خسکی داره ولی من تاحالا ندیدم برلیانس داشبوردش شکسته باشه و بی آپشن بودنش خیلی بد . بازار دست دوم ضعیف و....
پاسخ
0
0
0
Pooya51 1398/9/4
به نسبت هم قیمتاش خیلی بهتره البته ام وی ام ۵۳۰ از هر نظر از این ماشین سرتره بهترین ماشین ایرانی زیر صدپنجاه میلیونه
پاسخ
0
1
1
داود ک 1398/8/13
با سلام داخل کابین این ماشین مخصوصا بخش نقره ای آن کاملا بی کیفیت، بسیار زشت و افتضاح است. کیفیت داشبورد از داشبورد پراید هم پایین تره. در داخل این ماشین حس یک خودروی بسیار ارزان و دم دستی به آدم منتقل می شود.
پاسخ
0
2
3
reza1353 1398/7/30
با سلام بنده 2 سال و نیم که مدل اتوماتیک دارم بر خلاف نظر کارشناس ترمز های نسبتا خوبی دارند هندلینگ ماشین خیلی خوب است در سرعت های بالا کاملا در کنترل راننده است . در هر صورت در رنج خودش ماشین بدی نیست
پاسخ
0
2
0
رضا 1398/7/22
چراغ بنز ای کلاُس هم همین شکله
پاسخ
0
1
0