هاچ‌بکی کم‌دردسر و خوش‌قیافه

40 هزار کیلومتر با برلیانس H320

30 آبان 1400 18:40

محصولات برلیانس زمانی قدم به ایران گذاشتند که طبقه متوسط جامعه از محصولات تکراری داخلی دلزده شده و نظر به سوی خودروهای وارداتی داشت، بدون آن‌که بودجه لازم برای خریداری آن‌ها را در اختیار داشته باشد. هرچند حضور برلیانس به دلایل متعدد طولانی نشد، اما استقبال نسبی مشتریان در همین مدت کوتاه قابل انکار نیست. «باما» همراه باشید تا به بررسی برلیانس H320 مجهز به پیشرانه 1.65 لیتری و جعبه‌دنده اتوماتیک پس از طی 40 هزار کیلومتر مسافت، بپردازیم.

سابقه حضور برلیانس H320 در بازار جهان و ایران

پس از لغو برنامه­‌های برلیانس برای حضور در اروپا و البته سقوط از مقام هشتمین خودروساز چین به رتبه دهم در سال 2013، خودروساز چینی به فکر بروزرسانی محصولات خود افتاد. پس از تغییر در طراحی FRV و FSV، نام آن‌ها نیز به ترتیب به H320 و H330 تغییر کرد هرچند که هردو در سال 2016 از خط تولید خارج شدند. گروه خودروسازی برلیانس در نوامبر 2020 اعلام  ورشکستگی کرد، اما همکاری با شرکای خارجی همچنان ادامه دارد.

در سال 2015 برلیانس از توافق با سایپا برای تولید برخی مدل‌ها خبر داد. به روال اکثر محصولات جدید، مشتریان ایرانی بدون آن‌که این خودروها را از نزدیک دیده باشند، اقدام به پیش­‌خرید کردند.

طراحی بدنه برلیانس H320

قبل از اعمال فیس‌لیفت بر برلیانس H320 و زمانی که FRV نام داشت، این خودرو در نمای جلو به محصولات سئات شبیه بود، اما از سال 2013 به بعد این شباهت به نسل اول ب‌ام‌و سری یک تغییر کرد. البته پس از این تغییر، هماهنگی طراحی H320 افزایش یافت، چراکه طرح جلو و عقب بدنه از یک خودرو کپی شده بود! این شباهت احتمالاً غیر اتفاقی! را می­‌توان در فرم کلی بخش عقب و طرح کلیوی شکل جلوپنجره مشاهده کرد.

در نگاه کلی نمی­‌توان فرم بدنه برلیانس H320 را مستقل و خلاقانه دانست، اما بدنه این خودروی هاچ‌بک، نکات قابل توجهی نیز به همراه دارد. کشیدگی کاپوت باعث تقویت پویایی طرح در نمای جانبی شده است، ضمن­ این‌که هماهنگی فرم اطراف مه‌­شکن با چراغ‌های جلو یا شبکه ورودی هوا در سپر جلو با جلوپنجره نیز قابل توجه است. برجستگی روی کاپوت و انتخاب رنگ نقره‌­ای مات برای جلوپنجره و دستگیره درها را هم نباید نادیده گرفت.

نکته مهم این‌که برلیانس جزء معدود خودروهای داخلی است، که با رنگ‌های متنوع تولید شده است، هرچند کیفیت رنگ متوسط و در حد سایر خودروهای تولید انبوه داخلی به نظر می‌­رسد. نصب لوگوی پارس‌خودرو بر این مدل نیز اتفاقی کم­‌سابقه در محصولات جدید به‌شمار می­‌آید.

در مجموع می­‌توان فرم بدنه برلیانس H320 را طرحی هماهنگ دانست که البته در گذر سالیان، کمی رنگ و بوی کهنگی گرفته است، اما در مقایسه با رقبای حاضر در بازار ایران یعنی رنو ساندرو، پژو 207 و دانگ‌فنگ H30 کراس می‌تواند نمره قبولی دریافت کند.

طراحی کابین برلیانس H320

در کابین برلیانس H320 با طرحی محافظه‌کارانه ولی هماهنگ مواجه می‌شویم که به لطف طرح قابل قبول و رنگ نارنجی صفحه نشان‌دهنده‌ها، فرم اهرم تعویض دنده و نوار کروم منحنی شکل پایین آن، نشانه­‌هایی از یک خودروی مدرن را نیز به همراه دارد.

رنگ نقره‌­ای کنسول میانی در مدل‌های 1.65 به مشکی تغییر کرده است که در عین یکدست شدن داشبورد، تنوع بصری را تاحدی کاهش داده است. روکش پلاستیکی بافت­دار در بخش بالایی داشبورد و رودری‌­ها هم تاحدی از ایجاد یکنواختی جلوگیری کرده است، ولی کیفیت قطعات کابین، متوسط به نظر می‌­رسد. درواقع خشکی بیش از حد پلاستیک در بخش پایینی داشبورد و مخصوصا رودری­‌ها، ایجاد خط و خش‌های ریز و درشت را به همراه داشته است. غیر از این مورد، هیچ ایراد دیگری از قبیل شکستگی یا پارگی در کابین این خودرو با کارکرد تقریباً 40 هزار کیلومتر مشاهده نمی‌­شود.

صندلی­‌های برلیانس H320 راحتی مناسبی دارند و کاملاً بهتر از تندر 90 و ساندرو به نظر می­‌رسد، هرچند که نمی­‌توان برای مسافرت‌های طولانی روی آن‌ها حساب کرد. فضای ردیف جلو برای سرنشین با قد 175 سانتی‌متر کاملاً کافی است و به لطف فاصله 2.58 متری بین محورهای برلیانس که 14 سانتی‌متر از پژو 207 بزرگتر است، سرنشینان عقب هم اوضاع چندان بدی نخواهند داشت. البته رنو ساندرو با فاصله محوری برابر با H320 و ارتفاع بیشتر سقف، در زمینه وسعت فضای داخلی همچنان پیشرو است.

برلیانس سری H300 در اکثر مدت حضور خود در فهرست ISQI، موفق به کسب سه ستاره کیفی شده، که آن را در موقعیتی برتر از محصولات پرتیراژ داخلی ولی پایین‌تر از محصولات رنو قرار داده است.

کابین برلیانس از نظر طراحی و امکانات به راحتی رنو ساندرو را کنار می­‌زند اما در مقایسه با پژو 207 یا دانگ‌فنگ H30 کراس شاید کمی ساده‌­تر به نظر برسد.

فضای صندوق برلیانس H320 برابر با 316 لیتر اعلام شده است، که در موقعیت تقریباً برابر با رنو ساندرو (320 لیتر) قرار می­‌گیرد، هرچند که از پژو 207 (245 لیتر) کاملاً برتر بوده ولی قافیه را به دانگ‌فنگ H30 کراس (417 لیتر) می‌­بازد.

اکنون که صحبت از صندوق عقب به میان آمد، بد نیست بدانید باز شدن در محفظه بار تنها در هنگام خاموش بودن خودرو، قرارگیری اهرم تعویض دنده در حالت پارک و خروج سوییچ از درون کابین امکان‌پذیر است.

امکانات رفاهی برلیانس H320

برلیانس H320 به عنوان یک هاچ‌بک اقتصادی، فهرست قابل قبولی از امکانات رفاهی را به همراه دارد. فرمان برقی با روکش چرمی، سانروف، سنسور دنده عقب، تنظیم صندلی راننده در 8 جهت، تنظیم برقی آینه‌ها، باز شدن خودکار درها هنگام تصادف، سیستم ورود بدون کلید، کامپیوتر سفری، قابلیت تنظیم نور صفحه‌ کیلومتر شمار، پاور ویندوز، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، نمایشگر مرکزی 7 اینچی با مسیریاب، ایموبلایزر، هشدار نبستن کمربند ایمنی، قفل خودکار درها و سیستم تهویه مطبوع دستی با تنظیم الکترونیکی دریچه‌ها، مهمترین موارد قابل ذکر است، که البته مالک از عملکرد همه موارد رضایت دارد.

وجود کنسول زیر دستی در افزایش راحتی راننده موثر بوده و محل قرارگیری دسته دنده و سایر ادوات مناسب به نظر می‌­رسد. البته کیفیت نمایشگر در حد متوسط ارزیابی شده و عدم وجود قفل کودک برای شیشه‌های عقب یا ساعت داشبورد جلب نظر می‌­کند که البته مورد دوم به صورت افترمارکت قابل نصب است وگرنه برای مشاهده ساعت باید به نمایشگر مراجعه کنید.

با توجه به وجود کروزکنترل در 207 پانوراما و امکان نصب آن در ساندرو، جای خالی این ویژگی هم در برلیانس H320 احساس می­‌شود، ضمن ­این‌که در مقایسه با H30 کراس می‌­توان به عدم نصب ایربگ جانبی اشاره کرد. دوربین دنده عقب هم بعداً توسط مالک نصب شده است.

به هرحال برلیانس H320 در زمینه امکانات رفاهی از رنو ساندرو پیشی می‌گیرد ولی برای رقابت با پژو 207 پانوراما کار سختی در پیش دارد.

 

عملکرد برلیانس H320 در بخش ایمنی کمی مبهم به نظر می­‌رسد، چراکه غیر از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، سیستم ABS و EBD، ترمز دیسکی جلو و عقب، سامانه ایمنی دیگری برای آن پیش‌­بینی نشده است. براساس اعلام رسمی برلیانس‌، H320  موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه C NCAP شده است، اما در سایت‌ C NCAP هیچ‌گونه اطلاعاتی درباره عملکرد این خودرو موجود نیست، که می‌­تواند برای مشتریان این خودرو کمی نگران‌کننده باشد.

مشخصات فنی برلیانس H320

طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورهای برلیانس H320 به ترتیب برابر با 4.21، 1.758، 1.46 و 2.58 متر اعلام شده، که آن را به یک هاچ‌بک سایز متوسط بدل کرده است.

همچون اکثر خودروهای چینی حاضر در ایران، ظاهر برلیانس H320 از باطن آن هیجان‌انگیزتر است. در مدل مجهز به پیشرانه 1.65 لیتری (1654 سی­‌سی) علاوه بر افزایش 150 سی‌سی حجم پیشرانه نسبت به مدل 1.5 لیتری، با افزایش به ترتیب 11 و 16 واحدی در حداکثر قدرت و گشتاور نیز روبرو هستیم، که این ارقام را به 114 اسب‌بخار قدرت در دور 6000 و 154 نیوتن‌متر گشتاور در دور 4000 رسانده است.

خروجی پیشرانه از طریق جعبه‌دنده دستی پنج سرعته و یا چهار سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود که نمونه مورد بررسی به جعبه‌دنده اتوماتیک مجهز شده است. وزن این خودرو در نمونه اتوماتیک برابر با 1240 کیلوگرم و رقم رسمی مصرف سوخت در چرخه ترکیبی6.7  لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است. رقم رسمی شتاب صفر تا صد برلیانس H320 برابر با 13.1 ثانیه اعلام شده است.

سیستم تعلیق برلیانس H320 در محور جلو از نوع مستقل مک‌فرسون و در عقب نیمه مستقل میل پیچشی بوده، که در این خودرو عملکرد قابل قبولی دارد.

تجربه رانندگی با برلیانس H320

خودروی مورد بحث در این مطلب در خرداد 1397 به صورت صفر کیلومتر خریداری شده و تاکنون نزدیک به 40 هزار کیلومتر پیمایش کرده است. مالک پس از مدتی تجربه رانندگی با تندر 90، بین خرید رنو ساندرو و برلیانس H320 مردد بوده که در نهایت با کمی تحقیق و البته باانگیزه دور شدن از طراحی کسل‌کننده فضای داخلی ساندرو که با تندر 90 شباهت دارد، H320 را انتخاب کرده است.

موقعیت قرارگیری راننده در پشت فرمان و دید به اطراف در برلیانس H320 مناسب است، ضمن ­این‌که ادوات هم در دسترس قرار دارند. سامانه استارت بدون کلید برلیانس متفاوت با نمونه­‌های دکمه‌ای است چراکه در صورت حضور سوئیچ Keyless در داخل کابین، با چرخاندن کلید دوار در محل استارت، خودرو روشن خواهد شد.

عملکرد روان جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک با طراحی هیوندای پاورتک، فرمان برقی و سواری نرم برلیانس H320، نظر راننده را کاملاً جلب خواهد کرد. درواقع احساس رانندگی با این خودرو چیزی کاملاً متفاوت از سواری نسبتاً خشک پژو 207 با جعبه دنده AL4 و البته فرمان سفت و پیشرانه پر صدای محصولات رنو خواهد بود. با وجود پیمایش 40 هزار کیلومتری نمونه مورد بررسی، صدای ورودی به داخل کابین نسبتاً کم بوده و سر و صدای خاصی از قطعات کابین یا بدنه به گوش نمی­‌رسد.

شتابگیری برلیانس H320 در قیاس با رقبای داخلی اوضاع بدی ندارد، مخصوصاً در نسخه مجهز به پیشرانه 1.65 لیتری هرچند که این بهبود عملکرد تا سرعت 80 کیلومتر برساعت مشخص بوده و پس از آن، تنها در شتاب ثانویه  و حرکت در سربالایی تفاوت خود را نشان می­‌دهد. در صورت سلامت پیشرانه و شرایط مناسب، می­‌توان تاحد زیادی به رقم رسمی شتاب صفر تا صد نزدیک شد.

با توجه به حساسیت مالک، سرویس‌های تعویض روغن موتور، فیلتر روغن و فیلتر هوا به فاصله هر 5 هزار کیلومتر انجام شده است، بنابراین بخشی از عملکرد مناسب پیشرانه را می‌­توان به نگهداری درست و انجام به موقع سرویس‌ها مرتبط دانست.

طراحی سیستم تعلیق در کنار ابعاد نسبتاً بزرگ بدنه در مقایسه با خودروهای همرده، پایداری مناسبی برای برلیانس H320 به ارمغان آورده است.

اما اگر برای فشردن پدال گاز و رقابت با سایر خودروها اصرار نداشته باشید، یکی از مزایای مهم برلیانس H320، یعنی مصرف سوخت بهینه خود را نشان می­‌دهد تاجایی که دستیابی به مصرف ترکیبی 8 لیتر در صد کیلومتر دور از دسترس نخواهد بود که در قیاس با رقبا قابل توجه است.

البته ایراداتی هم وجود دارد که آگاهی از آن‌ها برای خریداران احتمالی برلیانس H320 ضرورت دارد. نخست این‌که شارژ کولر خودروی موردبحث تاکنون دو مرتبه انجام شده است، ولی هربار پس از مدتی، افت عملکرد اتفاق می‌‌افتد. مورد بعدی، به گوش رسیدن صدایی بسیار ضعیف از چرخ‌های خودرو در لحظه شروع حرکت بوده که معمولاً پس از مقداری پیمایش خود را نشان می‌­دهد، امری که منشاء آن تاکنون شناسایی نشده است.

علیرغم عملکرد مناسب ترمز، سفتی پدال برای راننده غیرقابل درک بوده که حسی نه چندان خوشایند را منتقل می­‌کند. البته روغن ترمز تاکنون دو مرتبه تعویض شده که پس از دومین مرتبه، این مورد تا حد زیادی برطرف شده است.

جابجایی کاور سانروف برلیانس H320 کار راحتی نیست و برای جابجا کردن آن بدون ­اغراق باید به زور متوسل شد! شاید این مسئله برای پیشگیری از بروز سر و صدا بوده است، ولی به هرحال نمی­‌توان از آن به عنوان نقطه قوت یاد کرد.

مدتی قبل و هنگامی که کارکرد خودرو به حوالی 36 هزار کیلومتر رسید، پس از مدتی استشمام بوی سوختگی، متاسفانه فیوز دینام سوخت. پس از تماس با امداد خودرو، باتری تعویض شده اما بعد از یک هفته دوباره فیوز سوخت که این بار با تعویض دسته سیم مرکزی متصل به دینام ، مشکل برطرف شد. براساس تشخیص کارشناسان نمایندگی، بروز اتصالی در دسته سیم باعث سوختن فیوز شده است.

در اوایل حضور برلیانس در ایران، این خودرو با مشکل در تامین قطعات یدکی روبرو بود به‌گونه­‌ای که شکستگی جلوپنجره نمونه موردبحث چاره‌­ای جز تعمیر این قطعه باقی نگذاشت. اما این روزها به لطف داخلی‌سازی و افزایش فعالیت واردکنندگان، اوضاع کمی تغییر کرده به نحوی که قیمت جلوپنجره H320 ساخت ایران نسبت به همین قطعه از ساندرو در حدود 20 درصد ارزان‌تر است. این مسئله در مورد بسیاری از قطعات ظاهری صدق می‌کند، که حتی در نمونه ساخت چین از قطعه اصلی رنو ارزان‌تر هستند. البته در بعضی مواقع بازی به نفع ساندرو خواهد بود، اما پژو 207 به علت حضور طولانی مدت در بازار ایران و البته تیراژ انبوه تولید، وضعیت کاملاً بهتری دارد.

همچون محصول دیگر پارس خودرو یعنی رنو ساندرو، تعداد نمایندگی‌های خدمات‌دهنده به برلیانس نسبتا کم است، ولی مالک از نحوه انجام خدمات کاملاً رضایت دارد.

راند نهایی با برلیانس H320

طراحی قابل قبول بدنه و کابین، فضای جادارتر نسبت به پژو 207 و تجهیزات رفاهی بیشتر نسبت به ساندرو به همراه خوشنامی شرکت عرضه‌کننده در ایران، راه موفقیت برلیانس H320 را تاحد زیادی هموار کرد. اما توقف عرضه باعث شده این روزها مشتریان با احتیاط بیشتری به سراغ برلیانس بروند.

در نهایت اگر قصد دارید خودرویی اقتصادی با طراحی ظاهری و داخلی متفاوت از محصولات داخلی، رانندگی روان و به دور از هیجان و هزینه­‌های نه چندان بالای نگهداری را خریداری کنید، برلیانس H320 می­‌تواند گزینه­‌ای قابل تامل باشد. معدود نمونه­‌های صفر کیلومتر این خودرو نیز همچنان در بازار وجود دارد.

عکاس: عماد رحمتی‌راد

دیدگاه کاربران
5Atefeh 1400/11/23
ماشین خوبی است
پاسخ
0
0
1
fdaff 1400/11/9
ماشین بسیار خوبیه . در خریدش شک نکنید
پاسخ
0
0
1
ailrza 1400/9/8
باسلام.من برلیانس 330داشتم واقعا واقعا بدردنمیخوره.سال۹۶صفر خریدم.حدود یکسال سوار شدم آخرشکایت کردم ازپارس خودرو ماشین وپس دادم. حدود ۳۰هزارتا راه رفته بود.پولش وبه نرخ بازار اجرای احکام گرفت داد بهم.سند ومدرک هم دارم.اصلا خوب نیست
پاسخ
1
3
1
Alirezayii27 1401/6/19
من ۳ سالله دارم سوار میشم، برا پدرم و برادر زنم هم خریدیم، خیلی خیلی سره از ماشین ایرانی
0
1
shayan85 1400/8/30
ماشین تو ۴۰ هزار کیلومتر دسته سیمش اتصال کوتاه داشته بعد شما میگی ماشین خیلی خوبیه؟ قطعات ظاهری این ماشین حداقل دوبرابر قیمت ساندرو هست لوازم موتوری و زیر بندش هم همینطور. نسبت h30 کراس تو هیچ زمینه ای هیچ نکته مثبتی نداره گیربکس h30 کراس هم که مال آیسین ژاپنه جای بحثی باقی نمیزاره. تو بحث طراحی ضاهری اصلا به پای ۲۰۷ نمی‌رسه و این که آپشن های کمتری هم داره تنها نکته مثبتش اینه که یه مقدار جادار تر از ۲۰۷ هست. متاسفانه نویسنده رو درک نمیکنم داشبردش هم که خط و خش افتاده و زنگ نقره ای دکوراتیوش هم که انگار پاک شده کلا
پاسخ
6
4
2
shayan85 1400/9/17
پیام جان متن رو یبار دیگه بخون نوشته داشبرد ماشین تو ۴۰ هزارتا کار خش افتاده رنگ دکوراتیو هم رفته تو عکس ها هم کاملا مشخصه شما اگه داشبرد افتضاح برلیانس رو از نزدیک دیده باشی متوجه میشی که رنگ جاهایی مثل دور دریچه کولر ها و دستگیره در ها ( که کروم هستن) رنگشون رو از دست دادن تو متن هم اشاره شد. بعدش هم پژو ۲۰۶ تا سال ۲۰۱۰ تو اروپا فروش می‌رفت. یعنی ۱۲ سال پیش. پژو ۲۰۶ ماشین خوبی نیست ولی برلیانس واقعا افتضاحه از هر نظر
2
1
1986Payam 1400/9/17
کجای مطلب نوشته رنگ داشبورد رفته؟ کجا طرفداری کرده؟ هم خوبی گفته هم بدی. این پژوی 24 سال پیش چی هست که انقد سرش دعوا میکنی شما؟
1
1
shayan85 1400/9/10
آقا فرزاد تو کامنت آخر ۸ تا دیس لایک خوردی بست نیست؟ بعدشم نویسنده مطلب با اینکه طرفدار برلیانسه میگه تو ۴۰ هزار کیلومتر دسته سیم ماشین اتصال کوتاه داشته رنگ داشبرد رفته و خطخطی شده شما این وسط چی میگی؟
2
1
shayan85 1400/9/5
آقای farzad 60 میشه بگی چیش بهتر از ۲۰۷ هست ؟ فقط اتاقش بزرگتره وگرنه هیچ نکته مثبتی نداره. بازار دست دوم افتضاح لوازم یدکی گرون آپشن های ضعیف ظاهر قدیمی همین دلایل برای به درد نخور بودنش بس نیست؟
2
1
SDM2535 1400/9/4
سری 200 و 300 برلیانس از نظر طراحی ، جنس ورقه بدنه ، کیفیت و استاندارد قطعات و شاسی و ایمنی تصادفات با هیچیک از خودروهای بی کیفیت و ایرانیزه شده ساخت داخل قابل مقایسه نیست ، و نیازی به اثبات ندارد
1
3
Farzad60 1400/9/2
بمراتب از پژو ۲۰۷ ایران خودرو بهتره. ولی از نظر دوام قطعا ساندرو انتخاب بهتریه. ولی ۲۰۷ جلوی ساندرو و برلیانس حرفی نداره
8
2